Falcon över IT från hemnätverk?

Started by Lomez, October 22, 2002, 21:20:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lomez

Jag har ett nätverk i hemmet som består av 3 datorer

dator 1 server för internet (ej falcon)
dator 2 client -> falcon!
dator 3 client -> falcon!

Alla datorer kan logga in på internet och det är XP på alla datorerna.

Man måste mappa de portar som falcon använder (2934,2935), i dator1, för att dator2 eller dator3 ska kunna hitta hosten eftersom de ligger bakom dator1 i nätverket.

Mappningen använder jag windows XPs mappningsalternativ i nätverksinställningarna.

När jag mappat portarna i dator1, genom att fylla i dator2:s IP, så dator2 kan spela över internet med en annan användare och det funkar utmärkt! Men för att samtidigt dra med dator3 i detta spel så behöver jag också mappa portarna i dator1 till dator3, men det det går inte pga av att de portnummren redan används till Dator2..

hur löser jag detta så både dator2 och dator3 kan spela samtidigt i samma internetspel.
OBS, man måste mappa portarna i dator1 vare sig man loggar in på någons falconhost eller skapar en egen! detta eftersom de datorerna 2 och 3 ligger bakom dator1 som clienter.. man mappar också om man ligger bakom en firewall eller router. Men det använder jag ej!

Har också använt en "flagga" i genvägen i falcon:
"microprose/falcon4/falconsp.exe -ip xxx.xxx.xxx.xxx"

Jag kan alltså bara använda dator2 eller dator3 beroende på vilken utav dem som jag mappar i dator1 för att spela.

Finns det något sätt så jag kan spela båda med dator2 och dator3 samtidigt!?

hoppas inte detta blev för rörigt!  :-/

Maverix

Nej, tyvärr det finns ingen lösning.

http://www.87th.org/sygate.shtml


Maverix

;)

Lomez

Tackar för det!  ;)

Fick verkligen svar på det talet, det stod faktiskt precis om det jag funderade över. Ändå glad över att få reda på hur det igentligen ligger till angående detta. Så nu slipper jag tokrycka de små fjuna jag har kvar på hövvet sen tidigare x-trema illröda försök att få ihop det.




:p
Lomez

Maverix