News:

No significant change

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - griffin

#241
Falcon 4.0 / SP3?
July 01, 2002, 22:39:30
Har vi någon egen version av SP3 likt den vi hade på SP2? Jag är inte riktigt med på turerna där...

Annars antar jag att det bara är att köra 1.08+SP3 (i den ordningen)...

Det har varit tyst om SP3:an... eller har jag bara missat?

Jens
#242
Helt andra saker / Griffin goes fishin'
June 24, 2002, 00:35:19
Hehe, nävars. Men från att ha varit inaktiv ett halvår till att fullkompligt peppra forumet med inlägg inser  jag att det är dags att tagga ned lite och vara som vanligt folk! Jag blev bara så exalterad! :)

Kommer dessutm vara borta en vecka nu och sedan kommer jag om jag nu hittar den förbannade CDn, att installera Falcon 4 och börja spela istället för att snacka... ;)

För er som var intresserade av X36:orna - jag återkommer så fort jag kan. Jag tror inte att de försvinner, men jag kan inte göra så mycket åt det just nu!

Under tiden, ha det bäst!

Jens/Griffin
#243
Allmänt / Ny Saitek X36 USB för 399:-
June 19, 2002, 17:46:19
Såg att min lokala spelbutik har ett parti X36 USB för 399:- (throttle och stick).

Tämligen bra pris för "fattigmans cougar". Jag köpte mina (ej USB) för över tusenlappen för några år sedan!

Om någon är intresserad så kan jag tänka mig att köpa och skicka med posten - men jag har dock inte möjlighet att lägga ut själv så vi får fundera ut nåt bra sätt om det skulle komma på tal.

Jag bor i Norrköping och butiken är Gameshop, för övrigt.

mvh Jens/Griffin
#244
Hej!

Jag blev inspirerad av en tråd som (pga mig) hamnade på ett sidospår om gamla simmar. Härmed startar jag en liten tråd som jag tänkte fick bli NOSIG's egna flygsimmuseum. Nedan en en listning av vad jag har nedgrävt i nån låda alternativt i hyllan. Jag insåg efter ett tag att det var lika bra och skojigare med nyare simmar med, om inte annat som jämförelse.

Kom med era egna bidrag - gärna med bilder och årtal (jag hittade mina ganska enkelt genom sökning på google). Och helst sådant som ni faktiskt har kvar. Jag tror jag kan gräva fram nästan alla nedan med lite flyt.

"Det var bättre förr" kanske inte är sant i detta sammanhang, men tja, något ligger det i det! Jag började med PC så därav inga *riktiga* klassiker. Men låt inte det hindra er! :D

Så, mina bidrag är som följer. Med reservation för ev. felaktiga årtal och bortglömda titlar.

PC: Red Baron (1990):


PC, orginal: Flight of the Intruder (1990):


PC: X-29 Retaliator (1991):


PC: Jet Fighter II (1991):


PC, orginal: Falcon 3 (1991):


PC, orginal: Microsoft Flight Simulator 4 (1992):


PC: Aces of the Pacific (1992):


PC, orginal: Gunship 2000 (1993):


PC, orginal: Fleet Defender (1994):


PC, orginal: Eurofighter 2000 (1995):


PC, orginal: Advanced Tactical Fighters - ATF (1996):


PC, orginal - borta: US Navy Fighters (1996):


PC, orginal: F22 Air Dominance Fighter - ADF (1997):


PC, orginal: F/A-18 Korea (1997):


PC, orginal: Jane's F-15 (1998):


PC, orginal: Falcon 4.0 (1998):


PC: Total Air War, TAW (1998):


PC, orginal: Jane's USAF (1999):


PC: Flanker 2.0 (1999):


PC, orginal: Jane's F/A-18 (2000):


Så, vad har ni som samlar damm i hyllorna?
#245
Helt andra saker / Ett slag för Sverige...
June 06, 2002, 15:16:44
...slår jag! Det är ju i alla fall nationaldag! Sedan är jag tydligen i ett desperat behov av att ta igen alla dagar jag inte gjort inlägg här.... ;-)

Hip hip hurra!




#246
För en som varit helt borta på sim-marknaden i ett halvår: Sammanfatta läget! Några exempel (och inget annat):

- Status på Falcon? SP3 såg jag nåt om.... framtiden?
- Vad händer med Flanker? LOMAC?
- Vad är på G? När? Hur? Var?

De flesta frågor finns det ju svar på om man tittar, men ni som håller på - hur är läget egentligen, berätta!

Snart kommer jag antagligen ha dator igen och då vill jag ju vara så förberedd som möjligt så att jag kan börja spaka de rätta simulatorerna med de rätta patcharna (osv) så snabbt det bara går :)

Jens "Griffin" Olsson
#247
Gjorde ett par inlägg om flygplan i allmänhet och råkade lägga dem under "hårdvara" -> "allmänt" (såg bara det senare)...

De går under rubrikerna "Flygplanens versions- och registreringsnummer" och "...och dåliga landningar då?" och hellre än att dublicera trådarna lägger jag in denna lilla brasklapp med förhoppning att ni tar er en titt om ni är intresserade! Se så! Iväg med er ;-D

Nu skall jag lära mig att läsa innan jag gör ett inlägg! He :)

Griffin
#248
... jag fortsätter spåna...

Jag vet att åtminstone några här flyger på riktigt, och åtminstone någon gör det som yrke. Så jag kommer in på nästa fråga...

Har ni varit med om någon exeptionell(t dålig) landning? Behöver man kanske inte vara pilot för att kunna besvara.

Men hur är det med landningar egentligen? När jag flög med Air France för ett par år sedan och vi skulle landa med vår 747-400 i Paris så drog piloten på fullt ös strax innan touch down och gjorde ett nytt pass. Det var faktiskt riktigt roligt! Förutom lite extra tryck i fotöljen fick man ju nöjet att göra en ny inflygning med en hel del varierande gaspådrag och snäva svängar. Extra skoj i en 747:a.

Hur vanligt är det att man gör så? Och vad är de vanligaste orsakerna? Taskig approach i en Cessna är väl en sak, men i en 747 på en av Europas mest trafikerade flygplatser - inget man gör för ofta antar jag med tanke på en hel del saker, soppakostnad inte minst....

Ett par bilder i temat för inspiration...

http://www.airliners.net/open.file/229558/M/
http://www.airliners.net/open.file/218371/M/
http://www.airliners.net/open.file/223245/M/
http://www.airliners.net/open.file/223246/M/
http://www.airliners.net/open.file/223247/M/
http://www.airliners.net/open.file/223248/M/

Griffin
#249
Hej,

hoppas allt är bra med er! Jag har en fundering och mest för att "komma in i gamet igen" så kör jag... (för jag kan inte spela med min nuvarande hårdvara vilket suger tunga...)

Nåväl... Hur härleder man (eller hittar) information om flygplanens versionsnummer, nån som vet?

Exempel, 747-400 heter ju en ganska bekant flygplanskonstruktion. Vad 747 och 400 står för är ganska uppenbart, de flesta tillverkare (inom allt från flyg och bil till datorprogram) döper sina olika produkter och vidareutvecklade produkter inom samma familj får versionsnummer, som 747 resp. 400 i detta fall. Men sedan ser man versionsummer som t.ex. 747-412.

Det är de sista två siffrorna jag syftar på. Är de valt godtyckligt, är de sekventiella, speglar de konfiguration/motorval? Och hur varierar det med olika tillverkare? Och hur kan man ta reda på vad de står för?

Inte för att det spelar någon som helst roll, men lite nyfiken är jag allt. Jag har mina tankar, men någon i detta sällskap kanske är mer upplyst...

Sedan, hur i helsefyr håller alla planespotters reda på flygplansindivider (dvs regnummer)? Finns det nån databas jag inte känner till eller lyssnar de helt enkelt på radiotrafiken, och tillsammans med kikare och anteckningsblock gör "databasarbetet" själva? Dvs har de egna uppgifter. Med tanke på vilken insats det skulle kräva (för att få ett vettigt stort register) kan jag lätt förstå hur man vill hålla på nåt sådant... Jaja...

En liten undran från en som börjar bli desperat... har inte kunnat spela sedan i julas.... så jag får fortsätta med det jag brukar göra, samla bilder på flygplan (det är *många* nu), och fundera på oviktiga detaljer.... :)

Och som vanligt, snälla, chocka mig med några mumsiga länkar till bra bildsidor med flygplan... ;-D

Jens "Griffin" Olsson

pappaledig och med svår abstinens på spel i allmänhet och flygsim i synnerhet