(http://www.il2sturmovik.com/forgotten_battles/devupdate/3nov/J8A_01.jpg)
(http://www.il2sturmovik.com/forgotten_battles/devupdate/3nov/J8A_02.jpg)
(http://www.il2sturmovik.com/forgotten_battles/devupdate/3nov/J8A_03.jpg)
:)
G-suz!
Det där måste vara den snyggaste cockpiten jag set sedan jag konfirmerades. Och det säjer jag inte för att det är ett "svensk" flygplan.
Betyder det att vi till slut kommer att bli inlagda som nation i FB, eller får vi vara finnar i framtiden också om vi vill köra "svenskt"? :)
Lite lustigt med en blandning av svenska, tyska och engelska i cockpit, rätt vad det är tror holländarna att det är deras kärra (om man sluddrar när man läser vad som står). :D
Kan bara hålla med Phlerp. Riktigt fin! :)
Lysande!
Kan inte vänta att få se den i real 3D! :-)
Jotte>Vem är det som är skapare?
QuoteVem är det som är skapare?
Låter mer som en fråga för kyrkan :D
Han som gjort cockpiten "heter" Capt Haddock. Han är proffs (som ju synes). Bla har han jobbat för Codemasters om jag inte minns fel. Nämnas bör också att Orrheim, killen som driver virtuella F19, tagit en massa foto på flygvapenmuseeumet som hjälpt otroligt mkt. :)
Tja det där med nationen är ju lite tvehågset, F19 flög ju som bekant med finska betäckningar.
Har inte hört något om FV's betäckningar läggs in eller inte men helt omöjligt ter det sig ju inte.
Själv har jag lite svårt att förstå varför det är så viktigt, vi deltog ju inte. Skulle de lägga in alla länder som vore "rätt" pga av att de använde ett visst plan har de att göra en ganska bra stund. Tid som bättre läggs på andra aspekter av IL-2
Med finska betäckningar?! Hu!!! :D
/ft
QuoteOriginally posted by Jotte
Tja det där med nationen är ju lite tvehågset, F19 flög ju som bekant med finska betäckningar.
Har inte hört något om FV's betäckningar läggs in eller inte men helt omöjligt ter det sig ju inte.
Själv har jag lite svårt att förstå varför det är så viktigt, vi deltog ju inte. Skulle de lägga in alla länder som vore "rätt" pga av att de använde ett visst plan har de att göra en ganska bra stund. Tid som bättre läggs på andra aspekter av IL-2
anledning är ju självfallet att vi skulle kunna göra rätt för oss senare.. samt att det vore grymt skoj..
"göra rätt för oss senare"... tillåt mig småle åt den typen av attityd granQ. :p :D
Vill ni veta lite mer om F19s piloter och vad dom åstakom så borde ni läsa detta:
http://www.dalnet.se/~surfcity/swedish_aviators/swedes_finland.htm
en förbannat bra sida ;)
Gillar J8:an skarpt efter lite utprovning ikväll. Synd bara att det är så taskigt synfält. Jag tappade flera mål bakom vingarna och sedan gled de åt sidan i bild medan jag inte såg dem och var borta. Önskar att det fanns större FOV. Den har prestanda som sopar bort I-153:orna från skyn. Den finska "Early War"-servern är rätt trevlig med I-16, I-153, Hurricane Mk I och II, MiG-3, G.50, J8, och Brewster.
/BEQ
QuoteOriginally posted by BEQ
Den finska "Early War"-servern är rätt trevlig med I-16, I-153, Hurricane Mk I och II, MiG-3, G.50, J8, och Brewster.
/BEQ
Håller med delvis. Det suger att man inte kan se sitt eget plan på kartan. Någon måtta på realismen kan det väl vara. Som det är nu, hittar jag aldrig hem efter avslutat förvärv... *mutter mutter* :-(
Det är väl rätt trevligt att man måste navigera "på riktigt"? Det som jag tycker är störigt är tillgången till själva kartan. En F10 karta typ LO som kom ihåg senaste skalan och gick att både förstora och förminska skulle underlätta en del. Ok, nu kommer väl FBÃ,´s ihåg skalan men går bara att förstora och sen börja om med.
ja kontroller både för att zooma in och ut skulle hjälpa
Att man stegar runt zoomen gör mig inte så mycket, däremot stör det att den alltid startar på löjligt hög inzoomning (varje gång man startar om FB).
ja det också...
Med tanke på att både IL-2 och LOMAC är helt bedrövliga i sitt interface kan man ju börja undra så smått ctrl. Som Trakdah sa om LOMAC så gjorde vi betatestare av IL-2 samma försök att få ändringar i IL-2 men möttes mer eller mindre av en "talk to the hand" attityd :-X
"Talk to the left cause you ain't right..." :)
Mina kraftigaste invändningar mot IL-2:
Olika avstånd panel-förare i olika flygplan. I de tyska sitter man alltid mycket närmare panelen med kraftigt försämrat synfält som resultat. Säkerligen avsiktligt.
Enastående svårt att bli av med fart vid landning, vilket tyder på en något oexakt flygmodell. Jag är säker på att ctrl håller med om detta.
Jäkligt inexakt och seg padlock. Vet inte hur många ggr jag dragit i backen för att padlocken har svårt att bestämma sig eller måste börja om från början. Tappar jag ett mål fortsätter jag ju självklart att titta i den riktningen (t ex om målet ligger bakom huvbågen mer än någon sekund). Inte fan börjar jag titta rakt fram.
/BEQ
Det borde finnas en knapp för att titta frammåt mitt under padlock också. Och när man släpper den så återgår man till den vinkel man tittade innan. Om planet man padlockat försvunnit ur den vyn så förlorar man padlocken....
Vore inte det logiskt?
det finns en sådan knapp.. fast den fungerar bara när man är padlockad alltså inte om man själv pannat åt t ex vänster och sedan trycker på denna :(
listan över saker jag irriterar mig på i FB är lång och Oleg är ju inte väldigt tillmötesgående när han har fel :P
ta trim t ex *ryser*
ctrl>Hehe, neh inte direkt, du flyger ju själv så ditt ord väger tyngre än mitt :)
Jag gillar ju ovanliga kärror och drivs inte av nåt alltför överdrivet ego som vissa verkar göra på simhq eller ännu värre ubi forums, jag gillar de ovanliga kärrorna. Är klart kär i P-38:an bl a men har inte kunnat flyga så mkt pågrund av försäljning av grafikkort.
Det där med att det är svårt att ta ner farten vid landning är något som kom med någon av patcharna, ändå tycker jag det har blivit lite bättre med AEP.
Padlock fungerar väl inte riktigt perfekt, men numera kör väl alla med TIR ändå? :p
Nä alla är inte prylfjollor. :p :D
QuoteOriginally posted by BEQ
"Talk to the left cause you ain't right..." :)
Mina kraftigaste invändningar mot IL-2:
Olika avstånd panel-förare i olika flygplan. I de tyska sitter man alltid mycket närmare panelen med kraftigt försämrat synfält som resultat. Säkerligen avsiktligt.
Enastående svårt att bli av med fart vid landning, vilket tyder på en något oexakt flygmodell. Jag är säker på att ctrl håller med om detta.
/BEQ
Jag hade en gång fel, men det var ett misstag...
Har inte tänkt på det där med avståndet till panelen, men du har nog rätt. Siktena i de tyska känns också märkligt pyttiga, särskilt i FW190. Överhuvudtaget är det nåt som inte känns rätt inifrån cockpitarna. FWnÃ,´s ser visserligen riktigt modern och hi-tech ut när man tittar ner... men vyn ut är inte lika trevlig. Nån som förresten jämfört P51 från WW2 Fighters med FB?
Jo, det med kartan... alltså den är oergonomisk. Bättre vore om man kunde få upp en helskärmskarta som i LO. Också! Med bara vissa små ändringar kunde IL2 bli en riktig höjdare. Tänk med mer realistiska mynningsflammor!
Sen är det fjolligt att använda padlocken. När jag körde med X45 hade jag vänstra POVÃ,´n som följande:
vänster - look left back up
upp - look straight up
höger - look right back up
högra POVÃ,´n default med med "upp" som - look front up.
På throttelns 4-vägs switch:
vänster - look front left up
höger - gissa en gång
upp - normal vy, ner - wide view. (skjuter aldrig från near view).
Vingglider man går det rätt fint att ta ner farten... ;)
(Även om det finns de som sett mig i aktion som påstått att jag måste varit full)
Mvh,
/Fredrik
Hävdar ändå att en padlock med en snabbknapp för att titta in i kabinen är det mest realistiska. Däremot borde siktförhållanden ändras så att man tappar padlock direkt målet går in i moln alternativet solen mer än kanske en sekund. Padlocken ska då stanna direkt och man får manövrera sin vy därifrån.
Vingglida är ju knappast det lättaste i IL-2, men det är den tekniken jag också brukar använda.
/BEQ
Har äntligen fått AEP att funka nu och ser att de förstorat siktena på de tyska planen. De ser dock tråkiga ut jämfört med en del andra.
Jag slutade nog använda padlocken just för att där finns en del övrigt att önska. Att köra utan padlock ökar ju också chansen för att lyckas med överraskning/camoflauge. Liksom att verkligen försöka "hitta" något, inte bara "klicka". Självklart är det annars trevligt att kunna få "huvudet" att följa målet.
Precis som att man kan ställa in att endast ha tex friendly icons som uppenbarar sig på ett visst avstånd, borde man kunna ställa in avståndet för padlocken. Eller jag har kanske missat det?
har jag förståt fel eller kan man ställa in så huvudet följer målet i IL2 FB ACE????
QuoteOriginally posted by [LostBoys]FAT
har jag förståt fel eller kan man ställa in så huvudet följer målet i IL2 FB ACE????
Padlock har funnits hela tiden i IL-2. Tryck F4 (tror jag, använder inte padlock själv) när du har en fiende framför dig så följer piloten honom med blicken. Kräver dock lite övning att flyga med padlock, så att man inte flyger i backen medan man tittar efter en fiende bakom vänster axel.
[LostBoys]FAT - nej jag menade inte något i stil med natural head movement som finns i Flanker. Syftade bara på padlock. Visst är det lätt hänt man flyger i backen med padlock. Tycker man får både bättre situationsmedvetande om man lär sig flyga utan den, samt hanterar planet bättre. Man får visualisera för sitt inre var han är, och uppdatera emellanåt.
oki bara undra kan förstå att det kan bli knepigt med det om man tappar kollen var man själv är:)
QuoteOriginally posted by F16_Filur
Visst är det lätt hänt man flyger i backen med padlock. Tycker man får både bättre situationsmedvetande om man lär sig flyga utan den, samt hanterar planet bättre. Man får visualisera för sitt inre var han är, och uppdatera emellanåt.
Japp och det är det som inte fungerar som jag anser det borde. Den är alldeles för seg i rörelserna vare sig man gör det manuellt eller automatiskt.
/BEQ
QuoteEnastående svårt att bli av med fart vid landning, vilket tyder på en något oexakt flygmodell.
Ett ganska sent inlägg om detta uttalande av BEQ. Jag vet inte vilka kärror du föredrar att flyga, men är det senare tyska modeller vill jag hävda att det är det faktum att de är utrustade med automatic prop pitch som är problemet. För att få ner farten effektivt vid landning i tex en BF 109 G6, öppna radiatorn helt, dra ner gasen till 0 (mycket viktigt, annars kan motorn gå helt åt pepparn senare!) och fäll ner combat flaps. När planet når en hastighet på ca 400 km/h växla till manuell prop pitch (Shift 0) och sätt sedan prop pitchen på 80 %. Detta förfarande bromsar in kärran rätt rejält. Vid 300 knyck fäller du ner landningsställen och fäller ut klaffarna max, sedan är det bara att sätta ner gamla Bettan vid ca 180 km/h. Violá :D
Ja, jag brukar faktiskt ta ner pitchen till 95% runt 300km/h. Blir lättare att flyga långsamt och säkert då. 95% är också bra vid takeoff, ger mycket bättre acceleration. Särskilt märkbart för Fw190D9.
En annan grej med pitchen man kan göra för att bättre behärska "knife-fights" (särskilt vertikala) är att sätta den till 80-85% men sen flyga med auto. När det blir den här typen av långsam strid så slår man bara över till manuell (man får testa vad som är max fart för 80% utan övervarvning). Behövs då också två knappar för att öka respektiva minska med. Ju mer farten minskar desto högre pitch, men själv tycker jag 100% gör det för lätt att övervarva.
Det här gör rätt stor skillnad för att få marginalerna på sin sida, och ger bättre respons för låga farter.