Hej !
Spelade mkt flygsimulatorer förut. Men tyvärr så räckte tiden inte till så jag har inte spelat nått på flera år. Måste man ha dessa jppysticks med massa pedaler, gasreglage, programerbara knappar och allt vad som finns nu för att kunna spela dessa nya simulatorer? eller räcker det kanske med en för 5-600 ? eller blir det alldeles för mkt knappande på tangentbordet för att man ska hinna med då?
// Oscar
En Saitek X45 (http://www.saitek.com/uk/prod/x45.htm) räcker långt om det enbart är knapptryckande man vill slippa och den kostar väl någonstans mellan 500-1200kr beroende på var man köper den.
Jag vet faktiskt inte vart den är billigast men gör en sökning efter den.
Det finns faktiskt inte så himla många alternativ idag, konkurrenterna CH products och Thrustmaster hotas Cougar ligger i en betydligt högre prisklass (3-4000)
Lycka till!
Är det något mer bara fråga...
Vilken typ av flygsimulatorer tänker du köra?
Det finns väl inga "måsten", utan det beror väl mest på vad man vill ha ut av sina simuleringar. Själv är jag rätt nöjd med en Saitek X-36. Den moderna varianten heter väl X-45, och kostar väl en knapp tusenlapp för separat joystick och gasreglage.
Lite plastigt och så kanske. Men är man mer ute efter funktionaliteten än äkta känsla så känns det rätt prisvärt. Pedaler vore kanske trevligt att ha, men vid annan flygning än segelflygning (och helikopter?) tycker jag inte att man använder pedalerna särskilt mycket mer än på marken. Och då är roderreglaget i X-36:an fullt tillräckligt.
Jaha, nu hann Obizzz svara ungefär samma sak före mig. Då får jag väl kontra med den här länken, då:
http://se.pricerunner.com/games/game-controls/90596/prices (http://se.pricerunner.com/games/game-controls/90596/prices)
Nu vill jag bara avråda från Software Express, de har inget gott rykte här på forumet om vi säger så :)
Alla har inte haft problem med dem men ganska många. Detta gäller postorderbeställningar hur de är om man handlar i butiken vet jag inte.
Åhå. Vad synd. Det verkar ju inte direkt vara gott om andra svenska ställen som har något hyfsat utbud av joysticks och sånt. Nog för att det går att handla utomlands, men det är ju alltid en potentiell extra strulfaktor.
matli:\>> Jag kör (och har alltid kört) en MS Sidewinder Precision Pro och den fungerar alldeles ypperligt till alla simulatorer som finns på marknaden idag! Den kostade mig ca. 400 kronor och det var mer än väl investerade pengar. Strunta i HOTAS-grejer om du inte tänker komma igång ordentligt. Bättre att börja med en billigare sak och sedan jobba sig uppåt... tycker jag. :)
P.s. Det blir definitivt inte för mkt knapptryckande med en MS-jojje. Min har bara 8 knappar. :)
Jo, men Software E är också en potentiell strulfaktor :)
Horizons alternativ går också bra om man nöjer sig med det har själv haft en sånt.
Men eftersom jag är skadad så ska jag idag betala en mod till min cougar som kostar 200€ utöver inköpspriset på 3300kr :)
http://straight-pipes.org/nosig/read.php?TID=250&page=3
kolla längst ner på den sidan angående SE.
Har sagt det förr och det tål att sägas igen: Min Saitek X-36 är nog den mest prisvärda pryl jag någonsin införskaffat. Har haft den i snart två år och den fungerar ypperligt, inte en kass knapp eller underligt utslag någonstans. Kostade mig 395:-, kolla runt lite, det kan hända att någon datoraffär någonstans har någon stående.
Funktionsmässigt och programmeringsmässigt är väl Cougar och Saitek ungefär likvärdiga (?), personligen tycker jag inte metallkänslan är värd att pröjsa flera tusenlappar för. Menmen....smaken är ju som bekant....
F.ö. är jag jätteglad - idag har köpt min första lägenhet, jättefin är den. Och imorgon åker jag på långweekend till Rom...man har mått sämre om man säger så..... :)
Jo om man får tag på en X36 USB så duger ju det också men en X45 är nog betydligt lättare att hitta. Programmeringsmässigt är Cougarn ganska så mycket mer avancerad men frågan är om man använder det.
Jag har också funderat på det. Vad är det egentligen man vill göra? Jo, dels ha en modes knapp så man därigenom kan ge varje knapp eller POV 3 olika funktioner. Sen en shift knapp som dubblar dessa - alltså 6 funktioner per knapp. X36 och X45 har detta och dessutom två rotaries, en musemulator (typ minijoystick) och ett roderreglage. Plus en aux som jag glömt anledningen till:-o.
Vad är det egentligen man skulle vilja göra mer och som bara Cougarn kan? Jag vet inte, men skulle gärna vilja veta. Dessutom är programmeringen och manulen därtill ganska heavy att sätta sig in i. Vill man bara programmera en tangent till en knapp är det ingen direkt intuitiv grej.
Jag hade en X45 förut som delvis gick sönder innan jag köpte Cougarn. Den viktigaste skillnaden för mig var utseendet, känslan och precisionen i sistnämnda. Det fördubblade faktiskt flygkänslan att gå över till Cougarn. Gasreglaget är dock inte lika behagligt som som X45Ã,´s och man saknar roderreglaget (vi som inte har pedaler).
Som svar på huvudfrågan kan jag säga att för flygkänslan är en HOTAS oundvikligt. Jag har gått från TM AfterBurnerII till X45 till Cougar. Steget till X45 kändes som "allt annat har varit leksaker tidigare". Sen blev det samma känsla på nytt med steget till Cougarn. Beror också på vad som är viktigt för en med simuleringen. Är det att leva sig in i att vara en riktig pilot? Eller handlar det mer om ett inspirerande intelligensspel på datorn? I sistnämnda fall räcker det gott med en Cyborg typ. Sitter själv med en sån just nu, befriande på sätt och vis, tilläckligt programmerbar för man ska slippa röra tangentbordet i de flesta lägen - men visst är det en plastig känsla:).
QuoteOriginally posted by Obizzz
Jo om man får tag på en X36 USB så duger ju det också men en X45 är nog betydligt lättare att hitta. Programmeringsmässigt är Cougarn ganska så mycket mer avancerad men frågan är om man använder det.
mähh... man behöver inte programmera någonting för att det ska vara kul att flyga simulator. Jag har ingenting programmerat utom ksp, akan, bomber och raketer (som för övrigt inte ens behöver programmeras :D ) när jag flyger Forgotten Battles och jag har lika roligt för det... ;)
Istället för att ha allt på joysticken blir man jäkligt snabb på tangentbordet när man flyger luftstrid... hehe... :)
Men... det skulle vara rätt kul att testa lite mer med en X-45. Hade Jottes X-36 hemma på prov för några år sedan, men det imponerade inte så mkt. Kanske tycker jag annorlunda nu...
realsimulator skickade iväg de första igår, jag tror jag ligger bra till i kön då jag beställde redan första dagen.. den är redan betald det är bara att vänta.
Misstänker att den kommer nästa vecka när jag ligger på sjukhus :(
Ja det väntar väl något gott när man kommer hem istället :)
Fan va trist att du måste in på sjukhus:-(
Kan nån förresten ge ett svar på det här?
QuoteVad är det egentligen man skulle vilja göra mer och som bara Cougarn kan?
(jämfört med X-45)
Tack!
Då är det mest grejor som jag inte kommer att utnyttja i första taget. Men det är ju rätt häftigt att ha möjligheterna om man skulle få några bra ideér.
sen kan man ju även göra lite logisk programmering t ex att om knapp två på gasreglaget är nedtryckt i mer än 2 sek så gör knapp a på spaken det annars gör den något annat osv...
Kejj... fick slå upp begreppet logisk programmering. Har lite svårt att sådär omdelbart koppla förklaringarna till Cougarn men... det är säkert ett passande namn.
QuoteEtt annat spår (http://sv.wikipedia.org/wiki/Programmering) inom programmering är logisk programmering. Här ligger tyngdpunkten på att samla fakta och regler. Genom deduktion eller induktion kan sedan olika resultat automatiskt härledas. Logisk programmering är nära besläktad med Artificiell intelligens (AI). Det mest kända programspråket för logisk programmering är Prolog.
QuoteDet klassiska (http://www.cs.umu.se/~c98mbd/pst/node4.html) imperativa sättet att programmera bygger på von Neumanns modell, där imatning av data "mappas" till utmatning av data genom funktioner och procedurer. Det logiska tankesättet är en högre abstraktionsform av programmering och har ingen koppling till vare sig datorarkitektur eller datortyp, utan är en deklarativ stil av programmering. Med detta menas att programmeraren talar om vad för problem som skall lösas, snarare än hur man löser ett. I logisk programmering definieras egenskaper och relationer för de intressanta objekten, och systemet avgör hur den ska använda objekten för att lösa problem. På detta sätt är det programmerarerns uppgift att skapa de kända förhållanden som existerar i domänen för ett problem, och systemet löser ut det okända egenskaperna, förhoppningsvis lösningen/lösningar till ett givet problem. Detta kan jämföras med ett kalkylprogram där systemet "fyller i" de tomma cellerna beroende på de omgivande relationerna och formlerna.
Ett program i en logisk tolkning är uppbyggt av axiom och exekveringen av programmet ger bevis utifrån det mål som deklarerats i programmet.
Man kan men andra ord se ett logiskt program som en databas uppbyggt av relationer och med hjälp av dessa utvinna svar som inte var uppenbara vid skapadet av relationerna.
Ex. En utredning av ett brott.
En databas av kända uppgifter om tider, platser samt misstänkta personer och relationer mellan dessa skapas, ur dessa fakta skapas sedan tänkbara lösningar som kan binda vissa/en av personerna till brottsplats, tid osv.
:)
med hjälp av logiska begrepp alltså.. om A = värdeA så blir B = Mosbricka annars B = Hamburgertallrik
Men Obizzz, förklara så att man förstår =)
Om endast knapp A så gör något
Om endast knapp B så gör något annat
Om knapp A OCH knapp B så gör en tredje sak
Sedan kan man blanda in mer intressanta saker, tex variabler man kan sätta och kontrollera sanningshalten på mm.
Om knapp ( C ELLER knapp D ) OCH variable1 så gör en fjärde sak
Tänk inte så mycket på programmering som i programmera nåt språk. Med logisk programmering i Cougarfallet menas helt enkelt användandet av booleska uttryck.
har vi inte redan gått igenom det här med Obizzz och programmering? :D
Tack, som jag fattade var ändå Obizz förklaring att A = inputen och B = resultatet
A = enkel tryckning ger B = mosbricka
A = 2 sek ger B = livstids fängelse
Din förklaring Stefan, låter väldigt likt det en shift-knapp gör men att det blir möjligt för alla knappar på Cougarn att agera shift. Sen det med variabler påminner en hel del om det som finns i Flanker/LO - beroende på vilket flightmode man befinner sig i gör knapparna olika saker. Ok, där är då antalet variabler begränsat till 6 tror jag, medan Cougarn har oändligt (nästan).
Egentligen räcker Flanker/LO - programmeringen väldigt långt med tanke på att - shift, win, ctrl och alt - tangenterna alla kan agera "shift" plus att man har 6 variabler. Too bad man inte kan spara den till file längre:D. Då skulle man varit lycklig, och vem skulle orka med det.... ;)
Sluta tänk i termen shiftknapp, genast! =)
Jag skrev OCH och ELLER just så av en anledning. Leta lite på nätet efter boolesk algebra och läs lite så kanske det klarnar. Man kan göra så otroligt mycket mer än shiftknappsbeteenden. Att man sedan kan blanda det med variabler, timers mm gör ju inte saken sämre.
Äh. Här är några länkar. Kanske inte världsbäst men...
http://susning.nu/Boolesk_algebra (http://susning.nu/Boolesk_algebra)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Boolesk_algebra (http://sv.wikipedia.org/wiki/Boolesk_algebra)
http://gluefox.com/min/trov/bool.htm (http://gluefox.com/min/trov/bool.htm)
http://www.elektroteknik.net/digitalteknik/kurs/illustration.html (http://www.elektroteknik.net/digitalteknik/kurs/illustration.html)
Men ge ett exempel då på vad man kan göra med boolesk algebra på Cougarn om vi bortser från variabler och timers. Och som överskrider möjligheterna för olika shiftknappar.
Tack för länkarna. Ska försöka förstå det sättet att tänka.
Snacka om att spåra ur ämnet... :)
Vi testar en annan infallsvinkel.
Vi har enbart en hel hög med knappar. Varje knapp kan endast vara av (0) eller på (1). En knapp kan vara en "virtuell" knapp som du "trycker" på i programmet (variabel). Eller en shiftknapp.
De operationer du har är
OCH (AND):
0 & 0 -> 0
0 & 1 -> 0
1 & 0 -> 0
1 & 1 -> 1
ELLER (OR):
0 || 0 -> 0
0 || 1 -> 1
1 || 0 -> 1
1 || 1 -> 1
Exklusiv ELLER (XOR):
0 ^ 0 -> 0
0 ^ 1 -> 1
1 ^ 0 -> 1
1 ^ 1 -> 0
INTE (NOT):
! 0 -> 1
! 1 -> 0
Man kan sedan blanda in timers också för att göra det ännu roligare. Säg att du vill använda en tvåknappskombination för att skjuta ut dig. Väldigt jobbigt om du råkar trycka in dessa två av misstag, *blammo* så hänger du i skärmen. Bättre att sätta in en fördröjning när just dessa två trycks ned, kapp 1 OCH ( knapp 2 nedtryckt men jag väntar lite innan jag tala om att den är nedtryckt). Säg en halv sekund i fördröjning.
Horiz: Han frågade ju =)
Men ge ett konkret praktiskt exempel då på vad man kan göra med boolesk algebra på Cougarn om vi BORTSER från variabler och timers. Och som överskrider möjligheterna för olika shiftknappar. :)