I den "NOSIG Nampack 2.0 Template" jag filar på funderar jag även på att dynamiskt anpassa viewdistance och terrängupplösning beroende på hur snabb dator var och en har.
Detta innebär att de som har en lite slöare dator fortfarande kan vara med att lira med hyfsad framerate och de som kör snabbare datorer drar nytta av det i form utav längre viewdistance och bättre terrängupplösning.
Igår när vi lirade så körde alla med default viewdistance (900 m) men med hög terrängupplösning vilket nog förklarar att det gick saktare än normalt för vissa av er.
För att kunna få in detta i scriptet behöver jag veta vad ni får för benchmark om ni startar OPFLASHPREFERENCES.EXE i OFP:R. Leta där upp raden som heter "CPU Benchmark result" och posta vad ni får för värde, skriv även vad ni kör för burk. Desto fler som testar desto enklare blir det att hitta rätt balans.
/Christer (a.k.a KeyCat)
CPU Benchmark: 2777
AMD Athlon (Thunderbird) 1.3 GHz
1024 MB SDRam PC 133
GeForce 3 Ti 200 128 MB DDR RAM
SB 128 ( :-OO )
Kör just nu : 1152x864x32 i Direkt3D HW T&L ( med Quincunx AntialisingTM)
Ok,
AMD-Athlon 1197,5 MHz
512 MB RAM
CPU Benchmark result 2307 (EDIT: Efter några tryck på Autodetect skrämde jag upp den i runt 2700+, rätt stabil där.)
NVIDIA GeForce2 MX 400 64 MB
800x600x32
CPU Benchmark: 2631
AMD TBird 1.4 GHz
512MB PC133
Geforce 2 GTS med 32MB DDR
1024*768*32
Direct 3D HW T&L
hupp
Min Benchmark ligger mellan: 2800-3100
Tryckte ett par gånger på AutoDetect och då uppdaterades Benchmarken
Jag gör på en
P4 1.4Ghz
512 MB
GeForce 2 Ultra, 64 MB, 1024x768x32
P4 1,7ghz
256 MB DDR
GF3 Ti200
1027x768x32bit
D3D HW T&L
CPU Benchmark: 3800-3850
Förövrigt, I coop uppdrag har jag inga större problem med att folk har lite olika viewdistance, när man lirar mot varandra är det en annan grej dock. Iaf, när jag flyger, brukar jag ha terraindetail på normal/low och viewdistance på 3500-4000. På marken har jag terraindetail på normal/high (beror på ö samt hur mkt fi) och 1500-2000m viewdistance. Frågan är, kan man ändra viewdistance mm "on the fly"? I stil med att om jag hoppar in i hkp så får jag automatiskt 3500m viewdistance, fast lägre terraindetail?
shar, japp men man måste binda alla helikoptrar till dig då.. men inte omöjligt.
Benchmark: 1700 japp minst i världen men flyter rätt bra ändå tycker jag.. okey inte överdrivet bra men mina 640 mb minne kan hålla reda på texturerna så den slipper uppdatera det så ofta iallafall..
Benchmark: 3836 (ibland 4000 om jag trycker autodeteck flera gånger) ;)
Ram: 768 MB
CPU: Celeron 1.7Ghz
Grafik: Nvidia Geforce4 ti 4400
Jag kör med terrain detail high och ganska hög view distance, jag uppgraderade ram minnet från 256 till 768 för ett tags sedan, då kunde jag höja lite ;)
Om man jfr mina och Dubble0zero:s benchmarks, så verkar det som om den endast går på processorn? Iofs så heter den "cpu benchmark" men men... :p
Mitt blev mycket bättre när jag fixade mer RAM, jag vet inte vilket benchmark jag hadde innan, men hela spelet blev mycket bättre när jag kunde ställa upp endel inställningar...
Stämmer bra Shar, enlig BIS själva så mäter den bara prestanda på CPU'n och RAM inte GPU'n men det är bättre än inget alls ;)
Tack till alla som testat hitintills...
/Christer (a.k.a KeyCat)
Benchmark: 4178
P4 2000 Mhz
512 Rambus
GF4 Ti4600
Jag kör med max på alla inställningar. funkar bra i singel med viewdistance, men i MP så finns det en spärr för att inte någon ska få fördel av att se längre än någon annan.
Gd
:)
QuoteOriginally posted by GraveDigGer
men i MP så finns det en spärr för att inte någon ska få fördel av att se längre än någon annan.
Ändring av viewdistance och terräng upplösning funkar i MP om man gör på rätt sätt när man gör uppdraget ;)
Skriv följande i init.sqs
SetViewDistance X
SetTerrainGrid Y
Där X är i meter för viewdistance och Y är något av följande värden....
50 = very low
25 = low
12.5 = normal
6.25 = high
3.125 = very high
Att någon ser längre än någon annan spelar mindre roll i co-op tycker jag. Det är vad gruppen i sig lyckas med som spelar roll. Håller dock med om att alla måste köra med samma inställningar om man kör TDM, DTF eller liknande.
/Christer (a.k.a KeyCat)
ok, hade inte provat det men du har rätt.:)
DG
Jag bara måste..
5050..
AMD XP 2400
GF4 4600
768Mb DDR 333MHz
Min hoppar ifrån ca 4900 till max 5400 varje gång man klickar på Autodetect.
P4 2.53 GHz
GF Ti4200 128 MB (ej klockat)
512 266 Mhz
VIVO
Cain
Speldator
P3 1,0 GHz med Geo2mx
768 MB SDRAM
Ger Benchmark 1900
SWEC server
P4 2,4 GHz @ 2,7 GHz med 600 FSB med 512 MB DDR som körs på 387 MHz
Benchmark 5600-6000
Min erfarenhet avseende Normal, High, och Very High, är att de kräver mer RAM. Ty det är Virtuella minnet som står och tuggar, när man kör med Very High, inte CPU/graffe prestandan.
Jag bara måste posta här nu... :D :D :D
Har skruvat ihop mina nya prylar. Jag har fortfarande en del problem men har iaf kört OFP Preferences... 6000p!!!
AMD Athlon XP2400+
768 MB PC3200
Asus A7N8X Dlx (nforce2)
GF4 Ti 4600 128 MB
:D :D :D :D
/BEQ
Sovdags sedan länge......
Har nu i ToD lagt in så att de som har 2500 eller mer i benchmark kommer att ha den lite högre terräng upplösningen (6.25 m = High). De som inte når upp till 2500 kör med samma terräng upplösning som tidigare (12.5 m = Normal). Möjligt att tröskeln ovan skall justeras upp/ner men tror att det är en bra början.
Fortsätt gärna posta vad ni får för benchmark, blir lättare att tweaka då. BEQ skulle du vilja testa att köra ett SP mission med "Very High" på din nya monstermaskin och se om det är spelbart?
/Christer (a.k.a KeyCat)
Jag provade första SP uppdraget på resistance (när man anfaller tillsammans med två Bradleys) och det flöt på ganska bra. Det hackade mindre än normal terräng gör på min bärbara P3 1133 MHz/512 MB/Gf 2GO. Det uppdraget är det ändå ganska hyfsat med enheter i.
/BEQ
Pentium 4 1,7 ghz
256 mb rambus
geforce3 ti 500 64mb
räcker bra
Det intressanta är vad du får för benchmark värde i OFP Golo ;)
/Christer (a.k.a KeyCat)
4178 som minimum.
P4 1.9(gamla versionen med 256 kb cache)
512 mb RDRAM
Ati 9500 hårdvaru ändrat till 9700(överklockat till 9700 pro+)