NOrdic SImulator Group

Teknik => Allmänt => Topic started by: ft on January 25, 2004, 13:25:26

Title: Deadzone i Cougar Z-axel / friktionsbroms
Post by: ft on January 25, 2004, 13:25:26
Jag har en signifikant, om än ej avsevärd, rörelse bortom den position där pådraget är fullt. Någon som känner igen det eller, ännu hellre, kommit på ett sätt att fixa det?

Dessutom måste friktionsbromsen dras åt. Jag har tänkt mig en bricka under vredet. Andra förslag?

Mvh,
 /Fredrik
Title: Replying to Topic 'Deadzone i Cougar Z-axel / friktionsbroms'
Post by: ft on January 25, 2004, 13:41:53
Nepp, potten ger full signal men rör sig en bit bortom det. Alternativt att elektroniken inte registrerar signalen bortom ändläget. Slutresultatet är i vilket fall detsamma.

Edit: Det jag skall göra är m a o att flytta stoppet neråt något. Jag har bara inte orkat forska i hur man lämpligen gör det utan kör latmetoden och frågar istället. ;)
Title: Replying to Topic 'Deadzone i Cougar Z-axel / friktionsbroms'
Post by: Dewe on January 25, 2004, 18:03:48
Min trottel beter sig på samma sätt, dvs når 100% elektriskt innan den når ändläget. Det syns tydligt när man är i manuell kalibrering. Har dock inte forskat i nån lösning...

Även mina vridpottar (ANT och RNG) uppför sig så. :-/

/Dewe
Title: Replying to Topic 'Deadzone i Cougar Z-axel / friktionsbroms'
Post by: TrakDah on January 25, 2004, 18:17:32
Så har det alltid varit - jag upptäckte det tidigt i min Cougar, och öppnade t.o.m en ANT-poten (!) för att kolla hur det såg ut. Det är inget mekansikt, utan verkar vara att Cougarn slutar uppfatta vid höga/låga spänningar.

Avseende friktionsbroms kommer en bricka under vredet inte att hjälpa. Du kan istället bygga upp den plastbit som utgör själva bromsen/anlägget mot rotationsaxeln med plast/lim/epoxykitt e dyl.

/TD
Title: Replying to Topic 'Deadzone i Cougar Z-axel / friktionsbroms'
Post by: ft on January 25, 2004, 19:03:10
Tackar tackar, precis den feedback jag hoppades på.
Title: Replying to Topic 'Deadzone i Cougar Z-axel / friktionsbroms'
Post by: Bax on January 25, 2004, 20:45:49
Provade mina hemmabyggda pedaler på julLAN och hade problem med Cougar ControlPanel och kallibrering. CCP kunde inte kallibrera hela omfånget av 100kOhm potentiometern och resultatet blev som ni beskriver med "död" mekanisk rörelse - om jag därimot kallibrerade den axeln via windows egna kallibrering så blev det bättre.
Verkar som Cougar software klarar lite väl lite omfång.
mvh
bax
Title: Replying to Topic 'Deadzone i Cougar Z-axel / friktionsbroms'
Post by: ft on February 02, 2004, 01:53:42
<---- Mobbar ctrl :D