Hittade en rolig grejj då jag rensade datorn idag.. ett gammalt SFI prov för SK60 som vi satte ihop för att "hämnas" på lärarna för alla SFI-prov vi fick stå ut med. Tänkte att innan jag kastar bort det så tänkte jag kolla om ni kan svara..
Tar de 10 lättaste frågorna bara.. :)
1:
Vid vilken temp kopplar ECU-enheten ner i mekmod vid fel eller läckage på miljösystemets rörinstallation?
2:
Mottrycket på domkraftsskruven som ska överstigas för att domkraftens elmotor manöverkrets ska brytas?
3:
Flygvikt då landstället är dimensionerat för maximal sjunkhastighet 2 m/s?
4:
BIT-indikeringen på oljetrycksindikatorn?
5:
Starttid i sekunder från initiering av startströmställaren till MTG-varvtal med FPL-batteri start?
6:
Max deviation på reservkompassen från magnetisk kurs?
7:
Bränsleförbrukning under markkörning per minut?
8:
Inandningsmotståndet i masken (mmHG)?
9:
Höjd då den aneroidstyrda spärren släpper och fallskärmen löser ut automatiskt?
10:
Frekvens på växelströmssystemet?
Antar att vi hade för mycket fritid på den tiden...
Blir hyffsat impad om någon klarar alla 10..
Och jo jag hade svaren kvar också..
Hmm... ska se vad man minns...
1. Var det 80 gr?
2. ?????
3. Ren chansning: 3000 kg?
4. Que?
5. Motor ett eller två? :D 32 s motor ett, 27 motor två
6. Chansning 10 gr?
7. 0,4 %
8. 75 mmHg?
9. 2750 m?
10. Aaargh! Glömt.
Livet var ganska lugnt när man bodde på elevhotellet. Flyga förmiddagen, beachvolley och bad eftermiddagen och golf på kvällen. Fan för alla dumma politiker som la ner F 10.
För övrigt på tal om SFI sitter jag här med en karta över Brommas närområde där det finns en skola som heter SFI-skolan :D
1-4: fel ;)
5: Fel. Vid batteristart måste man starta en motor i taget. Höger motor får inte startas för än GEN V slocknar. Bedömt enligt SFI 35 sekunder.
6-7: Rätt :)
8-10: Fel.
Hmm.. satan det här har visst utvecklats till en riktigt "vem-vet-mest-om-ditt-och-datt" tråd.. skynda på och läs innan jag tar bort den.. hatar ju egentligen sånt här.
Får bläddra lite i min gamla SFI ser jag. :)
Vadå startade inte du bägge motorerna samtidigt när du flög 60? ;)
2 av 10 rätt är ju inte sååå dåligt.. :D
Hehe.. Hyffsat snabb svar där.
Alright, här kommer lite hints/typ svar.
Fråga 1: Faktiskt vid 120 grader. För att det kan ge förhöjd temperatur i flygplanets bagageutrymme. ECU enheterna som är placerade där kopplar ner/av vid denna temperatur.
Fråga 2: Har med huvens domkraft att göra, minns jag rätt är det 150N
Fråga 3: 4800kg. Inte så mycket att förklara.
Fråga 4: Är egentligen så totalt ointressant som det bara går. Men BIT betyder Built-in-test och alltså den indikering som mätaren får vid spänningstillslag. I detta fall 600 kPa.
Fråga 5: Förklarade tidigare men jo det var frestande ibland att starta båda motorerna.
Fråga 8: 15 mmHG faktiskt.
Fråga 9: 3300m
Fråga 10: 400Hz
Så därja.. läs igenom, begrunda och memorera så jag kan ta bort denna tråd och låtsas som detta aldrig hänt.. hehe.
Ha! Tur att jag inte hann hämta. När man får svaren så ringer det en klocka från Boris lektioner.
QuoteOriginally posted by BEQ
Livet var ganska lugnt när man bodde på elevhotellet. Flyga förmiddagen, beachvolley och bad eftermiddagen och golf på kvällen. Fan för alla dumma politiker som la ner F 10.
Haha, beachvolleyboll, djävligt kul, då var ni precis som grabbarna i Top Gun ;)
Hoppas alla babes flockade
Jag minns en sommarkurs... hoho..
Har du också varit Luftwaffejugend, eller bara haft "samröre" med dem i alla fall? :D
F 10 var faktiskt lite Top Gun... Ut och bränna däck på bana 04/22 på kvällen, Bahnhof Bar, Team 60 som tränade på sena eftermiddagen mm, mm.
SFI = Svenska För Invandrare. :)
Som lärare tänker man inte riktigt i samma banor som jockeys. :D
Heh, 10 kunde jag så jag får väl ställa en motfråga. Varför 400Hz då?
QuoteOriginally posted by Mr Jim
Hoppas alla babes flockade
QuoteOriginally posted by Magnus
Jag minns en sommarkurs... hoho..
Så får du dra dina egna slutsatser... :D
QuoteOriginally posted by SledgeHammer
Heh, 10 kunde jag så jag får väl ställa en motfråga. Varför 400Hz då?
Inte den blekaste.
QuoteOriginally posted by Magnus
QuoteOriginally posted by Mr Jim
Hoppas alla babes flockade
QuoteOriginally posted by Magnus
Jag minns en sommarkurs... hoho..
Så får du dra dina egna slutsatser... :D
Ja dom där sommarkurserna var inte illa, tjejer som gillade att vara ute i skogen ;)
QuoteOriginally posted by SledgeHammer
Heh, 10 kunde jag så jag får väl ställa en motfråga. Varför 400Hz då?
400Hz för att minska massa-volym på trafos, ofta kör man oxå trefas för att kunna öka effektuttaget ;)
mvh
bax
QuoteOriginally posted by SledgeHammer
Heh, 10 kunde jag så jag får väl ställa en motfråga. Varför 400Hz då?
:) Var oxo den enda frågan som jag kunde.
Som Bax sa så blir transformatorerna mindre vid 400 än vid tex 50Hz som vi har i vägguttagen.
Ju högre frekvens man kör med desto efektivare blir transformeringar och därför kan man göra dem mindre, även likriktarna kan göras mindre.
Frågan borde vara, varför inte ännu högre frekvens ?
Svaret på det är att vid ännu högre frekvenser så får man problem med att ledningarna börjar att uppföra sig som antenner, dels så får man planera kabeldragnignen mer noggrant och dels kan man få på problem med störningar på övrig utrustning (Ni som har haft en bilstereo som blivit störd av växelströmsgeneratorns pipande vet hur svårt det kan vara att bli av med de störningarna)
Så 400Hz är helt enkelt en bra kompromiss.
Då kan man det också! Fick det förmodligen berättat under materielläran i Ängelholm, men jag la det nog i skräpkorgen rätt snabbt. :)
Se där! Men eftersom det var fler än en som kunde så blir det inget pris =)