Radarvarnaren för de ryska planen visar rätt mycket info, men ser väldigt primitiv ut. Där ligger bra tutorials ute för hur man använder den, ända tillbaka till Flanker 2.0-tiden. Men om jag plockar ur minnet så är där 5-6 lampor undertill som indikerar vilken typ av radar det är frågan om, prickarna runt om visar varifrån i ens hemisfär man blir belyst, en fast lysande ring runt hela RWR visar att radarn låst på en, och när den blinkar med pip att en missil avfyrats. Troligen gäller detta bara för radarmissiler, dvs den plockar inte upp Sidewinders och dylikt, men jag är inte helt säker där. Cirkeln "räknar ner" med allt färre lampor ju närmare missilen kommer.
Den visar också vilket hot som är mest prioriterat, men jag har glömt hur, och den här sista grejen är vad man lätt missar om man bara försöker förstå den intuitivt. Att förstå denna RWR till 100% är avgörande för ens överlevnad.
Att man kan skjuta AA10 både som radar och IR betyder mycket, särskilt då i ER- och ET-varianterna. Börja med en ET som tvingar honom på defensiven, och kanske 10-20 sec efter launch en ER. Avfyrar man då dessutom en R när dessa är i slutfasen sig blir det svårt för honom, förutsatt att man är högst och snabbast när fighten börjar. Planerar man att skjuta tre robotar på det sättet får man hålla farten hög hela tiden medan man gör F-pole för de två första. Annars tänker jag att man kunde dra av farten efter att ha avfyrat dessa för att minska closure rate, men det förutsätter ju att man VET att ingen kan nå en.
Craig Penrice, testpilot för Eurofighter i något program från Discovery:
"...and it also means you can be at 40000 ft within a minute from takeoff, and only five miles down the road from the runway you took off from. It´s rocket ship territory that really."
"Translated into a fighting situation, basically for air to air, the plane that gets the highest, the quickest, and fastest, is going to have the best first shoot opportunity. So the higher I am, and the faster I am, the greater range any given missile with have for at least my airplane, so I want to get as high and fast as I can as quick as I can. That´s where excess thrust is always a boost.
Man kan tänka sig att nuvarande JAS ligger i lite underläge för denna typ av prestanda jämfört med Su-27-derivaten och Mig-29, samt undra hur mycket den kompenserar för det genom mindre radarsignatur och troligen mer avancerad ECM.
Samt hur JA37 stod sig mot JAS i det avseendet. Har för mig de officiella skrytsiffrorna för JA37 var 0 till 10000 meter på under 90 sek, och då räknande dom nog från att planet började rulla, och inte från när det lättade från banan.
Hur menar du med "får tumbleweed"?