News:

No significant change

Main Menu

Allting har en ända...

Started by Snajper, March 08, 2007, 15:24:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Obizzz

Hmm jag är verkligen inte rätt val för att fortsätta driva nosig.. mina flygsimtimmar 2006 kan nog räknas på ena handens fingrar och det var under lanet vi körde.

Jag har ingen teknisk koll alls på vad som krävs. Nosig.se ligger ju för närvarande på one.com vet inte vad de har för regler och dylikt om att driva forum eller ens hur snabbt det skulle vara, misstänker att ett forum kan vara för tungt. Jag har kvar nosig för jag själv använder min e-post där ganska ofta det är väl egentligen enda anledningen :-OO

Jag har en webserver till för martinoberg.se men jag har inte alls koll på vad den klarar av osv och som sagt intresset från min sida är väl tyvärr inte jättestort.

Jag kommer givetvis kika in på nosig om det lever vidare i någon form men som ni kanske märkt här syns jag alltmer sällan. (vill man träffa mig är rejsa.nu bästa tipset :D)

Avslutningsvis vill jag också passa på att tacka Karl för vad han har gjort för när nosig var som mest aktivt så hade jag kanonkul här och har fått träffa många nya vänner. Har nog träffat alla stammisar här på riktigt minst en gång. Japp även Sledgehammer :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Lupson

Instämmer i tackkören till Snajpers ära.

Ett alternativ vi kan kolla på för forumets fortlevnad är att hosta det hos "forum24". Är själv mycket aktiv på ett forum hostat där och efter dom flyttat servrarna till Sverige från USA härom veckan har det fungerat finfint. Dom kör PHPBB2 där. Dom har en tjänst för att exportera sin forumbackup därifrån för typ 150 :-. Dom kanske kan tänka sig att för en liten summa pengar importa vår Nosig-databas in i ett nytt forum? Kan vara värt att kolla upp, själva forumtjänsten är gratis.

Sen får vi utse några admins, moderatorer etc. men det är väl inget problem.

Även inte heller jag skriver så mycket läser jag forumet varje dag och vill verkligen inte se det försvinna. Jag åker på semester imorgon och är borta t.o.m. den 18:e. Därefter kan jag höra med forum24 om det finns möjlighet för ovanstående förslag - om intresse härifrån finns.

Avseende One.com har dom visserligen PHP och MySQL, tror dock dom kör en speciell applikationsserver och inte Apache i botten. Iaf var det så när jag byggde nosig.se.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

zebra

Även om man inte tillhör den mest aktiva skaran så finns nosig som en trygg
tillvaro när saker behöver luftas eller när man vill ta del av det som intresserar. Så vad ni än väljer så är jag gärna med och bidrar till (ekonomiskt) till ert fortsatt forum för oss simmer-nördar. Säg till vad som händer bara...

Tack till dig Snajper,, och tack till den/de som tar vid och håller nosig tillgänglig som en fast virtuell punkt i en orolig värld.  

z. :p

ft

Även jag vill inleda med att tacka Kalle för den tid som varit och den tid och de resurser han har lagt ner. Starkt jobbat!

Timingen känns rätt bra. Vi har ett LAN på gång där vi kan ses och reda ut hur vi skall göra. Jag är helt klart beredd att dra ett strå till stacken vad gäller administrerande. Jag har dock ett rätt ryckigt liv. Ibland är jag online nästan hela tiden, ibland försvinner jag några veckor. Det behövs alltså, som andra också sade, flera administratörer.

Kan vi hyra ett webbhotell som driver forumet är jag på. Det blir ingen jättekostnad per år även om bara vi som är mest intresserade pytsar in. Vad kostar forummjukvara i inköp/licens?

En dedikerad forumhost kan också vara ett alternativ, även om eget alltid känns bäst och tryggast.

Ibland är det stilla, ibland är det mer. Stämningen är alltid god och det är ett förjäkla trevligt (och kunnigt) gäng! Det sista betyder för mig mer än all aktivitet i världen. Det är inte många på de större forumen jag skulle vilja träffa personligen, men här är det snarare så att alla är folk jag definitivt vill ta en fika med om tillfället dyker upp. Och jag är en kräsen jäkel när det gäller umgänge! :)

Kalle, pallar du med att hålla det hela igång till en stund efter LAN:et i April?

Efter förrförra LAN:et pratade vi om föreningsbildning av det mer formella slaget med de för- och eventuella nackdelar det skulle innebära. Någon Linköpingsbo skulle titta närmare på det... kanske dags att ta tag i det och skaffa lite beslutsunderlag till i April. Skall sparka på den slöe rackarn! :-OO

Mvh,
 /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

#20
Jag är helt klart beredd på att lägga tid på att flytta nosigs forum som det är i nuvaranda skick. Ser egentligen ingen anledning att ändra på nåt alls, men jag skall undersöka möjligheterna att migrera forumet till nyare programvara när jag ändå är i farten. Men det viktiga som jag ser det är att forumet kan snurra på i sin nuvarande form så  mycket som möjligt. För jag ser helt klart att det finns intresse för det.

Jag tycker det verkar logiskt att lägga forumet på nosig.se. Men då du Martin äger den domänen så är det upp till dig. En sak är att du inte vill/har lust att lägga tid på det, men hur ser du på att upplåta plats på ditt webhotell om någon annan styr upp det? Att driva forum på b-one är inga större problem rent generellt. Har satt upp flera forum på One (som de numera heter). T.ex. kör Johan (Nauwa) sitt forum så. Det tickar på bra. Däremot är det inte alls lika självklart att webportaler/CMS snurrar på lika bra på One.

Jag har ett eget one-konto som jag kan utföra tester på i lugn och ro. Jag är också beredd att skaffa ett konto på ett webhotell för framtida drift av forumet om nosig.se inte blir ett alternativ. Klart, det skulle vara bra om nån/några är beredda att hjälpa till, om inte annat som moralisk support.

På eget bevåg börjar jag undersöka möjligheterna till migrering och kompabilitet med nuvarande forum och One. I en framtid hoppas jag kunna driva egen server 24/7 och då skulle jag inte tveka en sekund att hosta. Men jag tycker också det finns en poäng med webhotell.

Sen kan jag bara falla in i tackorden till Snajper. Du har gjort ett fantastiskt jobb och jag är  så glad du möjliggjort detta forum så länge.

mvh Jens

edit: och varför inte köra på mitt one-konto då kanske nån undrar. Tja, det känns mer logiskt att nosigs forum ligger på nosig.se snarare än familyolsson.se. Bara det. :D
snappahead

Rivvern_

Låter bra Griffin. Jag skulle gärna vilja hjälpa till att moderera och kommer stå för en bit av priset! Håller med dig där om Nosig.se och familyolsson.  ;)

Jompalainen

Tack för all tid du lagt ner Snajper! Jag har i sanning inte varit någon särskilt idog besökare, men det har alltid varit roligt att titta in.

Hoppas att det ändå finns en framtid för NOSIG.


Ylil. Jompa
1. Lentueen Päällikkö
Lentolaivue 34

Maverix

Snajper, ville bara tacka jag med....;)

Maverix