Author Topic: DCS: AJS-37  (Read 19350 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: DCS: AJS-37
« Reply #32 on: December 20, 2016, 19:18:30 »
Tapp, tapp, tapp, siter och väntar på att Viggen skall släppas.
Vi kanske blir några stycken som kan flyga ihop, lite som på gamla tidens LAN i Halmstad :)

Ni unga: Vi träffades faktiskt på riktigt :)

Jag kommer säkerligen vara intresserad av onlineflygning.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: DCS: AJS-37
« Reply #33 on: December 20, 2016, 23:30:53 »
Ni unga: Vi träffades faktiskt på riktigt :)

Limpmacka och juice-frukost på FMHS. Brandkårskorv i oljefat och OFP med alldeles för många moddar. Trevligt, trevligt. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: DCS: AJS-37
« Reply #34 on: December 21, 2016, 13:32:20 »
"Trycker LIKE" på den  ;D

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: DCS: AJS-37
« Reply #35 on: December 26, 2016, 11:58:57 »
Viggen är nog f.ö. första planet någonsin som jag avser försöka lära mig "från grunden". Jag har aldrig riktigt sett nöjet i att göra ramp starts, ha idiotkoll på hur man ställer in positionsljus eller ha exakt korrekta procedurer för hur man taxar. För mig är det vapensystem och kanske framförallt taktik kring hur man får eld i målet utan att själva äta gräs som lockar med flygsimulatorer.

Men den här gången ska jag verkligen ge hela ramp-start prylen ett seriöst försök.

Hur resonerar ni?

Ingår inte en checklista man kan skriva ut? Det är väl ingen som kräver att man ska lära allt utantill. Kolla Mayday/Haverikommisionen, trafikflygarna läser innantill, borde vara samma med de militära. Sen när man gjort det ett antal hundra gånger lär det förstås sitta.  :) Det är nog lättare att bara köra navigering, flygning och landningar under den fasen man tränar på checklistan. Vapensystemen skulle jag tränat separat och så tidseffektivt som möjligt, byggt träningsmissions med start i luften, och försökt bli bra på ett system i taget.

Om de nu i simulatorn har byggt in möjligheten till samma mindgame som de riktiga piloterna erfar, och man sen tar genvägar, vad får man då? Jag tror det kan funka att lägga sig på en lite lägre nivå ifall man kör attackuppdrag ihop med andra, men börjar man respawna för att köra planet till samma typ av furball om och om igen, då är det kört. Då kan man lika bra börja döda zombies i något FPS-spel.

Hur lång tid ska det då ta innan man är "varm i kläderna" ifall man tar det superseriöst? Jag vet inte, allt från någon vecka till ett par månader.  Det beror nog mycket på om det finns frågetecken som behöver redas ut, eller om all information man behöver är serverad.

Finns rätt många kandidater i den här serien nu, måste bara få till att bygga någon form av rigg för stol, hotas och pedaler.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: DCS: AJS-37
« Reply #36 on: December 28, 2016, 22:56:29 »
Har inte rört annat än Ka-50 och A10C på många år i DCS.

Det fick det bli ändring på inför Viggen! Handlade FC3 på rean och det är ju riktigt trivsamt (när man fått till vettiga Hotas profiler)

Har primärt kört Su-27. Säga vad man vill om hur pass användarvänlig avionik den har, men man skojar inte bort 10 AAM.

Kört samma mission säkert 10 ggr, "hawgs to the slaughter" där jag i regel blivit slaktad gång på gång när min rote Su-27 skall ta sig an 4 st F-16 och sedan A10:or på det.

Det är minst sagt viktigt att få robot i luften först, tog ett tag innan jag hittade launch override så jag kunde skjuta utanför normalt envelope. Sedan skall det också erkännas att jag får tumbleweed när det övergår i WVR, speciellt då det rör sig om ett nattuppdrag (dock med bra ljus).

Labels är fusk men nödvändigt för mig nu när jag är så pass ovan att flyga jakt.

Har testat lite F15 också, den känns konstig. En sväng med full AB så är all fart borta och den dinglar som ett asplöv. Men det är nog realistiskt. Radarn är åtminstone mer bekant, likaså RWR. Radarvarnaren i Su-27 sitter dels helt konstigt till lågt i cockpit, dels säger den inte en lekman särskilt mycket.

Viggens är iofs ännu mer rudimentär med 6 st lampor samt olika pip för olika radarsignaler - men AJ37 är 60-talsteknik, Su27 känns lite modernare.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: DCS: AJS-37
« Reply #37 on: January 01, 2017, 17:40:29 »
Radarvarnaren för de ryska planen visar rätt mycket info, men ser väldigt primitiv ut. Där ligger bra tutorials ute för hur man använder den, ända tillbaka till Flanker 2.0-tiden. Men om jag plockar ur minnet så är där 5-6 lampor undertill som indikerar vilken typ av radar det är frågan om, prickarna runt om visar varifrån i ens hemisfär man blir belyst, en fast lysande ring runt hela RWR visar att radarn låst på en, och när den blinkar med pip att en missil avfyrats. Troligen gäller detta bara för radarmissiler, dvs den plockar inte upp Sidewinders och dylikt, men jag är inte helt säker där. Cirkeln "räknar ner" med allt färre lampor ju närmare missilen kommer.
Den visar också vilket hot som är mest prioriterat, men jag har glömt hur, och den här sista grejen är vad man lätt missar om man bara försöker förstå den intuitivt. Att förstå denna RWR till 100% är avgörande för ens överlevnad.

Att man kan skjuta AA10 både som radar och IR betyder mycket, särskilt då i ER- och ET-varianterna. Börja med en ET som tvingar honom på defensiven, och kanske 10-20 sec efter launch en ER. Avfyrar man då dessutom en R när dessa är i slutfasen sig blir det svårt för honom, förutsatt att man är högst och snabbast när fighten börjar. Planerar man att skjuta tre robotar på det sättet får man hålla farten hög hela tiden medan man gör F-pole för de två första. Annars tänker jag att man kunde dra av farten efter att ha avfyrat dessa för att minska closure rate, men det förutsätter ju att man VET att ingen kan nå en.

Craig Penrice, testpilot för Eurofighter i något program från Discovery:

"...and it also means you can be at 40000 ft within a minute from takeoff, and only five miles down the road from the runway you took off from. It´s rocket ship territory that really."

"Translated into a fighting situation, basically for air to air, the plane that gets the highest, the quickest, and fastest, is going to have the best first shoot opportunity. So the higher I am, and the faster I am, the greater range any given missile with have for at least my airplane, so I want to get as high and fast as I can as quick as I can. That´s where excess thrust is always a boost.

Man kan tänka sig att nuvarande JAS ligger i lite underläge för denna typ av prestanda jämfört med Su-27-derivaten och Mig-29, samt undra hur mycket den kompenserar för det genom mindre radarsignatur och troligen mer avancerad ECM.

Samt hur JA37 stod sig mot JAS i det avseendet. Har för mig de officiella skrytsiffrorna för JA37 var 0 till 10000 meter på under 90 sek, och då räknande dom nog från att planet började rulla, och inte från när det lättade från banan.

Hur menar du med "får tumbleweed"?

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: DCS: AJS-37
« Reply #38 on: January 01, 2017, 19:56:22 »
Tack, bra inlägg!

"Tumbleweed
Indicates limited situational awareness; no joy, blind; a request for information."

Dvs, jag får dålig SA helt enkelt vilket inte är alls konstigt då jag kört så lite luftstrid senaste åren.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: DCS: AJS-37
« Reply #39 on: January 02, 2017, 00:30:10 »
Ja, den ryska  RWR'en är faktiskt ganska användbar när man väl lärt sig att använda den. Jag flög en hel del Su-25T förr och då kom den väl till pass.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names