FreeFalcon har släppt FF2 nu, med flygbar Gripen och Viggen. FM'arna har gjorts av Saint, och Gripen flyger för djäkla fint. Har inte provat Viggen än.
Provade flyga gripen mot en F-16 och Gripen var strået vassare i närkamp. :D
www.freefalcon.com om nån vill tanka hem den.
Gripen??!
Okej, har varit FF motståndare hittills men har de Gripen så måste det installeras!! :D
Kan man köra FF och SP3 samtidigt eller måste man göra två helt separata installationer ?
mvh
Bax
(använder Bax fråga som bevis för att det är för rörigt att hantera Falcon i dessa tider)
/TD
Vet inte om det besvarar din fråga, men detta står på ff sidan:
> FreeFalcon2 should be installed over a Fresh SP3 installation.
> (ie: Falcon4CD, 1.08US, SP3, FreeFalcon2)
Skall testa själv och se vad som händer. Frågan är hur rörigt det blir om man blandar in den där nya exen med... :D
/Griffin
Jodå Bax, det går att ha flera installationer. Finns flera sätt att ordna saken, själv kör jag med regfiler som jag aktiverar innan jag startar den installation jag vill använda.
Lite jobb med att arrangera allting till belåtenhet men sen är det bara lägga in regfilen och starta falcon. :)
Det finns en fantastisk liten exe-fil som man kan använda om man inte kör BMS-exen, den där exen är skapad för versioner som nyttjar FalconSP.exe så den funkar inte med BMS. :-/
Den lägger sjäv in registerändringarna när du startar den samt startar Falcon, du kan även lägga till switchar i genvägen precis som på den riktiga exen.
Hoppas att killen som gjorde den exen gör en version för BMS-exen!
Jag har installationer med RP5a, FF2 och så SP3 med mängda theatres, funkar prickfritt. :D
Om nån vill ha den där exen så maila mig så skickar jag den, triton-tec@home.se .
(edit: Jag kan gissa att det är möjligt att göra en f4p-fil för att ta gripen och viggen ur FF2 så att man kan lägga in den i SP4 underförutsättning att CT# inte kolliderar nånstans)
Pricken över i vore en Gripen cockpit för övrigt, hoppas att nån tar fram en sån så småningom. Jag tror att en av cockpit-gurusarna (uscheckta svengelskan hehe) skulle kunna övertalas att ta fram en sån pit om man bara kan förse honom med någotsånär bra bilder av cockpiten invändigt, men jag gissar att det kan va knepigt att få fram såna.
rakt-fram vyn går väl att ordna men sidovyerna? :)
Griffin, om du installerar FF2 så ladda bara hem Hotfixen från BMS, databiten av BMS ligger redan inbyggt i FF2.
För SP3 finns en ny version av BMS-exen, beta 0.6.
Jag har inte lagt in BMS-exen i FF2 än, ville se att det funkade först innan jag strular till det ytterligare. :D
Har sett en del som rört till det eller fått problem med den senaste BMS dock så jag ska avvakta ett tag, har dessutom hört att den nya ger en sänkning av FPS. :-/
Jag håller på och trixar med en cockpit till den bejublade Jas-39 Gripen. Kanske har jag sån tur att killen som Programmerade Aeyes 1600x1200 F-18 cockpit skall programmera Gripen åt mig...
Men tills vidare får ni hålla till godo med ett skinn jag gjort till VIGGEN..
Har i och för sig postat den i en annan tråd....
Men här kommer den ändå!
(http://wadeshack.com/JA37.jpg)
Fridens Lakejer,
Weezer
Öh Weezer! iofs är det där viggen-skinnet SNYGGT, men satsa på den där Gripen cockpiten!!! :p :D :D
Hoppas Dallas tar sig an projektet, en bra pit vore pricken över i! ;)
mmm... det där lät knepigt.
Väntar nog lite med exe filen till den blir kompatibel med BMS-exen !
Tack
mvh
Bax
Vet att en JA 37D cockpit är under tillverkning till Falcon 4.
Aeyes har ett finger med i spelet. :)
Den som håller i trådarna är "Snail" en hollänsk kille.
Fy f vad underbart! *gnuggar händerna*
Har suttit och kört en del FF2 i helgen. Först hade jag en del problem med grafiken, massor av see-throughs och blinkande polygoner. Installerade sedan BMS 0.6 exe:n rakt på och det fungerade klockrent, bortsett från att grafikproblemen var kvar. Men sen ladddade jag in senaste ATI Catalyst 3.7 (hade 3.6 innan) och då försvann nästan alla problem inkl. ett antal CTD:er. Det enda som är struligt är att jag, när jag flyger Gripen, så är byte av radarmodes med HOTAS skumt, ibland händer inget, ibland kommer det efter en stund. Är nog FF2 relaterat.
Har mest blivit dogfights med och mot Gripen. Gripen vs F-22 på ACE var svettigt vill jag lova, jag har iofs ingen aning om hur en 39:a flyger i verkligheten, men modellen känns rätt trovärdig. Tungt lastad är den inte mycket att hurra över, men med lätt last / lite soppa är den ljuvlig att flyga. Man håller lätt 9G sustained och om man lättar lite på gasen då och då hittar man en lagom corner velocity vilket gör att man ofta kommer till skott med Off-boresight AIM-9. Verkar som om hjälpsiktet är implementerat för i padlock mode med uncagad AIM-9 får man upp nån skum targeting cirkel. Bara att fixa ton så skjuter den.
Det enda jag ställer mig något tvekande till är faktiskt motorstyrkan. Enligt uppgifter skall en tom Gripen klara Mach 1+ utan EBK vilket inte är fallet i FF2. Dessutom tycker jag den tappar hastighet för fort i stigningar trots tomt plan och full EBK. En annan sak är att det saknas några beväpningsalternativ. BK-20 Mjölner finns ex. inte trots att den förmodligen skulle gå att emulera hjälpligt mha någon av AGM-154 varianterna (som fungerar som Mavericks ung.) Föga realistiskt, men då Gripen i FF2 endast har AGM-65, Iron bombs, GBU-10 samt Alarm att välja på blir mud-moving inte så spännande. Ett par bombkapslar hade gett större taktisk flexibilitet.
Hittade bland de TE:s som medföljde FF2 något som kallas Eurowar - en Koreavariant men enbart med Europeiska maskiner på de allierades sida - Mirage, EF2000, Tornada, JA-37, JAS-39 m.fl. På de rödas sida råkade jag ut för Su-30 samt Su-24 i det uppdrag jag kört hittills - två typer som inte förekommer så ofta i standardkampanjen.
BMS-exe:n tillsammans med FF2 fungerar i det mesta riktigt bra, med massor av fps och lite nya roliga features. Hoppas allt detta kan bakas in i SP4 så tror jag Falcon har lång livstid kvar än!
Hej Lupson,
Dina funderingar om motorstyrkan på Gripen i FF2 tror jag inte beror på själva motordatan utan snarare att det inte finns bra aerodynamiska data till Gripen att lägga in i FM'n. Felaktiga värden på diverse data (AoA, CV etc) kan ge den effekten du ser.
Motorns dragkraft finns tillgänglig på nätet så Saint har nog nyttjat den (får jag hoppas eftersom jag skickade den hehe), men om aerodynamiska data har han nog fått göra en del gissningar.
Kan du förse mig med länkar till info om hur en Gripen ska bete sig (som supercruise t.ex) så är jag rätt säker på att Saint gärna ändrar FM'n. :)
Jasså du körde mot F-22? Jag tog mig an Vipern jag, och lekte med den. Sen flög jag vipern och hade ett rent helsike att skaka av mig Gripen, lyckades bara ett par ggr att få den ur läge men bara en gång kunde jag dra nytta av det och sänka den.
Gripen är GRYM i DF! :)
Nästa test blir Viggen. :D
Triton: Ja, dragkraften på motorn är väl ganska välkänd, dock så har jag sett siffror som varierar mellan 80.1 kN till ca 85 kN.
Jag vet inte mer än någon annan lekman ang. Gripens aerodynamik, dock så har jag läst i en intervju i Saabs Gripentidning att den skall kunna "supercruisa", dessutom hade vi en gästföreläsning med en kille från Saab som jobbade med systemarkitekturen. Under den följande frågestunden ställde jag just frågan om supercruise, och svaret blev Ja, med viss reservation för väder. Kall väderlek skall tydligen hjälpa. Finns en gammal tråd från i höstas i ämnet.