NOrdic SImulator Group

Vid sidan av... => Helt andra saker => Topic started by: Andreas on September 11, 2004, 14:29:18

Title: En svettig dag
Post by: Andreas on September 11, 2004, 14:29:18
i en F/A-18. http://www.student.lu.se/~daj01aha/nosig/falling-leaf.zip

Från FW http://forums.frugalsworld.com/vbb/showthread.php?t=74526
Title: Replying to Topic 'En svettig dag'
Post by: Horizon on September 11, 2004, 15:14:30
Jeez... han lät lite ansträngd... typ. Måste ha varit en spännande upplevelse.

Om jag inte missminner mig så fungerade de första versionerna av Hornets styrsystem så att alla MFD's slocknade och bara visade åt vilket håll piloten skulle föra spaken, om han hamnade i någon form av spin. Undrar om så var fallet i den här videon? Det som talar emot är att nyare versioner av styrsystemet antagligen har någon automatisk funktion à la Gripen, som tar planet ur "det ovanliga flygläget" på egen hand. Vad tror ni andra?

EDIT: Såg att Jarhead skrev att filmen var ca. 10 år gammal. Det talar för det gamla styrsystemet med pilar på MFD'n.
Title: Replying to Topic 'En svettig dag'
Post by: Jotte on September 11, 2004, 15:40:28
Pilar på MFD:n.... hmm det för ju tankarna till omkalibrering av joysticken på den gamla goa tiden. Rör spaken i alla ytter lägen tryck sen på fire.... :D
Title: Replying to Topic 'En svettig dag'
Post by: Horizon on September 12, 2004, 22:15:03
Därom tvistar de lärde...

Intressant är också att se farten i HUD'en. När jag såg filmen första gången tyckte jag att han borde kunna manövrera när farten hamnar runt 170-180 knop (man ser hur mätaren visar över 200 knop vid några tillfällen), men när farten sedan på någon sekund sjunker till 50 knop förstår man problemet... :-/