Japp, fått tag på beta av FS2004, och jag gillar det jag ser.
Det är inga jord-omvälvande förändringar, men det som gjorts är rätt!
- Alla egna filer sparas i "My DocumentsFlight Simulator Files"
- ATC har valfrihet, du kan t ex:
--- be om nya höjder
--- ladda IFR när som helst
--- byta landningsbana
- De få 3rd party free- och sharewareflyg jag laddat över funkar efter lite pulande
- Jättemycket förbättrad GPS (modellerad på en som finns på riktigt)
- De största upplevda förändringarna finns i väder-modellen som är mycket bättre, bl.a:
--- Dynamiskt förändrat väder över tid
--- RealWeather laddar hem var X:e minut
Men i stort är det sig helt lika. 3D-vyerna panorerar fortfarande hackigt, grafikmotorn är densamma helt enkelt. Men är den befogad som uppgradering? Ja, fast beroende på vilket pris M$ sätter. Jag ger då inga 700 pix för den! Men tills vidare har den helt ersatt FS2002Pro på min HD.
/TD
Mmm, jag har den på G jag! Perfekt att testa nya datorn med, som kommer denna vecka vad det verkar (om posten inte dabbar sig). Så i helgen blir det datormeck och förhoppningsvis lite flygande som avslutning. Men men... det får vi väl se...
Håller in princip med trakDah. Det mesta är sig likt med undantag av de förbättringar TrakDah nämner. Dock tycker jag att marktexturerna har gjorts betydligt bättre. Det känns ex.v. mycket mer "stad" om Göteborg än tidigare (även om inte husen och gatorna är dom riktiga utan någon slags generisk stad). Även vattnet ser betydligt bättre ut (iaf på höjder över 50-100 meter). Men det roligaste är ändå att ATC har skärpt till sig och inte skickar in en i bergväggar samt att det skall finnas stöd för SIDs och STARs.
Lite kul är det även att prova de gamla plan som är med. DC-3:an är ju dessutom riktigt snygg.
/fluff
ok. Jag har inte kört så mycket FS sen version 3 eller vad det var... :)
Jag gav upp alla tankar på att faktiskt köpa mig ett ex (vilket jag tycker är trevligt att göra när det är nåt jag uppskattar) när jag insåg att de inte levererar manual ens i pro-versionen. Att ta 800 spänn för en sim av FS kaliber och inte ha en tryckt manual är direkt elakt.
Men men, skall testa den iaf. :D
Att köpa MS Flight Sim 2004 är som att uppgradera datorn....mycket pengar för lite skillnad....;)
OK, det är något bättre frames och något tjusigare texture i nya 2004 men är det verkligen värt pengarna? :-OO
/A
DEFINITIVT!
FS2004 är äntligen[/] en värdig uppgradering! Första sen FS5!
/TD som älskar nya FS2004
Så hur är vädret då? Ändrar sig vind och moln dynamiskt så man ser det på skärmen när de ändrar sig och bygger upp sig, blir sämre sikt osv?
Hur är ATC'n? Är den fortfarande lika stendum som den är ibland? Är den bra tillämpad för små äventyr i cessnor? (av någon anledning tyckte ATC inte att det var värt att nämna att en Boeing 747 korsade min flightpath...)
och till sist, om jag skaffar en VFR karta över Skåne eller liknande, kan man se visuellt ungefär var man är eller är allt rena gröten á la FS2002?
Japp, många frågor... ;)
Skall bli spännande att se hur det ser ut på min nya burk. Har fått spelet nu iaf.
QuoteOriginally posted by Assassin
Så hur är vädret då? Ändrar sig vind och moln dynamiskt så man ser det på skärmen när de ändrar sig och bygger upp sig, blir sämre sikt osv?
Hur är ATC'n? Är den fortfarande lika stendum som den är ibland? Är den bra tillämpad för små äventyr i cessnor? (av någon anledning tyckte ATC inte att det var värt att nämna att en Boeing 747 korsade min flightpath...)
och till sist, om jag skaffar en VFR karta över Skåne eller liknande, kan man se visuellt ungefär var man är eller är allt rena gröten á la FS2002?
Japp, många frågor... ;)
BRA, JA, JA, JA osv
NEJ, (hade inga problem med det i 2002)
"VFR"? IFR! *)
/TD
*) I Follow Roads
Glömde detta i farten:
Det nay vädersystemet är helt fantastiskt!
Man kan t.ex ställa in helt galna väderförhållanden som 850mb, 29C ambient och 28C daggutfall (för hööög luftfuktighet) och sen sätta sig å vänta!
FS9 kommer att så sakterliga bygga upp stackmoln, och sedan ovädersmoln som förflyttar sig med de vindar man rattar in
Helt otroligt snyggt dessutom!
/TD
läs nästa inlägg istället :)
/TD
Det gjorde det redan i föregående FS200x mig veterligen. I vart fall frös pitot-tuben ihop för mig ett flertal gånger.
Kan säga att det som saknas är snö/regn som ligger kvar, smälter, torkar upp eller vad det nu gör, på marken.
/TD
[edit] NEJ jag postar inte allt 2ggr, det är nåt spök med forumet på min dator den senaste tiden. Dels postas allt 2 ggr, tydligen. Dels så kan jag inte längre klicka på direktlänk till senaste inlägg heller. Och dessutom får jag fel-fönster då jag postar (trots det får jag som sagt 2 inlägg)!! Och slutligen så håller inte forumet längre reda på vilka inlägg jag läst eller ej... Skitskumt [/edit]
Dags att zappa alla cookies och övriga temporära internetfiler kanske?
Isbildning finns i FS2002 (har råkat ut för det ett antal gånger, till slut så blir det att jag slår på anti-ice så fort jag passerar 10.000 fot, vilket säkerligen inte är rätt procedur men motverkar problemet om man flyger högt i kalla norden. ;) ) och ska finnas i FS2004 med, dock fortfarande inte visuellt.
Tung och seg styrning är det jag upplever mest när jag får isbildning. Det har nog hänt någon gång att mätare angående motorprestanda osv har visat lite fel men dock inte så ofta.
Men å andra sidan är jag ingen riktig pilot så det vore intressant att få reda på vad riktig isbildning gör. :) (IRL altså)
Jag skulle testa FS2004, men tyvärr, min instrumentbräda förblir svart hela tiden
medan allt annat fungerar. Det är lite jobbigt att flyga blint. Nya drivrutiner hjälpte
inte.
/B
Stäng av/Sätt till programkontroll Anisotropiska filter i dina grafikkortsinställningar.
/TD
Är du ute efter att ha Tullinge och andra mindre flygplatser (speciellt i mindre länder såsom sverige) så har du fel spel. Det är inte för att flyga på Tullinge man har FS... Jag tycker FS gör det mesta rätt väl. Bättre går knappast att önska av ett spel som täcker hela jorden minus polerna. (kan dock hålla med om att Tullinge är waaaaay-off)
2D paneler i FS har alltid varit approximationer med syfte at få in så mycket som möjligt på liten yta. 3D är som det ser ut på riktigt.
Autogen e förbaskat bra i denna release - det är en av höjdpunkterna i FS2004 som jag ser det. Sen att det aldrig blir helt rätt skiter jag i, det lyfter hela upplevelsen flera kilometer :)
Det är känt att ATC använder nordamerikansk terminologi, men spelar det nån roll? FUnkar bra för mig i varje fall (fast det är trist att ATC inte kan skilja på 152 och 747, utan har samma låååånga inflygning för bägge. Tar timmar i 152:an)
Enligt forum ska man hellst inte ladda gamla extra-kartor för de interagerar inte väl med FS2004, speciellt med tanke på att FS2004 nu har detaljerade flygplatser med taxi-skyltar och annat som kommer att "sticka upp" genom det sceneri du eventuellt laddar på och visa fel.
Dessutom har man kvar det problemet med FS2004 att extra kartor läggs ovanpå FS egna, dvs dubbelt så mycket grafik att räkna på. :(
Hoppas du (lär dig?) att gilla FS2004, jag tycker fortfarande det är en riktigt bra FS-version!
/TD
misstolkade tydligen dig, ja... Big sorry.
/TD