http://www.biologigrand.ac/lgh255/
Nu med infällbara ställ och egenskuggor.. hoho.
Ser riktigt snajsigt ut :D
Självskuggorna är tom snyggare än de i SFP1.
Härligt att se ditt projekt utvecklas!
Instämmer i Phlerps omdöme om skuggorna, ser verkligen jättesnyggt ut. Du verkar också ha skrivit en ny terrängrenderare eftersom den ritade ett begränsat antal trianglar då man exempelvis tittar rakt ner i backen. Vad för lösning har du använt? Har själv kodat ihop en quadtreebaserad motor nu som tillsammans med frustum culling ger superb prestanda. Har dessutom lagt in en CLOD-algoritm i den så den varierar terrängkomplexiteten beroende på avståndet till aktuellt löv. Ser dock rätt knäppt ut ibland när den delar en quad till fyra nya och nya gropar och kullar ploppar fram. Ska även trycka i ROAM i motorn tänkte jag. Mycket terräng är ju platt och då är det ju käckt att representera den med så få trianglar som möjligt.
Har ni sett denna simulator förresten?
http://www.web-discovery.net/
En riktigt bra hemmasnickrad F22-sim. Finns även fina länkar angående FM-modellering, terrängrendering och annat trevligt på sidan.
Om jag bara hade mer tid så hade jag gärna gjort ett reellt försök att ordna till en hyfsad Gripensimulator med 3D-cockpit etc. Har du några planer på att implementera cockpit / instrument etc. Anders?
Har jag rätt när jag tror att du har slipat ordentligt på FM till denna versionen Anders? Tycker den flög mer naturligt nu, exempelvis så var väl den rejäla rolltrögheten borta nu?
Tack tack, hade SFP1 som "förebild" va de gäller skuggan. Lite småbuggar med den än dock. När vypunkten är i skuggvolymen eller nära skuggan blir de lite fel.
Terräng motorn är omskriven.. Men den är inte så mycket att hänga i julgranen. De är bara "brute force". Heightmap upplösningen är nämligen 1 km * 1 km.. Blir inte så många trianglar då. Hittade att man kunde ladda hem höjd data för hela globen i just den upplösningen så det blev så. Det blir ungefär som den lägsta lodden hela tiden.. :/ Har ju inte data till bättre detalj nivå. Jag cullar bort per heightmap tile med vyfrustum.
Det är förresten Umeå höjddata med omnejd, ca 16*16 mil, som jag använder. Typiskt att man bor på ett så platt ställe. Och de få små kullarna som finns försvinner i upplösningen.
Jo ska fixa till en cockpit. Å lite fungerande robotar på balkarna vore fint.
Jo, FM är förbättrad, men inte så bra än. Stalls tycker jag är lite för tama eller nåt, vet inte riktigt hur man ska modellera spinns ordentligt heller. Dessutom skrappade jag min egna fysikmotor när jag hittade en gratis som var mycke bättre, ODE.
Jo, finns rätt många egenhändigt ihopsnickrade simulatorer.
http://www.astro.ku.dk/~norup/vertigo/vertigo.html är rätt ok, om än grafiken är lite enkel.
Umeå? :)
Får man ha egna hemsidor om man har SUNET på uni eller kör ni webhotel?
Mmm, ser du inte att de är Alvik? :)
Jag är inte på univ., har 10 mbit hem ändå.
BBB? LYX! :)
Har funderat på om det finns fler medlemmar på NOSIG som bor i Umeå eller runtom.
Tror de är bostream, fast allt går ju via Norrnod DMZ.
AndersO: ODE ser riktigt trevligt ut! Verkar vara riktigt kraftfullt och lättanvänt när man väl fått det att fungera ordentligt...Lyckas inte få det där med "make" att fungera, men får det att fungera om jag manuellt lägger till alla filer i mitt MSVC6-projekt etc. enligt:
http://q12.org/cgi-bin/wiki.pl?Building_ODE_With_MSVC6
Men det vill jag helst slippa. Om du orkar svara på några frågor om detta så kan du väl skicka ett mail till:
s99luppe@[snabel-a]student.informatik.gu.se (ta bort [snabel-a] förstås!)
(Vill inte kapa din fina Gripentråd!)
Mvh Lupson
Ok..
Rätt trevligt lib, men finns lite "features". :)
Hur går det emd den här? Är det här projektet alldeles dött eller?
Närå, inte dött, programmerade på det nyss. :) Går lite trögt bara, fick ett jobb som tar upp alldeles för mycket fritid.
Jobbar på att få FM att funka bättre, speciellt poststall, ska få till det så att tryckcentrum flyttas beroende på alpha för vingytorna. Har fått det att funka lite bättre, har en draken modell som kan hamna i nåt som liknar superstall iaf eller så är det en bugg. :) Jobbar på en liten FM editor också där man specificerar planformen och så räknas en grov (eller snarare felaktig :/ ) CL/CD tabell ut för varje vingyta.
Sen har ja en vild idé om att man ska kunna lämna flygplanet/fordonet och gå omkring, hoppa in i ett nytt osv..
Trevligt!
När du har något som du känner att du vill visa upp, så vet du att du har folk (åtminstone en person ;) ) här som är intresserade.
Kul att höra att projektet lever! Har inte rört min "simulator" på 1Ã,½ år nu...sammanföll underligt nog med starten av min anställning som programmerare...