NOrdic SImulator Group

Flygsimulatorer => DCS / Flaming cliffs => Topic started by: TrakDah on December 08, 2002, 13:44:13

Title: Tänker inte använda lätt-tolkade ord...
Post by: TrakDah on December 08, 2002, 13:44:13
Vill inte använda ord som kan förstås av de som talar "det andra språket" ;)

Jag har just fått hem en utgåva av Lo-mac, det är inte den vi ska pröva utan en sorts "ha kul med så-länge"-utgåva. Jag kommer inte att sprida den hur mkt ni än tjatar men kommer att se till att ni får veta vad jag tycker.

De som hunnit leka med den (jag har inte haft tid alls) ser jättebra grafik, låga fps (främst i moln) och i många avseenden ett halv-tjaskigt AI (främst i AA). Men som helhet ett sjuhelsikes bra spel!

Återkommer
/TD
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Mr Jim on December 08, 2002, 14:02:53
TrakDah>Se då till om du har den möjligheten att påvisa den halv-tjaskiga AI:n för tillverkaren så dom fixar det. Man kan ju alltid hoppas? :)

Have fun!

Hur funkar comms? ;)
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Weas on December 08, 2002, 17:50:34
Kan man få ett testexemplar om man frågar i egenskap av simulatortestare för PC-Hemma? Senaste tilskottet är en Cougar recension, så jag skojjar inte!
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Obizzz on December 08, 2002, 18:51:39
om du ska hålla på att skriva flygsimartiklar för pc hemma kan det ju nästan va intressant att läsa den.. på bibiloteket om inte annat
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: TrakDah on December 08, 2002, 20:16:22
QuoteOriginally posted by Weas


            Kan man få ett testexemplar om man frågar i egenskap av simulatortestare för PC-Hemma? Senaste tilskottet är en Cougar recension, så jag skojjar inte!

Enkelt besvarat: Det får du fråga Ubi Sverige om :)

/TD
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Mr Jim on December 08, 2002, 20:18:58
TD>Berätta för den ovetande massan nu! Dina första intryck!!! Minst 500 ord! ;)
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: TrakDah on December 08, 2002, 23:08:29
Berättelsen hittills: PROBLEM :)
Jag har problem att nå Ubis forum 50% av dagarna och hade därför missat inte bara att detta släppts utan också att man var tvungen att ha personligt hemskickad configureringsfil för att den ska funka. Gissa om jag felsökte på fel ställe tills jag fick den? ;)
Nu när jag fått den så laddas trots det inte instrumenten i cockpit upp - men allt annat funkar. Jag återkommer om hur :)

Nu följer de ord som fattades för att spränga 500-ordsgränsen:
****   The scene in Pilateââ,¬â,,¢s chamber from ââ,¬Å"Monty Pythonââ,¬â,,¢s Life of Brianââ,¬Â   ****
****   Transcribed 6/21/86 by Dwayne A. X. E. E. ( CS107124@YUSOL )        ****
 
(Brian is hauled into Pilateââ,¬â,,¢s audience chamber.  It is big and impressive,
although a certain amount of redecorating is underway.  The Centurion salutes.)
   
Centurion: Hail Caesar.
Pilate:    Hail Caesar.
Centurion: Only one survivor, Sir.
Pilate:    Thwow him to the floor.
Centurion: What, Sir?
Pilate:    Thwow him to the floor.
Centurion: Ah!
(He motions to the two Roman guards, who throw Brian to the ground.)
Pilate:    Now, what is your name, Jew?
Brian:     Brian.
Pilate:    Bwian, eh?
Brian:     (trying to be helpful)  No, Brian.
          (The Centurion cuffs him.)
Pilate:    The little wascal has thpiwit.
Centurion: Has what, sir?
Pilate:    THPIWIT.
Centurion: Yes, he did, sir.
Pilate:    No, no, thpiwit...bwavado...a touch of dewwing-do.
Centurion: (still not really understanding) Ah. About eleven, sir.
Pilate:    (to Brian) So you dare to waid uth.
Brian:     (rising to his feet) To what?
Pilate:    Stwike him, centuwion, vewwy woughly.
Centurion: And throw him to the floor, Sir?
Pilate:    What?
Centurion: THWOW him to the floor again, Sir?
Pilate:    Oh, yeth.  Thwow him to the floor.
          (The Centurion knocks Brian hard on the side of the head again and the two guards throw him to the floor.)
Pilate:    Now, Jewith wapscallion.
Brian:     Iââ,¬â,,¢m not Jewish ...  Iââ,¬â,,¢m a Roman!
Pilate:    WOMAN?
Brian:     No, ROMAN.
         (But heââ,¬â,,¢s not quick enough to avoid another blow from the Centurion.)
Pilate:    Tho, your father was a WOMAN.  Who wath he?
Brian:     (proudly) He was a centurion in the Jerusalem Garrison.
Pilate:    Oh.  What was his name?
Brian:     Nortius Maximus.
   
(An involuntary titter arises from the Centurion.)
Pilate:    Centuwion, do we have anyone of that name in the gawwison?
Centurion: Well...no, sir.
Pilate:    You sound vewwy sure...have you checked?
Centurion: Well...no, sir.  I think itââ,¬â,,¢s a joke, sir...like...Sillius
Soddus, or...Biggus Dickus.
Pilate:    Whatââ,¬â,,¢s so funny about Bigguth Dickuth?
Centurion: Well,...itââ,¬â,,¢s a...a joke name, sir.
Pilate:    I have a vewwy gweat fwend in Wome called Bigguth Dickuth.
(Involuntary laughter from a nearby guard surprises Pilate.)
Pilate:    Silence!  What is all this insolence?  You will find yourself in
          gladiator school vewwy quickly with wotten behaviour like that.
   
(The guard tries to stop giggling.  Pilate turns away from him.  He is angry.) )
Brian:     Can I go now sir...
          (The Centurion strikes him.)
Pilate:    Wait till Bigguth hears of this!
   
(The guard immediately breaks up again.  Pilate turns on him.)
Pilate:    Wight!  Centuwion...take him away.
Centurion: Oh sir, he only....
Pilate:    I want him fighting wabid wild animals within a week.
Centurion: Yes, sir.
(He starts to drag out the wretched guard.  Brian notices that
little attention is being paid to him.)
Pilate:  I will not have my fwendth widiculed by the common tholdiewy.
(He walks slowly towards the other guards.)
Pilate:  Now...anyone else feel like a little giggle when I mention my fwend-
(He goes right up to one of the guards.)
Biggus ...  Dickus.  He has a wife you know.
(The guards tense up.)
Called Incontinentia.
(The guards relax.)
Incontinentia Buttockth!
(The guards fall about laughing.  Brian takes advantage of the
chaos to slip away.)
Thilenth!  Iââ,¬â,,¢ve had enough of this wowdy webel behaviour.  Thtop it!
You call yourselves Pawaetonian guards?  Thilence!
(But the guards are all hysterical by now.  Pilate notices
Brian escaping.)
You cwowd of cwacking-up cweeps.  Theize him!  Blow your noses and
theize him!  Oh, my bum.

Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: KeyCat on December 09, 2002, 16:52:24
Ser fram emot att läsa dina första intryck av LOMAC när du fått igång allt. Misstänker att multiplayer - som är primärt för min del - inte är implementerat i den versionen men andra saker som flygmodeller, avionik, AI etc. är förstås viktiga de också. Hoppas de lyckas för jag gillar verkligen moln och vädersimuleringen jag sett hitintills ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: TrakDah on December 10, 2002, 00:31:41
Jag vill INTE att ni kommenterar detta inlägg med konkreta frågor och/eller påståenden!!!
[glow tcolor=red, fcolor=black, size=2, strength=3]Ni får INTE "Quote" det under några omständigheter![/glow]

1a intryck: på alla vis bättre än föregående utgåva. OK hastighet på min tusen-processor. Det mesta fungerar redan nu, men jag känner att jag e ringrostig som någon som legat fastkedjad på botten i slussen för länge.
Nu har jag inte testat intelligensen nåt vidare, men jag vet att det är som föregånde plus förbättringar. Vari vet jag inte ännu, och det spelar mindre roll för det är ändå inget någon kan påverka i detta skede (dom vet om vilka fel/brister som finns, och gör det dom kan/hinner). Sittbrunnen funkar riktigt bra, men e självklart inte tryckbar. Man kan exempelvis själv ställa rotationshastighet för "nacken" o dyl.

Hela förnimmelsen är som att komma tillbaka till den första versionen, fast med alla de förväntningar man skulle ställa på motsvarande titel idag. Det innebär att det är inte F4. Det är mer som flygsimmens Excel: En flygmotor, ett AI, en grym planerare och alltsammans paketerat i ett gränssnitt som ger dig valfrihet. Det lämpar sig inte (såvitt jag ser idag) för långa pågående krig mot en av datorn kontrollerad miljö, utan är perfekt för att sätta upp snabba scenarier. Mer som en tränare än som en strid. Precis vad jag gillade med ettan.
Åter till jämförelsen med Excel: det är inte en databas, men räcker långt även för mindre databaser (=tabeller).

Ljud e helt fantastiskt. I externa vyer får man ljudvallsknall och allt!

Har vissa problem med uppdateringsintervallet vid regn och tät bebygelse, men så har jag som sagt bara en tusenprocessor. Inget som nåt snabbare inte råder bot på :)

Jag har självklart vissa klagomål, men de är dels inte viktiga egentligen, dels kommer jag inte redogöra för dem här.

Hittills inte hunnit kolla på hur olika vapensystem beter sig, varken mark- eller luftburna, ej heller hur datorn räknar på siktlinje vid begränsad sikt (fuskades rejält med detta i föregående utgåvor)

Den begränsade "lek" jag gjort med ombordsytemen visar på det jag sagt förr i dessa forum: Det handlar inte om att göra allt till 100% som på riktigt. Det handlar om att visa på de skillnader som finns och hur avgörande de kan vara vid strid. Det finns inget självändamål i att varje ratt och spak e med, bara systemen har de brister och styrkor de har på riktigt vid normal användning.
Nu ser jag framför mig hur alla skruvar sig på sina stolar: "är det en lättsim?". NEJ. Den är precis så "tung" man själv gör den, men det finns ingen 10-minuters motorstart, ej heller sjuttio-elva kanaler att ratta in. Ej heller kan man trycka på varje enskild knapp på skärmarna. Men de lägen som finns med är medtagna seriöst. Det resultat man kan förvänta sig av att använda ett system är väl återspeglat. Att använda datorkraften i en amerikansk kärra hjälper dig i strid trotts att ryssarnas flyger bättre. Som exempel: det går knappt att få tag på en helikopter från en rysk kärra nattetid, medans det omvända tydligen är ganska enkelt (se dock ovan min kommetar om sikt). Alla som flugit föregående Flanker-versioner vet vad jag menar. Bara mer av det :)

Är det CFS3? Onej - fan så mycket bättre. Kom ihåg: CFS3 är ett spel, detta är Excel. Å så ser det sjuhelsikes bra ut hela tiden!
Är det IL2? Mjoe, fast jag vet inte riktigt ännu. Men IL2 är också det mer ett spel än denna.
Är det Xplanes? Nä och ja, Xplanes är ännu mer bara en "yta" för olika flygmodeller och väderförhållanden. Detta är dessutom en stridsmiljö med allt det innebär i fråga om vapen, intelligens, kollisioner. Xplanes har ju "bara" väder och vind att ta hänsyn till. Se detta som en "yta" för flygvapenstrid.
Kom ihåg att hela serien har sina rötter i ett projekt där Sovjetiska flygvapnet beställde en billig PC-baserad "trainer" - detta lyser fortfarande igenom. Flanker2 var ett försök att "spela till det" som misslyckades fatalt. Detta är en återgång till rötterna men med slimmat utseende.

Den första utgåvan älskade jag!
Den andra hatade jag från den dag jag såg den först X-(
Denna gillar jag redan nu. Tror jag håller på att bli återförälskad :p

/TD
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Horizon on December 10, 2002, 01:02:47
Jag fattar inte varför du skriver en massa om man nu inte får ställa en enkel fråga eller så. Du kan ju lika gärna ta fram din dagbok och skriva i den då. Eller? :-OO

:-OO

:-OO

:-OO

:-OO

Ja ja, det kanske är något jag inte har fattat än. Kanske någon förklarar för mig imorgon. Vad vet jag... :-OO
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Mr Jim on December 10, 2002, 12:44:30
Antagligen för att han har ett NDA avtal eller för att han fått kopian av nån som lyder under det ;)

Men nu spånar jag bara.
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: TrakDah on December 10, 2002, 13:12:20
Stämmer rätt bra det Jim, jag har ett NDA som klart säger att jag inte får yttra mig. Men läser man mellan raderna är det spridning av koden samt negativ press som är förbjuden, detta förklarar t ex varför "previews" aldrig är negativa: de som skriver dessa undertecknar liknande NDA.


Vill ni ställa frågor kan ni skicka mig privata Messages. Om jag kan besvara frågan kommer jag att lyfta hit frågan med svar.

/TD
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Horizon on December 10, 2002, 16:47:02
Aha, nu är stackars noob med på vad det handlar om. :)
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Maverix on December 12, 2002, 21:25:21
Maverix....:-OO :-OO :-OO :-OO :-OO  Fattar ingenting?

Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: griffin on December 12, 2002, 22:29:44
Fattar inte vad? NDA? (Non-Disclosure Agreement)...

Sånt kör vi med på jobbet. För att skydda saker som inte släppts än och ha en rättslig möjlighet att komma åt folk om det skulle läcka "känslig" information innan den är officiell.

I just spelsammanhang kan det helt enkelt handla om att man inte vill få problem med en pre-release pga att allmänheten tror saker om den som i den riktiga versionen inte stämmer.

T.ex. så är ju alpha/beta versioner ofta buggiga och ofullständiga samt med all sannolikhet dåligt balanserade. Betatestarna vet detta och får leva med det, men det skulle ställa spelet i dålig dager om gemene man/kvinna såg allt detta och trodde att spelet skulle bli så. Därför kan jag tänka mig att man inte vill att folk skall skriva dåliga saker, förrän spelet släppts. Då kan de få skriva vad de vill och det är i nån mening schysstare eftersom de kan basera det på vad som släppts och inget annat.

Mina 5 cent iaf.

Eller, var det det du undrade om i över huvud taget?
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: griffin on December 12, 2002, 23:14:06
Hur som helst, kul med lite förhandsinfo om en sim som jag ser fram emot mycket! Kommer stå i min hylla så fort det bara går!

- Hur är fartkänslan, i synnerhet på låg höjd?

- Hur funkar det med landskapet, lyckas de skarva det med byggnader bra? Ser det snyggt ut, och utan för mycket repetitioner?

- Fysik? Bra?

+ tusen frågor till :)

Griffin
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: TrakDah on December 12, 2002, 23:22:18
Kan nämna lite om det du frågar:

Fartkänslan är enorm.
Popup är hanterat, "hur" går jag inte in på. Inga CFS3-pluttar i världen, det hela flyter ihop helt OK! "Repetition", vad e dä? :)
Fysik? Hur mycket är det egentligen kvar efter att man träffats av en SAM? ;) Sanningen å säga har jag dött mest hela tiden i [glow tcolor=yellow, fcolor=red, size=1, strength=5]Fatal Död (tm)(c)(r)[/glow]  :D
Det jag sett tyder på helt OK fysik vad det gäller skador. På marken är den minst som F2, men jag har för dåliga erfarenheter av F2 för att ha den som en bra referens

/TD
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: griffin on December 13, 2002, 09:49:57
lol, ok!

Fysik, tänkte mest på hur planen beter sig i olika hastigheter och manövrar.

Kul med bra fartkänsla. Nåt jag saknat lite.

Hur är det då med grafiska detaljer (jag är en riktig grafikjunkie)... Landningsljus, EBK flamma rörliga delar etc. Ser det godkänt/bra/skitbra/världsklass ut? Såna små detaljer tycker jag (även om de kanske inte påverkar simuleringen) gör så otroligt mycket för känslan.

Så... jag tolkar det som att den är svår iaf :D

Griffin
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: TrakDah on December 13, 2002, 09:56:57
Flygmodell? Den e alltid bäst på Flanker, har varit så sen ettan ;)
Högst personligt tycke, men jag har alltid tyckt det. Jag gillar Flanker för sin FM och enkelhet.

Grafiskt ser allt fett med sjysst ut - fast du ska inte fråga mig om grafik, jag tycker det funkar bra med vektorer vet du :D
Återigen är balansen att visa det som spelar roll. Det är just som du säger: de påverkar inte simmen alltid, medans vissa andra delar gör det. EBK ska synas om natten, kondens, rök, osv. Om jag säger så här: den har allt det viktiga, jag vet inte hur mycket mer dom har tänkt lägga till.

/TD
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: griffin on December 13, 2002, 10:00:22
Söööweeet! :) *gnuggar händerna*

Griffin
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: KeyCat on January 04, 2003, 19:02:22
TD: någon mer information eller intryck att spilla till alla oss som väntar?

/Christer (a.k.a KeyCat)

Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: efilur on March 01, 2003, 12:52:24
Excel - bra beskrivning;). Flanker Excel! Skulle du kunna utveckla dina åsikter litet? Jag gillar det du skriver om Flanker/Lock-on som en mer renodlad stridssimulator än ett spel, men har bara erfarenhet av Flanker 2.03 och 2.51. (Har dock Su-27 1.5 Squadron Commander i bokhyllan)

En annan grej - kommer den här j2k programmeringen från F2 att finnas med?

------------------------------------

" Flanker2 var ett försök att "spela till det" som misslyckades fatalt. "

" Den första utgåvan älskade jag!
Den andra hatade jag från den dag jag såg den först  
Denna gillar jag redan nu. Tror jag håller på att bli återförälskad"
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: TrakDah on March 25, 2003, 14:15:11
Tjena alla

Ledsen jag "försummat" er, men sanningen att säga så jag vare sig haft tid eller lust... Mitt liv lider just nu av oerhörd nedstämdhet pga jobbet - jag vantrivs.

Å andra sidan har det hänt en hel del kul också på den delen av livet som inte rör jobbet, så i juni ska jag bli pappa.

...men det är inte därför jag skriver nu :)

Lomac har såvitt jag ser det stagnerat. I varje fall såtillvida att jag har slutat att skicka in nya buggar för jag anser att dom först måste fixa de som vi rapporterade före jul. Sen dess har vi bara sett ett fåtal uppgraderingar, och ingen är något att skriva hem om ur nyhetsvärde. Men det går framåt så sakterliga.

Kort svar till efilur: ja det kommer att finnas kvar och så som jag ser det är det en väl utvecklad modell för fri kontrollkonfiguration i Lomac.
Jag kan inte just nu utveckla mina åsikter, för det finns inte så mycket att säga som inte redan sagts, men själv anser jag att det där med dynamisk kampanj osv inte är viktigt i Lomac. Jag ser hellre att dom fixar bra AI samt flyg- och fysikmodeller "per uppdrag" så att säga. Jag vill att de uppdrag jag flyger ska bli bra, sen kan jag förlita mig på den uppdragsskaparexpertis som finns där ute för uppdragen.

Det som oroar mig just nu är bl a:

1. hur mycket bättre kommer AI att bli? Blir detta F2 (2.5) plus AI för markstrid eler kommer hela AI:t att ses över som jag anser att det behöver?

2. hur illa kommer detta spel att bli ur CPU-synpunkt? Till skillnad från IL-2, JF18 och framförallt F4 finns inget "bubble"-system. Det innebär att alla objekt i världen är aktiva objekt i alla lägen. Det får den följverkan att för varje objekt med AI och F/F-modeller så belastas CPU:n linjärt oavsett hur långt ifrån dig det objektet befinner sig. Och då AI alltid fungerar på "max" (finns inget lågCPU-AI, det är vad Bubble syftar till att komma åt) så är det _tugnt_ för CPU:n att få nya objekt. Om vi går tillbaka till Flanker 1.5 så var det så illa där att vissa tyngre uppdrag gick på knäna på en P-300!

Lösningen på ovanstående är Bubble eller det IL-2 och JF18 gör, nämligen aktivitetsberoende objekt. Dvs sådana objekt som bara dyker upp efter att du triggat dem (t.ex flyger för nära nånting, eller flyger för länge, eller spränger det ena eller det andra). Flanker har aldrig haft detta system och kommer mig veterligen inte att få det nu heller :(
I F2 var det så illa att objekt som landat fortsatte vara aktiva även efter att de parkerat på rampen!

3. Hur illa kommer AI att bete sig på och kring flygplatser? I F2 var det tätaste 2 plan kunde landa 2 minuter! Detta är ohållbart då en bombarvinge med eskort ska landa (uppemot 16 plan) samtidigt som andra ska lyft. Dessutom brukade F2 AI:t krasha i varandra då de taxade på och ännu hellre över start/landningsbanan (de som taxade såg sig inte för, och tillika såg de som landade inte heller om nånn/nåt blockerade banan. Efter en sådan krasch fortsatte AI:t att landa i varandras kratrar!)

Som ni ser ovan så lider Flanker av allt som rör försök till att simulera omgivningar och/eller realla operationer. Det är inte här Flanker har sin styrka.
Dess styrka är i att skapa realistiska strider och uppdrag med luftförsvar o.dyl. Att "leka krig" överlåter jag med varm hand åt F4 m fl! I Flanker vill jag testa ett uppdrag.

Flygsimmarnas Excel :)

/TD
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: griffin on March 25, 2003, 15:27:56
Grattis TrakDah! Kul!  :) Första?

Ja, när vi är inne på avdelningen announcements så får jag väl nämna att jag också skall bli farsa (för andra gången då) i maj! :D

Vad gäller Lomac. Jag ser med tillförsikt och optimism fram emot den! Jag är lättsåld på ögongodis, bra flygmodeller och fysik och det fanns det ju gott om redan i Flanker 2. Vad jag bara hoppas är att det blir stabilt i slutänden och ger ett solitt intryck, nåt som jag faktiskt saknade i Flanker 2.

Den som lever får se :)

EDIT: intressant det där om 2:an. Varandes i branchen kan jag ju säga att i alla fall jag/vi anser att det är av yttersta vikt att motorn städar upp inaktiva objekt och att man ser till att de som inte behöver vara aktiva fullt ut inte är det. Fattar faktiskt inte att de lämnat det därhän i t.ex. F2.


mvh Jens/Griffin/DFL
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Obizzz on March 25, 2003, 16:10:14
kul för ditt barn maj är en bra månad att fylla år ;)

ja ett grattis till dig är väl kanske på plats också hehe och även TrakDah då

Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Mikke_EAF331 on March 25, 2003, 16:48:05
Grattis TrakDah och Griffin. :)

Oh, you hate your job? Well why didn't you say so? There's a support group for that... it's called "EVERYONE", and we all meet at the BAR!
- Drew Carey :D

Låter lite synd på LOMAC, men för egen del skulle det nog ändå mest handla om enkla 1 mot 1 eller 1 mot flera och kanske (om det funkar bra) lite onlineflygning, som omväxling till FB.
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: ft on March 25, 2003, 17:00:12
Haha, det finns bara en hobby som är dyrare än flygning... och i den rumsrena versionen av skämtet är det barn (den icket rumsrena penetrerar mer på djupet i frågan, så att säga). Får ta chansen att gratulera er bägge så mycket! En annan är nöjd med att försöka ta hand om en chinchilla och ett pengaträd... spänner bågen lite mindre högt än så länge. Kommer fortfarande ihåg småsyskonens trotsåldrar! :D

Vad gäller AI så tycker jag F4 träffade en bra gyllene medelväg med 2D/3D-kriget. Att ha varenda objekt med full AI konstant i ett stridsområde måste, eftersom databehandlingsresurserna är begränsade, medföra att själva AI:n bantas. Om ni frågar mig är inte det ett alternativ, tafflig AI sabbar all trovärdighet snabbt. Mycket hellre då att endast relevanta objekt simuleras medan andra, mer fjärran objekt, följer ett enklare regelsystem.

Finns såklart problem med det också, men hinner inte gå in på det nu. Jobb och grejer!

Mvh,
 /ft
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: griffin on March 25, 2003, 20:48:31
tack =)

jovars, men att kalla barn en hobby är som att kalla sova ett fritidsintresse. Eller nåt. Pröva arbete, livsstil, hobby och tivoli - allt i ett. Och lite till.

Hmmm. Just tivoli är nog en bra liknelse. Det kostar en massa stålar, är mestadels jävligt skoj och omtumlande. Men det är lätt att bli illamående... Fan, det där passar in på kröka med polarna med. Jag skall nog lägga liknelserna på hyllan och fokusera på viktigare saker känns det som.

:D
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: SledgeHammer on March 25, 2003, 20:56:06
Men... sova är väl ett fritidsintresse..?
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: griffin on March 25, 2003, 21:46:49
Ja, det kanske det är. För mig, eller snarare för min flickvän är det inte ens det. Det är en bonus. ;)
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: SledgeHammer on March 25, 2003, 21:54:36
Jo så här är det... man sover ju på fritiden (för det mesta) och eftersom man inte mår så bra utan sömn så är det ju i ens intresse att göra just det. Fritidsintresse. =)
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: griffin on March 25, 2003, 22:44:10
Det ligger i ens intresse att pippa med. Och pippar man blir det barn, förr eller senare för de flesta. Således kan det även denna väg härledas att barn är ett fritidsintresse, då de flesta pippar på fritiden. Eller? :D

En bonus kanske kan definieras som något oväntat, men trevligt. Och det är onekligen trevligt att sova. Trevligheten ökar exponentiellt med bristen på sömn. Detta blev jag högst varse om i lördags morse då min magsjuke son på drygt 1Ã,½ vaknade 03:30 och det inte fanns nån annan råd än att konka in den lille till vår säng. Där tillbringade han först en timma med att gny, rotera på sig i alla dimensioner med en frekvens som får en P4 att skämmas. När detta toppats med att kräkas ned både sig och vår säng med erforderlig sanering som följd infann sig lugnet först när klockan var 07:00 och det är normal uppstigning för honom. Det gick inte att trösta honom än mindre att få honom att sova. Att ge ett magsjukt barn frukost är inte för de otåliga, och innan man vet ordet av har dagen börjat. Beslutet att lägga sig så "sent" som 23-24 dan innan ter sig då både korkat och oförståeligt. DÅ... då är sömn en trevlig bonus. Min flickvän tog sig, lika trött som jag, an att ta hand om grabben medans jag försökte somna om. Detta kan vara förvånansvärt svårt en sådan natt. Vilket inte gör saken mindre absurd.

Har jag frestat er med att skaffa barn nu? :p Det är så himla lätt att späda på icke-föräldrars fördomar och beslutsamhet att vänta med barn. Det är desto svårare att göra det motsatta. Att förklara känslan när ens lille grabb fullkonligen spritter av lycka och tultar fram över hallgolvet med utsträckta armar och ett strålande leende - bara för att man är den man är och kommer hem. Eller känslan av att höra ljudet när den lilla förnöjt snuttar i sig vällingen i sin barnsäng och sedan tittar på en med sömndruckna och belåtna ögon för att sedan somna. Det går inte att förklara...

Oj. Förlåt. Jag skenade. Som vanligt.
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Jotte on March 25, 2003, 22:58:28
Vet vad du menar griffin, fast av erfarenhet med mina syskons barn. :)
Bror mins lilla Anna och ett troll... ;)
(http://w1.522.telia.com/~u52214146/AoJ.JPG)

När hon kryper upp och sätter sig intill en sådär förstår jag precis vad du syftade på griffin. Går inte att beskriva med ord. :)
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: griffin on March 25, 2003, 23:02:54
:p

(oj, off-topic igen. varför händer det alltid när jag är i närheten?)
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: SledgeHammer on March 26, 2003, 00:50:44
Griffins hobby: att vara off-topic. Eller var det fritidsintresse..? :p
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Jotte on March 26, 2003, 06:41:57
Tråden som sådan hade ändå börjat stagnera..... den behövde nytt liv. :D ;)
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: ft on March 26, 2003, 08:56:26
QuoteOriginally posted by griffin
Pröva arbete, livsstil, hobby och tivoli - allt i ett.

Låter som min gamla Golf -87!

Besiktningen var INTE kul. Höll på och skruvade 39:or på dagarna just då med start halv åtta, raka vägen hem och skruva bil till nio. Och så höll det på nästan två veckor. Allt krånglade. Rostiga balkar, avgassystemet trillade av, elsystemet hade ett eget liv, generatorremmen halkade, kuggstången som spänner remmen var inte med på noterna..

Den fick flytta till Norrköping strax efter det. Se upp, Griffin!

 /ft
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Mikke_EAF331 on March 26, 2003, 09:03:34
FT, det där med pengaträd lät intressant. Är det bara att plocka, eller? Och så finns det dom som säger att pengar inte växer på träd... :-OO Jag har bara väntat på att hitta ett sånt träd. :p
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: ft on March 26, 2003, 10:23:43
Njae, det är en tjockbladig blomma. Inte lika kul som det låter!

Dessutom är det ett sjå att hindra chinchillan från att äta upp pengaträdet. De är inte kompatibla. Eller möjligen alldeles för kompatibla.

 /ft
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Mikke_EAF331 on March 26, 2003, 10:52:55
Attans, ännu en illusion krossad. ;)
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Phlerp on March 26, 2003, 15:44:57
QuoteOriginally posted by ft
Höll på och skruvade 39:or på dagarna (...) Allt krånglade. Rostiga balkar, avgassystemet trillade av, elsystemet hade ett eget liv, generatorremmen halkade, kuggstången som spänner remmen var inte med på noterna..

Ha ha... Om man läser ditt inlägg som jag gjorde (se citatet ovan) så blir man lite orolig för kvaliten på svenska flygplan :D :D :D
Insåg ganska snart att jag måste läst fel, läste om igen och förstod med ens vad det egentligen handlade om.
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Obizzz on March 26, 2003, 16:14:27
ja när avgassystemet på en 39:a trillar av då är det illa ;)
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: ft on March 28, 2003, 13:37:25
QuoteOriginally posted by Obizzz


            ja när avgassystemet på en 39:a trillar av då är det illa ;)

Undrar om det blir sånt där tufft Volvoraggartraktormuller (ââ,¬ÂNej, jag har inte tappat dämparen. Det skall vara så! Nej, jag har inte kvaddat fjädringen. Den skall vara så låg!ââ,¬Â) om A8 (utblåset) trillar dän? ;)

 /ft
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Obizzz on March 28, 2003, 15:41:52
hehe nej den rostar inte under färgen den skall vara så ;)
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: efilur on April 01, 2003, 03:18:22
Hej TrakDah, tack för svaret. Är fortfarande lite jag undrar över i jämförelsen mellan Su27 och F2. På vilket sätt "spelades F2 till"? Kan ju inte bara vara att de gjorde grafiken snyggare som irriterade dig. Känslan av Su27 måste väl känts mer kompromisslös på nåt sätt - men vad var det som lades till eller togs bort som väckte ilska:-(?


" Flanker2 var ett försök att "spela till det" som misslyckades fatalt. "

" Den första utgåvan älskade jag!
Den andra hatade jag från den dag jag såg den först"
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Mr Jim on April 02, 2003, 21:11:44
Jotte>Söt liten krabat, min äldre syster har 2 helt vilda småpojkar, typ som gremlins, fast värre. Synd bara att dom verkar finna mig mer och mer häftig ju mer jag försöker ignorera dom.

Griffin>Att kalla pippi för ett fritidsintresse var riktigt kul. Kul att läsa om era liv. Jag har hört att barn är lite som lumpen, man hatar det när man upplever det. Sen när man är fri så saknar man det nåt så djävulskt.
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: griffin on April 02, 2003, 21:37:42
Njae... Det är inte nåt man hatar under tiden. Men det finns helt enkelt ett liv före och efter man fått barn.

Att jämföra med lumpen är inte så funkis. Det finns mycket som är jobbigt med att ha barn med det finns också få saker som är så belönande och meningsfulla som att ha barn. Tycker jag. Lumpen var... eh... ja, just det. Lumpen. Det var jobbigt och givande, men att jämföra känslan av ett avklarat baskerprov med känslan av att första gången hålla sin son i famnen är rent befängd. :)

Nej, det är nog lite mer som sex. Innan man haft det har man ideer om hur det är och många av dem är ganska felaktiga. När man väl haft det har man svårt att förstå hur man klarat sig utan det innan. Och det finns bra sex och dåligt sex. Bra sex är himmelskt, dåligt sex kan vara allt mellan plågsamt och skittrist.... men det är fortfarande... sex!

Det som haltar mest med den liknelsen är att alla kanske inte går och längtar efter barn på samma sätt som en 15-åring väntar på att få sig sitt första nyp. Så var vi där igen. Mr Offtopic har slagit till igen! Oh yes!

Lol förresten, Gremlins. Barn är som hundar, de går på de som vill hålla avstånd. :) Har du försökt med omvänd barnpsykologi? Häng på dem som fan så kanske de tycker du är ointressant... :)
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: TrakDah on April 03, 2003, 14:11:01
QuoteOriginally posted by efilur
[...] fortfarande lite jag undrar över i jämförelsen mellan Su27 och F2. På vilket sätt "spelades F2 till"? Kan ju inte bara vara att de gjorde grafiken snyggare som irriterade dig. Känslan av Su27 måste väl känts mer kompromisslös på nåt sätt - men vad var det som lades till eller togs bort som väckte ilska:-(?

Ska besvara detta så gått jag kan

Det var ett tydligt uttalat mål med F2 att den skulle spelas till Carl uttryckte det som att det ska vara en "Study-sim man kan växa med". På den tiden var den jämförelsen alla gjorde F4:s olika svårighetsgrader avseende flygmodell och avionik.

Ett par exempel på vad hur detta skulle åstadkommas:
- GUI:t som inte fick vara (!) Windows, utan skulle vara eget med grafik osv
- Träningsuppdragen med tal à la Longbow2
- Musik i GUI:t
- Olika svårighetsgrad (vilket jag anser missades totalt utom för AI:ts dumhet, som dock redan fanns i Sue (=Original-Flanker))
- Fokus på kampanjaktiga uppdrag med i lådan (till skillnad från Sue som hade flera lösa uppdrag)

Inget av ovanstående hade irriterat mig förutsatt att det gjorts rätt:
- GUI:t har stora problem med att det är segt; musen tenderar till att "släpa efter", samt så var det inte lika användbart för att ska auppdrag i editorn som Sues
- Träningsuppdragen var alls inte lika bra som Longbow2:s, och fyllde nätt och jämnt sina mål pga problem i F2, t ex att markmål inte syntes på radarn (se nedan utlägget om den radarn) föräns man var inpå målet och hade det inom synligt avstånd!
- Musiken.............
- Svårighetsgrad som vare sig påverkade flygmodell eler avionik (endast Engelsk HUD och HDD tillkom!)
- Uppdragen i "kampanjen" tycker i varje fall jag är värdelösa

F2 var i egentlig mening Sue+nytt.
Fast F2 var behäftade med problem där Sue inte hade några fel, utöver problem som fanns i de nya delarna av F2. Dessutom behölls också de flesta problem Sue hade!

Exempel på problem som inte fanns i Sue:
- Markradar som endast ser mål om dom redan är inom synligt avstånd
- Markradar som halverar skärmuppdatering
- "Stutter" vid all flygning (de flesta har inte sett det men det är tydligt om man vet hur man ska se det)
- Problem med Schlem som inte fungerade som det ska
- "Omarbetad" padlock som inte fungerar

Exempel på nya funktioner med fel:
- Klumpig chat-funktion
- AI som kör in i varandra på marken
- Långsamt trafikkontroll
- Skepp som inte håller formation och som krockar i svängar
- Avsaknad av "Bubble", och objekt som belastar AI efter att de landat (i Sue plockades de bort. Overkligt, men effektivt)
- AI:t sattes än mer ur bruk! Har du nånsin testat att flyga ensam mot 4 AI? 3 kommer att flyga längs sin rutt medans endast en attackerar dig. Så du kan enkelt plocka ned 3 utan strid och sen har du bara en kvar att slåss mot!
- Klumpigt AI med nära på ingen luft-till-mark-intelligens. Det var dåligt i Sue, men blev sämre i F2! Kolla hur lång tid det tar för en A-10 att med 6 AGM65 attackera 6 pansarvagnar (facit: 6 myyyycket låååånga attack-inflygningar. AI:t kan bara avfyra ett vapen per runda, sen måste det backa nästan hela vägen till föregående brytpunkt för att börja om!)
- Ny, mer verklighetstrogen luftradar - som vare sig funkar som den ska eller som den gör på riktigt...

Exempel på medflyttade problem:
- "Pop-up": byggnader och markmål som "inte finns" förräns man är omedelbart ovanför dem.
- Rote som lämnar dig och som flyger helt utan koordinering (t.o.m Ef2000 hade hyfsad rote-funktion!)
- Sjukt bra missiler - missvisande namn helt enkelt: dom träffar för ofta och borde heta "träffiler"
- AI som inte påverkas av mörker/dimma/moln, dvs att de har samma SA i alla meteorologiska förhållanden! Förvärrades av F2 då den införde mycket fler och mer extrema väderförhållanden
- Alltför skriptad post-stall-flygmodell
- Fel uppgifter avseende prestanda på AI:t FM, t ex F-16 med "instantaneous 8,5G" och "sustained 7G"

...jag kan fortsätta :)

Som det ser ut just nu i lomac så fixas en hel del av ovanstående till. Det som oroar mig mest är AI:t (inkl ATC o dyl) och Bubble/aktiva objekt.

Vi får se, i höst som det verkar...
/TD
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: efilur on April 23, 2003, 22:29:23
Hej! Intressant lista, saker man inte alltid tänker på när man låter sig fångas (immersion) och inte har nåt att jämföra med. Men jag har ju bara upplevt Flanker ganska ytligt. Får hoppas Lock-On blir så bra som den skulle kunna bli! Vad gillar du IL-2 och FB?
Title: Replying to Topic 'Tänker inte använda lätt-tolkade ord...'
Post by: Mr Jim on April 24, 2003, 13:01:21
Jag tycker kanske inte om windows fönstersystem men jag är van vid det och det brukar gå hyfsat snabbt, förstår inte heller varför dom valde att göra ett eget till F2 som dessutom som du säger jag iallafall upplevde som väldigt segt. Tyckte verkligen om Flanker 1.2 och 1.5