Vill ni se en flyguppvisning med Gripen, kommer ni till Glimmingen Motorstadion utanför Uddevalla nästa söndag. Klockan 13.30 kommer Martin Birkfeldt att göra en uppvisning i samband med Motocross VM som hålls där då. Detta är STORT, så missa inte! :)
Alla stora TV-kanaler från Europa kommer att vara där, så det är inte konstigt att de valt att göra en uppvisning med Gripen just då.
Som före detta ortsbo kan jag ta med er på lite sight-seeing med glass och fika efteråt om ni vill det. :D
Hej där,
Hade varit kul att hänga på eftersom jag ändå ska uppåt skogarna, men tyvärr så hindrar turnering i Halmstad och en stor "j-va" singel-fest, 150 pers, på lördag kväll så mao,,, JAS bortprioriteras denna gång. Men istället blir det att titta på uppvisningar i augusti.....
ha det gôtt,,,
z.
Ok, hade varit kul om du tittade förbi Sandro, men jag förstår dig såklart. :)
Jag får stå och "oooohhh'a" och "aaaaaahhh'a" för mig själv. Ska se om jag inte kan få några foton på flygetyget också. ;)
Nu drar jag till Uddevalla. Är det någon som ändrar sig kan ni ringa mig på 0703-960708. Mer info om tävlingarna och Gripen-uppvisningen finns på www.uddevallagp.com
Adjö!
Ville bara ge en liten redovisning för flyguppvisningen på Glimmingen i söndags...
Hela spektaklet kan beskrivas med ett enda ord > ORGASM! :D
Pilot var inte herr Birkfeldt som utlovat, utan en herr Holm, men han var minsann inte heller fy skam må jag säga! Han ankom över motocrossbanan _exakt_ klockan 13.30 (hade ställt min klocka efter SVT's testbild på morgonen för att kontrollera :) ) och därefter gjorde han "höghöjdsprogrammet" eftersom vi hade strålande sol och endast små molntussar här och var.
Både jag, Fluff och Phlerp var mäkta imponerande och jag själv tycker nog att tolvhundrakilometerspasseringarna samt 9G-svängarna var tuffast. :)
När han gjorde 9G-svängen vände han verkligen på en femöring och jag skulle verkligen vilja se ett annat modernt stridsflygplan göra samma vändcirkel... om de kan... ;)
Han gjorde även en passering i 180 km/h och det var imponerande att se hur canarderna jobbade för att hålla planet stabilt.
BEQ:>> Vilken AOA ligger man i vid en sån passering? Såg ut som han stod på rumpan och flög nästan. :)
En annan läcker detalj var när han avslutade programmet och vände åter mot Såtenäs. Han passerade strax under ljudhastigheten och gjorde sedan en stigning rakt upp i skyn, medan han rollade och rollade och rollade och rollade... :) sedan var han plötsligt bara borta trots att det var knallblått i skyn och inte ett moln i sikte. Måste ha varit någon form av kondenslager han passerade genom som gjorde att han försvann...
Hur som helst, uppvisningen var en succé och alla danskar, norrmän, tyskar och belgare som jag snackade med efteråt, var riktigt imponerade (kanske iofs för att de var flygokunniga motocross-fanatiker, men ändå... :) ).
Till er som inte var där kan jag meddela att BMK Uddvalla även nästa år har fått tillstånd att anordna Sveriges enda GP-tävling i motocross, och jag misstänker att F7 inte heller den gången kommer att vara sena med att skicka en Gripen för ett par överflygningar. ;)
Fasiken! Var ju sugen som sagt, men istället ägnade jag hela lördagen åt att på en p-plats ligga utslagen på en luftmadrass...
BILDER!!
Sorry Luppe, jag tog inte med mig kameran... Har inte en aning varför, tänkte inte ens på det under uppvisningen var eller under motocross-heaten. :-OO
Tack så mycket för infon BEQ! Skulle själv vilja ha den där bilden från SI'n på väggen ovanför datorn. :D
Hur är det egentligen... Med hjälmsikte och IRIS-T, samt Gripens prestanda skulle det väl vara möjligt att skjuta IR-missiler mot mål som nästan är bakom en själv, eller?
Hälsa Henrik att han är sååå välkommen till Glimmingen även nästa år!
BEQ, jag avundas dig ditt jobb. :) När man tycker det är tråkigt att gå på semester har man definitivt ett drömjobb :)
Ursäkta min okunskap, men vad är en SI-bild? Jag har mina aningar...
Siktlinje Indikator, eller hur var de nu?.. Vilken mesherschmit 109 man är ;)
Hmm...which means...någonting i HUD:en? Tyvärr är det ganska glest med svenska flygsims så jag är inte så väl bevandrad i de svenska motsvarigheterna till de uttryck man känner igen från F4 m.fl.
Quotenågonting i HUD:en?
SI=HUD varken mer eller mindre. Har för mig att man inte heller snackar om MFDer utan typ taktisk indikator och målindikator (eller radarindikator). Iaf i Viggen, jag vet inte om detta har ändrats med Gripen (BEQ?). Det verkar som om det mesta benämns som indikatorer i svenska flygplan: flyglägesindikator, kursindikator, bränsleindikator osv.
MFD:erna (CMFD = Colour MultiFunction Display) heter numera (39C) LHDD, CHDD och RHDD (Left Head Down Display, Center HDD, Right HDD). Notera att den gamla betydelsen av HDD för t ex Rb05-tuben i fpl 37 (fokuserad på oändligheten) blivit något förvrängd... allt för att förvirra fi! ;)
Innan dess TI, FI och MI. Taktisk Indikator, Flyglägesindikator och Målindikator om jag inte missminner mig totalt - kom just hem från en vecka DM i segelflyg i Arboga, partaj och en lång körtur så jag är en smula mosig(are än vanligt) i huvudet. :)
Mvh,
/ft
PHP, DVD, TCP, WWW, PCB, LSD, GHB, RSV, CIA, NSA, KGB, ILS, TBC, HIV... osv. Vad är det som gör att vi människor verkar gilla förkortningar?
BEQ>Flög du något själv på showen?
VI var ett gäng på 10 man som åkte upp till Luleå och tittade på showen. Hade en intressant utfrågning av testpiloterna till C versionen. Det mesta jag var intresserad av fick jag svar på, som tex att C versionen är bättre anpassad till varmare klimat etc(något som intresserar en störd person som mig, bra vid försäljning till varmare länder och insatser i varmare länder).
Vi diskuterade även livligt med en OTROLIGT trevlig liten brittisk Tornado pilot(typ 160) som glatt berättade för oss att han använde macintosh och var hur trevlig som helst. Rätt intressant att titta in i cockpiten på Tornadon och se hur de bokstavligen "satt dit" en ny display ovanpå de andra med sladdar seendes bakom. Han berättade även massor om Eurofightern och att han brukade lyssna på sin mp3 spelare på långflygningar(kardborreband på instrumentbrädan och gärna Radiohead eller Coldplay i lurarna). Det fanns även några Jaguar plan där och piloterna med deras intressanta humor berättade att bara de yngsta killarna fick flyga jaguaren för den krävde en pilot uppväxt med Nintento pågrund av alla knapptryckningar ;)
Sen snackade vi enhel del med de finländska piloterna och med jänkarna(Så stora Strike Eagle kärrorna var). Finnarna berättade mkt skoj tex att de äldre finska piloterna gillade MiG-21:an bättre än F-18 för att den tydligen blev så "seg" vid tung last(10 amraam nämndes rätt mäktig beväpning). Berättade även att man använde "arrestor hook:en" på vissa finländska banor för att förkorta landningssträckan.
Mkt informell kunskap blev det, även enhel del undervisning i form av det BEQ nämnde att många kvinnor var ute efter dom och det var svårt när man var gift själv:)
Britten ovan däremot frågade om vi ville hänga med på bärs senare på kvällen ;)
Jänkarna var dock hårda som attans och hade en bil med öppen skuff som lirade den hårdaste gangsta rap man kan tänka sig.
Det enda jag störde mig på var de adrenalinstinta värnpliktiga som blivit tilldelade den otrevliga uppgiften att "vakta" flygplanen från drägglande pappor i 40 års åldern.
Har en mängd fina bilder om nån är intresserad, modellbyggare som jag är(dock väldigt dålig sådan och knappt tid längre). En kompis tog massor av fina bilder på landningshjul och annat intressant ;)
28 grader varmt idag i Umeå, klart otrevligt att jobba på en industri utan airconditioning.
/Tally Ho i sommarvärmen!
Härlig läsning för oss lekmän... :)
Ganska intressant det där med amerikanerna och säkerhet. Jag förstår iofs att de är livrädda för sabotage och dylikt, men rent generellt har jag fått uppfattningen att jänkarna är väldigt generösa med att offentliggöra tekniska data etc. kring deras militära prylar. Följer utvecklingen av stridsvagnssimen Steel Beasts 2 ganska nära och utvecklarens PR-ansvarige berättar om att jänkarna är väldigt tillmötesgående när det gäller att få tillgång till data om olika vagnar, hur eldledningssystemen fungerar sett ur skyttarna synvinkel etc. Däremot är britterna tydligen rätt motsträviga, medan israelerna är fullständigt omöjliga att få någonting ur.
Hur det är på flygplansfronten är jag inte lika säker på, men med tanke på hur pass nogrannt systemen i F4 är simulerade antar jag att det finns en någorlunda hög grad av öppenhet där också. Fast iofs, F4 kanske bara är vad vi amatörer TROR är realistiskt... :)
QuoteOriginally posted by BEQ
Nej, jag är för liten för att flyga själv på sånt :) Jag och mina kullare jobbade dels med rekrytering (rekryterade grymt mycket i 5-12 års ålderna) och dels på JAS 39 static display med att prata med besökare.
/BEQ
BEQ, vilken kull är du ? Tvillingbrorsan min var i 972 om jag minns rätt.
/Josh
QuoteOriginally posted by BEQ
001. Vad heter ni i efternamn? Världen är bra liten... :)
/BEQ
Törnhult, brorsan heter Pär. Flög Viggen. ÄR f.n. brandman i Gävle / Sandviken efter att Uppsala lade ner.
/Josh
BEQ> tja Luleå känner man till ganska väl!! fixade ju lumpen på F21 som Målobservatör! känner mkt folk däruppe! =) den enda nackdelen med att göra lumpen där va välla alla tråkiga tågresor Örebro-Luleå Luleå-Örebro 16 timmar ENKEL RESA!!! men jag ångrar mig INTE.., saknar det ju tom!;)
Måste tillägga att man även har suttit nere på Kleo & drukit öl med Hollänska F-16 Piloter! det va fasen riktigt grymt!
testat JAS simulator fick vi oxå göra! en helt underbar känsla.., men Viggen var roligare! fast just känslan att lyfta med en Jas går ju alldrig att komma ifrån! =)
Ja jädrar. Berätta gärna mera. Jag hade stormtrivts om jag fått vara där! :D
Jim, ja, jag är intresserad... blink blink... .)