Haverikommisionenom JAS-kraschen

Started by Andreas, October 27, 2002, 15:15:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

Olycka med en JAS39 Gripen ur Skaraborgs flygflottilj/F 7 den 20 september 1999 över Vänern, S län
Släpptes 30 september 2002
http://www.havkom.se/rapportSammandrag/rm2002_02.pdf
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

Mycket intressant! Nu fick man verkligen bättre inblick i vad som egentligen hände. Inte som att läsa nätupplagan av Aftonbladet precis... ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

TrakDah

#2
QuoteAnalyserade data ur KSM har visat att kombinationen av
störningens utseende och flygplanets systemutformning medfört att flygplanet kortvarigt intagit
ett överstegrat flygläge. Styrsystemet har hävt detta flygläge och när föraren sköt ut sig var
flygplanet åter styrbart inom normal flygenvelop.

Detta ä nu typiskt vid Gripen-haverier enligt min inofficiella statistik... Även över Riddarfjärden hade styrsystemet "gjort rätt"

Piloterna måste lära sig att släppa spakfan och vänta ;)

/TD

Mikke_EAF331

Fast om man är på väg rakt ner i backen i 600km/h och planet säger att det inte längre går att ta upp så vill man nog inte vänta så länge. ;)

Men vad gäller Riddarfjärden så håller jag helt klart med, fast jag kan förstå att han sköt ut sig i det fallet också...
Mikke_EAF331, C.O. EAF

ft

I det här fallet gjorde föraren rätt men han hade en stor, fet markvarning i SIn. Det hade förmodligen klarat sig, MKV är numera bättre intrimmad och man väljer ju givetvis att i början ha för stora marginaler, men korrekt åtgärd i den situationen var nog att skjuta ut sig. Hellre ett flygplan i drickat än att riskera en förare och ett flygplan! I den attityd han hade (mycket lågt nosläge) så klarar inget räddningssystem i världen av en utskjutning på låg höjd så det var i sista sekunderna han drog, med den information han hade tillgänglig (MKV).

Sedan så går det att ha synpunkter på havkoms slutsatser i ärendet, jag skall försöka hinna hitta Saabs svar och påpekanden - det var minst lika intressant läsning.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

snappahead

BEQ

ft:

Sluta posta så mycket strunt och se till att få ordning på edition 15 stället så det går att flyga...  ;)


/BEQ

ft

BEQ,
beklagar, du ligger två editioner efter oss i framkanten på utvecklingen... :D

Mvh,
 /ft


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus