LOMAC-forumet (http://ubbxforums.ubi.com/6/ubb.x?a=tpc&s=400102&f=94610606&m=491109384)
Det som jag tyckte var intressant att se var att det var så många till följd av manövrering och att dessutom B-52:orna lyckats plocka åt sig några.
I övrigt var citatet från Robin Olds rätt intressant:
When I took over my wing [in Vietnam], the big talk wasn't about the MIG's, but about the SAM's ... I'd seen enemy planes before, but those damn SAM's were something else. When I saw my first one, there were a few seconds of sheer panic, because that's a most impressive sight to see that thing coming at you. You feel like a fish about to be harpooned. There's something terribly personal about the SAM; it means to kill you and I'll tell you right now, it rearranges your priorities ... We had been told to keep our eyes on them and not to take any evasive move too soon, because they were heat-seeking and they, too would correct, so I waited until it was almost on me and then I rolled to the right and it went on by. It was awe inspiring ... The truth is you never do get used to the SAM's; I had about two hundred fifty shot at me and the last one was as inspiring as the first. Sure I got cagey, and I was able to wait longer and longer, but I never got overconfident. I mean, if you're one or two seconds too slow, you've had the schnitzel.
ââ,¬â€ General Robin Olds, USAF.
250 luftvärnsrobotar är en jäkla massa. Och det bara mot ett flygplan. Då börjar man inse vilka luftvärnsvolymer det handlade om i Vietnam.
250 en jäkla massa..? Nja, inte direkt när det gäller vietnam. När jänkarna drog igång Linebacker II 1972 så använde de röda SA-2 som salvpjäser. Upp till 10st i stöten mot samma flygplan.
Under de första timmarna av Yom Kippur kriget sköt araberna mer än 1500 SAMs... De hade visst ca 1,5% träff på dessa så, tja...
Yes, och eqyptierna hade stora framgångar med sina FIM-88 Redeye (Rb 69 i Sverige) - mot eget flyg :D
Det som imponerar är ju logistiken. Både SA-2 och SA-3 är riktigt stora dunderklumpar och att få fram dessa genom Vietnam som man knappast ens idag kan tillskriva en välutvecklad infrastruktur och sedan tanka robotarna på plats är verkligen en bedrift.
Men 250 robotar är väldigt mycket - mot en individ. Räkna med att varje robot i dagsläget skulle kosta ca 10 milj kr.
Japp och det är precis i sådana här miljöer som det jag pysslar med kommer in...
*reklam för sitt eget jobb*
Sen är det ju som vanligt i det här kungadömet att vi inte satsar resurser på det vi är bra på och det som efterfrågas. Istället för att fortsätta odla telekrig är det av yttersta vikt att vi köper in en spaningskapsel för en roll som om några år totalt kommer att domineras och lösas bättre av UAV:er.
:-OO
Håller med. Och vad har den inte kostat.. Fast å andra sidan det finns värre exempel på pengar i sjön.. säger bara M-E-T-E-O-R... där kan vi börja prata om miljarder.. fast det är klart Jänkarna har sin F-22.. Europa har JSF'en.. Eurofightern..
Intressant !
Till följd av manöverering ? vad klassar man in där, CFIT, spinn ? jag menar man kan väl knappast överbelasta tex en Mig21 eller kan man ?
mvh
Bax
Det är säkerligen inga problem att överbelasta en MiG-21, men jag tror inte att en sådan gammal häck belastas till vingbrott. Det jag tolkar det som är okontrollerat flygläge under luftstrid eller luftstrid på låg höjd varvid den ena parten manövrerat sig ner i backen.
Olds flög ju några uppdrag och han vek inte en millimeter utan fullföljde ju ordentligt allt han gav sig in i så jag kan tänka mig att han "bad" om några extra SAMs...
Ner i backen verkar väl rätt troligt. Ni vet väl att första kill i luften under första gulfkriget gick till en EF-111A Raven som fick en Mirage F1 i häcken. Ravenförarn gick ner på lägsta och det gjorde irakiern med. Problemet var bara att det var natt och det klarade inte irakiern.
Det var dessutom ett ental irakier som direkt efter start svängde sig ner i backen under just mörker. Läste några livfulla beskrivningar det i bok om F-15E i gulfen, liknande "Vipers in the Storm".
Sverige-Sovjet under kalla kriget slutade ju 1-2, där den svenska segern bestod i en Su-15 som följde efter en 37:a ner i en halvroll på låg höjd, och eftersom 37:an hade en betydligt större deltavinge kunde han också få ner farten under manöver och därmed minska diametern. Sovjets segrar bestod ju i väl kända DC-3 och Catalina.
/BEQ
QuoteOriginally posted by BEQ
Sverige-Sovjet under kalla kriget slutade ju 1-2, där den svenska segern bestod i en Su-15 som följde efter en 37:a ner i en halvroll på låg höjd, och eftersom 37:an hade en betydligt större deltavinge kunde han också få ner farten under manöver och därmed minska diametern. Sovjets segrar bestod ju i väl kända DC-3 och Catalina.
/BEQ
Jag ser att du pratat med flygfemkamps-Göran :)
Hehe.. Det har väl alla? Nej jag har faktiskt inte pratat med honom om det, bara hört historierna. Undrar vad han gör nuförtiden? De lär ju ha plockat ut honom ur skrubben nere på F 10 när stället stängdes.
QuoteOriginally posted by BEQ
Hehe.. Det har väl alla? Nej jag har faktiskt inte pratat med honom om det, bara hört historierna. Undrar vad han gör nuförtiden? De lär ju ha plockat ut honom ur skrubben nere på F 10 när stället stängdes.
Tror han gått i pension faktiskt. Men jag hann höra hela historien innan han försvann iallafall, han hade en inramad bild på det hela på kontoret (F10).
bild på? :-OO ;)
Det du... :D
Om jag minns det rätt lär ryssen tydligen ha varit en riktig vildbasare och gång på gång trotsat order från deras STRIL om lägsta höjd etc.
Legenden säger att det var en rysk rote där tvåan var hyffsat ny och rookie. Efter att ha lajjat lite över havet en stund så bestämde sig den ryska tvåan att haka på i en halvroll. Tagen av stundens allvar så visste eller glömde han bort sin egen prestanda och lyckas inte kommer ur den över havsnivån och gick ner i djupet.
Legenden säger att det finns en bild på samma flygplan innan denna manöver.
Men detta är som sagt bara en påhittad historia, tänk vilket rabalder det skulle blivit om det vore sant.
Nja, det är ju sant. Su-15 roten och 37:an möttes under första passet och det blev väl någon sväng då. Den ena Su-15 föraren var ökänd i Sverige (och självklart hemma) som väldigt risktagande och att ha problem med att ta order. Under andra passet möttes de igen och då hade ryssarna av sin stridsledning (som är väldigt auktoritär, till skillnad från svensk och NATO) fått en lägsta höjd på något tusental meter. Den hetlevrade ryssen ignorerade detta för han skulle absolut ge sig på 37:an. 37:an försökte dra sig ur med en halvroll på låg vilken ryssen följde med i och inte kunde matcha. Tidigare hade man stött på denne ryss när han ägnat sig åt identifiering och lågflygning på egen hand, trots order om det motsatta. Att man vet vilka order som utgick från sovjetiska stridsledningen kan man tacka signalspaningen för. Jag har hört historien från flera olika personer på olika divisioner och STRIL, så jag betraktar den i alla fall som sann.
Jo, jag tänkte mest bara hålla en låg profil.. men det sprack visst. ;)
hehe
:-OO :-/ Doh! Jaja, det är ju nästan 20 år gammalt i alla fall. Men en bra historia.
Ska se upp lite bättre. :)
Hehe, BEQ... du var nog den ende här som missade att Magnus försökte "mörka" den där historian. ;)
Gå nu genast till Aktiviteter-delen av forumet och svara på min fråga i motocrosstråden. :)
Ja, nu så här i efterhand framstår det ju som rätt tydligt. :D
Här finns det rätt mkt skoj som berör topic:en
http://www.acig.org/artman/publish/cat_index_17.shtml (http://www.acig.org/artman/publish/cat_index_17.shtml)