nu är jag hemma, var en trevlig dag med strålande solsken.
kul att träffa er allihopa, synd att ni fastnade i bilkö.
Magnus: vi gick bort och skulle prata lite mer med dig sen men då hade du redan åkt :)
BEQ: hur var det med ordningen i den där formationen egentligen?
Nu är jag också hemma igen och Obizzz, synd och trist att de/ni andra fastnade i bilköer. Hoppas ni han se något i luften. Själv var jag tvungen att dra med VIP-herkan som drog 1620. Personligen kan jag säga att F18 prestandan alltid imponerar på mig när han kör sin fyrkant.. Rakt upp, plant, rakt ner. Team 60 överraskade iallafall mig men lite nytt på programmet.
Och dagens populäraste frågor: Är det en bomb där under flygplanet, och hur länge ska ni flyga Viggen.
Med min ringa erfarenhet så var det en väl genomförd flygdag. Vädret höll i sig, uppvisningarna höll god klass och det var trevligt folk på plats.
Dock så undrar man ju när en Flygdagsarrangör någonsin ska lära sig att folk vill ha en drick + korv kring lunchtid. Det var en gigantisk kö till de få ställena som sålde detta. Vi pratar flera hundra människor i en orm-liknande kö.
Och när det gäller Jasarna från F7 så satte vi alla i halsen när vi såg en del nyuppfunna manövrar i splitten...
Horizon berättade lite av det du sa på telefonen och det lät inte så roligt.
Berätta gärna mer när du orkar det såg inte så vackert ut ;)
Ja det var verkligen en fin dag! Tänkte skriva en lite längre resumé, men väntar tills i morgon. Nyss hemkommen efter X timmar i baksätet på en SAAB 9000 med träsmak och trött i skallen. Ska nog sova lite först. Godnatt! :)
Edit: Synd att vi inte hann fånga dig, Magnus. Jag var framme och frågade efter dig, men då hade du precis lämnat. Missade med fem minuter. =/
Vi hade laddat med massor av intressanta och svåra frågor. :)
QuoteOriginally posted by Horizon
Vi hade laddat med massor av intressanta och svåra frågor. :)
Ja,
är det en bomb ni har där under? :D
Intressant att notera är förresten att avstånden i Blekinge är gigantiska. Att köra från Karlshamn till F17, tog nästan lika lång tid som att köra från Göteborg till Karlshamn. Metropolen Kallinge tog närmare en timme att komma igenom med bil, vilket placerar den jämsides med storstäder som London, Paris och New York (http://www.viktoria.se/~yorick/smilies/icon2.gif)
Det var synd att ni inte hann fram innan det hela var över för jag hade ju lovat Obizzz att när ni kom allihopa skulle ni få hoppa innanför staketet och kika lite närmare.
Sådär, här kommer en liten sammanfattning av några saker jag noterade under söndagen (med reservation för att jag kanske inte får allt i rätt kronologisk ordning.)
Resan dit:
Gick väldigt fort... inte... :D Det gick undan mellan Götet och Karlshamn, men så fort vi inmundigat frukost på restaurang Gyllene Måsen (Phlerp, bistå mig med en bild här), hamnade vi i _världens_ bilkö på E22 mellan Karlshamn och Ronneby. Tidvis stod trafiken helt stilla och vi skakade liv i benen med små promenader utanför bilen. Bäst så långt var killen i bilen framför (en stor jänkare) som hindrade folk att köra om kön i omkörningsfilen till vänster om oss. De skulle ju ändå bara knö sig in framför oss längre fram i kön, när två körfält blev ett. Omkörarna blev arga som bin och skulle fram och prata med killen i jänkaren och vår bil lät högljutt höra arga kommentarer om ociviliserade människor som skulle sko sig på andras bekostnad. :)
Till slut var vi iaf i Kallinge och när vi passerade centrum började flyguppvisningen.
BEQ och hans vänner
Denna överflygning såg vi från bilen. Jag ska inte gå händelserna i förväg och säga vad jag vet, utan lämnar helt enkelt över till BEQ att redogöra för den något annorlunda uppvisning de bjöd på. Det såg iaf rätt tufft ut när fem Gripar stack iväg upp mot skyn och försvann. Var de tre sista hade tagit vägen har jag inte en aaaaning om... ;)
Lansen
Denna flyguppvisning såg vi också från bilen. Såg väl fint och vackert ut, men det var inga hisnande svängar piloten bjöd på. Gissar att han kanske var rädd att tappa vingarna om han drog för många g. :) Det var mest överflygningar och gungor, kanske någon looping också. (Med reservation för att jag hängde ut genom fönstret på en SAAB 9000 och såg allmänt nördig ut... kan ha missat något bakom träden.) :D
Draken
Gjorde inte heller något direkt spektakulärt, men det var verkligen kul att se den gamla maskinen igen! Minns med rysningar av välbehag min barndom, när vi badade på stränderna på norra Fårö och rotar med Draken patrullerade omkring och skyddade oss mot ryssen. :)
Viggen
Precis när vi hade parkerat mullrade Viggen iväg med sitt karaktäristiska ljud. Ack, så härligt det är när man riktigt känner i hela bröstkorgen att det hoppar och skakar av tryckvågorna! :) Viggen gjorde sitt "vanliga" program med loopar, gungor, rollar (tunnelroll också) och bl.a. en lågfartspassage. Vi var rörande överens om att det var det mest maskulina flygplanet på plats (med den läckande Tornadon på fin andraplats :)). Även här var gåshuden på plats och än en gång mindes jag min barndom på Fårö, med låga överflygningar av patrullerande Viggen. :)
Four ship á la Gripen
Fyra stycken Gripen gjord en vacker uppvisning där de hela tiden flög i tät "diamant"-formation. Gungor, loopar och lite annat smått och gott... Min vana trogen letade jag efter utländska besökare och försökte höra deras kommentarer om vår största stolthet. :)
Helikopteruppvisning
Vi fick se en blandad kompott av var Sverige har att erbjuda i helikopterväg. Först en helikopter X (är inge bra på deras beteckningar, men det var en sån där medelstor sak som liknade såna de hade i Vietnam :)) där piloten talade till publiken och berättade hur man manövrerade en helikopter. Sedan fick vi se en flyguppvisning med en pansarvärnshelikopter som gjorde lite tuffa manövrer, bland annat några spektakulära 540's där han flög rätt upp i himlen och sedan snurrade 540 grader i lodrät led och sedan flög tillbaka rakt nedåt. Vackert och stilistiskt! :) En Super Puma flög över och vattenbombade start- och landningsbanan. Skulle vara intressant att se hur blöt man blir om man står under en sån dusch. :) Innan uppvisningen med Lansen, Draken, Viggen m.fl. så hade en Hkp4 flugit över och släppt en bil (!). Detta hörde jag iaf berättas. :)
Vill någon fylla i om helikoptrarna så får ni gärna göra det, jag stod mest och väntade på de utländska bidragen. :)
F-16 från Holländska flygvapnet
Piloten gjorde en spektakulär take off, där han steg kraftig med full EBK samtidigt som han rollade kraftigt höger, så att vi alla kunde se rakt in i utblåset. Vackert! Uppvisningen som följde var jag faktiskt lite besviken på. Jag vet inte om det berodde på planets, uppvisningsprogrammets eller pilotens begränsningar, men inte gjorde han några särskilt upphetsande grejer. Mest det vanliga fast med rökgeneratorer på vingspetsarna. Gammal F-16 pilot som man är (mest Falcon 4.0) så väntade man på Viperns fantastiska svängprestanda och överlägsna dogfightförmåga, men den väntan blev lång. Den såg mest tung och gammal ut... :-/ Men de hade målat den riktigt vackert. :)
F-18 från Schweiziska flygvapnet
Detta var faktiskt dagens höjdpunkt! Jag har aldrig sett en F-18 göra uppvisning (har faktiskt aldrig sett den i verkligheten ens) och den här piloten bjöd på många sköna saker! Bäst var hans fyrkantiga looping, där han steg rakt upp för att plötsligt ställa planet "i taket" och sedan flyga horisontellt inverterat och sedan knycka till igen för att få flygplanet att ge sig av rakt nedåt. Mycket vackert! Enligt uppgift saknar F-18 alfabegränsare och det syntes verkligen under uppvisningen. Flera gånger såg piloten ut att börja på något som liknade en kobramanöver (även i svängar åt sidan), för att snabbt parera med spaken framåt. Lite fladder (något som liknade PIO) uppstod, men planet rätade snabbt ut sig igen. :) Uppvisningen avslutades med en högfartspassage där flygplanet nästan var på väg genom ljudvallen! Tydlig kondens syntes omkring flygplanet precis innan han tog upp för en brant stigning. Vi hurrade och klappade varandra på ryggarna och var överens (för det var vi väl?) om att det var mycket tufft gjort. :D Jag gjorde iaf nästan i byxorna av upphetsning. :p
Mirage 2000 från Franska flygvapnet
Fransmännen är alltid lika galna och den här mannen var inget undantag. Tuffa svängar med hög alfa kombinerades med lågfartspassage och en riktigt imponerande 5-g's buntsväng (hette det så BEQ?), där piloten rollade inverterat i hög fart och sedan steg (dök) rakt upp i skyn. Vackert och annorlunda. :) Värt att notera var motorn på Miragen. När piloten drog på full EBK fladdrade "lågan" betänkligt varje gång och det såg nästan ut som att motorn pumpade lite. Vi enades snabbt om att fransmännen hade monterat en ny sorts "multiexplosionsmotor" i sin uppvisningsmirage. :D
- - - - -
Puh, nu får jag nog ta lite rast och äta frukost, annars finns risken att jag faller ihop över tangentbordet. Skriver lite till senare... :)
QuoteOriginally posted by Magnus
Det var synd att ni inte hann fram innan det hela var över för jag hade ju lovat Obizzz att när ni kom allihopa skulle ni få hoppa innanför staketet och kika lite närmare.
Ja det var verkligen synd. Jag hade laddat kameran med nya batterier och minneskort. Antar att vi kunde skippat slutet på själva uppvisningarna om vi vetat att du var tvungen att sticka... Men det är inget att göra åt. Vi kan bara hoppas på att det kommer fler tillfällen. Fast med tanke på att Viggen är på väg att fasas ut antar jag att det inte är så troligt :-X
Mera! Mera! Talk dirty to me!
Fotades det? Får man kika? Snääääääälla?!?! :D :D :D
"Det var i alla fall bland det värsta jag har varit med om"
Onej, nu blev jag inte alls nyfiken, inte alls :)
Allvarligt, berätta gärna mer!
Jag fotade lite smått, samt försökte filma med min digitalkamera. Inte lätt när man inte har så kraftig zoom på kameran.
Har skickat upp lite material, så jag antar att Obizzz kanske kan fixa så det blir tillgängligt på något sätt?
Filmade som sagt med vanlig kamera, så om ni mot förmodan ens kan se på filmerna, så kan ni förvänta er usel upplösning och kass framerate.
Även jag fastnade i bilkön, men är ändå nöjd med dagen. Bara att få se uppvisningen med F18 var mer än nog för att kompensera 2h+ i bilkö.
Kul också att jag och min bror jag åkte dit med tog en liten paus in på Gyllene Måsen för o köpa kaffe, och där i ögonvrån ser man någon man tycker sig känna igen.
Går fram o frågar och det visar sig vara Horizon, Fluff o Phlerp som äter sin frukost. :)
jag ska fixa filmerna när jag kommer hem så de är uppe runt 18 ikväll
QuoteOriginally posted by Phlerp
QuoteOriginally posted by Magnus
Det var synd att ni inte hann fram innan det hela var över för jag hade ju lovat Obizzz att när ni kom allihopa skulle ni få hoppa innanför staketet och kika lite närmare.
Ja det var verkligen synd. Jag hade laddat kameran med nya batterier och minneskort. Antar att vi kunde skippat slutet på själva uppvisningarna om vi vetat att du var tvungen att sticka... Men det är inget att göra åt. Vi kan bara hoppas på att det kommer fler tillfällen. Fast med tanke på att Viggen är på väg att fasas ut antar jag att det inte är så troligt :-X
Jo men du hade ju en del möjligheter att fota AJSF och 37E ändå bara genom att gå runt dem. Och hade du förklarat ärendet för Jakob, Fredrik och Jonas som förmodligen stod där och förklarade att jag åkt hem så hade ni nog fått kika lite närmare.
Jag skulle gissa att flygdagen nästa år (det brukar vara en per år) är sista chansen men när,var,hur osv vet jag inte.
(Klickbara)
(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag010_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag010_m.jpg)(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag015_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag015_m.jpg)(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag029_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag029_m.jpg)
(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag058_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag058_m.jpg)(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag072_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag072_m.jpg)(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag077_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag077_m.jpg)
(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag080_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag080_m.jpg)(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag097_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag097_m.jpg)(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag098_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag098_m.jpg)
(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag103_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag103_m.jpg)(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag105_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag105_m.jpg)(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag109_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag109_m.jpg)
(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag112_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag112_m.jpg)(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag115_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag115_m.jpg)(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag121_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag121_m.jpg)
(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag127_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag127_m.jpg)(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag129_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag129_m.jpg)(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag133_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag133_m.jpg)
(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag137_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag137_m.jpg)(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag138_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag138_m.jpg)(http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag145_t.jpg) (http://www.df.lth.se/~michael/flygdag/flygdag145_m.jpg)
/J
QuoteOriginally posted by Horizon
F-16 från Holländska flygvapnet
Piloten gjorde en spektakulär take off, där han steg kraftig med full EBK samtidigt som han rollade kraftigt höger, så att vi alla kunde se rakt in i utblåset. Vackert! Uppvisningen som följde var jag faktiskt lite besviken på. Jag vet inte om det berodde på planets, uppvisningsprogrammets eller pilotens begränsningar, men inte gjorde han några särskilt upphetsande grejer. Mest det vanliga fast med rökgeneratorer på vingspetsarna. Gammal F-16 pilot som man är (mest Falcon 4.0) så väntade man på Viperns fantastiska svängprestanda och överlägsna dogfightförmåga, men den väntan blev lång. Den såg mest tung och gammal ut... :-/ Men de hade målat den riktigt vackert. :)
Hade du sniffat flygbränsle eller? :p
Hollänadren var den som i mitt tycke klämde ur mest prestanda ur kärran. Massor med flinka manövrar och ett djävla drag när han accade.
Gripen hamnade efter där. Dock(!) kändes det som att det berodde på att han höll igen och istället satsade på elegans och precision... för det är det man bäst kan beskriva Gripen-uppvisningen som.
/J
Fortsättning på min förra post...
Sedan gick vi runt lite och kollade på statiska saker. Tornadon var mkt fin, men den läckte bränsle ur ena vingtanken (kopplingen?) och de var tvungna att ha uppsamlingskärl stående under. Lite b. :D
Danskarna hade två F-16 på plats, en ensitsig och en tvåsitsig. I den ensitsiga satt en pilot och man kunde få gå upp och kika i cockpit. Obizzz sa att det såg ut som i Falcon 4.0 ungefär. :D
Fransmännens Mirage 2000 stod också på statisk display. Inget konstigt med den förutom att det såg lite tufft ut med två fast monterade kanoner (27mm?) undertill. :)
Innan vi vandrade mot bilen passade vi på att kika lite närmare på statisk utställning av helikoptrar. Vi såg bland annat en MD-500 (fast den hette något annat i den danska beteckningen), en Hkp 14 och en Hkp 15. Hkp 15 (Augusta-någonting) var riktigt läcker och finns än så länge bara i ett enda exemplar i Flygvapnet (eller vilka det nu är som handhar dem). Detta var ett inlånat ex, men skall snart följas av 20 stycken sprajlans nya som är beställda och klara. De skall bland annat tjäna som skolhelikoptrar för upplärning av nya förmågor. Hkp 14 (NH-90) var väldigt imponerande när det gäller lastutrymme. Tyvärr var detta bara en mock up som stod inne i en hangar. Den saknade motor och en massa annat (bland annat satt en vacker inplastad bild klistrad över en av MFD'erna :)) och körs runt på trailer mellan utställningarna. När den blir operativ i Sverige kommer den säkert att höja ögonbrynen på en del betraktare.
Ska se om jag kan hitta lite bilder på helikoptrarna.
Andreas:\>> Prata med Phlerp om dina så hett efterlängtade bilder. ;)
Det var en rätt maxad uppvisning, och när Gripen flög solo nästan sist i programmet var i alla fall jag rätt så "mättad".... Gripen solo i Ljungbyhed för två veckor sen tyckte jag var både mer spektakulär och bjöd på större "närhet". Gripen är ju rätt liten i jämförelse, och utan riktig helvetsflygning tycker jag den kan ge ett lite sterilt intryck. Imponerar nästan mer på marken i turn-around display, cockpit-system etc. Är verkligen hi-tech.
Den första inledningen när sex (tror jag) Gripar gjorde en ganska långsam överflygning och splittade och steg väldigt brant åt olika håll precis framför publiken var MYCKET effektfull. Något av det bästa jag sett. ;) Jag menar det faktisk, men läser här att det tydligen rör sig om nåt missöde... nåja, här e i all fall en som är nöjd :).
Lansen var första gången för mig och en klar höjdare! Är verkligen glad att jag fick se det. Draken är nog ett av de snyggaste planen man kan se i luften.
Väldigt kul att få se både Mirage 2000 och F-18 i luften (som redan sagts). De gav järnet. Svårt att välja något bästa, men lägger nog min röst på F-16 och Viggen där. Jag tyckte också F-16 gjorde en spektakulär flygning och verkligen visade på sin extrema motordragkraft i svängarna! Jag var klart imponerad.
Bilköerna och även de inne på området var helt sjuka. 40 000 pers! Tror vi var framme på området 11.30. Sprang runt på så mycket markutställningar jag hann både före och efter uppvisningen, ändå hann jag inte med den mest intressanta innan de packade ihop. Tänker på den hangaren där SAAB höll till och där de hade en simulator med som det verkade fullständigt identisk JAS39C cockpit. Undrar om det är samma som på Flygvapenmuseum?? Här kunde man tex fälla ner en huv och allt. Kom precis lagom för att se två brudar och en tioåring göra lite negativa G manövrar innan "det var dags att stänga butiken". :-X
Bredvid simulatorn fanns en jättelik glidbomb med jetmotor som påminde om bk90 men såg mycket större ut än vad jag tycker mig sett på bilder! Extremt att tänka sig Gripen bära en sådan under varje vinge och ändå ha en balk på varje över för annat. Nån annan som såg den?
I hangaren bredvid fanns dock ett datasystem med tre skärmar där de spelade upp inspelad flygdata (kasettband) från två Gripar. Jävligt intressant, man såg alla intrument, taktiska indikatorn och även MI (avstängd). Även en slags 3-D visning uppifrån (påminner om nåt från Falcon 4 men har glömt namnet). Flygningen fanns även på svartvit film från en kamera under HUDÃ,´n (typ guncamera rakt fram över nosen). Hade jag ingen aning om. Hela flygningen spelas in. De som representerade där påstod att endast 20 minuters inspelning var möjligt på Viggen systemet? Hmmm...
Snygga bilder JStar. Den sista du har med en nedmonterad Gripen måste jag också ha missat. Troligen hangaren vid entrén. Däremot såg jag en liknande display på plattan med en Gripen för turn-arond under ett tält. Tufft var också att de hade 27mm kanonen på display på två ställen. Synd inte sammalunda med Viggen.
Trist att höra att ni från Gbg fick se halva uppvisningen från bilen:-/ . Måste kännas bittert. Själv var jag helt slut i huvudet när de stängde och grymt besviken att jag missade två av de bästa markutställningarna :-X.
Spenderade dock lite tid i bokstånden och hittade "Saab 37 Viggen - Sett ur en aerodynamikers perspektiv", "Saab Gripen - the nordic myth (förf. Kurt Plummer och Bigvette)", "Första Divisionen" från 1941 samt en fin bok och video om Ljungbyhed.
Vore kul att synka ihop en träff vid annat tillfälle. Med mobilnummer är det ju t o m möjligt att springa på varandra.
mitt mobilnr fanns i den andra tråden, hade varit kul att träffa dig också...
det var 8 gripar i inledningen och BEQ satt i den sista av dem.
nu ska jag hem
Japp, såg det.... hade tyvärr inte tillgång till någon dator på lördagen när du postade det (åkte tidigt på morgonen). Och tanken på att alls kunna ringa sådär slog mig först nu efteråt :).
edit: samtidig post där. Kul att få allt det där förklarat BEQ, det var i alla fall en mäktig upplevelse att se så många plan bryta så snävt och brant på låg höjd. Allting går väldigt fort. Hela Viggens program fanns ju tex i programmet, men det är nästan omöjligt att hinna följa manövrarna i både text och luft samtidigt.
det var mäktigt även om det inte var helt klockrent genomfört...
iaf jag vet ju att ni är duktiga i flygvapnet om man får ta dina IL-2 kunskaper som en indikation på vad ni kan :)
en annan kul grej var att den unge killen vid danskarnas statiska F-16 display var en av de som medverkade i dokumetärserien jaktpiloter för er som såg den.
Mer flygtid till våra gripen förare ;)
Tycker definitivt att ni skall få öva alla display program, BEQ - det finns ju presumtiva köpare överallt.
Synd att man inte kunde vara på plats (fick lite tröst idag då jag flög till Visby och fick dela trafikvarvet med incident beredskapen, Viggen - dom gjorde en intressant anflygning som liknade amerikanska "overhead break" kul)
mvh
bax
Du är allt lite bortskämd med Viggen-upplevelser du... ;)
Kan du förklara för mig vad "overhead break" är/hur det ser ut vid anflygning? Vad för plan flyger du själv förresten?
Obizzz, jag såg en del avsnitt av den serien - märkligt nog kallades den dokusåpa :-OO (alltså blev jag besviken)
QuoteOriginally posted by F16_Filur
Snygga bilder JStar. Den sista du har med en nedmonterad Gripen måste jag också ha missat. Troligen hangaren vid entrén. Däremot såg jag en liknande display på plattan med en Gripen för turn-arond under ett tält. Tufft var också att de hade 27mm kanonen på display på två ställen. Synd inte sammalunda med Viggen.
Japp, det stämmer. Det var flygverksta'ns utställning.
QuoteOriginally posted by F16_Filur
Spenderade dock lite tid i bokstånden och hittade "Saab 37 Viggen - Sett ur en aerodynamikers perspektiv", "Saab Gripen - the nordic myth (förf. Kurt Plummer och Bigvette)", "Första Divisionen" från 1941 samt en fin bok och video om Ljungbyhed.
Kurt Plummer?! Fan ska man aldrig slippa honom. KP har jag sprungit ihop med på rec.aviation.military samt på SimHQ's forum. Värre åsiktsbajsare står inte att finna. På newsgruppen berättade jag lite om svenska bas-systemet och nämnde närskydd och FBJ. Genast började den tomten dissa hela skiten trots att han inte hade en aning om vad han snackade om.
Tråden i fråga (http://groups.google.se/groups?hl=sv&lr=&ie=UTF-8&threadm=36D3E695.827D6D03%40earthlink.net&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dmichael%2Blundahl%2Bkurt%2Bplummer%26hl%3Dsv%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26selm%3D36D3E695.827D6D03%2540earthlink.net%26rnum%3D1)
/J
ja de startade med några plan från F17 på förmiddagen och speakern berättade att det var demo för VIP gäster, man hörde dem och såg dem lite då och då efter detta.
Det var inte Mik eller Jak som var på plats utan Mel, han var en av dem som redan fanns på plats i USA när M och J anlände.
QuoteOriginally posted by BEQ
Bax, om du är på Visby nästa vecka också får du nog se 2x39 från vår division varje dag då vi ska dit och öva havsövervakning.
/BEQ
Edit: De flesta presumtiva köpare övertygar man ju med taktiska demonstrationer och liknande. F 7 körde ju en taktisk demo i söndags förmiddag, vilken jag fick för mig var över F 17. Ingen som såg något? Taktisk demo går ut på att man löser en jakt/attackuppgift och data från flygplanens länkar och radio tappas direkt ut på storbildsskärmar framför åskådarna.
Vet inte varför men jag ler lite skrockfullt inombords när jag tänker på JAS och havsövervakning.. men det kanske inte lämpar sig att diskutera det i detta forum.
Taktiska demot gick bra.
Hade förmånen att prata med Mr Airforce Monthly, dvs han som driver tidningen. Han var sugen på att göra en grejj om 37E.
ni får sluta upp med såna där antydningar på spännande grejer ;)
Mik, Jak och Mel?? De där landningsvarianterna vore i alla fall något för en film.
Jag visste inte att KP fortfarande höll på. Minns honom bara från Combatsim.com Kombinationen: faktaspäckad + psykfall + amerikan + många ord = svårhanterlig :D
Han kan säkert en hel del om Gripen/havsövervakning också... ;)
De två lite udda böckerna jag köpte på flygdagen.
(http://img.photobucket.com/albums/v185/f16_steinhoff/Viggen/Viggenbok.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v185/f16_steinhoff/Viggen/Gripenbok.jpg)
ok, bättre sent än aldrig nu kommer Fozz filmer och bilder...
http://ronin.redback.inficad.com/Obizzz/Sites/Fozz/
Ok, ska ta ett par sidor då och då och posta efterhand. Du tänker på det sista kapitel 6. De övriga handlar om de många utkasten som aldrig byggdes.
nu kommer lite bilder från ett annat forum jag hittade... tyvärr ingen på dig än BEQ ;)
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=35;action=display;threadid=28602
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=35;action=display;threadid=28566
Någon som kortfattat kan redogöra för vad "Saab Gripen - The Nordic myth" handlar om? Om nu inte detta är ett stort skämt som jag inte uppfattat är det givetvis intressant att veta vad som är så dåligt med Gripen att det är värt att skriva en hel bok om det...
QuoteOriginally posted by BEQ
QuoteOriginally posted by Magnus
Vet inte varför men jag ler lite skrockfullt inombords när jag tänker på JAS och havsövervakning.. men det kanske inte lämpar sig att diskutera det i detta forum.
?????
Jag får väl sluta vara så kryptisk dårå, jag tänkte mest på den berömda spaningskapseln och dess utveckling.
QuoteOriginally posted by Obizzz
ok, bättre sent än aldrig nu kommer Fozz filmer och bilder...
http://ronin.redback.inficad.com/Obizzz/Sites/Fozz/
Vackert, Obizzz kan man lita på. Mer hiresporr!!!
tacka fozz inte mig
tack fozz!
Ja, tack Fozz! :D
QuoteOriginally posted by BEQ
Spaningskapseln har ju absolut inget med havsövervakning att göra. 39 lär ju vara bättre på havsövervakning än SH37 vad jag har erfarit. Spaningskapseln är ju dock ett riktigt clusterf__k.
/BEQ
Nja, med risk för att börja argumentera mot dig nu så är fotografering i min värld en relativt stor del i havsövervakning. Visst man kan komma hem och säga att man såg en fartyg på den här lola-punkten och visst man kanske är grym på ID men jag har väl snackat för mycket med fototolkarna uppe på F21...
Fast det är klart, digitalkamera eller en Janes i miniformat kan ju stötta :)
Personligen så tycker jag det är en relativt tunn linje mellan havsövervakning och havsspaning men visst vad vet jag..
Lupson, det är ingen bok MOT Gripen utan OM :). Det är en UK bok och skriven 2003. Har inte hunnit läsa den än, men att döma av inledningen så verkar det snarare vara en hyllning! Alla bilder är i svartvitt, 162 sidor, och jag köpte den för den har ett kapitel om vapnen som verkade lite annorlunda/utförligare än vad jag sett förut. Den berättar Gripens historia ur ytterligare en persons synvinkel och det kan ju alltid vara intressant.
"The Nordic Myth" - det klingar antagligen lite annorlunda för en engelsman än för oss här. Viggen och Gripen som en modern förlängning av vikingarna skulle jag tro...
Måste för övrigt varit en Taurus KEPD 350 jag såg ligga bredvid simulatorn? Någon som kan bekräfta det? :)
Magnus, BEQ - vad vet ni om simulatorn SAAB hade utställd där? Den såg ju ut som en perfekt kopia med huv, 39C mfdÃ,´er, projicerande HUD och allt - inte alls som den på Flygvapenmuseum där tex siktlinjesindikatorn finns på skärmen.
Tack Fozz!
QuoteOriginally posted by Lupson
Någon som kortfattat kan redogöra för vad "Saab Gripen - The Nordic myth" handlar om? Om nu inte detta är ett stort skämt som jag inte uppfattat är det givetvis intressant att veta vad som är så dåligt med Gripen att det är värt att skriva en hel bok om det...
Då var det slutligen bevisat: Jag ÄR lika dum som jag ser ut! ;)
Tack för svaret!
Du behöver inte känna dig dum, Luppe. Jag tänkte samma sak. ;)
Quoteoch sedan skulle den vara på en privat fest andra helgen. Detta förstår ju alla att det var viktigare än 120 000 besökare på Nolia-mässan.
Jag ska planera mina fester bättre i fortsättningen.... X-( :-OO
F16_Filur... hur många sidor är Krister Karlings bok...? jag tror det är den jag har jagat ett tag nu... fast jag hade bara den engelska titeln...
Nu ska du inte vara så hård mot dig själv Lupson... jag presenterade ju den först som något av Kurt Plummer och Bigvette (två förnämliga gentlemän jag brukar golfa med på the countryclub). Vi brukar även träna oss på affirmationer - jag är en jättefin kille, jag duger etc. :D
Jag fick betala 300 kr för boken (prislappen på 400kr och 19.95Ã,£ sitter där bak). "Boken om Gripen" är något annat eller... ? Får mig att dels tänka på det tjocka "faktahäfte" som finns i edition fem eller nåt, och dels den allra första svenska boken om Gripen. Men du syftade nog på Nordic Myth, den verkar bättre än jag trodde.
Det var Saab som höll i det, men verkade vara en pilot från flygvapnet som var simulator-admin :). Stod med en "diabildsfjärrkontroll" och växlade scenarios så de fick taxa, starta och sen flyga runt lite i ett landskap med kyrkor etc. De från Saab såg ut som Säpo-folk i sina kostymer och piloten liknade en Brad Pitt/surfkille kopia. Jag var klart impad av instrumenten och stolen, inget av det liknade någon "mockup". Även fungerande roderpedaler. Allting såg så fint, nätt, hi-tech och otroligt användarvänligt ut. Accet skulle visst vara en aning strypt. Jag frågade om man kunde avfyra robotar och då svarade han att det fick de inte göra eftersom symboliken var hemlig. Ohemlig symbolik på FVM då...
Taurus måste det ha varit. Säpo-killen påstod i alla fall att Gripen kunde ta en under varje vinge och ändå ha en vingbalk till annat! Tvivlar inte på det, men när man ser den häpnar man ändå litet. Har lite dålig koll, men den är inte operativ/inköpt än eller?
Bild på simulatorn från en av Obizzz länkar! Det är rätt koncept... bort med alla instrument från skärmen bara!
(http://img.photobucket.com/albums/v185/f16_steinhoff/Kal_2_6_991497-gripensim.jpg)
-------------------------------------------------
Gripen är ett heraldiskt fabeldjur, en kombination av örn (övre delen) och lejon (nedre delen). Att Skåne fått ett krönt griphuvud i vapnet har sin förklaring i att Erik av Pommern 1437 gav Malmö ett vapen med denna bild, konungens eget sköldemärke. Sedan Skåne blivit svenskt efter Roskildefreden 1658 fick landskapet ett vapen vars motiv hämtades från Malmö stadsvapen.
(http://www.ch-design.net/skaneringen/images/skane.gif)
Swede, den har 88 sidor. Utdrag ur Mekanisten mellan 1997-2001.
Jasså Bax.. även du var i Visby:p Jag var "Co-Pilot" åt en kollega i klubben, vi skulle flyga HIFÃ,´s målvakt till visby, start 15.03 arrival 16.19 :D FL110 dit o FL100 hem.
Maverix
Haha maverix redan ute å svartjobbar ;)
Du skall se att Canon får leta efter ny tekniker snart !
mvh
bax
:D :D Ja.. vem vet.
Maverix
QuoteOriginally posted by F16_Filur
Det var Saab som höll i det, men verkade vara en pilot från flygvapnet som var simulator-admin :). Stod med en "diabildsfjärrkontroll" och växlade scenarios så de fick taxa, starta och sen flyga runt lite i ett landskap med kyrkor etc. De från Saab såg ut som Säpo-folk i sina kostymer och piloten liknade en Brad Pitt/surfkille kopia. Jag var klart impad av instrumenten och stolen, inget av det liknade någon "mockup". Även fungerande roderpedaler. Allting såg så fint, nätt, hi-tech och otroligt användarvänligt ut. Accet skulle visst vara en aning strypt. Jag frågade om man kunde avfyra robotar och då svarade han att det fick de inte göra eftersom symboliken var hemlig. Ohemlig symbolik på FVM då...
Det ser ut som en MMT fast kanske anpassad för mer flashiga förevisningar.
Här kommer lite illustrationer till Horizons debreifing från flygupvisningen. Vill man se bilderna i högre upplösning är det bara att klicka på dem.
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_1s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_1.jpg)
Restaurang Gyllene Måsen i Karlshamn. Jag skyller de efterkommande tre timmarna på att de "brände den sista Rogern" :-OO
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_2s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_2.jpg)
Intet ont anande satte sig Fluff och Horizon i bilen för en kort och snabb resa till Kallinge.
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_3s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_3.jpg)
Men vi kom inte mycket längre än ett par kilometer. Sedan var det tvärstopp. X-( :-Z
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_6s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_6.jpg)
När vi äntligen kom fram var uppvisningen i full gång. Tyvärr visade sig kamerautrustningen vara mindre lämpad för att fota små snabba flygande föremål... Bättre än så här gick det inte att få :-/
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_4s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_4.jpg)
Lite större långsammare flygande föremål gick något bättre att ta bilder på ;)
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_5s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_5.jpg)
Under helikopteruppvisningen hade de en hel del i luften samtidigt. Jag tror jag fick det till sex eller sju helikoptrar. Här är fem av dem.
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_7s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_7.jpg)
Nog för att Viggen låter manligt, men den här besten låter inte direkt omanligt heller.
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_8s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_8.jpg)
Fransk ingenjörskonst när den är som bäst. Horizon gillade iaf de dubbla kanonerna. (Kom vi någonsin fram till vilken kaliber de hade?)
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_9s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_9.jpg)
Vissa av gästerna fick uppenbarligen åka ståndsmässigt. Den här SAABen fastnar nog inte i några köer.
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_10s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_10.jpg)
Ett stycke svensk flyghistoria, men jag saknade Tunnan.
Här kommer några bilder till Andreas ;)
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_11s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_11.jpg)
Hkp14. Jag blev riktigt imponerad av hur otroligt små turbinerna är på den här helikoptern.
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_12s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_12.jpg)
Hkp15. Verkar vara en rejäl bjässe om inte riktigt i Mi26:ans klass.
(jag var ännu mer imponerad av storleken på turbinerna till den här helikoptern....De var mikroskopiskt små eftersom den inte hade några :) )
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_13s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_13.jpg)
Glas-cockpit tillhörande hkp15.
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_14s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_14.jpg)
Danskarna hade med sig lite saker. Den här är jag inte ens säker på vad det är.
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_15s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_15.jpg)
Jag antar att det var den här du ville se?
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_16s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_16.jpg)
Samma som föregående fast ur en cool vinkel. Hur många sådana här har man inte skjutit ner över Korea?
(http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_17s.jpg) (http://www.viktoria.se/~yorick/F17/Kallinge2004_17.jpg)
Slutligen försökte sig Fluff på någon form av konstfotografering i motljus när vi var på väg hem.
Ja ja jaaaaaaaaaaaaaa! :D :p
Har du bilderna på helikoptrar i någon högre upplösning? *vill ha, vill ha ;)*
Du menar högre än du får om du klickar på bilderna?..... Jo det kan vi nog fixa, men en del av bilderna är beskurna för att göra dem bättre så jag kan inte lova att alla blir bättre av högre upplösning.
QuoteDanskarna hade med sig lite saker. Den här är jag inte ens säker på vad det är.
En aerodynamisk våldtäkt... :D
QuoteSwede, den har 88 sidor. Utdrag ur Mekanisten mellan 1997-2001.
tackar för det F16_Filur :)
Det är en Eurocopter AS550 C2 Fennec.
http://www.forsvaret.dk/FKO/dan/Om+Forsvaret/Materiel/H%C3%A6ren/
Jag ska läs om grundkursen Phlerp! Missade att bilderna var klickbara (men uppfattade det som att dom inte var det när jag skrev mitt inlägg).
Hur som helst så är det jättebra som det är!
Jag hade noggjort slut på ett par minneskort på MD-500-modellen!! Men det är jag det :p :) ;) :D
QuoteOriginally posted by Andreas
Jag ska läs om grundkursen Phlerp! Missade att bilderna var klickbara (men uppfattade det som att dom inte var det när jag skrev mitt inlägg).
Hur som helst så är det jättebra som det är!
Jag hade noggjort slut på ett par minneskort på MD-500-modellen!! Men det är jag det :p :) ;) :D
Visst är little bird:en en version av MD-500?
Little bird är ett smeknamn som sträcker sig tillbaka till Vietnam-tiden (http://w1.270.telia.com/~u27010324/helis/oh-6a.html). Nu så förknippas det med AH-6 (http://w1.270.telia.com/~u27010324/helis/ah-6.html) och MH-6 (http://w1.270.telia.com/~u27010324/helis/mh-6.html).
Andreas>Ganska mäktigt att lira cello faktiskt, djävligt mäktigt.
Har börjat scanna Ctrl, torde kunna lägga upp något sammanhängade i slutet på veckan. Tänkte först scanna till OCR och lägga allt i Word, men verkar en aning knepigt. Kör på JPG nu, utskurna sidor, så de kan ju alltid skrivas ut och scannas in optiskt i efterhand. Har inte så stor erfarenhet av scanning, men den jag använder är en Epson Perfection 1640SU. Om någon har tips på hur man fixar bra och smart OCR scanning så hör av er.
QuoteOriginally posted by ctrl
Den översta om Viggen kanske innehåller en hel del trevligt om kanarder och stallegenskaper.... isåfall skulle det inte vara fel om du kunde scanna några sidor med det "godaste" :D
Vassego! (http://www.simpleocr.com/) Tar bl.a. .jpg som input.
Tack Sledge! Testade det, men verkar inte vilja ta mina .jpg som input. Kanske gör jag nåt fel?
Ok Ctrl, här är första delen av kap. 6. Andra delen handlar om högfartsegenskaper. ;)
Saab 37 Viggen (http://straight-pipes.org/nosig/read.php?TID=3010)
Hmm, det är bara att välja input som fil och välja sin bild.
Exakt, prova det med en av mina bilder.
Bilder:
http://www.afterburner.nl/ronneby.htm
tackar
Det var rätt fina bilder ändå från Afterburner. :)
QuoteOriginally posted by BEQ
Har sett film nu från flygdagen. Skrämmande, men ändå ganska nöjd över min prestation sett från filmarens synvinkel. Hur det sedan upplevdes i luften är en annan femma ;)
BEQ>Kollat dina mess? Trevligt att ses igen :)
QuoteOriginally posted by BEQ
Har sett film nu från flygdagen. Skrämmande, men ändå ganska nöjd över min prestation sett från filmarens synvinkel. Hur det sedan upplevdes i luften är en annan femma ;)
Posta för böfvelen!
BEQ: nej jag sa ju att det inte såg sååå illa ut från marken :)
QuoteOriginally posted by BEQ
Har sett film nu från flygdagen. Skrämmande, men ändå ganska nöjd över min prestation sett från filmarens synvinkel. Hur det sedan upplevdes i luften är en annan femma ;)
Jag var met beesviken att vi inte fick se dig i luften från bilkön där vi satt. Speciellt som du hade ringt och förvarnat.
QuoteNej, jag postar inget längre.
Men...men.. vad kallar du ovan då? :p :) ;)
Skämtåsido så förstår jag vad du menar BEQ.