News:

No significant change

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Brat

#1
Jag hoppas för alla inblandade, piloter, militära beslutsfattare mm att det var fel på planet, att de inte skulle bevisa något genom att flyga söder om den kortaste vägen mellan flygplatserna, att de inte skulle bevisa att man kan lågsniffa under dåliga väderförhållanden, att man inte tog vägen över sveriges högsta berg bara för att impa på någon i besättningen? Var tanken att man skulle flyga under radarn kan jag inte förstå vägvalet med passage av den högsta punkt man hittar!? Jag lider med alla som inte var delaktiga i beslutet...
#2
Flygplankort - Media / Lågsniff
February 18, 2012, 14:49:53
#3
http://www.idg.se/2.1085/1.424514/sa-flyger-du-trafikflygplan---del-1  Kan ju vara kul att få kommentarer från våra experter här, mycket trevlig läsning, och mer ska komma! Nästan så man undrar om inte skribenten är en av våra pseudonymer här?
#4
Kort fråga, måste man ha någon av DVD-skivorna i spelaren under tiden man kör spelet?
#5
Om ni sett filmen som Aftonbladet visar Kallad :Piloten tappar kontrollen - totalt! Så kan jag meddela att jag såg denna för ett par veckor sedan och har fårr förklarat för mig att planet stått på marken i 10 år, detta var premiärflygningen efter genomgången och strax efter start tappar han möjligheten att styra skev och höjdroder, han lyckas med bara motorer och roder få ned planet på marken, en bragd. Jag tror att den vobblande rörelsen beror på att han endast använder roder för att svänga, ingen lätt uppgift, han måste ha kompenserat med motorerna så gott det gick, men som sagt, snyggt gjort! :police:
#7
Allmänt / Annat ljud i skällan
September 04, 2009, 22:50:41
Har i kväll märkt att min gamla trotjänare C:/ börjar bli till åren och ändrat ljud vid läsning, den har enligt SpeedFan 4.38 gått nära på 5 år ( i driftstimmar alltså) och det är nog dags för en ersättare om man ska fortsätta med denna gamla men uppgraderade dator. Nu infaller sig frågan, finns det något enkelt sätt att klona min gamla så det bara är att sätta i den nya och fortsätta som om inget hänt? Jag har redan en DVD-spelare på D:/ och DVD-brännare på E:/ samt någon kortläsare, så min andra hårddisk ligger på G:/ Hårddiskarna är placerade på samma IDE kable och DVD historierna på den andra så inga är lediga. Ett alternativ vore ju att sätta in en SATA 1 disk då jag har ett sånt PCI-kort, men går denna då att få som C:/ och kommer datorn att kunna starta från den disken? Många frågor, skulle vilja ha lite experthjälp och här finns ju en del! Jag har inte plats att kopiera C helt på G då de är på 80 resp 160Gb båda relativt fulla, nog ska man väl kunna skaffa en större C och ändå få över allt utan problem? Behöver passa på så länge IDE finns att köpa! Jag vill helst inte tappa eller bli tvungen att installera om något, då t.ex mail finns bakåt ändå från 1996.
#8
Allmänt / Skrivarproblem
June 25, 2009, 12:51:30
Känner ni till någon lösning för att ansluta en dator med Vista till en annan dators skrivare som är utdelad, då datorn med skrivaren har XP?


#9
Allmänt / IE8 ?
May 01, 2009, 18:17:34
Hej, nog för att jag vet att många använder annat än Microsofts webläsare, men är det någon som har erfarenheter från IE8 som nu ligger för uppdatering på Microsoft Update, jag känner inte för att agera försökskanin åt dem och tänkte vänta ett tag, men känner samtidigt att det är lockande, är det några stora skillnader mellan IE7 och 8?
#11
Flygplankort - Media / Synd på kärran, men....
February 19, 2009, 13:22:39
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4449701.ab

Om man tänkt använda handgranater mot strejkande arbetare så får man nog skylla sig själv.
Undrar vem som konverterat kärran till turboprop, skulle vara kul med en sån till FS9. Vet att konverteringar gjordes i Sydafrika under apartheidtidens blockader.
#12
Operation Flashpoint / ARMA / News Flash(point)
January 23, 2009, 08:02:33
 Hur mycket är utvecklat här som används där?: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4241613.ab
#13
Allmänt / Dammkriget
January 19, 2009, 03:33:37
I kriget mot värmen och damm så blev lösningen denna på grabbens dator, köpte en Zalman kylare som sprider flänsar i cirkel, detta innebär att spalten mellan flänsarna blir väldigt liten längst in och snabbt täpps igen, eftersom värmeelementet (läs processorn) snabbt trappar ned på sitt arbete när den når över 70 grader, så har vi haft en längre strid, P4 3GHz. Detta blev lösningen, ett sportluftfilter från Biltema med vidhängande adaptrar och gul 90mm slang rakt in mot fläkten! Nu går den på temperaturer under 40 grader, och dammet kan enkelt blåsas ut från filtret, behöver inte släpa ut hela lådan mitt i vintern:

Letade efter regler för bildstorlek på forumet, hittade inte ens reglerna, tänkte annars skala om bilden, men den får väl bli i denna storlek i alla fall!
#14
Allmänt / DOS, SATA och deletande!
August 22, 2008, 22:31:33
Har stött på patrull med grabbens dator, hans Norman antivirus repeterar att det sätter en fil i karantän eftersom det innehåller en trojan, filen återskapas hela tiden och går inte att ta bort då den sägs användas av något som vi inte startat. (En fil som jag inte har på min dator, alltså inte viktig på nåt sätt) Problemet är att jag inte kan få tillgång till den ens i felsäkert läge, ej heller genom DOS-fönster, eller om jag stoppar nästan allt som går i datorn. Tänkte att en DOS-startdiskett löser mitt problem, men sen är ju hårddisken en SATA variant med NTFS på så jag kommer inte åt C: genom den, är det någon som har någon idé om hur f-n jag skall få bort denna fil-fan. Den heter __c007A41C.dat och lägger sig i Windows/System32 mappen. Först rapporterade Norman, med den uppdatering som kom igår att det var en trojan som hette tibs.GEN222, med uppdateringen i dag heter den nåt annat, men Normans egen malwarebortplockare hittar inget, den är sedan förra veckan så den kanske är för gammal. Hoppas på en lösning, men detta var inte lätt. tibs är tydligen ett program som sätter modem till att ringa betalnummer, inget som skapar problem för oss då vi har ADSL men....
#15
Allmänt / Nya tveksamheter?
May 12, 2008, 06:40:31
Jaha, så har då M$ begåvat oss med en ny SP till XP, SP3 denna gång, innan jag ens tänker på att installera den så vill man ju ha lite feedback från förlöparna i minfältet. Har ni installerat SP3 och har ni råkat ut för något svårare problem med spel eller styrspakar och liknande? Sitter ju här med CH gameport grejor, dator från 2001(?) och vill inte sabba sånt som funkar.
#16
Någon som känner sig manad? Det är inget skoj, utan de söker mer astronautmaterial, här kan ju finnas en del med i alla fall delar av kraven redan uppfyllda.

Paris, 10 April 2008



ESA to recruit new European astronauts

With ESA astronauts working in the Columbus laboratory onboard the International Space Station (ISS) and the first of ESAââ,¬â,,¢s new ATV cargo ships having delivered fresh supplies to the station, ESAââ,¬â,,¢s human spaceflight activities have entered a new era. It is now time for ESA to seek out new talent to bolster its Astronaut Corps for future manned missions to the ISS, the Moon and beyond.

The European Space Agency entered the annals of human spaceflight for the first time in 1978 with its first astronaut selection, followed in 1983 by the first Spacelab mission. Preparations for ESAââ,¬â,,¢s Columbus laboratory project, meanwhile, involved a second selection of astronauts in 1992.

The overall selection process will start on Monday 19 May and follow a by now well-established procedure:

1)
Screening: the first step in the formal application will be online at www.esa.int/astronautselection. Applicants will have to provide the same medical examination certificate as private pilots, the examination for which must be conducted by an Aviation Medical Examiner certified by his/her national aviation medical authority.


2)
Two stages of psychological and professional aptitude evaluation, including behavioural and cognitive skills tests.

3)
Medical evaluation: this process includes clinical examination by aero- medical physicians and clinical specialists, laboratory screening tests, and special procedures.

4)
Formal interview: as potential ESA staff members, the astronaut candidates will go before an ESA selection board for further professional assessment.

5)
The final appointments will be officially announced in 2009.

The selected candidates will then join the European Astronaut Corps and begin basic training at the European Astronaut Centre (ESA-EAC) in Cologne, Germany.

ââ,¬Å"We want to find high-calibre men and women in Europe to prepare to meet the challenges of ISS exploitation and human exploration of our solar system in the 21st century. As of May 2008, ESA will be searching in each of its 17 Member States for the best candidates to make this vision a reality,ââ,¬Â says Michel Tognini, former astronaut and Head of the European Astronaut Centre.


ISS and beyond

ESA is readying its teams to take part in the human spaceflight missions of the 21st century. The solar system is the next objective for human exploration, and the world's great industrial powers are taking steps to prepare for this vast undertaking. Possessing an operational astronaut corps is an essential strategic asset if Europe is to take part in this endeavour.

ââ,¬Å"Europe has long been involved in exploration, even before the days of Christopher Columbus,ââ,¬Å" said Daniel Sacotte, ESAââ,¬â,,¢s Director of Human Spaceflight, Microgravity and Exploration. ââ,¬Å"After exploring the Earth, space is the logical next step - and a new generation of explorers are needed to follow their illustrious predecessor Columbus and embark for those new worlds. I am therefore very pleased that at the beginning of 2009, we will be welcoming a new intake of men and women to the European Astronaut Corps to undertake missions to the ISS and beyond.ââ,¬Â

ESA needs to regenerate the European Astronaut Corps, increasing its size in order to successfully accomplish its present and future programmes. The Agency has therefore decided to initiate this process of selecting new astronauts. Candidates from all 17 Member States (Austria, Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, Luxembourg, the Netherlands, Norway, Portugal, Spain, Sweden, Switzerland and the United Kingdom) are welcome to apply.

Background in science and operations

ââ,¬Å"The ideal European astronaut candidate should be competent in relevant scientific disciplines, including but not restricted to life sciences, physics, chemistry and medicine and/or be an engineer or pilot, and should have demonstrated outstanding abilities in research, applications or the educational field, preferably including operational skills. In addition, characteristics expected of all applicants include a good memory and reasoning ability, concentration, aptitude for spatial orientation, and manual dexterity,ââ,¬Â explained Gerhard Thiele, former astronaut and Head of the European Astronaut Division. Applicants should be fluent in English (Russian is also an asset) and should exhibit personality traits such as high motivation, flexibility, team competence, empathy with others and emotional stability.


Europe-wide information campaign

This major recruitment campaign will kick off with information conferences held in ESA Member States, in which ESA astronauts will be involved. Media organisations will be kept informed and will have the opportunity to attend these events.

For further information:
European Astronaut Centre (EAC)
Linda Villette
Email:Linda.Villette@esa.int
tel: +49 22 03 6001 113
Fax: +49 22 03 6001 112
#17
Tänkte köpa en enklare dator till sonen som fyller år, men allt säljs ju med Windows Vista nuförtiden, måste man ha widescreenskärm för att kunna köra detta? Har en begagnad skitfin 21" tjockskärm, och datorn jag tittat på har i alla fall den gamla blå kontakten, men det är just detta med widescreen som gör mig osäker.
#18
Microsoft flight simulator / FS9 LAN hur?
March 20, 2008, 21:33:47
Hur får jag mitt FS9 att funka i LAN, brandväggen är öppen på båda datorerna, men man kan inte se den andres session? Ska man byta ut portnumret 23456 som står där som standard? Har en NetGear Router RP614 v3.
#19
Helt andra saker / Komplett galen
September 13, 2007, 18:24:49
Hej, har ni liksom jag trott att Komplett.se var ett billigt och snabbt företag att köpa dataprylar i från? Har handlat där två gånger förut, men nu verkar det som om de vill tappa all sina kunder. Beställde en hörlur till Xbox360 och ett ram-minne till en dator......för tre veckor sedan. De har inte lyckats skicka iväg grejorna än!!! Trots att deras websida påstår att det finns och hela tiden har funnits, 14 lurar och mer än 50 minnen! När jag ringt, och jag har ringt tre gånger, så skyller de det på det nya lagersystemet, när jag ringde efter en vecka så påstod han jag pratade med att de höll på att packa saker som var beställda den 19/8, jag hade beställt den 23/8, när jag ringde en vecka senare så påstod näste man att de höll på att packa varor beställda den 22/8, nu har det gått ytterligare en vecka och inget har hänt. De påstår att det beror på de nya robotarna som skall plocka på lagret som inte gör som de vill. Jag vet inte riktigt vad jag skall tro men har en aning om att problemet är ett helt annat, de ljuger om sin lagerstatus för att locka kunder. just lurarna till xbox 360 är nästan omöjliga att uppbringa på nätet och här hemmikring. Därför blev jag glad när jag hittade ett ställe som hade dem på lager, men icke... Komplett.se vägrar erkänna att de ljuger om sin lagerstatus, och därför kommer jag att behålla min beställning aktiv för jag vill se om de av någon anledning kommer samtidigt som alla andra ställen får in sina. Komplett.se är dessutom dyrare på både dessa lurar och sin frakt än det ställe jag tänkt handla på från början. Men om det nu är sant att deras lagerrobotar krånglar och de inte fått iväg en enda order som lagts efter den 22/8 så måste ju företaget snart vara på ruinens brant!
#20
Flygplankort - Media / DH8/Q400 problem
August 28, 2007, 14:42:24
Kolla in denna rapport från Haverikommisionen, till och med jag som inte har någon som helst utbildning till pilot vet att propellermotorer måste flöjlas för att inte bromsa ett flermotorplan för mycket!!!!!

http://www.havkom.se/virtupload/news/rl2007_12.pdf

Hoppas att han har flugit färdigt! Huja, om det hade varit en nybörjare men vid 61 års ålder och med så många flygtimmar under bältet tycker man att sånt borde sitta i ryggmärgen!