Längst ut på vingspetsarna. Är det luftbromsar? Om det är såna, används de alltid vid landning av Prowlern?
(http://www.fas.org/irp/program/collect/ea-6b-plane16.jpg)
Intressant, längst ner på http://fas.org/irp/program/collect/ea-6b_prowler.htm står det:
"The Air Force would provide standoff jamming with modified EB-52s or EB-1s, and close-in jamming with unmanned air vehicles such as the Northrop Grumman Global Hawk or General Atomics Predator."
Måste nog bli ett fruktansvärt dyrt störflygplan.
Jupp, luftbromsar av split-ailerontyp. Vanliga på flygande vingar för att ge girkontroll. Undrar varför de har dem på Intrudern? Kanske för girkontroll vid höga anfallsvinklar, kan tänka mig att fenan kan hamna i skitluften bakom vingen då...
Mvh,
/ft
Hmm, är inte A10an likadan?
I OFP är den det i alla fall...
QuoteOriginally posted by ft
Jupp, luftbromsar av split-ailerontyp. Vanliga på flygande vingar för att ge girkontroll. Undrar varför de har dem på Intrudern? Kanske för girkontroll vid höga anfallsvinklar, kan tänka mig att fenan kan hamna i skitluften bakom vingen då...
Mvh,
/ft
Aha, okej det (girkontroll vid höga anfallsvinklar) förklarar kanske varför de är ute vid landningen på bilden. Vad tror ni, är detta något som sköts automatiskt, eller måste piloten ta ut dem manuellt?
Ser också att de där kanterna fram på vingarna är fram-/nedfällda. Vad kallas de? Är detta liksom klaffar till för att få vingen att generera mer lyftkraft?
Framkants klaff.. Jepp, mer välvning, mer lyftkraft.. Har säkert fler fördelar..
QuoteOriginally posted by AndersO
Framkants klaff.. Jepp, mer välvning, mer lyftkraft.. Har säkert fler fördelar..
Tack även till dig Anders!
Nu till en svårare fråga. Noterar små propellrar i framkant på de där tingestarna som hänger under vingarna. Vad kan detta vara för något? Till höger hänger en HARM och till vänster en vingtank (antar jag), men propellrarna!?
4 frågor, 3 svar...
1. Bromsar placeras på flygplanet där de påverkar roll så lite som möjligt. Idag är detta ett mindre problem då datorer kompenserar (se FA18E/F roder-bromsar), men speciellt på hangarbaserade flyg är detta av intresse.
De flesta har bromsen kring rotationscentrum och vanligt är ju en stor broms på ryggen som F15 / Su27.
F16 har de bakerst, se ovan angående datorer :)
2. Inom USAF/USN osv är det vad jag vet praxis att alltid landa med broms ute av 2 anledningar:
a) du får bättre decelerations- och accelerationprestanda eftersom "bromsen tar" och för att du ligger i ett högre/bättre varvregister på motorn (tveksam till om det senare stämmer men det är vad jag hört)
b) om du måste avbryta så snäpper du in bromsen, har kortare till maxvarv på motorn (spoltid) och kan därmed få upp farten säkrare.
3. "framklaffar" eller Slats ger välvning och spalten bakom dem funkar lite som en spoiler på en bil: det leder upp en jämn luftström på ovansidan vilket ger lägre stallhastighet.
Not: på bilar leder den bort luft från undersidan som då hamnar i undertryck, vilket ihop med en effektiv underkropp och bakspoiler ger det marktryck man vill ha. Lite "tvärtom" för det motsvarar att dra-ned-mig-i-backen, och det vill man inte med ett flygplan, men spoilerns uppgift bortsett från detta är ju att få upp laminär luftström på ovansidan
4. "propellrarna" har jag glömt. Jag vet att jag hört vad det är men glömt av det. Normalt sett är det stödgeneratorer som kan laddas med sådana. I detta fall gissar jag att det rör sig om en visp som rör om i bensinen så att den inte fryser ;)
/TD
Propellrarna driver generatorer i störkapslarna (ECM)
Man har tydligen stora effektuttag i kapslarna vilket flygplanets elsystem inte är dimensionerat för.
En siffra som jag hört(läst)? är att farten reduceras 10-40kts när kapslarna används på max.
Tack för båda svaren. Bra info! :)
"Propellrarna driver generatorer i störkapslarna (ECM)
Man har tydligen stora effektuttag i kapslarna vilket flygplanets elsystem inte är dimensionerat för.
En siffra som jag hört(läst)? är att farten reduceras 10-40kts när kapslarna används på max."
lol, vilket betyder att ECMO's och piloter som flyger Prowler inte längre kan få några barn... :D
Läste någonstans att man under Gulfkriget 1991 störde så kraftigt med Prowlern att besättningarna nästan inte kunde snacka i intercom. :)
Horizon>lägg märke till ikonen på A-6:ans nos.
En A-6? Var!? Har den smugit sig upp bakom eller? :)
Noterar målningen i nosen. Verkar farligt att stå framför... :D
Man får ju hoppas kabinen är ordentligt skärmad... mycket möda läggs i alla fall på att skärma kabinen i 39:an. Trots det är det väl inte den bästa av idéer att zappa andra flygplan alltför hårt med radar på nära håll. Störflygplan, ja huga!
Jag läste på det där för ett tag sedan, med anledning av en ny antenn. Det fungerar ganska otrevligt. Orsaken att radiovågor kan göra män sterila är att blodgenomströmningen genom testiklar (och ögon, för den delen) är liten jämfört med resten av kroppen. Detta gör att absorberad radioenergi snabbare höjer temperaturen i dessa kroppsdelar och därmed kan skada vävnaden.
Så... står det något om riskzoner kring sändare - följ anvisningarna!
Mvh,
/ft
Ft>Hörde nån mystisk historia om att radarn på ryska MiG-25:an hade så hög output att om ett djur gick framför den när den var igång så dog djuret, tror det var kaniner och rådjur och sånt, säkert en myt men endå ;)
QuoteOriginally posted by Mr Jim
Ft>Hörde nån mystisk historia om att radarn på ryska MiG-25:an hade så hög output att om ett djur gick framför den när den var igång så dog djuret, tror det var kaniner och rådjur och sånt, säkert en myt men endå ;)
Låter som den där om att när fåglar flyger framför eldledningsradarn på en Ticonderoga class-kryssare, blir de grillad kyckling. :)
Målradarna till HAWK-roboten ska väl kunna värma en hink vatten till kokande temp på 25 meter(?).
Så vitt jag har hört hade de visst problem med ett antal oförklarliga krascher med F16 i början tills de insåg att det elektroniska styrsystemet stördes av att de flög för nära några landbaserade radarstationer, varpå de fick skärma av planet bättre. Kan vara en skröna iofs :)
QuoteOriginally posted by Ghost
Propellrarna driver generatorer i störkapslarna (ECM)
Man har tydligen stora effektuttag i kapslarna vilket flygplanets elsystem inte är dimensionerat för.
En siffra som jag hört(läst)? är att farten reduceras 10-40kts när kapslarna används på max.
Precis. Kapseln som hänger under Prowlern heter AN/ALQ-99 och en en gammal trotjänare som är på väg att få sig en uppgradering. Bland annat ska man byta ut just den propellern som de kallar Ram Air Turbine Generator (RAMgen) som gör att kapseln skaffar sin egen ström AC 115v, 400Hz. Samma kapsel hänger redan på uppföljaren till Prowlern F-18G (EA-18) Growlern. Som beräknas vara operativ 2010.
Värt att nämna är att uteffekten från Kapseln är 1.2kW vilket är knappt mer än vad du får på dig när du öppnar luckan till Micron hemma. Dock kan Prowlern bära upp till 5 sådana här kapslar så det kan kräma på rätt bra. Också värt att nämna är att besättningen sitter i en plåtburk och vi vet ju alla vad som händer med elektromagnetisk strålning som träffar en plåtburk. Så om de som flugit Prowler inte kan få barn så beror det nog på något annat..
Också värt att nämna är att vår egen störkapsel i Sverige (Svensk-tillverkad) som jag råkar känna till ganska mycket om har mer uteffekt en 5st AN/ALQ tillsammans... (ej hemlig uppgift)
Dock kan jag nämna innan ni blir alldeles för patriotiska att uteffekt har inte så mycket att göra med eftersökt störeffekt att göra men det kan jag förklara i nån annan tråd.
ja förklara gärna. Kan man använda micron till att störa ut fpl tror du :D ;) :p
QuoteOriginally posted by Obizzzja förklara gärna. Kan man använda micron till att störa ut fpl tror du :D ;) :p
En modern micro ligger på 2.45 GHz (frekvens) vilket vi normal kallar för S-bandet. Det finns flera spaningsradarstationer (markstationer) som ligger på det frekvensområdet. Dock ligger flygplansradarstationer något högre i frekvens mellan 8-12 Ghz.
Enkel radarlära. Låg frekvens, längre våglängd. Lång våglängd så tar det längre att sända och ta emot pulsen, man ser ofta längre men sämre uppdatering eftersom man måste ha så låg PRF (Pulsrepetitionsfrekvens). Jag är ingen radaringenjör dock så det finns säkert nån annan som kan förklara detta på molekylnivå. En flygplansradar vill ha något kortare våglängd och liten antenn därför så ligger nästan alla moderna flygplansradarstationer inom samma frekvensområde.
Det är också allmänt kännt att en signalspanare sägs kunna se lätt när kocken öppnar micron på fartyget. Så mycket sänder den ut eller emitterar som vi brukar kalla det.
Teoretiskt sett men lite reflektorer så du fokuserar strålningen i en riktning och micron på full effekt så har du skapat dig en grymt bra störsändare.
Så där ja, nu har jag tråkat ut er med lite radarlära. Nästa vecka ska vi härleda radarekvationen.
Har för mig att jag såg i NyTeknik för några år sedan när deras husingenjör, i sann MacGyveranda, gjorde en fullt (nja, kanske inte fullt. Men lite iaf) fungerande parabolantenn av ett paraply, lite aluminiumfolie och en microvågsugn (pluss lite andra lösa delar). Tydligen lyckades han få in någon satellitkanal också. Man kan visst göra vad som helst av en microvågsugn och lite gaffatejp :D
Fin info Magnus! Mer sånt! :)
QuoteOriginally posted by Horizon
Fin info Magnus! Mer sånt! :)
Bara att fråga på! Dock så inser jag av sekretess och sånt där kan jag nog inte gå in mer på störtaktik, typ hur vi anänder grejjerna och vad vi kan göra. Det är inte för att jag vill verka cool utan för att ja.. ni vet.. man vill ju inte hamna i trångmål.
Jojo... klart du vill verka cool Magnus ;)
/BEQ
nästan lika cool som BEQ :p
Magnus är coolare än BEQ any day.
Istället för att skjuta missiler på fi så grillar magnus deras testiklar. Det om något är coolt skulle jag vilja säga ;)
Fast BEQ är inte så ocool heller :D
QuoteOriginally posted by Phlerp
Magnus är coolare än BEQ any day.
Istället för att skjuta missiler på fi så grillar magnus deras testiklar. Det om något är coolt skulle jag vilja säga ;)
Fast BEQ är inte så ocool heller :D
Det känns som jag har fått en helt ny bild av mig själv Phlerp. Om du gör en snabb karriär in i det militära så kan du också få bli testikelgrillare. Vi ska nämligen rekrytera 4st nya under våren som kommer börja på Flygskolan i höst. Dock är antagningskravet, yrkesofficer, minst löjtnant och ungefär 25-30 år gammal.
Låter lockande. Men jag fyller inte riktigt profilen. Värnpliktig fänrik (dvs bara fuskare), näst intill 30 år och glasögon... tror inte riktigt att jag är vad ni letar efter.... Men coolt hade det helt klart varit. Coolt som korv :D
Magnus: Är det meningen att de ska haka på GFU eller ska de gå någon slags GNU?
/BEQ
QuoteOriginally posted by BEQ
Magnus: Är det meningen att de ska haka på GFU eller ska de gå någon slags GNU?
/BEQ
Planen är att de ska gå en regelrätt GNU. Vilket inte genomförts på 10 år. Dvs en 3-4 månaders utbildning med en 30-40 timmars flygtjänst på SK60. All teori som man lär sig på GFU men med mindre flygning. Efter det blir det GFSU på F21 en sådan som jag precis tagit examen från under förmodligen hela 2005.
Vad de, plus vi som har den här rollen skall ha för flygtjänst i glappet mellan 37E och 39D vet i dagsläget ingen. Försvarsbeslutet -04 påverkar oss alla. Man pratar väl generellt om 4 alternativ.
1. Gångtidsförlänga 37E dvs efter 2005 då 37-parken enligt nuvarande beslut ska gå i graven.
2. Tidigarelägga 39D
3. Övergångsperiod med 39B
4. Inget alls.
Sedan är det bara upp till ens egen fantasi att räkna ut vilket alternativ det blir.
Det är väl ganska självklart. Det blir:
5. Skära ner från inget alls. FV får betala in pengar för att inte producera någon flygtid.
:-OO
/ft
http://www.saab.se/jobspace_view.asp?ID=2475
Magnus: Kolla PM!
/BEQ
du behöver ju inte fresta oss andra med sånt där BEQ ;)
Obizzz: Kolla inte PM! :p
Faktiskt inget spännande alls. Hade det varit det hade det i alla fall inte gått över webben.
/BEQ
men liiiite mer spännande än vi vanliga dödliga får ta del av? ;)
QuoteOriginally posted by Andreas
http://www.saab.se/jobspace_view.asp?ID=2475
Visst man kan jobba på Securitas och tro att man är Polis.