Aj då.
Iaf jag riktar en tanke till de sju i besättningen.
En länk till uppdragssidan: http://spacelink.nasa.gov/NASA.Projects/Human.Exploration.and.Development.of.Space/Human.Space.Flight/Shuttle/Shuttle.Missions/Flight.113.STS-107/.index.html
Tragiskt. :-X
Ruskigt trist. :-X
Intressant hur man reagerar. Jag var helt lamslagen hela kvällen, eftersom jag har ett stort intresse i rymdfärder och särskilt rymdskytteln. Hade riktigt ont i magen faktiskt.
Linda tyckte däremot att det var mycket mer hemskt med den där tågolyckan i Afrika. Inte så att jag inte håller med, men det visar hur olika man kan reagera beroende på vad som ligger en nära hjärtat.
Så till en annan sak. Vem vinner denna kamp? Jag eller Dr_5000?
http://www.daft.t.se/konferens/threads/thread.asp?TId=22901
Känns knepigt att se dessa bilder: http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/missions/sts-107/movies/movies.html
De pratar om att vänster vinge blev skadad i starten, men jag såg inget av det på startvideon.
Gillar att han stavar färja som färga.
Tycker det är tragiskt. Men som du säger Horizon, det är lite knepigt med hur man reagerar tycker jag med.
Jag menar, ser vi krasst på det var det 7 personer som dog. Jämför det med de 50 i explosionen i Nigeria, t.ex. En liten notis om det i jämförelse med Nasas "fyrverkeri".
Jag skall inte spekulera för mycket i rädsla att skapa nån ny het diskussion, men en sak som gör att det är logiskt att vi bryr oss mer om astronauterna är ju att de är just det. De är utvalda, specialtränade och representerar nån form av ideal att se upp till. När sådana personer dör, blir det lite mer engagerande. De har dessutom namn och ansikten som för många är bekanta.
Sist men inte minst så står ju rymdfärder för något vi alltid sett upp till och imponerats av. Det står för strävan, viljan att bryta mark både tekniskt och "geografiskt". Så en exploderande rymdfärja står ju i nån mening också för ett misslyckande för mänskligheten och dess ideal.
Så det är kanske inte så konstigt egentligen. Mina tankar går givetvis till de berörda i katastrofen. Och när jag ändå är i farten skickar jag några till alla andra som kan behöva det. :)
mvh Griffin
Jim:>> "Färga" är inte det enda. Hans meningsbyggnad gör att jag har svårt att förstå allt han skriver. Egentligen skall man ju inte hacka på sånt, men när det blir svårt att förstå någon, tycker jag att man får lov... :)
Griffin:>> Väl talat. Jag håller med dig. Kanske hade det varit lite annorlunda om vi hade fått se ansikten på alla de som strök med i Nigeria?
Edit1: Var tvungen att rätta till min egen meningsbyggnad en smula... :)
Edit2: Stavade meningsbyggnad som "miningsbyggnad". Stänger av för att gå ut i köket och öka på blodsockret en aning... *suck* :)
Hmm, orkar jag lägga mig i? =) (daft asså)
Sen det här med "exploderande" rymdfärja. Sönderfallande, ja, men exploderande?
Jag har med intresse följt NASAs presskonferenser och sedan den efterföljande nyhetsrapporteringen. Intressant som sagt... att se hur journalister hänger upp sig på vissa saker och totalt ignorerar andra. Frågar samma fråga om och om igen fast på en gnutta olika sätt. Inte verkar förstå att NASA inte vet men försöker ta reda på vad som hände. blah blah blah...
Medierna är som gamarna. Finns det något att äta (rapportera och tjäna PENGAR på) samlas alla på samma plats. Deras så kallade tekniska experter är inget annat än vanliga journalister som lärt sig söka fakta med Google. Källkritik är ett ord de aldrig hört talas om. Å ändå sitter jag här och har aftonbladet.se som startsida... :-/
STS-107 MCC Status Reports
http://spaceflight.nasa.gov/spacenews/reports/sts-107/index.html
Sledge:>> Kan du komma på något mer sätt att överbevisa Dr_5000 på Daft, så är du välkommen att skriva några rader. Jag tror dock att han kastat limpåsen nu... :D
Urk, byt genast startsida!
Just nu har jag faktiskt ovanstående sida som startsida.
CNN gjorde en riktig Cliff härom dagen. Vad säger man?
http://shogun.shafted.com.au/temp/cnnsucks.jpg
:D
oh jävlar vilken fartupplevelse de måste ha haft :)
"Jihoooo, varför fick inte jag vara med?" ...? =) Överljusfart vill man ju uppleva.
Horiz: jott == SledgeHammer
=)
Sledge:>> Tyckte väl att jag kände igen det namnet från någonstans... :)
Har du inte det i din hemsideadress eller nåt?
Skall vi enas om att Doktorn har boffat färdigt på limmet, eller skall vi trycka till honom ytterligare? Jag börjar nästan tycka synd om honom, så som han fabulerar... :D
griffin>En djävligt svår diskussion du kom in på. Hur mkt är ett människoliv värt.
Appropå nåt mer lätt, såg några dokumentärer om nya rymdskyttlar på Discovery. Dom borde satsa på de nya smarta ideerna som finns, dock vet jag som ni det som gör att jorden ser ut som den gör, pengar. Men dom nya färjorna som inte behöver startraketer och är i princip helt återanvändbara. Och nya ramjet/scramjet motorer, faschinerande.
Jepp. Svårt de är. Därför ville jag bara röra på ytan. Dessutom finns det en annan aspekt att diskutera: psykologin bakom hur vi uppfattar sorg på olika avstånd och i olika kulturer, samt medias roll i det hela. Oj. DEN diskussionen skall vi inte starta. Sa jag ordet media? ;)
...och den där dokumentären, tror jag vet vilken du menar och jag har nog sett den (eller nåt liknande iaf). Mycket coola grejer!
Var det med den där "skjuta laser så det blir varmt under"-grejen med. Som de faktiskt fick att funka i liten skala? Ramjets är fetcoola (speciellt på SR-71 om man nu får kalla det ramjet. 60-tals design före sin tid), men stå för energiuttaget på marken och skicka upp saker, det är fasen ännu coolare!
Griffo-miffo
griffin>Appropå media? Kan STARKT rekommendera
En dokumentär om Noam Chomsky vid namn Manufacturing Content..finns att köpa från ordfront för 99 kr, hjärngodis.
Samt Bowling for Columbine som jag har på datorn av Michael Moore.
sistnämda såg jag nån webfilm från...
=) Sen har vi ju bullshittaren med flykthastigheten som dök upp nu. Vad ska vi göra åt honom? Flugpapper?
Sledge:>> Ja... :-OO *suck*
Ibland kryllar det av problematiska personer på Daft.
Haha, nu vill Arsson ha bilder också. Det är allt goa, de gubbarna... :p
Dr5000 vägrar ge sig, han fortsätter med sin fasansfulla meningsbyggnad och jag förstår minde och mindre av det han skriver. :D
Nu vill han visst ha bevis på att de har uppgraderat mer än cockpit på skytteln, sedan 1985. Efter några sekunders letande har jag en rätt diger lista att skicka till honom. Undrar när han kapitulerar? :)
Han har faktiskt en underbar känsla för språket den där Dr 5000. Inte nog med helt otroliga särskrivningar, hans stavning är underbar. "sakt", "particklar", "regäla" m.fl.
Haha! :)
/C
man ska inte mobba folk som inte behärskar det svenska språket riktigt ;)
kul tråd det där go horizon go :D
Nä, det är väl sant. Men en som kan diskutera avancerad rymdteknik och vägrar bli överbevisad, borde möjligtvis vara något bättre på att kunna uttrycka sig eller stava. Eller?
/C
svar: ja
Hoho, nu har doktorn fått något att gråta över. Undrar när han erkänner sig besegrad? :D
Obizzz:>> Tackar för tillropen. Jag känner att jag har en riktig hejarklack bakom mig, på läktaren. :p
Känns som det kan vara en liten arg unge som sitter och slår i sina böcker.
I så fall är det Joe Kauffman's "Så funkar jymden" han sitter och letar fakta i. :)
1 exemplar att läsa på vägen upp...
Vad läser man på vägen ner då? Va? Va? ;)
Har du inte sett Percy Tårar, Sledge? ;)
på vägen ner kollar man på michael jackson videon moowalk eller nåt sånt har jag för mig.. jag kommer inte ihåg
Han gav upp. Nästan. =)
På honom Horiz!
Jag tycker nästan synd om honom... :)
Sätt in nådastöten nu då! =)
Horizon, du som verkar veta lite om rymdfärder. Hur kommer det sig att Rysslands raketer utvecklar mycket mindre rök än USAs?
De har rökdämpare monterade vid utblåsen. En viss del av röken leds via kanaler upp till kapseln där besättningen sitter. På så sätt blir de lagom drogade och känner inget om hela skiten skulle smälla av vid starten.
Asgarv!
Ska jag förklara på riktigt eller? =)
Sledgehammer tar befälet! :D
Jag skulle själv tippa på olika sorters raketmotorer och bränsle. Sledge tar resten. ;)
Ja gärna.
Har alltid undrat detta!
Är de inte nåt som heter heptyl och som är rätt giftigt och faller ner i mongoliet bl.a?
Först måste jag ställa en motfråga. Menar du under hela förloppet eller menar du det enorma "rökmolnet" vid start?
Det vid start...
Jag sticker emellan här: Vid en uppskjutning av den amerikanska rymdfärjan häller man en massa vatten under das "launch pad" för att dämpa ljudet vid starten. Följdaktligen är mycket av röken man ser under starten vattenånga. :)
Då ska vi se. Det är till att börja med mest vattenånga i "rökmolnet" vid start. Pad 39 A och B som används för rymdfärjan är ombyggda Saturn V startramper som användes under Apollo programmet, de är mao inte byggda för rymdfärjan från början. Flamdiket under den mobila startplattformen är ca 150m långt, 18m brett och 12m djupt.
För att leda iväg flamman från motorerna på ett effektivare sätt installerades flamdeflektorer som har en uppochnedvänd V-form. En under huvudmotorerna som är ca 12m hög, 22m lång och 18m bred (väger straxt under 600 ton) samt en vardera under de två SRBna, dessa är ca 13m höga, 13m långa och 20m breda (väger straxt under 500 ton vardera). Det finns även 2 mindre flyttbara sidodeflektorer men de kommer jag inte ihåg hur stora de är. Deflektorerna är gjorda av stål och täcks av värmetålig betong. Flammgraven är gjord av betong och någon sorts värmebeständiga "tegelstenar".
Såja, det var bakgrunden det.
Rymdfärjan är specifierad att klara av ett ljudtryck på 145dB under start. Vid uppskjutningen av STS-1 uppmättes högre tryck (pga studsar, stående vågor mm) och därför var de tvungna att komma fram med ett system för att dämpa ner ljudenergin lite under starten. Resultatet blev "Sound Suppression Water System" som består av ett stort antal munstycken monterade på flamdeflektorerna, i utblåshålen på den mobila startplattformen och även ovanpå den mobila startplattformen. Dessa munstycken matas genom parallella 2m rör (ingen aning om hur många) från en tank på ca 1140 kubikmeter.
Vattnet släpps på vid huvudmotorstart (T-6,6 sekunder) och munstycken på olika ställen öppnas därefter i en viss sekvens. Maxflöde är vid ca T+9 sekunder och 3400 kubikmeter/minut.
Därav det enorma ångmolnet. =)
(Ja, jag är skadad...)
Sen så ryker ju SRBna ganska mycket (ammoniumnitratbaserat drivmedel, ni kommer väl ihåg fabriken som exploderade för ett gäng år sedan?). Huvudmotorerna bränner ju väte och syre så där får man enbart en kondensslinga under rätt förutsättningar.
Ryssarna använder otrevligare bränslen och som med allt annat så verkar giftigare och farligare innebära mindre bieffekter.
wow.
Bock o tack för den info. Var precis vad jag ville höra! :)
=) Vassego.
Och jepp, wow. När NASA bygger nåt så gör de det rejält...
(om nån undrar så önskar jag mig fotografiskt minne i julklapp i år, det är så jobbigt att glömma saker)
Columbia startade från Pad 39-A
Challenger från Pad 39-B
Apollo 13 från Pad 39-A
Då har vi dödat en domedagsteori 8-)
<edit> Iofs var det första rymdfärjestarten från Pad 39-B... </edit>