Allt gott har ett slut....

Started by Snajper, June 17, 2003, 15:24:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

För att skoja till det lite skriver jag högt ur min lärobok i Datakommunikation:

VDSL downstream
Kabellängd         Maximal bandbredd
1500 m              12.96-13.8 Mbps
1000 m              25.92-27.6 Mbps
300 m               51.84-55.2 Mbps

VDSL upstream
Kabellängd         Maximal bandbredd
1500 m              1.6-2.3 Mbps
1000 m              19.2 Mbps
300 m               51.84-55.2 Mbps

Detta är alltså vad den tekniska standarden säger. Vad som också framgår av texten är att VDSL faktiskt är mindre komplicerat än ADSL eftersom "ADSL har utformats för en större dynamik med avseende på bandbredd".

Om jag inte minns fel så var både Telia och Bostream ganska kinkiga i början med just kabellängder, där de ofta lade sin egna gräns en eller ett par kilometer under vad den tekniska standarden tillåter. En annan rolig sak som står i min "bibel" är att ADSL tillåter upp till 155 Mbit vid längder under 400 meter....

Vad jag vill komma fram till är att förhoppningsvis kan även sådana som jag, som bor ca 1.5 km från telestationen bli aktuella för VDSL i framtiden. Dock så måste jag erkänna att jag hittills är mer än nöjd med min bostream xstream 2.5-tjänst.

Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

ft

Nå, finns ju mailinglistan under desperata dagar utan forumet. Det kan väl fungera som konstgjord andning för oss mest beroende?

Posta IP där så fort nya servern är uppe! Vänta på DNS... *ryyysa* :D

Tack igen för att ni håller det här igång!

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Snajper

#10
När detta inträffar är grymt svårt att svara på...

Dom säger tre veckors leveranstid, men erfarenhetsmässigt så tar jag inte allt för hårt på den tidplanen. Antagligen kommer inte heller mitt ADSL-modem funka när dom väl gjort omkopplingen i stationen, så då kommer linan vara nere tills dess jag fått det nya VDSL-modemet.

Så för att inte lova för mycket så är det nog bäst att alla NoSiG-narkomaner förbereder sig på en tid på kanske två veckor utan forum... :-Z

---

Jag vill vid sidan av detta återigen propagera för att en mer ordnad styrning av NoSiG införs...

Kanske dax att samla några eldsjälar och diskutera lite framtid? Kom med förslag...
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

Horizon

Jag bidrar gärna med små finanser och kanske lite hårdvara till server och sånt, men erfarenheten säger att det inte är någon idé för mig att engagera mig som drivande eldsjäl i projekt NoSiG. Jag är mer av typen som gärna är med om någon annan ordnar... Låter kanske lite ego och ologiskt, men det är faktiskt så det är. Jag kommer bara att göra folk besvikna om jag hakar på något för att sedan banga ur när mina intressen för andra saker tar överhanden. :-/

Men som sagt, jag bidrar gärna med lite pengar och t.ex. hårdvara för NoSiG's fortsatta överlevnad! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

KeyCat

Precis som många andra är jag mycket tacksam för att detta forum existerar och den tid/pengar du lägger ner för att saker och ting skall fungera.

Det är ibland lätt att ta vissa saker och ting för givet (speciellt på Internet) när du egentligen inte har den minsta skyldighet att "serva" oss med ett superforum så du skall veta att det uppskattas!

Man blir inte annat än lite avundsjuk när man hör om 8-26 MBit linor även om mitt existerande 512 KBit ADSL tjänat mig väl men för ett par tior till hade jag inte sagt nej till mer bandbredd ;)

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Lupson

Flera veckor utan NoSIG!!! Panik...finns det någon som kan hosta forumet medan Snajper byter uppkoppling? Vad krävs? Apache, OpenBB och MySQL? Fluff??? :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Fluff

Skulle nog kunna gå att fixa en nödlösning. Baloo kör redan ett openBB-forum för sitt korpfotbollslag så ett reserv-NoSiG skulle nog kunna drivas under lite fältmässiga former. Kanske inte med samma komfort och bekvämlighet  som originalet men i alla fall. :)


/fluff
Odi profanum vulgus, et arceo

Snajper

Hmm... Jag förstår er desperation, men jag tror inte att jag varken har tid eller lust att meka ihop en temporärlösning bara för någon vecka. Jag tror helt enkelt ni får hålla er till tåls! :-OO

Eller som man säger: Den som väntar på något gott väntar ofta ofta väldigt länge! :D
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*