NOrdic SImulator Group

Övriga spel => Operation Flashpoint / ARMA => Topic started by: KeyCat on July 25, 2004, 00:40:19

Title: Ser numera ljust ut för pansarslag i OFP!
Post by: KeyCat on July 25, 2004, 00:40:19
Efter kvällens test med Jotte och ctrl ser det ut som att jag lyckats lösa en av de saker som jag irriterat mig mycket på i OFP, nämnligen att så fort du sätter dig i en strv eller APC så tar det inte många sekunder innan "uber AI'n" skjuter dig i småbitar innan du ens hunnit reagera!

Vi körde ett enkelt test mission mot tre stycken T80 (med max skill) och en Mi-24 och vi själva hoppade in i en Bradley. Utan skriptet överlevde vi i genomsnitt 6.5 sekunder innan någon av T80:orna fick in en fullträff så fort vi stack fram näsan.... Ungefär så som det brukar vara med andra ord :-/

Med scriptet aktiverat var det en helt annan femma och vi kunde köra runt i vår Bradley i 15+ min medans krevaderna exploderande runt omkring oss (medvetet enkelt för teständamål). Nu återstår bara att hitta rätt balans så att det blir "lagom" svårt men som sagt det ser ljust ut!

Skall fila vidare på scriptet under morgondagen!

Tack Jotte & ctrl för testerna :D

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Ser numera ljust ut för pansarslag i OFP!'
Post by: Shar on July 25, 2004, 00:42:00
Låter intressant! Får man fråga vad själva scriptet gör/går ut på?
Title: Replying to Topic 'Ser numera ljust ut för pansarslag i OFP!'
Post by: KeyCat on July 25, 2004, 01:15:24
Hej Shar!

Trodde det framgick ovan?

Hur som helst, syftet är att göra AI'n mindre träffsäker eller med andra ord öka AI'ns "dispersion" för sabot/heat ammon. Som det är nu är det IMO lönlöst att sätta sig i ett pansarfordon för du blir som bekant nitad innan du ens hinner blinka (vilket förklarar den nästan totala avsaknaden av co-op uppdrag med pansar).

Eller var det något annat du menade???

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Ser numera ljust ut för pansarslag i OFP!'
Post by: Shar on July 25, 2004, 01:32:41
Nejdå! Det förklarade det utmärkt.

Lite yr i nattmössan bara. :D
Title: Replying to Topic 'Ser numera ljust ut för pansarslag i OFP!'
Post by: granQ on July 25, 2004, 11:47:16
annars finns ju extended armor i cadett setting också.

Inte lika bra som en din lösning (antar jag) men enkelt. bra tips och ändamål är tex om man åker som pansarskyttesoldater i en strf90, m2a2, då vill man inte att den skall sprängas på en rpg. Med extended armor klarar dom ungefär 3 rpgs och ger alltså tid till föraren att dra sig undan, skyttesoldaterna att hoppa ur eller med strf90 skjuta rök.

sen så om man vill köra pansarslag så rekommendera jag endast human och köra mot varandra med hög viewdistance.

Kör man med 4000 meters viewdistance så kan man upptäcka varandra (as in real life) men det går inte träffa förens på mindre än 2000.. om man inte har grymt mycke tur.

Har kört några gånger på everon och kul vara borta på kulle 55 vid figari (för er som kan er everon geografi) och se stridsvagnar framrycka norr om provins. Då gäller det välja smartaste vägen, använda höjder med mera för komma i skottläge, eller köra strv anfall mot några som försvarar med rb56 liknande.


men låter klart intressant. är det eventhandler fire, plocka skottet och ändra lite riktning på den?
Title: Replying to Topic 'Ser numera ljust ut för pansarslag i OFP!'
Post by: KeyCat on July 25, 2004, 13:23:25
Quotesen så om man vill köra pansarslag så rekommendera jag endast human och köra mot varandra med hög viewdistance.

Men det är ju oftast co-op mot AI man vill köra. Men jag håller med, är man tillräckligt många och har bra lina och en bra server så är human vs human det ultimata.

Quoteeller med strf90 skjuta rök

Misstänker att ni byggt in den funktionen direkt i strf90. Blockar den sikten för AI'n eller funkar det bara för human vs human? Vet att JAM har rök som även blockar sikten för AI'n.

Quotemen låter klart intressant. är det eventhandler fire, plocka skottet och ändra lite riktning på den?

Nej, lösningen är faktiskt mycket enklare än så! Hoppas kunna ge er ett litet demo uppdrag senare ikväll men det tar tid att testa för att hitta rätt balans.

PS: Du som bor i Harplinge ta och visa Doc vad OFP går för, ni borde ju bo grannar så litet som det är ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Ser numera ljust ut för pansarslag i OFP!'
Post by: KeyCat on July 25, 2004, 14:41:28
Har du tid och möjlighet att sätta ihop ett litet tank battle så kan vi testa scriptet om någon timme. För enkelhetens skull gör så att vi kör 2-3 M1A1 Abrahams med humans på alla positioner mot lämpligt antal fi.

I de stridsvagnar vi skall köra skriver du bara följande i init fältet:

Quote[this] exec "decoy.sqs";

ICQ:ar isåfall över scriptet när jag filat färdigt sen är det bara att tuta och köra (bör dock ses som en test för jag är ganska säker på att jag får tweaka något upp/ner)....

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Ser numera ljust ut för pansarslag i OFP!'
Post by: KeyCat on July 25, 2004, 15:31:46
LOL - behöver ju inte vara något märkvärdigt, bör ju iofs vara lite mer än det vi testade med igår för det var ju inte ens ett uppdrag. Släng in lite T80, T72, BMP, lite infanteri på strategiska ställen och ge dem en och en annan WP, kanske även en Hind som patrullerar ett större område...

Nåväl skall bara käka sen hoppar hjag in på TS2 GBG så får vi se var det slutar...

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Ser numera ljust ut för pansarslag i OFP!'
Post by: granQ on July 25, 2004, 20:36:14
wow ctrl, notepad uppdrags byggare.. okey man fick fixa en hel del i notepad förr i tiden när ofp var i version 0.36

men vad är det för fel på editorn, bara skriva i dess init.

men det är:

init="[this] exec ""decoy.sqs"";";

som skall slängas in, blir ju dubbelt så många hartassar om du skriver i notepad jämfört med i editorn, som lägger på sig.



Hmm, doc sa du.. (tittar ut genom fönstret efter gubbe med rödakors armbindel)..

Vet ej vem det är men minns ni sa något om harplinge när jag lirade första gången tror jag.
Title: Replying to Topic 'Ser numera ljust ut för pansarslag i OFP!'
Post by: KeyCat on July 26, 2004, 14:02:30
Japp, igår var det heavy action och jag tror vi hittade en rätt bra balans!

Kanske inte helt superrealistiskt att ett par M1A2 kan överleva och slå ut så många fiende tanks men för egen del gäller det även att ha skoj när man lirar så det svåra är att hitta rätt balans mellan realism/skoj :p

Har ännu inte skrivit någon README.TXT men om någon är intresserad av scriptet kan ni bara hojta via ICQ (under förutsättning att det stannar "inom NOSIG" tills jag är helt klar).

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Ser numera ljust ut för pansarslag i OFP!'
Post by: Jotte on July 26, 2004, 15:03:35
Ja speciellt den sista räden vi gjorde var riktigt kul. :D
Dessutom har jag upptäckt att KeyCat bör gå till förrådet och byta ut sin kompass som har 2 S på sig,... Söder och det andra söder. Dessutom har han två vänsterarmar... vänster... och, just det, den andra vänster  :p :D :p :D
Sorry KC kunde inte låta bli. :D Det var underbart roligt när vi snurrade runt som på tiviloi pga höger, vänster, norr och söder förbistring. Tack till dig och ctrl för en rolig session. :) :)
Title: Replying to Topic 'Ser numera ljust ut för pansarslag i OFP!'
Post by: KeyCat on July 26, 2004, 15:43:32
LOL - skall se till att byta ut min kompass och bägge armarna :D

Tänkte på en sak innan jag somna....  Man kanske kunde ha stor nytta av en Kiowa Warrior som support till tanksen som kunde observera fi's rörelser från behörigt avstånd med optiken och rapportera till "the heavy guys" via radio eller med rök FFAR (tror att det finns i BAS Kiowan).

Flyger själv gärna helikopter om jag kan få en co-pilot som spanar i optiken ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Ser numera ljust ut för pansarslag i OFP!'
Post by: KeyCat on July 26, 2004, 17:23:21
Pansar Test #9 är upplagd på min FTP om det blir lir ikväll? Finns nu en OH-58D Kiowa Warrior + 2 x M1A1 Abraham MBT samt 1 x M2A2 Bradley att tillgå så det hade varit skoj om vi blev 6-8 stycken!

Detta behövs:

OFPR 1.96
Invisible Target Addon 1.30
BAS OH-58D Kiowa Warrior 1.10

/Christer (a.k.a KeyCat)