News:

No significant change

Main Menu

En dag på jobbet

Started by ft, June 14, 2007, 22:12:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Det är sommar. På sommaren tar man sovmorgon. Grillfest efter jobbet, så jag tog cykeln.

Kom fram, röjde undan lite rutinärenden, fick halvt ihop en rapport jag slitit med ett bra tag. Och så var det kaffedags! Ut till fikaborden i solen. Precis mot slutet av fikat hörs en flygmotor. En stor flygmotor. En stor stjärnmotor! Kan bara vara en sak, och javisst - en stund senare taxade B17 ut, startade och lade sig i väntläge N fältet.

Lite förhandskunskap och förmåga att lägga ihop 2+2 = 7 var allt som krävdes för att vi skulle ta och stämpla ut och gå ut till staketet vid banan. Vi kom ut precis lagom för att ställa oss i "målområdet" då B17-föraren inledde sin uppvisning med ett 70-graders störtbombanfall. Trevligt!

Därefter kom en Lansen, den maskinen är stilig i luften! Medan den klassiska pilvingen försvann upp i molnen hörde vi en jet taxa ut, utom synhåll borta vid provhangaren. Dags för Gripen, kanske? Men nog lät den lite konstigt... och där ser vi en stjärtfena! Aaaah, Draken minsann! Och så en stilig uppvisning även av denna härliga maskin.

Mot slutet av passet siktades en prick vid horisonten. Medan Draken lämnade gick pricken ut på rakkurs och förvandlades raskt till en Sk37E i en högfartslöpa, följd av hela programmet inklusive kortbanelandning, backning/vändning och iväg igen. Bara en gubbe i vad jag såg, så jag antar att Magnus inte fick några timmar på kuppen... :) Föraren var i alla fall mindre rädd för grantoppar än jag är, snygga låga plattsvängar!

Sist kom då så klart en Gripenuppvisning också, men den börjar ju kännas gammal... även om programmet var nytt.

Strålande väder, in på kontoret igen men då var det i princip dags för lunch. Plättar såklart, det är ju torsdag.

Och ingen punsch till ärtsoppan, fy fasen vilken värdelös dag på jobbet! ;)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ctrl

vad är en bal på slottet..... jag satt i tre långa möten under dagen och fick gratis kaffe, så det så :-OO :-/
Control
87th Stray Dogs VFW


Rivvern_

Fy.. Du fick väl inte lön för det FT? Jag har suttit alldeles själv på mitt jobb i två dagar nu och är på väg mot ännu än. Det är ganska tyst vid frukost och lunch kan jag säga... :-Z

griffin

Jag håller med Ctrl... vad är väl en bal på slottet...
JCool! Inte lite avis. Nej då!
Hädanefter skall du ha en fet kamera laddad och klar på skrivbordet! Förstått?! :D
snappahead

Horizon

Jag har stått på bandet på Volvo och svettats för att feta, nyrika ryssar ska kunna få sina S80 med V8. Du vet inte hur lyckligt lottad du är ft. :-X
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

QuoteOriginally posted by griffinHädanefter skall du ha en fet kamera laddad och klar på skrivbordet! Förstått?! :D

Tror Tre Lingon skulle ha vissa åsikter om det. Man skall inte fotografera rävar med mobiltelefonen precis utanför grindarna... har jag hört. :-OO

Sorglig nyhet i tidningen idag. De hävdar att det var sista uppvisningen med Viggen här, eftersom de skall tas ur tjänst sista Juni.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

Jag tycker inte det skall hindra dig, petitesser :D

Ja, det är vemodigt så det förslår. Är det sista 37:an whatsoever som parkeras, eller kommer det finnas några som kommer åtminstone hållas flygbara.

Vore så onödigt att det måste gå 10-30 år innan ett gäng veteraner kommer på att de skall plocka ihop nåt av delar som står i nån hangar och få det flygbart. Kan man bara inte bespara dem det arbetet och spara nån med en hög reservdelar nånstans?

snappahead

ft

De har lärt sig att i alla fall konservera ett eller två exemplar av varje kärra, så att de i alla fall går att få flygbara igen utan att konstla allt för mycket.

F ö har jag fått ett erbjudande om ett bättre jobb... ;)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus