Allt gott har ett slut....

Started by Snajper, June 17, 2003, 15:24:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

QuoteOriginally posted by ctrl
En medlemmsavgift på 50-150:-
Betalande medlemmar har tillgång till allt. Icke betalande har ej tillgång till ftp och eventuellt inte till delar av web och forum.

Hur fixar vi funktionerna? Vad ersätter NOSIG de som ställer upp med resurser?

Ska jag lägga ned eller fortsätta fundera/konkretisera? :-OO :) :-/

Låter bra! Jag är för en medlemsavgift.

Fortsätt gärna fundera tycker jag. :)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Lupson

Vi har haft uppe denna diskussion tidigare, och jag tycker fortfarande detsamma - nej till föreningsbildning.

Varför?

Ser ingen vettig anledning till det. NOSIG bygger idag på frivillighet, dvs. inga förpliktelser från någons sida i dagsläget.

Il-2 servrar, TS-servrar och forum - visst, jag bidrar själv inte med något i den vägen så jag kanske inte ska uttala mig - men eftersom det inte varit något problem tidigare så ser jag inte varför det skulle bli det i framtiden. Visst, Fluff och pojkarna kanske inte kan tillhandahålla en TS-server i all oändlighet, och jag är väldigt tacksam för detta forum vilket i mina ögon ÄR Nosig - men Nosig fungerar alldeles utmärkt som det är i mina ögon - och varför ändra ett vinnande koncept.

Pengar. Förstå mig rätt - jag skickar gärna en hundring till Snajper för forumet, men att ordna medlemskap kräver också att betalningar följs, gnabb om hur pengar skall fördelas och att de som tar emot ersättning tillhandahåller rätt tjänster etc.

Idag bidrar folk med det dom känner för själva, och jag har aldrig hört varken Viktoriagrabbarna eller Snajper klaga på att de tjänster de tillhandahåller kostar pengar.

Medlemskap med medlemsförmåner lär inte locka in fler i vår gemenskap - enligt min uppfattning så verkar medlemsavgifter som något  avskräckande snarare än inbjudande.

FTP-tjänster, spelservrar etc. är bara för vissa. Vill jag utnyttja en ftp finns det många alternativa vägar, vill jag spela online letar jag rätt på en fri server, eller hostar själv - i mån av tillgänglig bandbredd.

Jag förnekar inte att det vore ganska roligt om vi hade tillgång till en riktigt fet lina där vi kunde hosta diverse spelservrar och tjänster - men en sådan skulle nog kosta mer pengar än vad många av oss är beredda att lägga. Dessutom har många av oss ändå ändå tillgång bandbredd och diskutrymme genom hem, arbete eller skola.

Observera alltså: Jag är väldigt tacksam för de som ställer upp med resurser, men jag ser hellre någon form av donationssystem den dag någon vill ha betalt för besväret. Föreningsbildning tillför byråkrati och förpliktelser.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Dubble0zero

Jag måste nog hålla med Lupson här, jag skickar gärna en hundring eller liknande, men det funkar faktiskt välldigt bra som det är nu...

Men som sagt, om någon som håller i tjänsterna vill ha ersättning, så visst är jag med på det...

Och det här med en ftp, det kan väl på sät och vis ersättas med Waste...

Spelserver däremot har vi ju ingen fullgod ersättning för, men som vi gör nu så har det ju i alla fall gått bra att spela, och det är i mina ögon inget jätte problem (åtminstone när det gäller det jag spelar, IL2 och OFP)...
...000... =)

Bax

Mitt förslag:
Nästa Lan, sthlm eller halmstad, så borde vi ta oss lite tid och skriva en verksamhetsidé för NoSig med förslag om hur vi kan utveckla det hela. Tills dess kan var och en spåna på idéer och leta lösningar.
Sen presenterar vi detta på forumet för att ventilera åsikter.

Snajper: vad du än gör så säg till i god tid innan du skjuter ner så man kan checka maillistan osv.

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Snajper

Bax: Jag är ledsen, men jag har ingen möjlighet att vet exakt dag för avbrottet. :-/ Det jag KAN säga är att det ANTAGLIGEN kommer att inträffa någon gång i juli och att avbrottet KAN bli upp till två veckor (beroende på hur det krockar med semester o.dyl.)...

Alla dessa faktorer är en av anledningarna till att jag inte VILL ha betalt för att tillhandaha den här tjänsten, med betalning följer ansvar och jag vet vad det innebär eftersom det är exakt det jag jobbar med hela dagarna... Jag driver gärna NoSiG, för att det är kul, men det ska kunna förekomma driftavbrott och nertid utan att jag ska känna mig tvingad att t.ex. avbryta en semester för åtgärd.

Missförstå mig rätt, det här är en hobby, inte ett jobb...
/Karl \"Snajper\" Selin
*If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO!/SUP! instead...*

griffin

Jag förstår precis, och håller med. Det är så pass många inblandande i Nosig och på så pass olika nivå att det skulle bli administrativt och pratiskt besvärligt koordinera att alla viljor utan att det riskerar att blir onödigt groll.

Och jag kan även jag tänka mig att på frivillig basis sponsra om behovet skulle uppstå, på en nivå som snarare kan ses som bidrag till den/de som driver tekniken snarare än investering i framtida hårdvara. Dvs att de går till ett för nosig bra ändamål men utan att för den skull sätta krav på mottagaren.

Så jag är för ett helt fritt och frivilligt nosig. Mer uppstyrd organisation än så tror jag bättre lämpar sig på en mindre nivå, t.ex. de som ändå ofta spelar ihop och vill ha en TS server eller nåt sånt.
snappahead

KeyCat

#22
QuoteOriginally posted by Snajper
Det jag KAN säga är att det ANTAGLIGEN kommer att inträffa någon gång i juli och att avbrottet KAN bli upp till två veckor

ICQ och/eller e-mail bör vara ett fungerande alternativ för att hålla kontakten under dessa två veckor. Jag har de flesta NOSIG'ar i min ICQ-lista men saknar en del...

Kanske hög tid för alla att se till att de är listade i denna tråd...

ICQ LISTA

Och om någon ännu inte installerat ICQ kan jag varmt rekommendera ICQ Lite. Finns numera även på Svenska och Japanska om någon föredrar det...

http://www.icq.com/download/

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Bax

Mycket bra idé - skall genast undersöka vicken ICQ jag har (har ett mycket gammalt nummer med få siffror :-) och maila Mr jim.

Snajper: jag förstår grejen och håller helt med men vad man kunde göra skulle vara att ha en separat tjänst med sånt som spelservrar, TS och dylikt som inte belastar någon som inte frivilligt tagit på sig uppgiften.
Annars tycker jag oxå att det smakar bäst gratis!!

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW