Author Topic: Viggen 50 år  (Read 2643 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Viggen 50 år
« on: February 08, 2017, 20:56:07 »
Hade idag förmånen att via min fars deltagande i en lokal flyghistorisk förening få närvara vid 50 årsfirandet av Viggen på Såtenäs.

Det bjöds på ett antal intressanta föreläsningar innan eftermiddagen rundades av med Stellan Anderssons uppvisning med den enda luftvärdiga 37:an.

Föreläsningen av flygföraren som satt i cockpit vid det första vingbrottet var riktigt gripande. Hans beskrivning av hur allt blev fullkomligt svart, ett par minnesfrsgment av hur han satt som i ett skruvstäd helt säker på att det var kört, att han inte kunde nå utskjutningshandtaget - för att plötsligt vakna till och hänga i fallskärmen. Väldigt inlevelsefullt framfört, nästan så man kände att man själv var där.

Riktigt trevlig eftermiddag, speciellt då jag blivit lite Viggentokig det senaste i och med AJS-37 till DCS :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Viggen 50 år
« Reply #1 on: February 08, 2017, 22:29:24 »
Fick stå vid banänden och titta rätt upp i EBK vid vändningarna. Läckert! Framförallt som det är en repris på ett av mina första flygminnen. Alpina världscupen 1983 i Gällivare. Jag var där med min far när ett par Viggen kommer blåsande in över publiken och tar upp vertikalt. Skräckblandad förtjusning för mig. Enligt utsago mer skräckblandad skräck för lillsyrran, fyra år yngre, på fars axlar. Kommer ännu ihåg synen av att titta in i utblåset och det var samma idag. :)

(Sedan släppte de in oss ungar på Kavaheden när Herkorna flög in allt vad det var. Alla ungar rusade mot lastluckan i hopp om att kunna få autografer. Jag sprang mot cockpit och fick klättra in. Yay!)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus