För att inte förstöra den andra tråden så skapar jag en ny.
Kom på att jag hade två bilder i samma bildserie till så här får ni alla:
(http://home.student.uu.se/u/ulce6910/37E_1.JPG)
(http://home.student.uu.se/u/ulce6910/37E_2.JPG)
(http://home.student.uu.se/u/ulce6910/37E_3.JPG)
De är som ni säkert hajjar för privat bruk.
tack :)
vackert svenskt väder :p
underbara bilder!
Muahahahaha! Såna frågor älskar jag... :D Svara på den du Magnus...
/BEQ
Vi får väl standardsvaret: Vad vet jag jag flyger den ju bara :p :D
Såna frågor skickas till ft som gladeligen skriver ett par rader eller sju i ämnet. ;)
tror du blandat ihop rader med sidor :)
Hälften av det han skriver kommer dessutom vara så komplicerat att du får fråga igen :p
QuoteOriginally posted by ctrl
Jag funderar på att köpa bygga ett baklängesplan och har därför börjat läsa en massa om hur man ger dem säkra flygegenskaper. En fråga, fungerar Viggen på samma sätt som de, att den är gjort så att nosvingen alltid stallar före huvudvingen?
Här kommer ett heltäckande svar:
Det beror på.
Edit:
Närå skämt åsido men dock är jag ingen expert på området. Nosvingen förbättrar lyftkraften och lågfartsegenskaperna betydligt genom att skapa en vortex som "håller kvar" luften över huvudvingen. En vinge "stallar" när anfallsvinkeln blir för stor (eller farten för liten) så att luften inte längre flyter rätt på övre ytan. Lyftkraften förloras därigenom helt.
Eftersom nosvinge har en lite annorlunda vinkel (högre, sett i planflykt) än huvudvingen så borde, beroende på enbart alfa nosvingen "stalla" först. Sedan ska man nog vara rätt skicklig för att hitta rätt fart och alfa för att lyckas stalla enbart nosvingen och inte huvudvingen.
Det där måste jag rota lite efter... men generellt sett är det dumt om huvudvingen stallar först. Fasen, såg någon bok om 37:ans aerodynamik... men kommer inte på var.
Vänta er inget snabbt svar. Sitter nergrävd upp till öronen i Ungern till måndag midnatt eller så...
Kanske
"Saab 37 Viggen. Utvecklingen av ett nytt enhetsflygplan för det svenska flygvapnet 1952-1971. Sett ur en aerodynamikers perspektiv" av Krister Karling
Måste va en av de längsta boktitlarna jag sett. :) Rätt trevlig bok.
Har inte hittat så mycket om att nosvingen stallar först, men logiskt sett bör den ju göra det, då den har högre anfallsvinkel än huvudvingen.
Står mer om olika alternativ som utreddes.
1. Strållyft, vtol
2. Hybridlyft, jetblåsning över vinge och roder
3. Aerodynamisk höglyft med nosvinge
Är det någon Rutan konstruktion som är i åtanke?!
Just de, när man tar ner flaps på nosvingen, ska det inte bli dykutslag på huvudvingen då också?. Tycker inte jag ser det.
37 är ju inte mitt område, men klaffas inte huvudvingen samtidigt som nosvingen? Har för mig det.
/BEQ
Det enda jag minns är att klaffen på nosvingen är synkad med landningsstället vad nu det har med saken att göra... :D
BEQ,
exakt. Det är ett av de stora problemen med kanardkonfigurationer. Kanarden måste klaffas om man klaffar huvudvingen, just för att bibehålla att inte huvudvingen kan stalla först. Detta ger en komplexitet som man gärna slipper, eftersom oklaffad huvudvinge sällan är ett alternativ.
Mvh,
/ft
AndersO>Umeå? Där ser man.
snart kan ni där i norr också ordna lan :)
Jäpp, umebo från start!.
Windowstangenten,
en på Malmen har en Ez. Jävlar vad läcker den är! Säg till när det är klart för provtur! ;)
Ah, en sån där smackar man väl ihop på en kväll med en tub superlim?
(De som mipplat med flygplan ryste nyss vid omnämnandet av smack)
Hehe, ja, Denker (och AVWebs Deakin) är bland det mest läsvärda man kan hitta!
:D
Återigen en tråd som fullständigt har spårat ur.... Gränsen för att hålla sig till ämnet går nog i snitt vid 10 inlägg i en tråd.
/BEQ
hehe men om någon vill tillbaks till ämnet igen brukar det lösa sig :)
seså magnus ha kameran redo ofta! :D
QuoteOriginally posted by BEQ
:D
Återigen en tråd som fullständigt har spårat ur.... Gränsen för att hålla sig till ämnet går nog i snitt vid 10 inlägg i en tråd.
/BEQ
*fniss* jasså, det säger du :D
Alright, för att nästan gå tillbaka till ämnet då.
För att göra BEQ lite glad och tillfredställa alla er Gripen-galningar där ute så kommer en bild på just två sådana. Tagen efter vi övat lite AEA (Airborne Electronic Attack - veckans modefras).
(http://home.student.uu.se/u/ulce6910/39.jpg)
Jädrans vilka schyssta bilder :D
Viggen é grym och JA - det är en kanard med många positiva egenskaper tex att nosen droppar vid stall samt endast positiv alfa dvs alla bärytor genererar lyft tillskillnad från standard konstruktionen där stabben ger neråktriktad kraft som adderas till massan och kräver således mera lyft från huvudvingen således mindre effektivt.
mvh
Bax
QuoteOriginally posted by BEQ
:D
Återigen en tråd som fullständigt har spårat ur.... Gränsen för att hålla sig till ämnet går nog i snitt vid 10 inlägg i en tråd.
/BEQ
Det var Horizon! Jag såg det! Han sprang åt det hållet!
:D
Här står de en del om canarder (hembyggda då), artiklarna om deep stall kan ju va intressant:
http://www.ez.org/canard.htm
Lycka till med bygget, man måste va motiverad skulle ja tro!. Fast canarder är ju snygga, så de ska väl inte va så svårt.. :p
Ja till fler schyssta bilder! :D
Hehe, och Horizonten är oskyldig igen. Mitt rykte blir ständigt bättre! :)
ctrl:\>> En sån där liten baklängessak måste ha ganska bra svängprestanda eller? Ser nästan lite instabil ut!?