News:

No significant change

Main Menu

Intressanta flygningar

Started by ft, August 25, 2003, 09:52:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Tänkte dela med mig av en bra dag på fältet.

Först, utelandningsträning. Ett känt fält i Malmens södra utkanter med en rejäl jordhög vid tröskeln fick agera okänt fält. För mig var det okänt, instruktörerna har rekognoscerat och kommit fram till att det inte finns några större älgar eller byggnader på det. Ett varv runt för att granska, tidig bas p g a hård motvind... för tidig, konstaterade jag efter 20 grader av bassvängen men fullt hanterbart så jag valde att inte sträcka ut medvinden. Full broms på finalen för att komma ner till glidbanan, in över jordhögen med ett par meter till godo, full broms ner bakom och en snygg sättning med kort rullsträcka. Kändes fint!

Det var en del regn en mil väst fältet men det rörde sig söderöver. Molnen över fältet såg inte ut som om de tänkte börja regna så vi körde.

Sedan start bana 01, en ny erfarenhet för oss som alltid flyger 08/26. Rätt bra uppförsbacke på den, eller vad säger du BEQ? En del regnskurar dök upp närmare fältet under bogseringen så vi kryssade mellan dem. Kyttigt som sjutton, och en Twin Astir är inte det mest följsamma flygplanet - jag fick jobba rätt hårt. Fullt skev och lite roder ett par gånger under bogseringen. Ämnet för dagen maxprestanda med luftbroms - eller hur man kommer ner jäkligt fort. Full broms och Vne och tjohej, vad husen växer! Spinn, blaha blaha. Anslöt på medvinden p g a motvind och bromsövningar... och i bassvängen så visar molnen sin sanna natur. Ösregn, så det gick vågor längs huven! Och kyttigt så in i norden, hastighetsmätaren skuttade över 20 km/h. Med Vref på 105 är det märkbart. I ena ögonblicket upp som en raket, i nästa fem meter sjunk. Drog upp farten ordentligt för att ha marginal - min snabbaste final hittills, bortsett från en av mina första EK (på obekant fält) där jag grovt missbedömde och behövde 140 och broms för att klara sättningspunkten. Dessutom ligger det ett skogsparti norr bana 26 som ger en intressant rotor vid nordliga vindar. En bra sättning, men lite dålig kontroll på riktningen vid utrullningen - i sådant väder har det sina poänger att ha lite fler hjul än huvudhjul och sporre. Nåja, helt OK ändå - och en mycket nyttig erfarenhet!

Nu är certet så gott som klart - passflygning och några EK till.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names