http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,62776959_852__,00.html
:/
"Allt för att sälja lösnummer" fenomenet?
Hmmmm... Ska vi börja med länkskolan igen?;)
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,62776959_852__,00.html (http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,62776959_852__,00.html)
hade de skrivet det i juli då tillbudet skedde kanske det hade varit något att komma med :)
jaja det var skönt att det höll sig i luften iaf jas projektet har fått stå ut med tillräckligt mycket skit nu.
Oups.. Ska man klicka bort "..parse urls" eller nåt?..
Jovisst, hur många ggr var de missöden med 35:an och 37:an.. Jämfört så under samma tidsperiod ligger det här projektet bra till..
Jag tror inte på en tiondel av vad jag läser i Pladderbladet och Sexpressen. Men det är alltid underhållande... :D
Tappat förtroendet? Har ni det, BEQ?
Locket låg på ganska fint på den där händelsen, tills det var utrett. Skulle kunna vara därför de inte skrev... ;)
Ja det var ju det jag menade, hade de lyckats avslöja det innan hade de ju varit lite duktiga iaf :)
Tror det är ganska så seriösa uppgifter det där, eko redaktion brukar inte bara klämma ur sig massa skit.
Måste vara svårt för en pilot som utbildas att styra ett plan även i svåra situationer utan att "tänka" att helt sonika släppa styrspaken och låta planet återfå stabiliteten. Antar att BEQ kan ge klarhet.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=224301&previousRenderType=6 (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=224301&previousRenderType=6)
De blåser upp det så in i h-vete, det är väl det man kan säga. Visst var det en jäkligt obehaglig upplevelse men allt fungerade ändå som det skulle.
Det måste vara lite nyhetstorka.
"Ett tåg var häromdagen i full fart på väg rakt in mot perrongen på Stockholms central.> Bromsarna fungerade dock utan anmärkning och tåget stannade, 15 sekunder före tidtabellen".
http://www.sr.se/diverse/appdata/isidor/files/796.pdf
Så går ju att göra, men det är ju inte rätt :D
Ledsen att vara en sån messerschmitt. Om man använder den lilla URL-knappen ovanför textinmattningsfältet så blir allt jättebra. Men att inte köra parse URLs funker ju oxo för då blir man iaf inte lurad att tro att länken går att trycka på :D
http://www.sr.se/diverse/appdata/isidor/files/796.pdf (http://www.sr.se/diverse/appdata/isidor/files/796.pdf)
Ja se där.. Mitt framför näsan är den också. Att jag inte såg den knappen..
[glow tcolor=red, fcolor=black, size=2, strength=1]Undrar vad glow gör[/glow]
parse urls fungerar med de flesta länkar utom just aftonbladets som envisas med sina kommatecken som förstör det.
Jag brukar helt enkelt köra en vanlig ctrl v i posten och köra på sen om den inte fungerar kör jag en edit och rätar till.
Det där med förtroendet är en psykologisk projektion.... Folk har tappat förtroendet för blaskan i fråga, fast det projecerar de "bort" på första bästa objekt de kan hitta... ;)
hehe amatörpsykolog jotte träder in
Strax utanför ämnet men lite relaterat till att flyga bakom andra flygplan...
hur påverkar jetstrålen ett fpl?
Har du inte sett topgun?! ;)
http://straight-pipes.org/nosig/read.php?TID=2237
:D
kolla datumet på posten...
hmm vilken region då :)
hittar inte diskussionen på soldf heller...
Dom är streamade... kan vara lite svårt att spara ner dem
Kan tillägga att det inte var många sekunder de visade på västnytt och det var ganska neutralt, inget nämndes om någon brist på förtrodende. Men jag undrar lite varför de visade ett kort klipp på några F16.... så svårt kan det väl inte vara att skilja på äpplen och päron?
Ja, men då vet ju hur de är med jetströmmar?! ;)
Inga vingspetsvirvlar i nån pc sim?, något fula, men dom kommer att påverka flyg å annat (rök som här t.ex) som råkar va i närheten:
(http://www.biologigrand.ac/lgh255/Untitled-1.jpg)
(http://www.biologigrand.ac/lgh255/Untitled-2.jpg)
:D
Nästa version förstås.
Oj, blev lite stora bilder.
Tja Obizzz, om personerna på dessa blaskor kan kalla sig journalister så kan jag kalla mig psykolog (utan amatör prefix) :D :p :D
@Obizz
Sökfunktion?:D
http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf/index.php?showtopic=9318&st=0&#entry181816 (http://www.shellkonto.nu/bluenine/soldf/index.php?showtopic=9318&st=0&#entry181816)
Finns fler trådar
Njae, inte ute ur loopen, bara överflödig och en komplikation. Som om inte pilötter alltid är det, bara har sönder grejerna... ;) Läs t ex rapporten. Sensmoral: Släpp pinnen i spinnen! :D
*duckar innan jag blir ljudbangad*
Ha det!
/ft
AndersO: så du håller fortfarande på med den där :)
har du några framtidsplaner för den eller leker du bara man kanske kunde göra en MP dogfight sim av den?
och sen är min fråga om jetstrålar fortfarande obesvarad...
@Obizz: tills någon mer insatt kan förklara så får jag väl försöka med en amatörförklaring.
Som jag har fått det förklarat för mig innebär jetstrålar, eller jetwash som jag har för mig att man säger på engaliska, att luften som kommer från motorn är turbulent men framförallt väldigt varm vilket ger en kraftigt lyftkraftsförlust. Jag antar att den negativa effekten dessutom kan förstärkas av de vortexar (skriver man så i plural?) som bildas vid vingspetsarna. Fast det sistnämnda är väl mest ett problem med större flygplan typ jumbojättar ;) och sånt. Det är därför man inte får lyfta direkt efter en jumbojet. (Låter lite som att man inte får simma efter att ha ätit ;) )
I fallet med TopGun så har jag för mig att de hamnade i flatspin bla som följd av att ena motorn slocknade av att den kom i i jetstrålenoch började pumpa som följd av detta.
kan BEQ eller någon annan som vet bättre korrigera mig?
MiG Alley modellerade turbulens i jetstrålen för övrigt.
Min fråga är ju alltså är det farligt`? t ex när de ligger så nära som de gör i uppvisningsformationer och dylikt.
Obizzz, jo.. Går lite långsamt bara. MP är nog långt borta, krånglar till en massa. :/
ok, tänkte bara att det kanske krånglade till mindre än att skriva AI :)
Beror förstås på hur komplicerad AI man gör.. I tidigare projekt har MP orsakat mer huvudbry/buggar än AI:n iaf.. ;)
Jetstrålar är turbulenta, varma och har en sammansättning som i övrigt inte är lämplig för att använda som inluft i en jetmotor. Det kan ge pumpning och annat obehagligt.
Detta och ändvirvlarna är saker som beaktas då man bestämmer vilka positioner flygplan skall ha i en formation.
Mvh,
/ft
@Phlerp: Vortices :) annars går det bra med virvlar. :D
/fluff - nu ännu drygare.
Ja ja, Mr Yes - dryg i tusen länder, du har så rätt. Jag trodde vortex var försvenskat men en snabb koll i SAOL visade att så inte var fallet. Jag ska i fortsättningen konsultera dig INNAN jag skriver något här.:D
QuoteOriginally posted by Phlerp
Ja ja, Mr Yes - dryg i tusen länder, du har så rätt. Jag trodde vortex var försvenskat men en snabb koll i SAOL visade att så inte var fallet. Jag ska i fortsättningen konsultera dig INNAN jag skriver något här.:D
Gör det Phlerp. Han är omöjlig den där allvetaren och språkvirtuosen... Själv vågar jag inte skriva på latin längre. Sågningarna sker ju inte ens längs med knäna längre... han är nere runt fotknölarna och karvar... ;) :)
Varför får jag minnesbilder av legionären som läxar upp Brian i Life of Brian när han försöker kladda anti-Romerska slagord på muren när jag läser din post Horizon?.... :D
Nja... jag har faktiskt lite svårt att visualisera Fluff i rustning framför mig. Men annars stämmer det nästan... :D
MUAHAHA!! Den galne grammatikern slår till igen.
Eller för er som inte riktigt hänger med i det lokala barabarspråket uppe i norr:
Grammaticus furiosus iterum ferit.
/fluff
AndersO>Hur hittade den länken? Jobbar du på SR? :)
QuoteOriginally posted by Fluff
MUAHAHA!! Den galne grammatikern slår till igen.
Eller för er som inte riktigt hänger med i det lokala barabarspråket uppe i norr:
Grammaticus furiosus iterum ferit.
/fluff
LOL :p
Mr Jim, njae jobbar inte alls :-/
Hittade den på SFF's forum. http://www.sff.n.se/