NOrdic SImulator Group

Flygsimulatorer => DCS / Flaming cliffs => Topic started by: Horizon on December 10, 2003, 13:15:22

Title: Hmm... kan detta stämma?
Post by: Horizon on December 10, 2003, 13:15:22
Körde demot med en F-15 som flyger lågt (riktigt lågt!) uppför en dalgång. Okej att FM i LO ska vara bra, men var det där verkligen realistiskt? Planet uppför sig ju som någon sorts rymdfarkost när han drar G som borde ligga långt utanför skalan... tycker jag...

Vad säger ni, någon mer än jag som tycker att det manövreras lite väl våldsamt?

Ett stort plus för den ljudliga ljudbangen som blir varje gång han bryter genom ljudvallen. Tummen upp för den! :)
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: TrakDah on December 10, 2003, 13:24:48
AI:t manövrerar aggresivt i LO.
Det har olika anledningar, men m du t.ex studerar hur "follow me"-ringen på HUD:n i Su37/33 & MiG29 uppför sig i Nav-mode så kan du få en förklaring till det.

AI:t följer denna "Follow me" strikt (testa med autopilot) och då blir effekten den du ser.
Sen är AI:t programmerat för att alltid göra allt den ska så fort som möjligt: lite som en racerförare i jmf mot en mjukkörande billist: Så ska den gasa gör den det i full brännare. Ska den bromsa gör den det så sent som möjligt med broms.

/TD

Disclaimer: Detta är inte en bortförklaring, utan en förklaring
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: Horizon on December 10, 2003, 14:21:20
Okej, men är det inte en av spelutvecklarna som flugit planet som är i demot? Jag menar, han flyger ju under broar och sånt. Kan man instruera AI att göra sånt?
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: TrakDah on December 10, 2003, 16:10:26
NU fattade jag vad du menar :D

Mjo, visst flyger han (inte AI, inte autopilot) hårt, men det tillåter planet. Om du ser på flyguppvisningar (riktiga, inga i Sverige med våra hyperrestriktioner) och då särskillt på solo-uppvisningar (dvs inte Blue Angels odyl) så kommer du se att piloter verkar vara himla pigga på att spaka aggressivt: Om de ska rolla 45 gdr så är det en distinkt 45 rörelse i maxrollhastighet med påföljande mot-"knyck" (för att motverka trögheten) som stoppa rollen vid exakt 45 gdr.

Det bästa exemlpet jag sett på detta i Sverige var den Mirage som flög på Uppsala om det var 2 år sen.

Edit: du kan alltid se de G som dras vid varje ögonblick längs ned på skärmen i exteriörvyerna.

/TD
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: Horizon on December 10, 2003, 16:25:29
Ah okej, uppfattat! :)
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: griffin on December 10, 2003, 22:10:48
Ja fan, den där Miragen i Uppsala skall jag sent glömma. Och jag glömmer hur lätt det är att glömma att man kör hårda restriktioner här i Sverige.

Skulle vara kul att se en *riktig* uppvisning nån gång... Undrar t.ex. om svenska uppvisningsflygare krämar på mer utomlands? Vore skoj att se en otyglad JAS! :D

Om ursprungsfrågan... var det inte sagt att planen beter sig bra inom gränserna men lite mer tveksamt (skriptat) utanför? Lite synd är det för en av poängerna med en sim är just att det är möjligt att gå utanför gränserna utan att få smaka. Nåja... extern vy full EBK, basen på max och man glömmer lätt alla negativa tankar man hade om LOMAC :p
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: Obizzz on December 10, 2003, 23:12:58
säga vad man vill om lomac, personligen gillar jag ju den och efter ett par patchar kan den nog bli riktigt trevlig, men flygkänsla är det ju störthärligt att bara susa fram och lågflyga med en F-15 eller Su 27. Hur realistiskt det är kan ju inte jag svara på men den har det som enligt mig är viktigast... inlevelse :)
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: Swebeast on December 11, 2003, 07:44:38
Jag måste faktiskt hålla med Obizzz där....inlevelse...här har Ubi lyckats, att smyga fram nattetid med en SU-25, endast stjärnorna och det svaga ljuset från instrumenteringen lyser upp tillvaron och det behagliga mullrandet från motorerna får en att känna sig trygg och...verkligen känna att man sitter i en cockpit.

Och där!! Framme vid waypoint 2 trycker en intet ont anande konvoj i nattens skyddande mörker..tror dom ja..jag trycker på knappen för markmode och väljer min vapenlast; lysbomber (ja, suck, inatt får jag inte vara med och minska antalet kapitalister i världen utan enbart ge lite kommunistiskt ljus över saken). Lys färdig. Lys klar. LYS!! Bombs away!! Ett vackert vitt sken får de dumma jänkarna att sakta (för sakta) öppna sina trötta ögon för att, i bästa fall, hinna få en glimt av vad som släckte deras liv....:-/

/A
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: TrakDah on December 11, 2003, 09:44:49
Hur vet du att det är brytpunkt två?

Sa jag "??" och "???"

:-D

/TD
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: Swebeast on December 11, 2003, 10:03:27
Recon, boy, recon :D

/A
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: JStar on December 11, 2003, 10:17:35

Vän av ordning protesterar: Det är inte bara i Sverige vi har hårda restriktioner. Alla länder som tar seriöst på flygsäkerheten har hårda restriktioner vid flyguppvisningar. Och detta av goda anledningar... typ Ramstein, Tyskland 1988... eller Lviv, Ukraina 2002.

/J
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: TrakDah on December 11, 2003, 10:55:20
"vän av ordning"

Du e en skit som påstår en sån sak! Hur kan du komma och misstroendeförklara mitt UTMÄRKTA inlägg på detta vis. Eru dum i huvet eller?

OJ

Fel forum :D Vi är visar visst inte de tendenserna i detta forum! :D

Jag undrar... Eller snarare funderar: Visst har de hårda restriktioner i England med, precis som du sa, men jag var där och jag tycker banne mig att de flög tuffare där än vid nån uppvisning i Sverige efter Riddarfjärden. Har inte sverige ännu hårdare restriktioner än de övriga europeiska länderna tro?

Jag frågar, för jag vet inte...

/TD

Bäst jag skriver det så det inte blir NÅGRA missförstånd: inledningen i detta inlägg var ironiskt!
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: JStar on December 11, 2003, 15:32:36
Tja... för att fundera lite själv.

Jag var på F10 94-95 som flygplan/vapen-mek på Draken. Vid tillfälle så servade jag uppvisningsflygarens plan samt även diskuterade med teknikerna som följde med till RAF Air Tattoo under sommaren -94. Kapt. Axelsson vann där "The Super King Trophy" (= bästa uppvisning i ensitsig jaktkärra) med sin Drake... och detta i konkurrens med plan som F-16 och Mig-29. Hur lyckades han nu med det?

Förklaringen sade teknikerna låg i att "vår" uppvisning var snygg och säker. Medan det kanske är häftigt att se en kärra som bränner runt i Mach nollkommamycket så blir det inte mycket till flyguppvisning av det. Du ser en prick i fjärran, den swishar förbi, och om du inte blinkar vid fel tillfälle hinner du precis se den göra en manöver innan den är vid horisonten igen. Den svenska uppvisningen däremot hann aldrig bli tråkig. Den är designad för att vara kontinuerlig så att publiken inte behöver stå och vänta mellan manövrarna (jag fick se den då Axelsson tränade över F10).

Dessutom är det ju det där med säkerheten. Medan ryssarna och andra öststatare lockar fram massor med ooohh och aaahh med sina aerobatics - i kärror som inte borde klara av det - så sitter säkerhetsansvarige för flyguppvisningen och knaprar lugnande tabletter en masse för att inte få hjärnblödning och hjärtattack. Som visades vid Lviv 2002 har våra vänner i öst inte mycket till övers för flygsäkerhet. Och då vinne rman helle rinte pris för bra flyguppvisning.

Så för att sammanfatta: Vi i Sverige kan nog också rycka i spaken och få till hårnålssvängar utan problem. Men varför skulle vi göra det? Det blir ingen snygg flyguppvisning av det. Det blir en ryckig och ojämn föreställning som inte är särskilt snygg att titta på utan som enbart tilltalar entusiaster. Vi behöver inte pilla på G-Limit Override bara för att göra det snyggt.

/J
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: Horizon on December 11, 2003, 18:47:07
Hmm, det där sista var ett rätt bra svar. :)
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: ft on December 12, 2003, 22:09:41
Kommer för långt väck vid publikpassagen om de inte skall gå över publiklinjen i någondera änden och ändå ha på någon bankningsvinkel att tala om. Det är min gissning.

På Saab-showen lyckades de, men jag tror att det räknade som slutet sällskap och var lite friare.

Det är roligt att se dem träna utlandsprogrammen! :)

Mvh,
 /ft
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: Obizzz on December 13, 2003, 00:05:43
åhh ny avatar :)
Title: Replying to Topic 'Hmm... kan detta stämma?'
Post by: griffin on December 13, 2003, 09:36:21
Ni får ursäkta en oinitierads ödmjuka åsikter. Jag får väl representera de mindre kunniga i sammanhanget...

Givetvis måste säkerheten komma först, gör den inte det går det illa - det har vi sett. Man kan bara tänka sig vidden av vad som skulle hänt om Gripenkrasch #2 skedde lite mer okontrollerat så att säga.

Jag har i alla fall sett några flyguppvisningar i mina dagar, inklusive en med både SK-60, 37 och 39 (i "slutet" sällskap med om det nu spelar roll). Jag måste nog säga att den jag såg med Miragen i Uppsala var det mest imponerandejag sett. Jag vet väldigt lite om manövrar ditt eller datt men har väl fått intrycket att de mesta som visas på flyguppvisningar har liten relevans i "riktiga" sammanhang - det handlar om att ge en bra show.

Jag tänker inte gå in på detlajer, där får ni som kan orera vidare med - men jag tyckte Mirageuppvisningen var extremt underhållande oavsett hur relevanta manövrarna var. Den uppvisningen stod ut imho. Dock håller jag fortfarande Viggen som favorit, en låghastighetspassage följt av full EBK får mig att bli svag i knäna och när vi nu har ett plan med reverseringsmöjligheter och kort start-/stoppsträcka är det alltid kul att se det visas!

Jag får dock känslan att de Gripenuppvisningar som görs i Sverige inte pressar planet till det yttersta, rätta mig om jag har fel. Om det nu är så kan jag tänka mig flera bra orsaker, men det är i sken av Mirageuppvisningen lite synd att veta att det kanske går att göra än mer show av det. Men som sagt, vad vet jag? Det är väl också en smaksak vad som är bra och inte bra. Och visst, säkerhet framför allt. Dock fick ju Miragen göra det den gjorde så varför inte? Så ja, jag tycker nog att jag upplever de svenska uppvisningarna som något tyglade?

Det betyder inte att de är dåliga, inte på något sätt - tvärtom! Jag minns bara min stora fascination och förvåning över Miragens aggresiva flygning. "Får man göra så... " typ.