Verkar som om allt funkar som vanligt, men throttlens axel är seg som sirap, känner nån igen problemet?
cougar? isåfall är poten i throttlen körd :(
Och är det en X45a så kanske du bara måste skruva upp den lilla skrven som sitter på undersidan... ;)
ja Cougar. jasså, kan potten bli körd även när man inte använder den?
Ena dan funkade det, andra inte, och som sagt, den ger utslag, men mycket segt.
Men flasha o rensa osv fungerar inte, och allt annat är ok.
Ja tyvärr kan den nog det :(
anledningen till att den blir seg är cougarns inbyggda antispikfilter, istället för att spika överkompenserar den så det blir segt.
Teori som Snajpers vän lade fram:
Spaken komponenter använder 5V. men för att flasha ett eprom krävs (normalt sett) 12V - vilket också kan får från USB.
Teorin (otestad) är att Cougarn har ett hårdvarufel som gör att en ström på 12V går till Throttlen vid flashning och där tar sönder den komponent som inte håller för den spänningen. Som ni alla vet är själva throttleaxelns pot "enklare" än de för RNG och ANT, som antagligen överlever 12V.
Efter att throttlepoten bränts som spikar den som faaaaaan, och detta kompenserar då jajjans mjukvara (den man flashade) med en (över-)dämpning)
Som sagt, teori, helt otestad.
Weas, om du läser alla de trådar här på forumet angående problem med att beställa potar till throttlen så ska du veta att det i samtliga fall föregåtts av exakt det problem du nu snubblat på :(
/TD
Tack för all info, det blir ett mail till TM förstår jag, kan nån ge hjälpful info vid beställning av reservpot? Nåt särskilt man ska tänka på?
Killarna på simlatorn på F 21 som fick laga min gas, sa att poten var ganska standard, däremot var microsticken lite mer speciell och förmodligen svår att få tag på. De fixade dit mina reservdelar direkt, vilket var skönt eftersom jag inte är någon hejare på finlödning. Nu har jag anmält till TM att jag vill ha nya potar till spaken också eftersom de börjat ge spikar. Dock har jag inte fått något svar.
/BEQ
@ Beq:
Kan man få tel nr till den butiken så man kan köpa pott direkt från dem?
Konstigt att den ger spikar, de borde filtret sköta?
QuoteOriginally posted by BEQ
Killarna på simlatorn på F 21 som fick laga min gas, sa att poten var ganska standard, /BEQ
Ah, killarna på F21... Kanske lite svårt att få deras hemtel :p
Ja, ja. Om man tar bort gamla potten o lämnar in så kan man nog få en utbytes...
Bara att maila gulligamig (som "någon" kallade dem :p) och säga åt dem att skicka bitar.
Sedan väntar du två månader innan du skickar in bilder på deras hamster och en rulle eltejp. Fyra månader senare så kommer det bitar...
/ft
orkar du inte vänta finns ju
http://cougar.frugalsworld.com/sales.php#pot
lär gå betydligt fortare än för guillemot
Är ledig nu över påsken, men jag kan höra efter senare om de har något tips var man kan få tag i bra delar.
/BEQ
potarna är av märket CTS för övrigt jag har artikelnr hemma
http://www.ctscorp.com/
problemet är väl bara att hitta en återförsäljare...
vad jag förstått så är potentiometrarna i sig av ganska god kvalitet problemet är att upphängningen i cougarn påfrestar dem onödigt mycket i sidled vilket inte är bra för en potentiometer.
QuoteOriginally posted by Obizzz
vad jag förstått så är potentiometrarna i sig av ganska god kvalitet problemet är att upphängningen i cougarn påfrestar dem onödigt mycket i sidled vilket inte är bra för en potentiometer.
Tror inte det är problemet, för då skulle felet inte uppstå i samband med Flashning.
Visserligen är upphängningen dålig, men den är glappande, så påfrestningen är inte så hög. Mer bara dålig.
Det är vid flashning potarna går sönder, frågan är varför.
/TD
alltså jag menade spakens potar.. varför gaspoten går vid flashning kan jag inte svara på men jag kopplar ur min för säkerhets skull när jag flashar.