News:

No significant change

Main Menu

Guldkorn

Started by Maverix, June 23, 2004, 21:16:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maverix

Dag 5 & 6

Kl är 05.00 och dag 5 har just börjat gry, radiosnacket är minimalt
fastän vi har mycket flyg i luften, förmodligen har det att göra med att HQ
har flippat ut helt och genererar endast BarcapÃ,´s.

Dag 5 kommer att flygas på vår LAN träff i Helsingborg och vi är tre ivriga
piloter som vill få ett slut på detta krig för att kunna gå över till
Superpack, det börjar kännas väldigt långdraget just nu.

Klockan är 05.55 och vi sitter i våra cockpitars och väntar på att tornet ska
ge oss cleraence, vi ska skydda 4 st B52Ã,´or som är på väg på ett deapstrike
där de ska slå ut två broar. Vi har delat upp oss i två flighter, där jag
har en AI wingman med mig medan "passer" och "zebra" flyger som ett element.
Enligt "recon" ska vi ha 4 st SAM sighter som är "aktiva" och rutten har vi
matchat så att jag "Maverix" är vid målområdet ca 2 min innan Passer
och zebra.

15 miles och fortfarande ingen radar aktivitet, det är kusligt tyst i
radion och AWACS svarar med "picture clear", jag paserar broarna som
B52Ã,´orna förhoppningsvis kommer att göra obrukbara om några minuter och min
höjd är strax under 10000 fot.

Plötsligt tänds den ena SA2Ã,´an ca 13 miles kl 12 och jag ropar till zebra och Passer att jag är målad, jag sätter min cursor på målet och utan tid att tveka beordrar jag min wingman att attackera mitt mål. Radiosnacket är intensivt från elementet bakom mig och jag hör inte att min wingman har avlossat sin HARM, tanken var att jag skulle avbryta wingmannens attack så fort han skjutit sin robbot men jag hörde inte detta och tråkigt nog är nu två HARM missiler på väg mot den första ââ,¬ÂSA2Ã,´anââ,¬Â och min wingman har förbrukat sina robotar.

Nu händer allt mycket snabbt, nu är det två Fan SongÃ,´s som tänds väster om den första och i väntan på att min wingmanÃ,´s missiler ska träffa den första FanSongen avfyrar jag en  HARM på ett av de nya målen, kort därefter tystnar det från den första FanSongen, men faran är inte över, jag är beskjuten från de två nya SA2Ã,´orna och min semiaktiva EWS börjar kasta Chaffs!
Låsningen släpper men åter igen avfyras det en ny missil mot mig, och jag girar kraftigt för att undgå att bli träffad, jag klarar även denna attack förmodligen tack vare att jag nu var CAT 1.

Nu tystnar det i RWRÃ,´n och vi försöker orientera oss, jag får reda på att Passer har skjutit mot en av mina mål men att min missil slog ut målet före hans. Jag hör med zebra om status på B52Ã,´orna då jag tycktes höra att de redan har avfyrat sina bomber mot broarna, zebra svarar att de ska vara högt ca 5 miles från oss. Vänder blicken uppåt och får syn på deras ââ,¬Âcon trailââ,¬Â och synen är ljuvlig, de såg verkligen graciösa ut, men jag såg bara tre B52Ã,´or de skulle vara fyra.
En ny aktiv SA2Ã,´a är aktiv och zebra tar hand om den, jag ser att B52Ã,´orna börjat kasta Chaffs för att undgå SA2Ã,´an, men zebras HARM tar hand om denna fara, impact och splash 4.

Nu har det lugnat ner sig lite och jag hör med AWACS om picture, ââ,¬Âpicture clearââ,¬Â. På 27000 fotÃ,´s höjd ser jag att B52Ã,´orna viker av hemåt, vi är osäkra på att de har slagit ut broarna så jag dyker ner till ââ,¬Âfarligââ,¬Â höjd för att bekräfta att broarna var utslagna, jag flyger över den södra bron och bekräftar att den är utslagen, viker av mot den norra och även den är utslagen, kanon!

På en höjd av 6000 fot och med risk för att få en IR i häcken börjar jag stiga till säkra höjder, men då händer det, en SA2Ã,´a ca 19 miles söder ut, börjar måla mig, Passer får upp denna på sin HARM display och börjar styra mot SA2Ã,´an, jag begär Passers avstånd till målet men får inte svar, jag provar igen men inget svar, nu vågar jag inte riskera mer så jag låser och avfyrar och samtidigt som jag gör detta så hör jag att Passer avlossar sin HARM, FAN! Två HARM är åter igen på väg mot samma mål. Då Passer befann sig ca 3 miles närmre SA2`an slog hans HARM ut målet före min, slöseri!

Vi formerar oss på 25000 fot och jag kommer med förslaget att agera ââ,¬Âlockbeteââ,¬Â åt zebra & Passer, mitt förslag var att styra öster ut mot Pyong Yang och göra slut på de HARM missiler vi hade kvar.

Med Passer och zebra ca 10 miles bakom mig börjar en SA3Ã,´a ââ,¬Âblinkaââ,¬Â, jag styr mot kontakten och åter igen SA3Ã,´an ââ,¬Âblinkarââ,¬Â, jag lägger min ââ,¬Âcursorââ,¬Â på målet och anger dess bulseye position, zebra bekräftar positionen och börjar styra mot målet, själv vänder jag 180 grader bort från målet och överlåter jakten till zebra och Passer. Kontakt! Hör jag zebra säga och avstånd till målet är ca 22 miles, vid 15 miles hör jag ââ,¬ÂMagnumââ,¬Â och zebras HARM är på väg mot sitt mål, jag ser zebras HARM lysa och följer den med blicken ändan tills den träffat sitt mål, elegant.

Detta var ett klockrent mission, där vår taktik fungerade suveränt med undantag för en del ââ,¬Âkommunikationsââ,¬Â brister med HARM slöseri som följd. Jag reserverar mig för eventuella detaljer som har med zebras och Passers träffar att göra och ändrar givetvis detta på begäran från dessa Ace.

Maverix






Maverix

Är ganska sugen på att börja flyga Falcon igen.. nu när jag klarat teori provet. Ska se möjligheterna med 87Ã,´e om de vill ha en "svikare", desertör tillbaka.:p

Maverix

Bax

Jag blev först orolig att ni kört ett LAN utan mig :-)

Maverix: goda nyheter - där finns "seats" kvar till Nov ! Du var långt ifrån den enda som hoppade av TTS, Obizzz bl.a. men han är på gång igen.
Som sagt, just för TTS så har ju jag den rätt fräscht och kör gärna lite träning med dig.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Magnus

Intressant läsning då jag flugit nästan princip exakt ett sådant uppdrag i verkligheten, med "smokey-sams" och hela rubbet nere i Tyskland.

Jag har aldrig provat Falcon 4 men då jag ser möjligheterna så vore det verkligen intressant att ge det en chans. Kul att man kan simulera så pass intressanta uppdrag.

Maverix

Ska kolla lite på min status på 87Ã,´e, skulle vara skitkul o vara med i November.

Magnus, klart att du ska försöka ge det en chans!

Maverix:)

Jotte

Det är ju inte fritt utan att man blir liiiiiiiiiiite sugen på Falcon när man läser sånt hät. :)

SledgeHammer

ctrl: Schysst! Vågar man komma med lite konstruktiv kritik..? Ta bort en av nosigbannerna per sida (den nedre..?) och lägg en platta bakom texten men över bilden som "vattnar ur" bilden ordentligt så att texten framträder bättre. Gillar du inte resultatet så skippa, men prova iaf. Brukar se bättre ut.
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

Mvh  - Stefan -