NOrdic SImulator Group

Huvud => Om Nordic Simulator Group => Topic started by: griffin on March 10, 2003, 20:22:58

Title: Aj
Post by: griffin on March 10, 2003, 20:22:58
Shit happens, visserligen. Men två piloter i ett uppvisningsteam? Tur att det inte var över publik iaf.

Only for you Jotte (och Horizon): En URL (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,274306,00.html) :D

/DFL
Title: Replying to Topic 'Aj'
Post by: Horizon on March 10, 2003, 21:12:57
Varför bara för oss?

Har varit i Reims. Mycket fin stad med en pampig katedral.
Title: Replying to Topic 'Aj'
Post by: griffin on March 11, 2003, 09:31:22
Vill dra mig till minnes ett par Nosig medlemmar som gjode sig ytterst lustiga över mina länkningsfärdigheter, så för er  kom här en *korrekt* gjord länk. :p

Haha, appråpå inget, forumet censurerar visst. Det står **** där jag skrev engelska ordet för skit. :)

Ett litet test: Shit, fuck, pussy
Title: Replying to Topic 'Aj'
Post by: griffin on March 11, 2003, 09:33:20
Lol, ok. Pussy var tydligen inte snuskigt nog. Jaja. Lovar, skall inte fortsätta testa. Det bara slog mig! :D
Title: Replying to Topic 'Aj'
Post by: Horizon on March 11, 2003, 10:19:24
lol :p
Title: Replying to Topic 'Aj'
Post by: Obizzz on March 11, 2003, 12:15:09
man kan ställa in det i sina inställningar för forumet jag ser alla dina fula ord.
Title: Replying to Topic 'Aj'
Post by: Obizzz on March 11, 2003, 12:17:08
och så en till på samma tema http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,273973,00.html (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,273973,00.html)
Title: Replying to Topic 'Aj'
Post by: Jotte on March 11, 2003, 14:55:12
För griffins bravd att göra en länk i en tråd på NoSiGforumet tilldelas han härmed följande medalj:
(http://www.cfvh.kva.se/bilder/minnemt.gif)

:)

Inge kul för be båda förarna dock :-X
Title: Replying to Topic 'Aj'
Post by: griffin on March 11, 2003, 23:28:33
lol, tack, tack. Jag bär den  med stolthet! Har tränat mycket inför detta skall ni veta. Gått upp tidigt, huggit ved, sprungit i skogen (hör ni tonerna till Rocky låten?). Ätit rätt. Tänkt rätt. Länkat som fan på andra forum... :D

Alltså... appråpå allas vår favorit Aftonbladet, de skrev senast idag om den stora katastrofen att ett flygplan landade med en motor avstängd.... de fick det att låta som det var en atombomb ombord på ett svårt skadat flygplan på väg in för kraschlandning.

Jag gillar deras "vi återkommer med mer information inom kort" strax efter att de själva skrivit att planet landade utan några problem. De vill få det att låta som om halva världen håller på att gå under men tack vare deras fantastiska reportrar som är därute och riskerar liv och lem för att bringa oss sanningen i denna livsagörande fråga... så... ja... ehh... jag ger upp.

Frågan är om passagerarna ens visste att de  hade en trasig motor, för så himla dramatiskt är det väl inte - annat än att man eventuellt måste lägga om rutten pga säkerhetsföreskrifter och man som passagerare råkar på en trist försening? Eller? Det var väl inte så att planet kom med brinnande motorer...

Förlåt, men jag älskar att hata Aftonbladet. Det är nog min hobby. Jag är säkert deras största läsare online :)
Title: Replying to Topic 'Aj'
Post by: Obizzz on March 11, 2003, 23:33:32
hehe griffin.. hitta fel på aftonbladet är roligt ja :)

bax kanske skulle kunna informera mer om hur det ligger till med avstängda motorer och dylikt
Title: Replying to Topic 'Aj'
Post by: Bax on March 12, 2003, 10:18:27
I stort sett så går all flermotorutbildning ut på att komma ner helskinnad med en eller flera motorer utslagna.

Därimot är det upp till befälhavaren att bedöma nödläge eller ej - vanligast är nog att man deklarerar nödläge för att få prioritet in till flygplatsen samt att fire and rescue står stanby.

Haveriutredningar visar att ett fel sällan kommer ensamt - om nu FADEC (full authority digital engine control ) inte kan reglera varvtalet på en motor så kan ju det vara en första indikation på något annat tex att brand någonstanns har förstört en givare. Således är nog de flesta företags SOP (standard operating procedures) att man genast planerar för en landning för att felsöka på marken.

Just när det gäller A330 så fungerar systemet så att autopiloten kompenserar för assymetrisk dragkraft och trimmar om kärran så att det knappt märks. Om man inte flyger själv eller befälhavaren informerar så tror jag inte passagerarna märkte att dom stängde av en motor.

Det kritiska i situationen är när man har låg fart och mycket dragkraft på den fungerande motorn tex om man behöver göra en go around på låg höjd med låg fart.
Då kan den kraft som behövs för att få luft under vingarna vara så stor så att den assymetriska dragkraften blir större än den aerodynamiska styrförmågan. Man ligger under Vmc (minimum control speed) för den dragkraften. Resultatet blir en okontrollerad gir/roll mot den döda motorn.
Detta hände Concorden utanför Paris - piloten fördröjde markkontakt men slog i i ryggläge istället, pest eller kolera!!

mvh
Bax
Title: Replying to Topic 'Aj'
Post by: Obizzz on March 12, 2003, 10:44:15
tackar för infon
Title: Replying to Topic 'Aj'
Post by: griffin on March 12, 2003, 12:49:19
Ja, tack!  Då var det ungefär som jag trodde då (bortsett från att jag inte kan de tekniska bitarna så detaljerat :) )