Säkert gammal för de flesta av er men för mig var den ny så håll till godo: http://www.avweb.com/newspics/tbirdcrash.mpg (http://www.avweb.com/newspics/tbirdcrash.mpg)
jag hade inte sett den innan såg en bild utifrån på den kraschen också där man ser när han precis skjutit ut sig.
Jäklar, det där var en annorlunda vinkel... minst sagt...
Vad gjorde han för fel tro? Den där manövern är ju ganska vanlig vid uppvisningar. Kan det ha varit vind eller något fel på flygplanet? Klarade sig piloten helskinnad?
vad jag har läst så hade han för låg höjd pga att instrumenten visade fel. Den aktuella flygbasen låg på högre höjd än vad som var inställt.
Njae, snarare så att han glömde ta hänsyn till det. Tydligen flög de på QNH snarare än QFE som i vapnet, d v s höjd över havet isf höjd över flygplatsen. När då flygplatsen ligger högt så blir det dumt... han fick visst skrivbordsflygning som tack för sin insats, oklart om det var för alltid eller tidsbegränsat.
Det är beklämmande att flygvapnen runtom i världen inte verkar ha kommit ifrån syndabockstänkandet. När en incident är toppen på ett isberg så ger det inte mycket att bestraffa toppen. Det är snarare kontraproduktivt.
Mvh,
/Fredrik
QuoteOriginally posted by ft
Njae, snarare så att han glömde ta hänsyn till det. Tydligen flög de på QNH snarare än QFE som i vapnet, d v s höjd över havet isf höjd över flygplatsen. När då flygplatsen ligger högt så blir det dumt... han fick visst skrivbordsflygning som tack för sin insats, oklart om det var för alltid eller tidsbegränsat.
Det är beklämmande att flygvapnen runtom i världen inte verkar ha kommit ifrån syndabockstänkandet. När en incident är toppen på ett isberg så ger det inte mycket att bestraffa toppen. Det är snarare kontraproduktivt.
Mvh,
/Fredrik
Mycket tråkigt sånt. Händer väl allt som oftast i USAF och US Navy vad jag har förstått, efter att ha läst Bogeys and Bandits m.fl. :-/
Hände olyckan under en flyguppvisning? Det är väl inte ofta man gör den typen av start vid ett normalt flygpass... eller?
Är det någon som har fler bilder/filmer på den aktuella olyckan? Posta gärna i så fall.
Japp, var under en flyguppvisning. Det finns en video utifrån också som är ganska väl spridd på nätet. Sök på Thunderbirds och krasch?
Edit: http://www.wedda.demon.nl/tbird.wmv
QuoteOriginally posted by ft
Japp, var under en flyguppvisning. Det finns en video utifrån också som är ganska väl spridd på nätet. Sök på Thunderbirds och krasch?
Edit: http://www.wedda.demon.nl/tbird.wmv
Tack ft!
Nu till avdelningen länkar till text om händelsen... ;)
http://forums.frugalsworld.com/vbb/showthread.php?t=58696&highlight=Thunderbird
varsågod Horizon :)
Fan, du är en klippa obizzz! Med killar som er här på NoSiG behöver jag aldrig sitta och söka mig galen på internet. :D
Hitta en rätt snygg bild av utskjutningen.
http://www.avweb.com/newspics/DavisTbirdEject.jpg
Mer läsning:
http://proairshow.com/mountainhome2.htm
http://www.expressen.se/index.jsp?a=103354
hur gick de me piloten nu då?
enligt fts post högre upp fick han flyga skrivbord men mer vet jag inte.
Klockren bild! Högupplöst och allt! :D
Från AVWEB:
Quote
AVweb has confirmed that the image last Thursday posted to our Picture Of The Week section of Capt. Christopher Stricklin's Sept. 14, 2003, ejection from Thunderbirds jet number 6 -- roughly eight-tenths of a second before aircraft impact -- is in fact authentic. It was shot by Staff Sgt. Bennie J. Davis III, Still Photographer, U.S. Air Force, from the catwalk atop the tower at Mountain Home AFB, and was not officially released by the Air Force until last Friday afternoon.
For the photographically inclined, Staff Sgt. Davis said he shot images with a Nikon D1X camera using a 300-mm lens with an aperture setting of 2.8 and shutter speeds of 1/1000 and 1/2000. For the now famous (and now official) shot, Davis "waited for the aircraft to level and clicked the shutter." And yes, he did experience some concern that the jet, which the Air Force says Stricklin turned away from the crowd, appeared instead to be directed at the tower. By his own account, the wreckage stopped just 100 feet shy of the tower's base. The nature of the lenses involved offer explanation for the automobiles so clearly visible in Davis' still image, but absent from the in-cockpit video. The picture and story have generated a great deal of material, rumors and interest. So we invite you to enjoy:
SEE:
http://www.avweb.com/newswire/10_05a/briefs/186582-1.html
sådeså! :)
/TD
sicken klant.