Här är Armour Battle Fix 0.27 scriptet för er som känner er manade att göra lite vettiga tank uppdrag. Har nu gjort så att man själv bestämmer svårighetsgraden när man kallar på scriptet, se info nedan.
För er som inte vet vad det gör så kan man kortfattat beskriva det såhär... Med scriptet är det nu möjligt att överleva ett pansarslag i OFP med AI som moståndare. Och det är detta script vi testat i senaste veckans tank battles on-line...
Ett par saker:
1. Eftersom det ännu är WIP och readme.txt fil etc. saknas så önskar jag att den stannar "inom" NOSIG tills jag är helt klar.
2. Scriptet är gjort specifikt för co-op multiplayer och fungerar
bara som det är tänkt om man har fullbestyckad vagn med en spelare som förare, en annan som skytt och en tredje som vagnchef (dvs ingen AI). Eventuellt gör jag en singelplayer variant senare.
3. I testmissionet som följer med startar man med en M1A1 vagn framför en (denna använder sig utav scriptet) och en M1A1 som står bakom en (utan scriptet). Testa bägge för att se skillnaden med och utan scriptet. Jag kan garantera er att ni överlever inte många sekunder efter kontakt om ni hoppar in i den bakre M1A1:an. Fientlig pansar finns ~2 km österut, även en Hind finns i området.
Hur scriptet används:
Enklast är att titta i demo uppdraget på hur det är gjort men nedan kommer en kort sammanfattnig. För den stridsvagn man vill skall använda scriptet skriv följande i Init fältet i editorn.
Quote[this,10,15,true] exec "aidecoy.sqs"
Detta är allt som behövs för att det skall fungera!
För er som själv vill anpassa svårighetsgraden följer nedan en översikt över de fyra parametrarna.
Quote[tank,direct_hit_possibility,proximity,smoke_screen] exec "aidecoy.sqs"
1:a parametern: tank
Anger vilket objekt, normalt "this" om man kallar scriptet från Init fältet.
2:a parametern: direct_hit_possibility
Avgör hur stor chans det är att stridsvagnen får en direktträff (alá default BIS Uber AI) från fi. Värdet kan vara mellan 0-100 där 0 är lika med att stridvsvagnen aldrig får en direkt träff och 100 är lika med OFP default. Lämpligt värde är enligt mina tester 10-20.
3:e parametern: proximity
Anges i antal meter och avgör hur pass nära fi träffar/missar. Ju högre värde desto lägre chans för träff. Lämpligt värde är enligt mina tester 5-25.
4:e parametern: smoke_screen
Kan vara "true" eller "false" och avgör om ens stridsvagn har möjlighet att skapa rökridå. Observera att det är endast föraren som kan göra detta även om alla ser alternativet i menyn!
Det var i stort sett allt! Lek rundor med de olika parametrarna för att hitta er egen balans mellan lätt/lagom/svårt och post gärna vad ni kommer fram till. Skill level slidern i editorn spelar också viss roll, desto bättre skill desto snabbare laddar/skjuter fi.
http://keycat.no-ip.com/files/ABF_027.zip (http://keycat.no-ip.com/files/ABF_027.zip)
Skall bli skoj och se om det dyker upp några tanks mission framöver och som sagt glöm inte att vara "full" vagn när ni testar ;)
Har jag missat nått så är det bara att fråga!
/Christer (a.k.a KeyCat)
Glömde säga att för att rökridån skall vara effektiv krävs en "special version" av JAM_Magazines.pbo. Eftersom jag inte har tillåtelse att lägga ut den officiellt så får ni hojta på ICQ om ni vill ha den (ni som varit med och testat har den redan).
Rökridån fungerar med default JAM 2 men är dålig på att blocka AI'ns sikt och blir därmed ganska meningslös.
/Christer (a.k.a KeyCat)
Japp "trail and error" 'är vad som krävs för att hitta rätt balans. Är gärna med och testar om vi blir minst en "full" vagn...
Konstigt att inte de som brukar vara aktiva i "Stridsvagnar für alles" vaknat till liv? Iofs är inte orginal stridsvagnarna i OFP speciellt realistiskt modellerade men det finns bättre (tänker på SIGMA's). De är iofs rätt långt ifrån Steel Beasts nivå men ändå hyfsat bra med tanke på de begränsningar OFP motorn sätter.
Håller på att modda hans M1A1 vagnar så att vi kan använda dem framöver (sänker ljudet som är ALLDELES för högt). Dessa tillsammans med Combats! besättning och deras ursnygga Bradleys lyfter det ytterligare, några bilder nedan (i bakgrunden syns OFP standard M1A1 och standard besättning)
(http://keycat.no-ip.com/files/sig_m1a1-1.jpg)
(http://keycat.no-ip.com/files/sig_m1a1-2.jpg)
Vi kan ju alltid hoppas att fler vaknar till liv nu när det går att köra human vs AI-tanks i co-op för vi skulle behövt mer folk nu när hösten snart är här ;)
/Christer (a.k.a KeyCat)
En liten detalj som jag tycker gör mycket för "känslan" är DKM's suspension script, som gör att vagnen dyker/stiger vid inbromsningar och acceleration.
Låter intressant! Är det ett separat script som går att använda till valfri tank?
Var hittar jag det?
/Christer (a.k.a KeyCat)
OK, kollade på DKM's suspension script men om jag förstår saken rätt så är det en egen animering de definierar i sin CONFIG.BIN fil vilket gör det svårt att applicera den på tex OFP standard M1A1 utan att göra en helt nu tank addon, rätta mig om jag har fel?
Vill man ha den funktionen kan man ju alltid göra ett uppdrag som använder sig av deras snygga Challenger 2 men jag håller med dig att det ökar känslan. Har ni tänkt implementera det på er kommande strv122?
/Christer (a.k.a KeyCat)
Tror det ska gå att definera på alla fordon, dock *kan* det kräva ändringar i p3d'n. GranQ vet mer ingående!
Strv122 kommer ha, ja. Samt alla andra bandgående fordon i SFP. :)
ja det kräver ändringar i modellen.
förörvigt, var hittar jag "inv_target", inte hunnit pröva missionet pågrund av det.
Här är Armour Battle Fix 0.53 scriptet...
http://keycat.no-ip.com/files/ABF_053.zip (http://keycat.no-ip.com/files/ABF_053.zip)
För information om hur det används se första inlägget i denna tråd. OBS: Var tvungen att ändra namn på scriptet så istället för att skriva:
Quote[this,10,15,true] exec "aidecoy.sqs"
skriv följande när du kallar på scriptet (se demo mission):
Quote[this,10,15,true] exec "abf_main_mp.sqs"
Gonatt!
/Christer (a.k.a KeyCat)
okey nu har man prövat.. med 2149 eller motsvarande viewdistance klarade jag intro banan som du släppt på iallafall officila forumet utan få ett enda skott mot mig.. hmm, jaja tänkte jag, är la gjort för mindra avstånd, så startade om, körde mig riktigt nära, mindre än 1000 meter och blev kanske mer rolig fight. Så lite cred får jag ge dig.. och blir säkert något sfp 4.0 mission med detta scriptet. MEN innerst inne så tycker jag ändå bäst om human vs humans, ingen radar med pv robotar och liknande.
Sen röken gillar jag, dock några saker som jag skulle vilja ändra.
På något sätt hitta begränat med rök, det som funkar både i addon samt mission är att göra "launch smoke" startar "smoke1.sqs". sen i slutet så tar den bort launch smoke action och lägger dit en annan med skillnaden att det blir smoke2.sqs. Sen väljer man hur många rök omgångar man vill ha. kanske lite surt bara ha 2 rök i uppdrag tex men då får man väl slänga in en amos och leda in rök istället ;)
QuoteOriginally posted by granQ
okey nu har man prövat.. med 2149 eller motsvarande viewdistance klarade jag intro banan som du släppt på iallafall officila forumet utan få ett enda skott mot mig.. hmm, jaja tänkte jag, är la gjort för mindra avstånd, så startade om, körde mig riktigt nära, mindre än 1000 meter och blev kanske mer rolig fight. Så lite cred får jag ge dig.. och blir säkert något sfp 4.0 mission med detta scriptet.
Notera att i exempelt är det medvetet inställt på det
absolut lättaste i den M1A1 som använder scriptet. Detta är i stort sett lika med "arcad stuk" så det är inte konstigt att du klarade dig ;)
Prova att öka andra parameter och minska den tredje för att hitta rätt (dvs din/er egen!) balans mellan lätt/svårt!
Quote
MEN innerst inne så tycker jag ändå bäst om human vs humans, ingen radar med pv robotar och liknande.
Håller med dig men problemet här på NOSIG är att vi sällan blir tillräckligt många som lirar samtidigt för att det skall vara lönt med human vs humans. Ibland har vi ju svårt att fylla ens en vagn...
Är man tillräckligt många (IMO minst 12+) är human vs human det ultimata annars är co-op's det näst bästa.
Quote
Sen röken gillar jag, dock några saker som jag skulle vilja ändra.
Japp! Begränsa rök finns på min "to-do" lista. Skulle också vilja fixa så att rök skjöts ut i tornets riktning, inte chassiets som det är nu samt helst att granaterna syns vid utskjutning i MP (verkar som setVelocity kommandot har lite probs i MP???).
Edit: Ohh, glömde säga till att version 1.00 nu finns tillgänglig nedan. Har dessutom en vettig readme.txt.
http://keycat.no-ip.com/files/ABF_100.zip
/Christer (a.k.a KeyCat)
nu nu ser jag första gången riktigt stor nytta av detta scriptet. Skall använda i mina infanteri uppdrag.. ja just det.
Tänk er att man springer runt, ser ai inne i någon stad, ai skjuter mot dig, men du ställer dig bakom ett hus och ai slutar.
Med massa dummy objekt runt om en så bör en vara utanför huset och ai fortsätter skjuta mot dig, effekt du blir "pinned down".
Skall prövas iallafall.
Bäst effekt blir nog om du ändrar ABF scriptet lite. Istället för att använda osynliga tank mål är det nog bättre att köra med osynliga infanterimål (tex LesIWTA om du är west).
Jag gör exakt så i mitt kommande ManMG+ script och som du säger så blir effekten att man blir "pinned down" :p
/Christer (a.k.a KeyCat)
använder ju självfallet dom inv target från sfp sida.
Till skillnad från vad det verkar på vanliga så måste man ta "doreveal" typ på varje inv target, har gjorts så dom syns mycke tydligare än en stridsvagn tex.. och ai skjuter då själva utan man behöver bryr sig så mycke.
Sen använder man bara civ target om man vill begränsa det.