NOrdic SImulator Group

Flygsimulatorer => DCS / Flaming cliffs => Topic started by: KeyCat on June 20, 2004, 08:49:13

Title: Labels i multiplayer med 1.02?
Post by: KeyCat on June 20, 2004, 08:49:13
Patch 1.02 är helt klart ett stort steg i rätt riktning! Undrar om det finns möjlighet att på något sätt ställa in så att labels syns på egna plan inom låt oss säga 1000 m men inte alls på fi? Hittar dock inget i labels.lua eller dockumentationen som tyder på detta...

Quote
Added the ability to change the color of labels (Config/view/labels.cfg -> config/view/labels.lua)

1. Colors in RGB format {red, green, blue}, volume from 0 up to 255
2. ColorAliesSide = {200, 0, 0}
3. ColorEnemiesSide = {0, 0, 200}

Enda chansen som jag ser det är om det finns någon RGB kombination som är gjord transparent, någon som vet?

En annan sak som gör mig konfundersam  följande i read_me-102.doc.

Quote
User-made snap views are saved in the Config/View/SnapViews.lua file if the parameter DisableSnapViewsSaving = true in the Config/View/Cockpit.lua file.
...

Borde det inte vara tvärt emot för att spara egna vyer? Alltså DisableSnapViewsSaving = false? Är det bara en typo?

Sist vill jag bara nämna att deBug, Doc, ctrl och jag gjorde en del testflygningar igår med blandade resultat... Vi hoppade först in på en server via HL som verkade OK, var ca 10-12 personer där men resultatet var tyvärr lag city och ospelbart. Eftersom även pingen flukturerade ganska kraftigt på oss alla och var periodvis mkt hög tyder det på att han som hosta a) hade en burk som suger b) hade en lina som suger c) inte konfigurerat den rätt eller d) en kombination av alltsammans???

Tidigare var jag och deBug inne på en amerikansk server med ping på ca 120-180 ms och allt fungerade som det skulle med "acceptabelt" warpande på vissa.

Efter det misslyckande försöket på servern med "lag city" hostade deBug på sin maskin och vi andra connecta i 128KB/128KB i ett enkelt DF mission. Pingen låg mellan 25-50 ms på samtliga och nu var det skillnad, 99% av tiden fanns inte en tillstymmelse till lag/warpande och tät formationsflygning är fullt möjligt (nu var vi dock bara 4 stycken, skall bli skoj att se med 12-16 plan i luften) :)

Som sagt patch 1.02 var ett behövligt lyft för LOMAC och jag hoppas inte det slutar med denna utan att vi får se mer av denna produkt antingen i form utav fler uppdateringar och/eller nya addons att köpa! Mer/bättre väder modellering och en bättre kampanj motor hade ju inte skadat ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Bax on June 20, 2004, 11:17:25
hmmm... Det är nog dax att sätta Lomac på inköpslistan :)
mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Horizon on June 20, 2004, 11:20:10
Samma här. :)
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: S_Z on June 20, 2004, 13:48:57
QuoteOriginally posted by ctrlJag rekommenderar er att testa en fulversion först. Jag avser nämligen inte flyga lomac mer nu.
Får man fråga varför?
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Obizzz on June 20, 2004, 13:58:51
Bra tänkt, bara för att du inte gillar det behöver man ju inte förpesta för dem som faktiskt gör det... ;)
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: BEQ on June 20, 2004, 14:20:49
Nu ser den här sidan också rätt skum ut.
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Obizzz on June 20, 2004, 14:29:12
ja det är något skumt med forumet...
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Phlerp on June 20, 2004, 15:43:07
QuoteOriginally posted by Obizzz


            ja det är något skumt med forumet...
Nej det är något skumt med Bax signatur. Forumet kajkar ur efter hans inlägg överallt där jag kollat. Skulle tippa på att han missat att stänga något table eller liknande.

Edit: Efter att ha kollat lite i html-koden ser jag att det är definitivt handlar om ett antal tables som stängs och lite annan skit,  men eftersom jag inte vet vad forumet självt lägger till så är det lite svårt att säga exakt vad som är felet.
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Bax on June 20, 2004, 18:13:55
Hahaha.. jag har buggat dit nån hacker kod som fått forumet att kajka :D
Skämt åsido.... där var ett misstänkt "quote" i signaturen - tyvärr blir nog inte Lomac bättre för det ;)
mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Horizon on June 20, 2004, 21:52:21
QuoteOriginally posted by ctrl


            Hm,

Efterssom det framstår som om jag varit med och genomfört lyckade flygningar känner jag att jag måste säga vad jag tycker... eller åtminståne säga nedanstående.

Jag rekommenderar er att testa en fulversion först. Jag avser nämligen inte flyga lomac mer nu.


Jag har testat version 1.0 i fulversion, men inte 1.1 eller 1.2. Kanske skulle göra det först. Hur som helst är det väldigt snyggt att titta på, så jag köper det nog ändå. Vad gör man inte för att skicka mer pengar till programmerarna som sitter och sliter för att vi ska få leka av oss... :)
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: KeyCat on June 21, 2004, 09:21:13
QuoteOriginally posted by ctrl
Efterssom det framstår som om jag varit med och genomfört lyckade flygningar känner jag att jag måste säga vad jag tycker...

LOL - Klart man skall säga vad man tycker men du måste hålla med om att tekniskt sett funkade LOMAC klockrent när deBug hosta för oss fyra häromkvällen. Sen om det var speciellt roligt med ett "gung-ho" head-on dogfight mission är ju en annan sak :p

Quote
Här avböjer jag från att svara, kritik av lomac och åtminståne tidigare, IL-2 verkar ge upphov till så beska svar. Så nu ska jag hålla mig borta från lomacdelen av forumet.

Synd för att diskutera saker och ting är oftast det bästa sättet att förändra det som är dåligt och IMO precis vad ett forum är till för! Jag ser definitvt ingen anledning till att någon ger någon beska/sura kommentarer bara för att någon inte gillar det man själv gillar, gäller bara att komma överens om att man inte är överens och hålla det på en vuxen nivå. Det var (förhoppningsvis!?) länge sedan jag slutade slå "min bibel" i andras folks huvud utan bara accepterar att andra inte tycker/tänker precis som jag ;)

För er som planerar att köpa LOMAC ger jag min syn på det nedan (sett ur Mig-29:ans perspektiv för det är den jag flugit mest och föredrar). Först och främst bör man vara klar över att LOMAC inte är Falcon 4! LOMAC saknar delar som F4 har och vice versa...

+ Flygkänslan är super
+ Skoj att prova på och lära sig mer om öst hårdvara
+ De virituella 3D cockpitarna och dess steglösa FOV
+ Padlock som fungerar mycket bra och ger en bra SA i DF
+ Multiplayer koden efter 1.02 patchen (dock tidigt än!)
+ Möjlighet att joina MP mission in progress (JIP)
+ 3D modellerna och övrig grafik
+ Modellering av dålig väder/sikt (kunde dock vara bättre!)
+ 8 st "hyfsat" modellerade plan att välja på

- Ingen dynamisk/semi dynamisk kampanj
- Ingen direkt inlevelse i uppdragen så som radio snack etc.
- Inget plan med A/G radar
- Kräver rejäl dator för att avnjutas fullt ut
- Endast Krim området att flyga på i dagsläget
- Mission editorn saknar tyvärr vissa vitala funktioner
- Manualen har mer att önska, dåligt jobb där...

För min egen del så ersätter LOMAC inte Falcon 4 utan jag kommer att ha bägge installerade på hårddisken och flyga den som känns roligast just för tillfället. Jag ser LOMAC snarare som ett komplement som simulerar vissa delar bättre och andra delar sämre.

Som ett exempel kan jag nämna att det är sällan jag njuter av "close-in" dogfight i F4 däremot tycker jag de är en fröjd i LOMAC med den suveräna 3D cockpiten och fart/flygkänslan. Å andra sidan är det inget som i dagsläget slår F4:ans kampanj med dess inlevelse och känslan av att deltaga i något mycket större!

/Christer (a.k.a KeyCat)

PS: Har medvetet utelämnat kommentarer om AI'n eftersom jag inte flugit tillräckligt mycket ännu.
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Obizzz on June 21, 2004, 11:41:10
Håller med nyckelkatten i det han säger, F4 och LO komplementerar varandra.
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: KeyCat on June 21, 2004, 11:59:10
Lägger till ett minus till...

- Fungerar dåligt/inte alls för de som fortfarande kör Windows 98/ME, detta
  trots att det står att så är fallet i manualen och på boxen.

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Obizzz on June 21, 2004, 12:39:54
å andra sidan fungerar ju 98/ME rätt dåligt i sig själva :)
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: TrakDah on June 21, 2004, 13:10:25
LO funkar visst i 98/ME...

men en fråga: Vad saknas i Mission Editorn exakt?

Avseende AI:t: det är det område jag har störst klagomål personligen. Inte i själva dogfightandet o.dyl, utan i taktik.

/TD
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Obizzz on June 21, 2004, 13:18:03
meeen loooool /ME
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Obizzz on June 21, 2004, 13:19:36
en sak jag saknar är att kunan lägga in slumpmässigheter i editorn.
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: KeyCat on June 21, 2004, 13:54:54
QuoteOriginally posted by TrakDah
LO funkar visst i 98/ME...

Observera jag skrev "fungerar dåligt/inte alls"... Det var ett tag sedan jag snoka runt i det officiella forumet men 1.00 hade uppenbarliga problem med Windows 98-ME och nedanstående är saxat direkt ur 1.02 readme.

Quote
...
Unfortunately, Lock On, in certain configurations, works poorly under Windows 98.  Hence, make sure that you have installed and updated to one of these recommended operating systems: Windows 2000 or Windows XP.
...

Vad det gäller mission editorn så saknar även jag vettiga funktioner för att göra uppdrag mer slumpmässiga så att de även blir roliga att flyga för den/de som gjort dem. Sen var det något speciellt med MP mission där man var tvungen att  lägga ut WP för varje enskilt plan även om de ingick i samma grupp, men minnet är inte riktigt färskt här???

Vill du ha ett exempel på hur en bra mission editor skall se ut så ta en titt på den som finns i OFP!

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Lupson on June 21, 2004, 15:34:00
Efter att ha fått hem 1.02 via USB en vecka efter att jag egentligen velat ha den hann jag köra en hel del igår.

Blev mycket F-15 och det hjälpte faktiskt att läsa i manualen. Hur RWR funkar visste jag ju sedan Falcon4, men TWS med numrering av mål tog en stund att lära sig. Dock ganska så effektivt att i ett head-on läge kunna slänga iväg ett gäng i snabb följd mot ett antal olika mål. Maddog verkar också vara skapligt modellerat. Prestandamässigt går det bättre än tidigare, helt klart - dock inte pefekt. Se min sig. iofs - burken är väl inte raketsnabb.

Editorn: Jag satte mig och byggde ihop en rejäl rysk strike med fencers, backfires, helikoptrar, frogfoots etc samt åtminstone 10 plans eskort (29:or, 33:or och 23:or) På västsidan koncentrerade jag mig på två baser som skulle försvaras av lite AAA och SAM:s. Lite statiska objekt (C-130, C-17 och norska F-16) och till sist scramblerotar från ett antal olika baser att möta upp. Det gick snabbt att lära sig hur editorn fungerade, lägga waypoints etc. Dock så är UI:t kanske inte helt inituitivt i alla lägen. Sen verkar alla plan vara tomma i grundutförande och man måste dessutom ange beväpningsalternativ per flygplan, inte per grupp.

Jag satte mig och min tvåa i varsin F-15 och flög för att möta fienden. Låga, men spelbara framerates fram tills dess att striden började på allvar i en ganska rejäl furball. Två gånger i rad idiothängde sig spelet med upphängda ljudeffekter etc. Skit.

Jag kommer hur som helst fortsätta köra LOMAC när lusten faller på (dvs. så fort jag kommit hem från jobbet idag), men som singleplayerspel är uppdragen för simpla och kampanjerna för tunna för att vara speciellt intressanta. Online med andra från nosig däremot - körandes genomarbetade coops - det kan nog vara en riktig höjdare! På torsdag kopplas mitt ADSL in, då hoppas jag kunna få ihop några av Er till lite online-LOMAC.

Men! Stort minus till krascher och en "ljusblåskärm" som jag också fick i ett kampanjuppdrag.
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: TrakDah on June 21, 2004, 18:58:13
QuoteOriginally posted by Lupson
[...]Sen verkar alla plan vara tomma i grundutförande och man måste dessutom ange beväpningsalternativ per flygplan, inte per grupp.

Om du skapar en flight med bara ett flygplan, sen gör klart hela uppdraget med detta enda flygplan, inkl bestyckning och allt så kan du enkelt fylla på med flygplan därefter som då får samma val.

Quote[...]men som singleplayerspel är uppdragen för simpla och kampanjerna för tunna för att vara speciellt intressanta.

Skapa fler och egna samt ladda hem. De som medföljer var tvugna att ta stor hänsyn till prestanda. Optimera efter ditt systems CPU (det är mest CPU som krävs för många objekt, bara du sprider dem över större områden så inte alltför många är i bild samtidigt)!

QuoteMen! Stort minus till krascher och en "ljusblåskärm" som jag också fick i ett kampanjuppdrag.

Kan jag förstå!
I våra tester hade vi med den version som släppt inte en enda cyan skärm eller frysning. Gör ett test: se om frysningarna försvinner om du helt tar bort SAMs (jag vet, tråkigt, men kolla och rapportera)

/TD

PS: vad har du för system?
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: TrakDah on June 21, 2004, 19:03:06
QuoteOriginally posted by KeyCat
[...]Vad det gäller mission editorn så saknar även jag vettiga funktioner för att göra uppdrag mer slumpmässiga så att de även blir roliga att flyga för den/de som gjort dem. Sen var det något speciellt med MP mission där man var tvungen att  lägga ut WP för varje enskilt plan även om de ingick i samma grupp, men minnet är inte riktigt färskt här???

Vill du ha ett exempel på hur en bra mission editor skall se ut så ta en titt på den som finns i OFP!

Tack, jag vet nog vad jag vill ha ur en ME, och jag var mycket hård i min kritik mot GUI:t under alla år jag varit med (Flanker 2 t.o.m nuvarande), tyvärr för döva öron...

Du måste (idioti) skapa en flight per coop-wingman. I varje flight kan nämligen "human" bara spela som flygplan #1.
I ME finns ett enkelt sätt att importera/klona alla flighter. Kan användas ibland, men har man redan typ "meckat klart" med uppdraget och vill "bara lägga till en Human" så blir det körigt, jag vet. ED vet. Vi vet... Se ovan ang GUI-kritik.

Men bortsett från GUI:t måste jag säga en sak som missas i alla era inlägg, nämligen att ME är mycket kraftfullt. Det är bökigt och jobbigt, men man kan göra allt! - utom slump. Jag vet. ED vet. Vi vet...

/TD
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: KeyCat on June 21, 2004, 20:54:16
Bra att veta att editorn är kraftfull och att ED är medvetna om vad som saknas i den. Hoppas de åtgärdar det i framtida patch/produkt...

Eftersom ingen kommenterat det där med labels inställningarna så ställer jag frågan direkt till dig TD, vet du om det är möjligt att eliminera labels på fi?

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Lupson on June 21, 2004, 21:42:36
TrakDah: Tack för tipsen! Blir klart smidigare att göra flighterna då. Jag håller med TD om att editorn faktiskt är kraftfull - man har rätt mycket olika tasks att välja på, lägga ett package med lite olika beväpningsalternativ och uppgifter går fort etc. Dock så saknar jag kanske möjlighet att gruppera färdiga enheter - säg ett "Mekaniserat kompani" med tillhörande "luftvärntropp". Nu får man pilla en del för att få ihop sammansatta enheter. "Hawk SAM site" finns ju t.ex. En annan schysst grej vore om man kunde copy-paste static objects.

Nu under kvällen har det hängt sig två gånger till...på ungefär samma vis. Dels en gång i mitt hemmagjorda uppdrag efter en stunds spelande, dels efter att först ha kört replay på "F15 extreme" och sedan "MiG-29 intercept". *SPOILER* när ens MiG-29:a kraschar i havet i slutet av den senare så fick jag en likadan hängning. Alltid så hakar någon ljudeffekt upp sig. Blir nog att ta hem senaste Catalyst och SB Live! drivrutiner när mitt ADSL kopplas in på torsdag.

Annars verkar verkligen hypotesen att det är CPU som är begränsningen stämma. Min framerate påverkas knappt av att gå mellan 800*600 och 1280*1024 förutom om man exempelvis är långt ut över havet över moln etc. Funderar dock på att köra 800*600 men kräma på med 4x FSAA och lite Anisotropisk filtrering också. Får se..

Min spec står i signaturen, har förutom det som står där har jag LOMAC på en WD 7200rpm HDD, ett vanligt standardaktigt 100 mbit Ethernetkort, PCI-modem och kör ett gammalt SB Live! PCI. Det som kanske kan vara ett problem är att processorn är klockad från 1800+ standard, 1533 Mhz till 1650 Mhz. Detta är gjort mha att fysiskt ha kapat bryggor på CPU:n, så det är inte aktuellt att klocka ner den. FSB är 100 Mhz.

Värmemässigt toppar CPU:n strax över 50 grader, chassitemp strax över 30.

Andra "spel" hänger väl sig nån gång de också, men inte i denna utsträckningen. Vissa kan man köra hur länge som helst.

Nu ska jag kolla runt lite på LOMACs forum. MYCKET segt forum f.ö, speciellt på modem.. :( :)
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: TrakDah on June 21, 2004, 21:56:45
QuoteOriginally posted by KeyCat
[...]Eftersom ingen kommenterat det där med labels inställningarna så ställer jag frågan direkt till dig TD, vet du om det är möjligt att eliminera labels på fi?

Jag vet inte :)

Ska kolla på det - men ställ frågan i Ubi:s LO forum, där finns massor med tipsare!

/TD
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: TrakDah on June 21, 2004, 22:12:02
QuoteOriginally posted by Lupson
[...]En annan schysst grej vore om man kunde copy-paste static objects.

Detta tjatade Apollo11 och jag mig till när vi testade 1.2. Vi fick med det för 1.5.
Sen glömdes det bort (när ED valde att göra eget GUI istället för Windows-applikations-GUI) :-(

Quote[...]Alltid så hakar någon ljudeffekt upp sig. Blir nog att ta hem senaste Catalyst och SB Live! drivrutiner när mitt ADSL kopplas in på torsdag.

Viktigt: Se till att ha de drivare du kan ladda hem från Vreative för ditt Soundblaster Live!!!
Det där är så viktigt att jag säger det igen: Se till att ha de drivare du kan ladda hem från Vreative för ditt Soundblaster Live!!!
Empiriskt har det visat sig att allt funkar mycket bättre med Creatives egna drivare just med SB Live!

Quote[...]Min spec står i signaturen, [...]
vafårnånsignaturdårå? Jag hittar ingen "signatur" nedanför nåt av dina inlägg! :D

Quote(...]Andra "spel" hänger väl sig nån gång de också, men inte i denna utsträckningen. Vissa kan man köra hur länge som helst.

Jo, men olika spel stressar ditt systems alla olika delar (drivare, DX osv sov) olika hårt. Inte att LO är helt felfritt! Det finns jättesäkert jättemånga fel kvar i koden, men anledningen till att LO är mer kraschvänligt är troligen till stor del beroende på att det stressar systemet mer än nåt annat program jag känner till! (se bara det där med att det funkar illa på Win98)
Har du testat "Kill it all"? Kan hjälpa?
Jag är dessutom jätteintresserad av vad du kommer fram till om du kör SAM-fritt!

/TD

Edit: fixade till en Smajlej
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: KeyCat on June 21, 2004, 22:56:26
QuoteOriginally posted by Lupson
Nu under kvällen har det hängt sig två gånger till...på ungefär samma vis.

Verkligen surt när det hänger sig Lupson :-/

Kör själv en AMD XP 1800+ (inte OC), SB Live! och ett GF4 Ti4200 (ForceWare version 60.72) och 1.02 verkar vara helt stabil på denna burk (peppar peppar!)... Pre 1.02 fick även jag de där ljusblå skärmarna men det problem verkar vara borta för min del.

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Jotte on June 21, 2004, 23:12:34
384 mb RAM Luppe, det är i minsta laget för att spela någonting i dagens läge. Dessutom har du gamla PC133:or....
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: deBug on June 22, 2004, 00:24:40
QuoteOriginally posted by Lupson

Nu under kvällen har det hängt sig två gånger till...på ungefär samma vis. Dels en gång i mitt hemmagjorda uppdrag efter en stunds spelande, dels efter att först ha kört replay på "F15 extreme" och sedan "MiG-29 intercept".
Värmemässigt toppar CPU:n strax över 50 grader, chassitemp strax över 30.
modem.. :( :)

Har oxo problem med hängningar med 1.02 patchen. Mestadels att datorn startar om av sig själv. Att starta om kan ju vara bra ibland men det är trevligare när jag själv får bestämma när det skall ske :)

Min dator har aldrig buggat ut i något annat lir någonsin så de har helt klart en del grova fel i senaste ful-hacket som kallas 1.02
Men det är KUL att flyga nu.
Jag hade ett mission som slöade ner datorn totalt i 1.01 (för mycket SAM och andra radar låsningar), i helgen testa jag och KeyCat det igen fast nu med 1.02. flöt helt perfekt!  
Flyglusten är tillbaka med 1.02 ! synd bara att det är sommar ute, fast det hindrar ju inte en riktig nörd iof ... ;)

Ses på nätet...
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: TrakDah on June 22, 2004, 01:03:41
deBug

1.02 är allt annat än fulhack! Det har plöjts ned otaliga timmar att få koden så bra som möjligt och det har rättats upp ett otal fel och anledningar till att spelet krashade förr. Jag beklagar att du har problem, men ovanstående är oemotsägliga fakta.

Att din dator startar om beror på att du har en inställning i WinXP som säger att efter hängning ska datorn starta om. Den går att ställa in på olika vis förutom det som är standard (det du har), inkl "gör ingenting". *)
Hade du haft det valet hade du kunna se vilken drivrutin som krashar, för det är det som händer: LO ber mer från ditt system än det kan leverera och så dör en vital komponent i WinXP, typ grafikkortsdrivaren e.dyl.

Återigen: det är fel i LO, men LO framkallar också fel i andra komponenter pga sina systemkrav!

Men jag är glad att du gillar 1.02, för jag anser personlien att det är en enorm förbättring jmf 1.00-1.01!

/TD

*) Den Här Datorn > Egenskaper > Avancerat > Start och Återställning
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: Lupson on June 22, 2004, 12:54:17
Det kraschade någon gång till under gårdagskvällen, den gången i en one-on-one över hav, dvs. kalasfin framerate. Eftersom det var lite varmt i rummet tog jag och plockade av en chassiplåten, fixade tvärdrag osv. för att få ner temperaturen lite. Sen kunde jag faktiskt köra mitt tunga uppdrag (20 enemies, 11 friendlies, 6 static objects och SAMS för två försvarade flygfält) ett par gånger utan att få några krascher. Visst - frameraten var på gränsen till ospelbar några gånger men det flöt på fint. Sen när jag läste debrief efter sista uppdrag - hack, hack, hack från ljudet då jag klickade på en knapp och reboot. Kanske kan vara ljudet. Jag vill minnas att jag avinstallerade ljudkortet i samband med LAN:et senast eftersom jag hade problem med Falcons interna voicecomms. Kan faktiskt vara så att jag just nu kör på Windows XP:s standarddrivare för SB-kort. Skall bytas vid tillfälle.

Jag måste faktiskt åter hålla med debug, keycat och Er andra - LO:MAC känns faktiskt riktigt roligt. FM är (i normal envelope) klart bättre än Falcons och att köra dogfight med HMS i en Su-27:a är riktigt trevligt. Fast jag saknar "lift line" från Falcon något enormt, tycker definitivt att ett sådant hjälpmedel borde finnas tillgängligt för oss som inte har Track-IR. OM det nu blir någon mer patch så får du gärna tips ED om det! Det känns verkligen som att man flyger SU-27, man får nästintill brottas med den i lågfart. Att kunna dra en riktigt hög-alpha sväng, precis lyckas få iväg en off-boresight AA-11 och se den pricka sitt mål är ren flygporr! :)

Jotte: Ny burk är definitivt på gång. Skrev lite om det i "Är barebone tufft?" tråden - blir nog en Athlon64 i barebone med 1GB kvalitets-DDR. Köpte dock soffgrupp i helgen så jag får nog vänta någon månad så ekonomin återhämtat sig.....
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: TrakDah on June 22, 2004, 13:01:46
Lupson

KUL!

Angående LiftLine... Om du lär dig att använda miniHUD är LiftLine rent ut sagt förlegat gamalmodig dravel :)

Så här funkar miniHUD:
miniHUD är alltid placerad i rak linje mellan nosen på planet och det håll du tittar mot.
miniHUD är alltid orienterad horizontellt med planets vingar
miniHUD är längre ut mot kanterna ju längre bak du tittar

Detta ger att:
om miniHUD är "rättvänd" så är du längs LiftLine.
om miniHUD är långt ut mot kanten av bild så vrider du huvudet mycket
om miniHUD är "roterad" så rollar du på så sätt att få den "rättvänd" så ligger vad du nu ser på längs LiftLine

LiftLine är bara urusel i jmf med miniHUD.

Köp minne. 512 rekommenderas för LO ... verkligen!

/TD
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: TrakDah on June 22, 2004, 13:49:05
BEQ

Synd du tycker så, men jag vill hävda at det beror på att du inte lärt dig at använda den fullt ut.

I gamla F1.x var miniHUD mitt allt och inget! jag kunde mha denna helt avgöra exakt roll och pitch oavsett vart jag tittade. Att den sen anger höjd och fart gör att man får ett oöverträffat SA (utom alpha).

Att ryska HUD suger är ockse en vanesak, jag gillar hur den representerar roll och pitch. Jag _vet_ att det enligt forskare är ett sämre sätt att visa det på än det vi är mer vana vid (stegen), men har man vant sig är den minst lika läsbar... Men visst krävs tillvänjning!

The Bottom Line: ge miniHUD en ärlig chans (inte bara 5 dar som spelet varit ute) och lev med rysarnas avionik ;)

/TD
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: deBug on June 22, 2004, 14:56:16
QuoteOriginally posted by TrakDah
deBug
1.02 är allt annat än fulhack!
:) Visst är 1.02 ett fulhack, fast ett KUL fulhack (kulhack ??) :D
Om du hade känt mig så hade du vetat att jag inte är nervärderande när jag kallar något för ett fulhack.
Jag kallar ofta våra egna patchar för fulhack (jag jobbar på ett mjukvaruföretag), inte för de är dåliga utan mer föra att vara självironisk.
Lite som att säga "tjena tjockis" till sin flickvän istället för "hej älskling"

Quote[
...Hade du haft det valet hade du kunna se vilken drivrutin som krashar, för det är det som händer: LO ber mer från ditt system än det kan leverera och så dör en vital komponent i WinXP, typ grafikkortsdrivaren e.dyl.
Du behöver inte försvara varenda bit i LOMAc TrakDah :)
Jag förstår att det är ett ett av dina hjärtebarn eftersom du bla. varit betatestare.
1.02 krashar min dator, det är helt OK! Det är min speldator och jag tar den smällen för att kunna spela ett sådant coolt spel som LOMAC.
No woories mate.
Att det skulle bero på att den stressar min dator tills den krashar stämmer inte.
Kracherna beror på mjukvarufel, med största sannolikhet ett eller flera pekarfel i koden.

Quote[
Men jag är glad att du gillar 1.02, för jag anser personlien att det är en enorm förbättring jmf 1.00-1.01!

Håller med till fullo!
Det är som en helt nytt spel.
Det är så jäkla kul att flyga nu så man längtar nästan hem från jobbet bara för att kunna spaka LOMAC på kvällen!

Vore kul att få spela online någon dag med NOSIG gänget.

Då kan du kan du få skjuta ner mig för att jag baktalar LOMAC.
" Var e den dj**la deBug, han skall minsann få en R73:a i häcken för varje gång han kallat 1.02:an för Fulhack!"  :D :D


KeyCat föresten, din tråd började ju med en fråga om friendly labels innan den urartade i allmänt postande :)
Jag har ju följt UBI forumet ett tag och inte dykt på någon info. om att labels skulle kunna vara anorlunda på friendly och enemy. Såvitt jag kommer ihåg så verkar det bara finnas två klasser av labels, mark eller flygande. Så jag antar att det inte går att fixa det du efterfrågar.
Tror att den bästa "work-around" är att skippa labels och låta friendly synas på kartan men inte fienden. Då kan man använda den för ID eller för hitta sin route kompis om han skulle råka flyga som mig (Vadå förlora mig ur sikte efter take off, bara för att jag gjorde en 90 graders stigning. Du får väll hänga på !!)


Se Ya!:)
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: deBug on June 22, 2004, 15:08:43
QuoteOriginally posted by TrakDah

Angående LiftLine... Om du lär dig att använda miniHUD är LiftLine rent ut sagt förlegat gamalmodig dravel :)

Så här funkar miniHUD:
miniHUD är alltid placerad i rak linje mellan nosen på planet och det håll du tittar mot.
miniHUD är alltid orienterad horizontellt med planets vingar
miniHUD är längre ut mot kanterna ju längre bak du tittar

/TD

Tack för Infon TrackDah, jag hade missat hela poängen.
Jag tror att jag och KeyCat reagerade på samma sätt som många andra. "Va e de för skit, bort med den" utan att egentligen ha get den lite tid och prova den som du föreslår.
Skall träna lite med den och se om inte man kan lära sig nymodigheten.
Finns den i verkligheten på de ryska kärrorna ? I så fall MÅSTE man ju lära sig den :o)
Ryska kärror e så coola !
Jag vill ha en SU 27:A !!!! Någon som har en till salu ?

//deBug




Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: TrakDah on June 22, 2004, 15:30:03
deB

miniHUD är endast med i LO pga att man i en sim tappar så mycket SA av att inte kunna vrida huvudet fritt, att man saknar perifert seende och att man inte känner med häcken vad man gör.

Den är således inte verklig, utan en "simifiering" för att göra flygingen mer intuitiv och därmed verklighetslik

Sen tror jag att du (och många andra) missförstår min inställning till LO. Jag försvarar den inte som hjärtebarn, men jag vill dela med mig av de erfarenheter (många) som tagits under flera års beta-testande av oss alla. Detta avseende krasher och andra skummigheter. Sen vill jag gärna försöka förstå vad som hände rpå din sida så att jag kan uppdatera min bild av hur LO beter sig så jag kan rapportera tillbaks till ED på ett relevant sätt.
Men LO är fetfullt med fel och svagheter. Jag flyger det själv g:a lite för jag är helt enkelt för irriterad på AI:t.
Sen är jag allergisk mot orättvis kritik, sån som oftast kommer från religiösa fanatiker :)

BEQ

vad menar du med att den inte möjliggör snabbkoll av attityd? Den visar ju pitch och roll. Saknar iofs yaw och ja, alpha, och där håller jag med dig. Mjä, fel: jag håller med dig i allt utom attityd, för jag förstår inte vad du saknar i den punkten :)

/TD
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: S_Z on June 22, 2004, 16:01:28
QuoteOriginally posted by TrakDah
Avseende AI:t: det är det område jag har störst klagomål personligen. Inte i själva dogfightandet o.dyl, utan i taktik.
Håller med. Det är något jag verkligen hoppas på att de lägger ner mer tid på ifall de planerar att göra en add-on. Jag hade hoppats på att några AI missar skulle ha rättats till i patchen så som att AI verkligen lyder order och attackera de mål de fått som ââ,¬Âprimary targetsââ,¬Â vilket de inte alltid gör nu. Carl sa att de skulle kolla upp det men förmodligen hann de inte göra någonting åt det vilket jag har full förståelse för.

Jag tycker annars att 1.02 patchen är riktigt bra med ett fåtal undantag som t ex att anti-radar missilerna för su-25 inte längre fungerar på rörande mål vilket jag tycker är en ganska stor sak. Hoppas jag verkligen ED kan ta och fixa till det med en liten patch.

Vad gäller ME så saknar jag verkligen någon slags trigger-funktion för det finns väl inte? (Har inte så jättestor erfarenhet av Lomacs ME än).
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: TrakDah on June 22, 2004, 17:45:34
QuoteOriginally posted by BEQ
[...]Men, det är ju kul att köra LOMAC ändå. Det är som sagt inte så mycket kritik mot spelet.

Det vet jag väl! :D Bara att jag personligen gillar det "Quirky" med den ryska HUD:n, så jag var intresserad av mer exakt beskrivning av nån som "been there" :)

/TD
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: KeyCat on June 22, 2004, 20:14:42
Tycker att det är bra att miniHUD'en finns som val för dem som vill köra med den men jag själv föredrar att köra utan. För mig skymmer den mer än den gör nytta och med mouseview på TQS-pinnen och genom att använda reflexerna i cockpitten så har jag ganska bra hum var jag tittar. Blir jag totalt bortvillad föredrar jag en "instant forward" vy som jag programmerat in på FLCS'en för att åter få rätsida på planet.

Som sagt bra att den finns för de som vill använda den men jag förstår inte logiken att göra den styrd av hosten i multiplayer? Dvs har hosten den påslagen får alla ha den påslagen??? Borde vara en valmöjlighet precis som tex mirrors på varje enskild klient :-/

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: KeyCat on June 22, 2004, 20:37:48
QuoteOriginally posted by deBug
Jag har ju följt UBI forumet ett tag och inte dykt på någon info. om att labels skulle kunna vara anorlunda på friendly och enemy. Såvitt jag kommer ihåg så verkar det bara finnas två klasser av labels, mark eller flygande. Så jag antar att det inte går att fixa det du efterfrågar.

Synd isåfall! Att kunna ha labels med callsign på  egna inom ~1000 m underlättar enormt vid co-op flygning eller team vs team. Hade önskat att de hade samma flexibilitet på labels som IL2FB har.

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: TrakDah on June 23, 2004, 09:20:39
Jag tar upp denna förfrågan på Beta-wish-list

QuoteAbility to turn off and on labels independantly:
Friendly/Enemy
Air, Ground, Ships, SAMs

So you could fly with only labels for friendly Air, and no other. Or with only enemy SAMs labeled.

Any combo of the above.
(easily done with tick boxes)

/TD
Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: KeyCat on June 23, 2004, 12:46:22
Coolt!

Givetvis är det plus om det är enkelt att ställa in labels och annat med tick boxes etc. men för egen del spelare det ingen roll om det innebär att man får ändra parametrar i en lua/cfg/ini fil, bara det är möjligt och det är dokumenterat.

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: KeyCat on June 25, 2004, 11:42:58
Får härmed rätta mig själv...

Det går att spela in tracks i multiplayer! Hemligheten är att trycka CTRL-R istället för FLY knappen när man skall hoppa in i spelet.

Däremot verkar det som om än en gång serverns inställningar gäller för ett inspelat track, dvs att om servern tex har externa vyer avslagen hittade jag inget sätt att kringå detta när jag spelade upp tracket igen på min maskin för att studera vad som egentligen hände.

Detta är synd för en av de stora fördelarna med att kunna spela in tracks är just att i efterhand kunna följa luftstriderna ur olika vinklar/perspektiv för att se exakt vad det var som hände och kanske vad sin wingman/lead höll på med i just det ögonblicket och på så sätt lära sig utav misstagen (typ ACMI i F4).

En annan sak som vore en förbättring om man nu får fortsätta önska är att kunna starta/stoppa inspelningen innefrån simulatorn och på så sett enbart spela in de intressanta händelserna. Som det är nu måste man spela in allt eller inget! Verkar dock sparas i ett effektivt format så filerna blir kanske inte så stora ändå?

/Christer (a.k.a KeyCat)


Title: Replying to Topic 'Labels i multiplayer med 1.02?'
Post by: TrakDah on June 25, 2004, 23:12:23
Filerna ær sparade i "Joystick-rørelser", så att sæga...
(JA, jag ær i Danmark!)
Det innebær att det enda som spelas in ær "human" piloterna knapptryckningar. Allt annat i spelet påverkas av detta, och eftersom AI:t inte har slump så reagerar det lika gång efter annan, vilket innebær att de uppfør sig som då det hela spelades in.

Sen kan man "redigera" filmerna, men endast avseende kameravyer.

En not: att spela in en film i 1x tid, och sen spela upp den i annan tidskomprimering (bægge hållen) kan få sjuka efffekter eftersom CPU-sykler till del kan påverka AI:ts rørelser.

Så enkelt var det med det :D

/TDanmark