"Must Have" om JAS39 Gripen

Started by Silverback, May 24, 2002, 10:07:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

... ja det var väl nåt sånt jag tänkte mig. Som sagt, det beror på många faktorer, inte minst motorn. Så jag antar att om det blir verklighet av planerna på uppgradering av RM12an så kan "äkta supercruise" bli  verklighet.
snappahead

Lupson

Tittade lite i "The Gripen magazine, nr 1 2001" som finns att läsa på www.gripen.com

I en intervju med Överste Per-Olof Eldh tas just supercruise upp och jag citerar:

"Gripen is supersonic at all altitudes and can cruise supersonically with an external load including fuel tank, four AMRAAM and two sidewinder missiles without the need to engage the afterburner."
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

SledgeHammer

Jovisst, men läste du lite i dokumentet som är länkat ovan? Om "äkta" supercruise som det var frågan om från början innan alla som kan komma upp över MACH 1 utan EBK också ville vara med.
Mvh  - Stefan -


Lupson

Läste dokumentet för några veckor sen men kom ihåg denna tråd då jag läste artikeln i Gripen magazine - hade dock glömt det mesta, men hade för mig att det rådde viss förvirring angående Gripens supercruise kapabilitet. Trodde faktiskt själv till för några veckor sen att Gripen inte alls kunde nå Mach 1+ utan EBK, men ibland blir man ju glad av att ha fel. Speciellt då planet lyckas med det med "normal" AA-last.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

ft

Den länkade FAQ:n verkade innehålla skitsnack. En del av luftflödet blir supersoniskt en bra bit under M1.0 vid det kritiska machtalet, så långt har de rätt. Men att kräva att ALLT luftflöde överallt skall vara supersoniskt? Bah, händer inte. För det första saktar själva chockvågen ner luftens hastighet tämligen ordentligt. Ett av huvudmålen i designen av många luftintag är t ex att åstadkomma en lämplig chockvåg för att ge motorn komprimerad luft
Är hastigheten genom luften, friströmshastigheten, över den lokala ljudhastigheten så flyger man supersoniskt. Punkt slut.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus