NOrdic SImulator Group

Flygsimulatorer => DCS / Flaming cliffs => Topic started by: Mr Jim on July 09, 2004, 17:19:06

Title: Rykten om addon "bekräftade"?
Post by: Mr Jim on July 09, 2004, 17:19:06
Kanske Trakdah kan verifiera :)

http://ubbxforums.ubi.com/6/ubb.x?a=tpc&s=400102&f=38610606&m=445109035 (http://ubbxforums.ubi.com/6/ubb.x?a=tpc&s=400102&f=38610606&m=445109035)

Blir nog lite småtrist med språket ;)
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: KeyCat on July 09, 2004, 23:18:37
Intressant läsning och man förstår deras situation lite bättre. Synd att de inte kan/vill/får/whatever fortsätta göra addons till LOMAC för tyvärr låter en helt ny produktlinje något som kommer att ta lång tid, vi vet ju hur lång tid LOMAC tog. Men jag kan ju givetvis ha helt fel på den punkten och att en ny produkt dyker upp fortare än man anar.

Hoppas dock att det kommer ytterligare patch/ar till LOMAC för det finns tyvärr ett par saker som IMHO kräver deras uppmärksamhet (som tex gun pippern i MIG/SU)...

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 09, 2004, 23:52:02
Damn, ska det vara så svårt att ge mig en karta över Östersjön och JA och AJ 37? :(

Sen kan de gärna få fixa att min bromsar på pedalerna går att mappa. De verkar ju ha glömt bromsaxeln i settings.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Phlerp on July 10, 2004, 00:33:38
QuoteOriginally posted by BEQ
            Damn, ska det vara så svårt att ge mig en karta över Östersjön och JA och AJ 37? :(

Om de ger oss instruktioner om hur vi ska gå tillväga för att det ska vara så lätt som möjligt för dem, så kan vi fixa modellen på nolltid. Om vi sedan kunde få lite riktlinjer för 3D-cockpiten så lovar jag att jag kan fixa den oxo. Just nu blir den till efter våra egna krav istället. Karta över östersjön är nog svårare än du anar BEQ. Nog för att det är rätt mycket vatten, men det är rätt så mycket som måste göras.

... Trakdah, du kan inte dra i lite trådar?
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 10, 2004, 01:00:00
Ja, JA:n går ju ur krigsorganisationen till hösten så det kanske inte är helt omöjligt. :)
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Phlerp on July 10, 2004, 01:05:36
Betyder det att alla de där roliga sidorna som det reffereras till i den öppna dokumentationen ("se hemlig del") går att få tag på efter det?
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Magnus on July 10, 2004, 09:29:39
QuoteOriginally posted by Phlerp


            Betyder det att alla de där roliga sidorna som det reffereras till i den öppna dokumentationen ("se hemlig del") går att få tag på efter det?

Är det inte 50år eller så på hemliga handlingar.. Vet att det är så på vissa hemliga handlingar.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 10, 2004, 11:18:51
Det beror väl lite på materialet? Ubåtsjakterna på 80-talet tar nog 50 år i alla fall :-/
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Swede on July 10, 2004, 12:19:26
Jo om scenariot för lomac skulle ha varit i östersjön så hade det varit riktigt kewlt.
Men jag antar att den platsen ger vissa problem med tanke på att det  är så mycket byggnader och annat tingel tangel.
Det skulle ge en gedigen sammling av länder som verkade, man skulle ju täcka in hela världens militära flygplan (förutom asiens hamma producerade) grejer.


50 år.. ganska smart, de som lever efter 50 år har antingen glömt bort eller blivit senila. Otoligt dock hur mycket information som har kommit fram från DC-3'an dock. Det kanske har bubblat en del under ytan under sekretess tiden.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: TrakDah on July 10, 2004, 14:58:13
JA37?

Knappast, speciellt med tanke på hur bra det gick att be om fakta rörande densamma i föregående utan att bli stämplad som svartfot e.dyl.

Ni kan inget få, om ni inget ger, eller hur?

Behövligt förtydligande: Ni kan omöjligtvis få ett JA37 ens om jag mutar dem med stooora pengar om ni inte kan ge uppgifter rörande radar, störsystem, avionik osv. Det är helt enkelt inte kompatibla önskemål. Och som har framgått med all önskad tydlighet är att ens nämna JS37:ans (eller ens J35:ans) dylika system förenat med risk för uteslutning från denna förnäma klubb av virtuella flygare.

/TD
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Andreas on July 10, 2004, 16:11:09
Men hur pass detaljerade är dom andra planen i Lomac då? Antar att det finns delar som är hemligstämplade även där som man fått gissa sig fram till.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: TrakDah on July 10, 2004, 16:35:24
Svar: i stort sett har man inte gissat. Det mesta man gissat sig till är exaktheten, men funktionerna är alla autentiska. T.ex vet man i princip hur en AIN120 funkar, men kanske inte dess exakta prestanda.
Men mest gäller detta de amerikanska planen. De ryska har man haft full tillgång till manualer o.dyl. Sen är det så att de tekniska aspekterna inte alltid framgår till 100% i manulaler heller, t.ex det där med radarns rollbegränsning och exakt vad som händer då den "slår i botten".
Men även för de amerikanska kärrorna har full tillgång funnits till manualer och riktiga piloter som gett massvis med återkoppling, HUD-filmer och andra uppgifter. Många av de felaktigheter som finns kvar är pga tidsbrist, inte brist på kunskap om systemens verkliga egenskaper!!

Vem vet du skulle vilja ge ED uppgifter om exakt hur RWR representeras i JA37? Eller hur radar opereras?

Nä, allvarligt talat: De från detta forum som ber om JA37 bör nog tänka på hur många trådar det finns här med formuleringar i linje med: "om man säger A och B så är kanske A+B hemligstämplat, därför nämner vi vare sig A eller B!" (på svenska)
Skulle detta faktum vara annorlunda om "A+B" ingick i en sim (på engelska, ryska, franska och tyska)? Knappast!

/TD
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Phlerp on July 10, 2004, 20:38:35
Frågan är ju hur hemligt sånt kommer att vara efter att JAn går ur krigsorganisationen till hösten. Även om man kanske inte kan få tag på den informationen officiellt förrän om 50 år.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 10, 2004, 23:30:45
TD har väl faktiskt ganska rätt på en hel del saker rörande JA tyvärr.

Även om man har haft tillgång till de ryska manualerna har man boostat prestanda i ryska flygplan en hel del. Förmodligen för att göra dem mer användarvänliga.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: TrakDah on July 11, 2004, 11:22:57
BEQ

Vad har man boostat anser du? Enligt vad jag vet och hört ska inget vara boostat i egentlig mening. Det som (tyvärr) är förenklat är hur man hanterar de radarlägen som är implementerade. På riktigt gör radarn det som är med i spelet, men att hantera densamma - "komma dit" - är svårare.

Rollhastigheter, accelerationer och pitchhastigheter osv är alla "by the book"...

Men väldigt intresserad av att få veta vad det är du (och andra) anser vara fel!

(Jag delar inte din och Kaliffas mening angående G-begränsning på MiG29 med dunkar - har inte sett nåt som stöder det ni påstår för den MiG29 som är med i spelet :))

/TD
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Mr Jim on July 11, 2004, 11:37:24
Tror Östersjön skulle vara ett intressant scenario men ganska svårt att få till ur en cost benefit analys dvs skulle folk köpa en sådan addon? Jag minns iofs EF2000 :)
Det ser ut som vårt hopp får vara till antingen Falcon 4.0 eller Project 1 med svenska flygplan.

Men men tillbaka till själva topic:en, här är lite mer detaljer citerat från simhq

"You can consider that the news about the Su-25 T is accurate : Chizh told us that the developement of the plane is well advanced, SU-25T is already flying and able to use the weapons.

The news about ATI cards is accurate too

Things to be confirmed are the new flight models for each plane and enhanced cockpit functions "

- En "riktig multirole" kärra ;)
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 11, 2004, 11:44:22
Har inte kollat upp det ännu för övriga, men begränsningen gäller i alla fall för Fulcrum-A. De ryska är ju -C eller -S.

Jag menade att ryska radarn är kraftfullt förenklad precis som du skrev. Jag tänker inte gå in på detaljer. ;) Sen är man ju begränsad till underljud med fälltankar på MiG-29. Likadant ska en asymmetrisk last ge en alfabegränsning till 15 gr. Är det så i LOMAC? Hur som helst - MiG-29 är kul att flyga i LOMAC. :)
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: TrakDah on July 11, 2004, 16:04:22
Vore intressant med detaljerna. Du kan väl inte ha hemligstämpel för info rörande icke-svenska system...?!

/TD
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Swede on July 11, 2004, 16:42:49
Jag vart faktiskt förvånad över hur mycket information som faktiskt inte är hemlig stämplat på JA37'an, bara från FVM's FLP beskrivning (4 delarna) så finns det så pass mycket information att man skulle kunna bygga upp en Falcon 4 simulator med väldigt bra resultat.

Samma som det är i falcon 4 så har man fått gissa sig till en mass så som RWR för att nämna ett.

Angående Aerodynamiken på PC baserade spel, så kan dessa inte vara annat än förenklade approximationer, annars så skulle det inte gå att spela.
Tittar man på simulator anläggningar så brukar de ha några silicon graphics burker som beräknar denna del.

Visst JA 37'an kanske inte är den mest åtråvärda maskien i dessa kretsar att flyga, många vet inte ens vad det är fär något. Men om man ville så skulle det gå att bygga en bäldigt detaljerad simulator beserat på JA 37'an på de icke hemliga delarna.

Och som nämnts tidigare så kanske inte A och B är hemliga men A+B är hemlig, och sådan information finns det ganska gått om FMV's FPL beskrivning.


Sen har ju förarna ngn likande handling med annan informaition är den updelad i olika delar den också med en hemlig del, eller är allt hemligt?
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 11, 2004, 20:13:47
Snälla TrakDah, tror du inte att det är en stor fördel för en motståndare att veta hur mycket vi vet om honom och tror du inte det förenklar sökandet oerhört efter läckor? :-OO  Det kan låta dramatiskt i överkant, men i slutändan är det sådant som avgör om man får tillgång till mer information. Har man ett rykte om sig att inte kunna sina källor är det ingen som är villig att jobba åt en. I de flesta länder är straffet för sådana brott livstid till dödsstraff. I Sverige låter vi dock sådana personer som röjt uppgifter som skulle ha kostat många svenskar livet vid en konflikt och dessutom kostade flera uppgiftslämnare livet, gå fria i förtid och utbreda sig i massmedia om hur de gjorde det för en fredligare värld och att de egentligen borde belönas för sina insatser för världsfreden.

Ja, därför är det hemligstämpel på det mesta som gäller utländska system och det är inte JAG som har satt den.

/BEQ

edit: stavfel
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 11, 2004, 20:16:45
SFI = Särskild FörarInstruktion är hemlig. Vissa fpl omfattar flera volymer.
ABF = Allmän Beskrivning Flygplan finns för JAS 39 i både en öppen och en hemlig del. Jag vet inte hur det är för 37-systemet.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Obizzz on July 12, 2004, 01:14:26
är SFI hemlig? har en sån till ett fpl nämligen säger inte vilket eller var jag har fått tag på den men iaf :)
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 12, 2004, 01:20:13
Det är beroende på flygplan. SK 60 har bara en SFI och ingen ABF och SFI:n är öppen. Det står på pärmen om den är hemlig. :)
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Obizzz on July 12, 2004, 01:43:16
jag har inte pärmen bara sidorna :)

det är inte SK60
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Magnus on July 12, 2004, 04:19:23
När det gäller SFI till FPL37 så varierar det. SK37E/AJSF/AJSH har alla en öppen och en hemlig del. De referar dock alla till SFI AJS37 som i sig är öppen. JA37 har 4 delar om jag minns rätt där 2 är hemliga.

Det finns ingen ABF till 37-systemet.

Tror inte du har en hemlig del Obizzz för de kvitteras ut personligen och inventeras varje år och man får rejäla dagsböter / fängelse om man tappar bort den beroende på uppsåt.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Obizzz on July 12, 2004, 13:08:46
Näe det var väl det jag trodde :)
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: AndersO on July 12, 2004, 16:55:33
Är det inte speciell förarinstruktion SFI står för? Ja, jag vet hårklyverier.. ;)

Kan man snällt fråga efter öppna delar av SFI och ABF från FMV?

Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Magnus on July 12, 2004, 16:59:56
Kan man väl.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 12, 2004, 17:29:49
Det är bara att hänvisa till offentlighetsprincipen.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Swede on July 12, 2004, 18:08:58
i SFI'n så finns det väl med "preformance" data osv?
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 12, 2004, 19:12:04
Ja, i de hemliga delarna finns det en hel del intressanta diagram.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Andreas on July 12, 2004, 19:42:41
Sluta fresta oss BEQ ;)
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 12, 2004, 19:51:12
.... som det oftast tar 5 min att fundera ut vad fan de visar... ;)
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Magnus on July 12, 2004, 20:11:43
Håller med BEQ och dessutom varför skulle jag vilja veta beroende på last hur snabbt flygplanet accelererar vid olika farter och höjder..
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Magnus on July 12, 2004, 20:31:52
jo jag gissade det.

*försökte vara ironisk*
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 12, 2004, 22:11:34
Aaaah, generation Killing! Den ironiska generationen! :D
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: F16_Filur on July 13, 2004, 23:30:38
Det är inte så att du gärna skulle ha flugit JA37 fram till dess pensionering och sen skolats in på JAS39 ? :D

Undrar hur snacket går bland er flygare, är det J35 följt av JA37 som står högst i kurs eller? En sista chans att få flyga de "riktiga grejerna" på allvar. Har en förnämlig film om Draken på F10 och en av de sista piloterna på den uttryckte det faktiskt just så.

Nåja, om du (och många andra) fick din vilja igenom vad gäller LO så kunde även vi svenskar utföra lite attack/invasions -företag mot Ryssland. Ta dem på sängen, sätta oss i respekt inför omvärlden som stormakt igen... Putin kunde få bli landshövding nånstans, eller försvarsminister.

QuoteOriginally posted by BEQ


            Damn, ska det vara så svårt att ge mig en karta över Östersjön och JA och AJ 37? :(

Sen kan de gärna få fixa att min bromsar på pedalerna går att mappa. De verkar ju ha glömt bromsaxeln i settings.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 13, 2004, 23:43:19
Tanken var att min kull skulle skola in på JA 37 för gå över till JAS 39 senare. Så blev det inte utan vi byttes med kullen ovanför oss som då hamnade på 37 istället och vi på 39. Det är tråkigt att ha missat 37-epoken helt, men med dagens försvarspolitiska läge känns det rätt bra att redan ha en 39-inskolning. Kön är ganska lång för omskolning, 37-systemet fasas ut och flottiljer ska läggas ner. Då är framtiden lite mer oviss som JA 37-förare.

Vilket flygplan man hävdar som häftigast är självklart beroende på vilket man flyger ;)  Jag skulle gärna ha provat på Lansen. Men, pratar man med gamla drakriddare som nu flyger 39, talar de ju fortfarande lyriskt om den, medan alla andra skakar på huvudet och tycker att de är lätt gaggiga. :)

Framförallt skulle man ju kunna visa hur fint JA-systemet i kombination med STRIL 60 var. :)
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: F16_Filur on July 14, 2004, 08:08:44
Aha...

Tänk om samma gäng sitter här och gaggar om en sådär 50 år när vi är 80-90, då har nog sekretessen lyfts och du kan berätta alla detaljer om JA systemet/stril 60 för oss :D

Och operation "big red" kommer att lyftas fram i ljuset.... :)

Hoppas ett par ex av Draken och Viggen (även J29, J32) kommer att hållas flygande länge till. Måste väl bli generationsbyte på deras uppvisningsförare emellanåt? Vem bestämmer vilka som får bli det, och vilka meriter går de på?
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 14, 2004, 12:07:25
Än så länge är det en 32-förare, resp 35-förare på de flygplanen. Vampire och Hunter flygs av 35/37/39 förare. J 29 vet jag faktiskt inte.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: F16_Filur on July 14, 2004, 22:01:03
Jag såg filmen om J29 restaureringen, det var en gammal förare på typen som skulle flyga uppvisningarna. Han fick dock någon skada under filmningen och en annan kille fick hastigt skolas in på den för att genomföra en uppvisning. Verkar som om J29 underhålls av en slags kamratförening, men de övriga planen av Flygvapnet?
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 14, 2004, 23:29:33
Ja, det stämmer ang J 29. 32 och 35 och någon 28 sköts av Flygvapnets veteranflygdivision. Sedan finns det ytterligare några 34 och 28 "privat"/civilt.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Phlerp on July 15, 2004, 00:34:07
34:orna har jag för mig är importerade från Schweiz, och ska tydligen inte vara samma modell som flög i flygvapnet.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: Magnus on July 16, 2004, 23:33:35
Våran enda Tunnan (J-29) flygs av en gammal pensionerad SAS-pilot faktiskt som antagligen flög tunnan någon gång när vi alla simmade omkring ovetandes om världen i pappas.. ja ni hajjar.

J-32 flygs av Affe allas våran Flygpsykolog, den yngsta inskolade på A32.

J-35 flygs av Malte, allas våran solbrända, colgate-leende fd. flygskoledivisionschef.
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: BEQ on July 16, 2004, 23:50:38
Affe a.k.a Mr Astronauterna, a.k.a Mr Selection Board :D

Höll på att skriva någonting om Malte också, men det passade sig inte riktigt... ;)
Title: Replying to Topic 'Rykten om addon
Post by: F16_Filur on July 16, 2004, 23:52:54
Kul att veta (ingen ironi)  :) !

Han kanske flög Tunnan när vi andra också flög Tunnan - i ett tidigare liv. Fanns ju många som omkom då, och vad passar bättre än att vi alla återförenas via virtuella upplevelser :D.