NOrdic SImulator Group

Övriga spel => Operation Flashpoint / ARMA => Topic started by: KeyCat on January 06, 2003, 13:42:51

Title: Mänsklig opfor i co-op?
Post by: KeyCat on January 06, 2003, 13:42:51
Även om AI'n i OFP är otroligt bra i jämförelse med andra spel/simulatorer i samma genre kan den självfallet inte mäta sig med mänsklig intelligens - eller kanske kan den det ??? :D :D

Skulle vara kul att ha något co-op uppdrag där fiendesidan (delvis) leddes av 1-2 människor? Tänkte mig ett uppdrag med låt oss säga 6-10 spelare på ena sida som skall lösa en uppgift och sedan lägga till möjligheten för 1-2 spelare på motsatta sidan ha kontroll över vars en grupp AI infanteri/fordon/tanks/hkp (kan vara max 12 i varje grupp) och på så sätt agera mänsklig opfor. Man kan ju "krydda" med ytterligare AI fiende patruller för att balansera det hela (skall ju vara lika skoj även för de som agerar opfor).

Det blir det ju teamwork i bägge fallen, dvs de två som agerar opfor ligger på en TS kanal och diskuterar om var/när/hur de bäst skall placera/styra de AI soldater de har kontroll över och de i den "stora" gruppen kör co-op som vanligt på en annan TS kanal. Efter uppdraget möts man på samma kanal för "eftersnack".

Detta är ett enkelt sätt att göra intressanta och mycket oförutsägbara uppdrag. Kanske något för DZ/Jotte som också börjat fibbla med editorn? Detta skulle ge en redan utmärkt sim ytterligare dimensioner, dvs mänskligt motstånd med allt vad det innebär och även ett slags "tävlings" moment...

Personligen skulle jag gilla det, vad säger ni andra?

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Mänsklig opfor i co-op?'
Post by: granQ on January 06, 2003, 15:19:53
låter trevligt. Man kan även göra lite små objectivs till b-styrkan då.. typ vakta, köra grejer eller liknande så att man inte bara "jagar" runt, och  just balseringen är viktig. Gjorde själv ett "sånt" uppdrag. Där ena teamt skulle döda guba (elakingen i ofp) och andra skulle vakta. Vakta temat kunde köra och anropa hjälp från liten stridsvagns grupp men inte om west slog ut radio masten, vilken dom startade vid. Gjorde den mest för att west var tvungna att röja sig lite. Enda problemet (om jag minns rätt) var att det blev otroligt laggit i staden.
Title: Replying to Topic 'Mänsklig opfor i co-op?'
Post by: Dubble0zero on January 06, 2003, 16:29:54
Det låter som en bra ide... Då kan man ju vara lite varierande i antal o.s.v. det gör ju också att man får se upp lite, man kan inte räkna med AIn's sega reaktionsförmåga... :-OO
Title: Replying to Topic 'Mänsklig opfor i co-op?'
Post by: KeyCat on January 07, 2003, 14:27:46
OK då var det fler som gillade idén varje fall :p

Om ingen annan gör ett uppdrag före så skall jag se vad jag kan åstadkomma senare men först skall jag göra ToD NW 1.00 klar och nu när helgerna är över innerbär det mindre tid. Har dock lagt ut en krok på det officiella forumet, kanske det finns sådana uppdrag redan?

Med den frihet som editor i OFP ger oss är möjligheterna näst intill obegränsade så finns andra idéer på intressanta och oförutsägbara uppdrag så dela gärna med er...

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Mänsklig opfor i co-op?'
Post by: Shar on January 07, 2003, 16:17:29
Jag o gran är på att spela b-styrka.

Kan ta tillfället i akt att paxa b-styrkan. :p

Tror det kan bli bra, både jag och gran är väl sammanspelade (har lirat i samma squad sedan 1,5 år tillbaka) Och vi har bra erfarenhet av att spela mot människor. Plus att man kan spela lite som man vill.

Sedan om någon annan också vill spela b-styrka, gärna för oss. Alla vet ju att VC är klart överlägsna jänkarna. ;)
Title: d
Post by: Kpl Simonsky on January 07, 2003, 16:59:30
Vi får se om det går.
Jag har precis fått reda på mina nya träningstider.
Nu har jag oturligt nog fått tisdagar istället för onsdagar.
Men jag är inte 100% säker på det än så vi får se....


----------------------------------------------------------------
-=[SWEC]=-  ##########                 Krp Simonsky
Title: Replying to Topic 'Mänsklig opfor i co-op?'
Post by: Dubble0zero on January 08, 2003, 18:22:14
Jag satt faktiskt och satte ihop ett uppdrag i måndags med tanke på det som har skrivits (tog lite ideer från Gran Q's uppdrag... med Guba;) )... jag tror att det funkar som det ska nu, däremot så vet jag inte hur balanserat det är, det är nämligen så att man måste köra med några på båda sidor, inget funkar utan vägledning... från någon människa... men jag är lite osäker på hur varierande det blir, det finns bara ett uppdrag, och det måste utföras på ungefär samma sätt varje gång för VC... VC (och ett gäng spetznatz som agerar liv vakter) ska transportera en rysk general som har varit på besök och krashat med HKPn, deras problem består i att han är på fel sida ön, han måste över till andra sidan för att blli upphämtad av en ny helikopter... Och amerikanarna ska förståss försöka mörda honom innan han har kommit dit... VC har alltså en waypoint, det har inte US, för de är det helt valfritt hur och var man vill slå till, man har 4st helikoptrar att välja mellan (men bara en som alla kan sitta i) och piloterna kan förståss åka tillbaka och hjälpa till med en annan HKP när de har släppt av arme styrkorna... Fast då får man akta sig för luftvärnet ;)

Det som jag tror kan bli ett problem är om man bara är ungefär 3-5 mänskliga VC så kan det ju behövas ett ganska stort antal AI för att det inte ska bli ojämmt, och om man är upp mot 30 (ungefär) Mänskliga VC så kanske det inte blir så bra heller, då kan ju amerikanarna (12st) bli totalt utnummrerade...

Jag tror även att uppdraget kan förbättras på många olika sätt, bland annat så har jag inte några random fiende patruller, det som finns är två grupper VC som måste styras av minnst en människa var, och ett gäng spetznatz som måste styras av en människa och lite luftvärn, granat kastare och mortars som står utplaserade... Man kan köra uppdraget på 3-ca30pers East och 1-12pers west... men det är nog roligast om man är lite mitt emellan...

Jag återkommer med mer info senare om någon vill, nu ska jag in och bowla... =) *edit* nu har jag bowlat, och lagt till lite... *slut edit* =)
Title: Replying to Topic 'Mänsklig opfor i co-op?'
Post by: GoLo on January 08, 2003, 21:17:54
Det verkar kunna bli bra. Kul som lite omväxling att inte bara spela mot AI
Title: Replying to Topic 'Mänsklig opfor i co-op?'
Post by: cain on January 09, 2003, 13:40:52
Har ni någon ftp där ni lägger upp alla missions som ni gör ? För ni verkar göra många bra coop banor och det skulle vara roligt att få testa några av dom

//Cain
Title: Replying to Topic 'Mänsklig opfor i co-op?'
Post by: KeyCat on January 09, 2003, 13:59:16
Låter som en bra början DZ... Balansen är mycket viktig och jag misstänker att vi måste spela den ett antal gånger och ge dig input, sen får du göra de ändringar som eventuellt behövs. Tror att man skall hålla opfor styrkan till 1-2 personer + AI annars blir det mer som ett TDM uppdrag.

cain: Personligen kommer jag att göra mitt uppdrag "Tour of Duty NW" tillgänglig till alla som vill ha den men inte förrän jag är färdig med version 1.00. Vill få allt att funka som jag tänkt samt hinna skriva dokumentation och readme.txt med credits etc.

Om du joinar någon gång vi spelar får du automatiskt över den senaste versionen och kan testa den själva vid ett senare tillfälle. Önskar dock att den stannar inom "NOSIG gänget" tills den är helt klar.

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Mänsklig opfor i co-op?'
Post by: Dubble0zero on January 09, 2003, 20:50:59
Ja, det var i från början tänkt att man skulle vara VC bara för att vända på det hela...;)
Men sen när jag hade börjat så kom jag på det är välldigt svårt (i princip omöjligt) att få ett verierande uppdrag om man ska försvara nåt, eftersom att fienden alltid kommer att atakera på samma ställe o.s.v. därför tänkte jag att man lika gärna kan köra det som amerikanare också, och så insåg jag att det kaske blir bättre om man har West som utgångsdpunkt, därför gjorde jag det så... Men jag tog inte bort möjligheten att kunna vara flera om man vill, men som sagt, det går att köra med 3 VC och upp till 12 US om man vill... Det är ju bara att inte disabla AIn i trupperna... så det går att köra som man vill...