News:

No significant change

Main Menu

Hur högt?

Started by Horizon, June 18, 2010, 20:29:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Hur högt kan man flyga de olika flygplanen i IL-2 1946? Jag satsade en stund på att få upp en Bf-109 i stratosfären igår. Använde mig inte av prop pitch eller fuel mixture eller nåt sånt, allt var på "auto". Och ja, det är "no cockpit" ni ser.



Hur högt kan man komma egentligen? Vilka flygplan kommer högst?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

En sak till jag tänkte på... På vilken höjd utspelades de flesta luftstriderna? I flygsimulatorn handlar det ju oftast om 0 - ca. 3000-4000 meters höjd, men av dokumentärer får man uppfattningen att man ofta stred på mycket högre höjd, alltså uppåt 7000-8000 och ända upp till 10000 meter där bombflygplanen låg.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Justin Case

Saken är ju den att det är ju sällan i IL2 som vi måste stanna kvar på 5000m - 7000m och försvara det vi eskorterar, eftersom vi (iaf jag) sällan flyger eskort.
::)

Dock är det väldigt spännande att dogfighta i tunn luft

ft

Quote from: Horizon on June 18, 2010, 21:40:09
En sak till jag tänkte på... På vilken höjd utspelades de flesta luftstriderna? I flygsimulatorn handlar det ju oftast om 0 - ca. 3000-4000 meters höjd, men av dokumentärer får man uppfattningen att man ofta stred på mycket högre höjd, alltså uppåt 7000-8000 och ända upp till 10000 meter där bombflygplanen låg.

Det där knyter an till det största felet med onlineflygsimulatorer. De handlar typiskt om jaktstrid till inget annat syfte än själva jaktstriden. Det är totalt verksamhetsfrämmande. Det fanns oftast inget egenvärde i att försöka skjuta ner jaktflygplan. Flygkriget handlar om bombning, stöd till marktrupper, transport och spaning (glömde jag något nu?). Om inte jaktstriden tjänar till att understödja någon av de aktiviteterna så lär inte jaktstriden heller äga rum, eftersom ingen kastar sig in i en potentiellt dödlig aktivitet bara för att det är kul (det var det inte).

Om en sida t ex ville skydda bombplan så bröt de helt enkelt striden då den anfallande sidan inte längre bedömdes utgöra ett hot för bombplanen. Den anfallande sidan hade då inte heller något intresse av att fortsätta striden, om inte de ville binda upp eskorten för att andra egna förband skulle kunna ge sig på bombarna. Jaktstriden avslutades alltså typiskt genom att ena sidan uppnått sitt mål och drog sig ur.

Detta gjorde också att striden fanns där syftet fanns, d v s typiskt uppe hos bombplanen. En jaktstrid tenderar att tappa höjd. Därför avslutades den nog gärna på relativt hög höjd, så fort anfallarna inte längre realistiskt utgjorde ett hot mot bombflygplanen. I Il-2 fortsätter den istället sjunka och slutar med att alla inblandade flygplan ligger och kör Lufberrycirklar på lågan.

Jag har ett antal gånger i olika forum föreslagit att simulatorerna skall förses med formationer av AI-bomplan och att resultaten skall avgöras av vem som lyckas skjuta ner/försvara dessa. Dock så är Air Quake-mentaliteten nästan allenarådande bland onlinefolket, så gehöret har alltid varit väldigt ringa. Det är inte så många som kör flygsimulatorer idag som är intresserade av att simulera, utan det handlar om snabba adrenalinfixar och skit i historiken. Trist men sant.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Quote from: ftDet är inte så många som kör flygsimulatorer idag som är intresserade av att simulera, utan det handlar om snabba adrenalinfixar och skit i historiken. Trist men sant.

*visslar och ser mig omkring* :D

För övrigt mycket bra skrivet, herr Talibanskägg! Jag har faktiskt aldrig tänkt på luftstriderna under WW2 på det sättet förut, men nu förstår jag varför så många journalfilmer har contrails högt högt upp och varför man så sällan ser guncamfilmer från strid på lågan.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Justin Case

Tack där ft, du skrev allt jag ville men inte orkade skriva!  :laugh:

ctrl

Vi behöver kanske inte driva realismen in i absurdum. Men jag är en stark förespråkare för att våra virtuella flygningar alltid skall ha ett väsentligt mål, det skall åtminstone inte bara handla om att skjuta ner flest motståndare.

Detta kanske är ett av skälen till att jag egentligen föredrar co-op jmf med force-on-force eller andra team-spelformer.
Control
87th Stray Dogs VFW


ft

Just. Kan inte med "välj en sida, hoppa in och jaga kills"-servrar, och då är alternativet oftast coops.

Gamla Aces High/Warbirds, som var WWII MMOL, var riktigt läckert. Där hade man ett pågående virtuellt krig nästan a'la F4. Jag har för mig att det var inklusive AI-bombare till slut, och en variant var att mänskliga piloter kunde ta på sig att vara lead för en formation med AI-bombare.

Sedan fanns det Air Warrior. Pissig grafik och interface till trots så var det riktigt läckert när det sattes igång kompletta anfall. En av mina bästa spelupplevelser var att sitta som skytt i en bombare i ett massanfall över kanalen, ett par timmars flygning i realtid och flygplan, flygplan, flygplan överallt, alla med mänskliga piloter, och mängder av radio/intercomsnack.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus