Author Topic: T-banevakterna och tolvåringen  (Read 4016 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
T-banevakterna och tolvåringen
« on: October 06, 2011, 00:13:07 »
Jag antar att de flesta sett klippet i nyheterna nu?

Vad i hela friden... hade mina föräldrar när jag var 12 fått se en film där jag, efter att ha blivit ombedd följa med efter att ha hoppat in mellan tunnelbanevagnar, sparkade efter vakterna så till den grad att jag blev försedd med handfängsel, då hade jag fått en sån utskällning att jag hade varit femton innan den var slut. Därefter hade jag inte fått vistas utomhus obevakad innan 18-årsdagen. Vakterna hade förmodligen fått en tårta för att de fick stopp på en farlig och idiotisk lek.

Den där grabbens mamma tycker att han "kan vara lite provocerande", men att så får det ju inte gå till - när hennes tolvåring inte fattat att man fan inte sparkar efter folk, allrahelst vakter. Nej, så får det verkligen inte gå till, men det är inte vakternas agerande som förtjänar att polisanmälas.

Grabbfan kunde kanske ha lärt sig något om hur man beter sig och att handlingar får konsekvenser - om inte hans kära mor istället hade gripit in och berättat för honom att han är kränkt och offer. Nu så lär vi skattebetalare få betala notan för hans grundläggande uppfostran om fem år eller så istället. Vad kostar en intagen per dag?

Det hela påminner om en skämtteckning jag såg för ett tag sedan, om skillnaden mellan 60-talet och 2000-talet. 60-talet illustrerades med en bild av en lärare som gav en elev underkänt. Vid lärarens sidor stod föräldrarna och hjälpte läraren att få eleven i fråga att förstå situationens allvar. 2000-talets motsvarande illustration var en uppgiven lärare som håller fram ett underkänt betyg mot en elev som gastande motsätter sig detta, hjälpt av sina lika gastande föräldrar...

Nu blir jag väl hedersmedlem i guldklass i GGG, men det var fan bättre förr.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Oden

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 197
    • View Profile
    • Email
Re: T-banevakterna och tolvåringen
« Reply #1 on: October 06, 2011, 08:04:04 »
Ja vad ska man säga.
Vi 60-talister verkar inte förstå grunderna i uppfostran, jag känner mig iaf väldigt ensam när jag hör föräldrar på fotbollen som diskturerar vilken skola de ska skicka sin lilla guldklimp till då den aktuella inte verkar fostra den så bra? WTF?

Har det blivit lite lyxglidarinställning i Sverige där alla tycker strikta regler är jätte bra - för alla andra - så de kan göra lite som de vill men samhället fungerar ändå?

Seriöst, den TV-morsan stör mig så in i bara helvete.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: T-banevakterna och tolvåringen
« Reply #2 on: October 06, 2011, 13:22:20 »
Jo, jag tänkte lite i samma banor som ft. Fokus borde vara på varför 12-åringar tillåts härja runt och bete sig illa, vad som får en 12-åring att sparka på ordningsvakten osv. Dock kan jag väl köpa att ordningsvakten kanske inte hade behövt ta till batongen i det läget. Å andra sidan sa killens morsa något om att killen lugnat ner sig rejält efter incidenten. Möjligt att killen fick lära sig att det finns något som kallas konsekvenser.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Rivvern_

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2769
  • "Guns don't Kill people. Chuck Norris kills people
    • MSN Messenger - Rivvern@hotmail.com
    • View Profile
    • Master Arms
    • Email
Re: T-banevakterna och tolvåringen
« Reply #3 on: October 06, 2011, 15:55:12 »
Har du länk till klippet?

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: T-banevakterna och tolvåringen
« Reply #4 on: December 11, 2011, 22:47:58 »
2000-talets motsvarande illustration var en uppgiven lärare som håller fram ett underkänt betyg mot en elev som gastande motsätter sig detta, hjälpt av sina lika gastande föräldrar...

Been there, done that...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: T-banevakterna och tolvåringen
« Reply #5 on: December 21, 2011, 11:38:32 »
Tror det skulle behövas att en lärarvikarie kliver in med ett utseende som är misstänkt likt Michael Douglas karaktär i "Falling down"... och med en mystisk bag som han lägger på katadern.  ;)

Såg ett program på Kunskapskanalen om svenska skolan jämfört mot Kina och Finland. Kinesiska ungar satt och vred sig av skratt när de visades någon matteuppgift som jämnåriga i Sverige kämpade med, eller om de kanske såg någon filmsnutt om svenska skolbarn. Och Finland, någon flumlärare åkte dit härifrån för att "vikariera" någon vecka, månad, minns inte.. men kliver in i ett klassrum där de ställer sig upp som på 50-talet. Eller som där läraren har idealen i en annan tid. Vad jag minns funkade skolan så även på 70- och 80-talet här, med vissa lärare. Ända upp på gymnasiet om jag minns rätt. Men han stod alltså där framför de finska barnen "Ahh tjena, ni verkar väldigt disciplinerade här, blir nästan lite chockad... men nu ska jag vara er kompis och vi ska eyy chilla... ha lite skoj ett tag". Somliga tittade på honom som om han var en amöba som råkat hamna lite fel...  :)

Matteuppgiften var vad blir 800 delat med 100. Han var även ute på stan med den på en skylt, och vuxna såsom högstadieelever gick bet. "Det går inte, fattar inte tänket, 80000?"

Vi tappar som fan. Men de tycker att vi ändå har ett visst övertag genom att eleverna antas trivas bättre och utveckla mer kreativitet i vår skola. Det är bara de konkreta faktakunskaperna som fattas.

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: T-banevakterna och tolvåringen
« Reply #6 on: December 21, 2011, 18:59:56 »
Det är bara de konkreta faktakunskaperna som fattas.

Ja, vad skall man med faktakunskaper till när man kan göra ett kollage och relateeeeeeeeera till andra?  ::)

Uppsnäppning a´la Finland är nog modellen. Fasen så man funderar på om inte Lundsberg eller vad den hette och penalism, i all sin vidrighet, ändå är bättre än den vanliga skolan...

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: T-banevakterna och tolvåringen
« Reply #7 on: December 21, 2011, 20:41:33 »
Lundsberg verkar helt ok, såvida man inte är klent byggd. Eller så behöver man ha svart bälte i något så man klarar att hantera ett par kamratuppfostrare som är 2-3 år äldre i rutan... Stod ju hundra artiklar om den skolan för ett tag sen, och det verkade som att någon först lyckats modernisera den några år under 90-talet, men sen hade föräldrarna och eleverna själva valt att sparka vederbörande och vrida klockan tillbaka till Ondskan-eran med bajsräder och kondombeklädda kvastskaft.  ;D

Tillexempel: En som det verkar vuxen anställd går förbi två äldre elever som spöar upp en yngre. Den vuxne flinar och säger: "har han verkligen gjort sig förtjänt av det där?" - Ja, husfar, vi tar det försiktigt!

Ursäkta, men jag hade nog hellre varit med i Hitler-jugend. (men det visste ni redan)

Finlandskolan såg faktiskt ut som min mellanstadietid, minus ett par lärare som inte var av det rätta virket. Jag fattar inte vad som kan vara så mysigt och kreativt med vår nuvarande skola. Egentligen kan det väl bara vara en sak som fungerar och får en att stå ut, och det är en lärare som är intresserad av sitt ämne och förmår förmedla det till eleverna. Och då funkar det väl inte om det är bullrigt, eller att alla ska söka sin kunskap själv (googla). Det gynnar ju bara de som redan har studievana akademikerföräldrar, vilket sades i programmet. Samt att de här förändringarna som lett till detta nederlag inte ens var vetenskapligt baserat, utan mer handlade om godtycke, experiment, trial and error.