Ut på fältet igår, lite sent. Jag hade tänkt mig åka ut tidigt men det var mulet så jag tog sovmorgon. Sedan lyckade solen ändå bränna bort molnen lagom till att jag kom ut.
Hakade på min instruktör upp som passagerare i baksits. Vi hittade lite termik, kanske en halv till en meter stig, och jag kände på den ett tag. En grov felsatsning vad gäller spår ledde till 400 meters höjdförlust på en sträcka där normalt hade varit kanske 150 meter och sedan var det bara att landa efter 23 minuter.
"Ja vad sjutton", tyckte jag, "jag drar väl min utcheckning för säsongen så får vi se om där finns något som går att fånga". Och mycket riktigt, tog ett par hundra meter i svagt stig över Vikingstad men drev ur sektorn med den sydliga vinden så jag styrde kosan söderut mot några lovande cumulöss som höll på att byggas upp. Och tjena... något svårcentrerade trasiga stig, men uppåt fyra meter per sekund uppåt! Fick lugna kring 1500 QNH medan de fixade högre luftrum från marken, sedan vidare uppåt och slog skallen i 1900 STD också.
Övervägde att ropa Östgöta Control och gå vidare uppåt på enskilt färdtillstånd, kanske hade de tillåtit det... men istället körde vi hela repertoaren med stall och vikning i alla möjliga flyglägen. Nyttigt att se att det fortfarande sitter! Och ja, man kan få en Twin Astir att klippa över vingen... om man är riktigt brutal. Förutser man sedan rotationen och kontrar lite för snabbt med roder så upptäcker man att man har god roderauktoritet i låg fart... och kommer nerdimpande i sidled. :D
Kul när man vid femsnåret fortfarande har så mycket väder att det är svårt att komma ner!
Facit blev en och en halv timme i loggboken på årets första flygning - inte illa!
Nu får du en att bli sugen :D
Jag har planerat att ta segelcert varje sommar de senste 15 åren.:-OO
Just nu ser det dystert ut med pengar, så det lär inte hända i år heller.X-( Får se om man kanske kan få ett jobb innom ett år iaf... om man har tur.
1h PA-28 både i fredags och lördags. Vilken knarr! Något annorlunda att landa. ;)
/BEQ
He tar sig, BEQ! Fortsätt minska på antalet kusar i den här takten och snart ägnar du dig åt riktig flygning... glöm inte det jag sa om EBK vs. en femmetersblåsa! :D
QuoteOriginally posted by Phlerp
Nu får du en att bli sugen :D
Jag har planerat att ta segelcert varje sommar de senste 15 åren.:-OO
Just nu ser det dystert ut med pengar, så det lär inte hända i år heller.X-( Får se om man kanske kan få ett jobb innom ett år iaf... om man har tur.
Jag är på any time, Phlerp. Senast idag frågade jag tjejen om lov (igen) och det lät inte helt omöjligt att hon kunde tänka sig att släppa upp mig. Antingen i motordrivet flygplan, eller utan.
Vad kostar certifikat för segelflyg? Enligt ctrl går PPL för motorflygplan på ca. 60k om man räknar med alla kostnader. Vet någon vad det finns för segelflygklubbar i Göteborgstrakten?
Paragliding! 5-6k. ;)
Man får nog räkna med 12-20 kkr för ett segelcert. Iofs brukar de slantarna visst förränta sig rätt bra om man ger sig på PPL en dag!
@Horizon:
Det är GSFK (www.gsfk.se (http://www.gsfk.se/)) som gäller antar jag. Har tom varit på informationsmöte med dem och vid ett tillfälle tagit en provlektion. Tyvärr har det alltid kommit något ivägen. Ibland har det varit brist på pengar, ibland prist på tid men oftats har det handlat om ett så patetiskt skäl som att jag saknar bil för att ta mig till flygklubben. :-OO
GSFK håller till i Alingsås av termikskäl antar jag. Det ska visst inte vara så smart att flyga ute vid kusten har jag förstått.
Ja, sugen har jag alltid varit med. Inte blir man mindre sugen av att höra er mässa :) Hur mycket kostar det att "hålla igång" ett cert per år ca?
ctrl:\>> Uj uj... det var ingen dålig kasse med pengar... Hmm, ska jag behöva slava extra på Volvo för att ha råd med det där... njaee... urk... :-X
Phlerp:\>> Ska kolla lite på GSFK. Tack för tipset. Kanske att vi någon dag slår våra påsar ihop och gör slag i saken? :)
En kompis till mig är också intresserad, iofs mest av skärmflygning, men han kanske går att övertala... :D
Jag är helt på. Säg till när, så ska jag se om jag kan fixa de nödvändiga ekonomiska förutsättningarna :p
Har man nytta av segelcert om man senare vill ta PPL?
Obizzz vill ju också upp och flyga... nån gång :D
Man räknar med att man kan få sitt lystmäte stillat som segelflygare för c a 3500 per år. Då får man flyga en hel del och håller sig väl igång, det är alltså inte bara att klara kraven för att hålla certet. För 5000 brukar de flesta kunna flyga så de är less till nästa säsong... eller i alla fall till slutet av September. ;)
Obizz,
det sägs att ett segelcert brukar förränta sig rätt väl när man sedan skall ta motorcert. Jag vet inte hur de nya flygtidskraven för PPL-A påverkar det däremot.
Men det är en stor säkerhetsfaktor också. När man segelflyger så manövrerar man konstant och tränar verkligen upp sin förmåga att hantera flygplanet. Dessutom tränar man upp sig i att hantera ett flygplan utan framdrivning, vilket en enmotorkärra alltid är högst noll komma två sekunder från att vara.
Mvh,
/Fredrik
Ctrl: Vad är det för kärra ni skolar på då?
När jag "tog" ppl i somras och skolade 5 timmar i VFK var skolpriset 1100 kr/h, vilket jag fann rätt hutlöst. Annars är det 690kr/h innan rabatt på PA-28 - 540 med full rabatt. Tar man Katanan, som mer påminner om ett flygplan, är man nere på 340 kr/h efter rabatt. I Luleå vill jag minnas att timpriset "vanlig flygning" för Cessna 172/182 är över 1100 kr/h vilket definitivt är rätt saftigt.
/BEQ
Har ca 2 inofficiella timmar på en PA-28. Den senaste förrförra fredagen.
En underbar känsla!! :D
Å nej, jag som ville veva upp hjulen på den andra kärran... Hade ju till och med mappat en arm till det... :-X
:)
QuoteOriginally posted by ctrl
...inga kytt i luften.
Fy bubblan så tråkigt! :D
Ja, gräsfält är intressant. Har bara provat med PA-28 och då var det två steg klaff, bromsar, fullt höjdroder, fullgas och bromsar släpp. En rätt intressant upplevelse må jag säga.
Siktar på lite PA-28 och Katana till veckan.
/BEQ
QuoteOriginally posted by BEQ
Siktar på lite PA-28 och Katana till veckan.
Fy BEQ, inte skrämma privatflygarna! :D
Är det nu på söndag? Darn.. kommer nog att vara lite småsvårt bakis då eftersom jag ska på bal på lördag i Uppsala. Typiskt att det ska krocka. Det vore kul att träffas annars. Finns det någon affischering någonstans på nätet så man vet vad som gäller? Kanske får se till att urnästla rätt tidigt på söndagen och pallra mig iväg till Hässlö. Jag skäms fortfarande för förra året då jag lurade dit Double0Zero och sedan glömde mobilen hemma så att jag inte kunde kontakta honom på plats. X-(
Är det förresten någon som har tillgång till en manual till en Katana DV-20? Jag har kollat diamonds hemsida, men just den finns inte online.
/BEQ
Apropå nåt jävla lasersikte... Det låter som att det är dags för lite utbildning för ctrl... :)
Pma ditt mobilnummer så ska jag försöka dyka upp i alla fall en stund.
/BEQ
Hehe BEQ, det var ingen fara med mig, jag hade trevligt i alla fall... :)
(hade varit kul att ses, men ingen större skada skedd... ;) )
Hmm, nu på söndag, vad jag vet så har jag inget för mig då, så vi kan väl göra ett nytt försök att ses...
:)
Jag har ingen av era telefon nummer, så vi får väl PMa om de...
Får en otäck känsla av att ni gubbs faktiskt släpper tangentbordet?
men jag har naturligtvis fel :D
/Oden aka "Kan man inte göra det med tangentbort ska det inte göras överhuvudtaget"
Men du verkar ju jobba stenhårt på att få upp ditt antal inlägg? :D
/BEQ
QuoteOriginally posted by BEQ
Men du verkar ju jobba stenhårt på att få upp ditt antal inlägg? :D
/BEQ
host host.. men titta! där står ju min kilkenny :p
(nä.. jag jagar inte pc nu mer.. tröttnade på americas army forum)
Apropå flygmuseets roll-out såg jag deras annons i länstidningen idag. Precis som förra året erbjuder de en stunds spaka-själv i en Cessna 172. Det är bara det att de precis som förra året också skrivit den texten till en bild på en J 29. Det måste finnas folk som blir missnöjda.
/BEQ
Erbjöd de spaka själv i en J29 skulle jag vara där om jag så var i Australien för tillfället! :D
Skulle vara kul att se någon som enbart har flygsim bakgrund få spaka en J29 själv... :) fast kanske inte när det bara finns en i flygande skick:-OO
Hittade för övrigt en trevlig Tunnan bok här:
http://www.margie-bookshop.se/
(obs syftade inte på dig ft)
Tyvärr ctrl och Dubble0Zero... Jag var på bal i Uppsala igår kväll och det blev ingen möjlighet att hinna tillbaka till Västerås.
/BEQ
Det var trevligt i alla fall...
Fast jag fick inte tag på Ctrl, jag ringde två gånger, några signaler gick fram, men sen så dog mobilen (jag måste skaffa ny snart :-OO )...
Men, jag hade det trevligt i alla fall...
En kompis var med, och vi gick runt och kikade på diverse motorer (hans stora intresse), samtidigt som vi kollade på flygplanen...
Och så fick vi en trevlig MC färd dit och hem... :D
Hehe....
LOL...
Min uppflygning skedde i en svårt överviktig PA-28... :-OO så det är ju inget problem... :D
/BEQ