News:

No significant change

Main Menu

Ny dator önskas!

Started by Bax, October 19, 2002, 15:37:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SledgeHammer

Tja... Om han pysslar med ljud på en sådan nivå så kommer han med säkerhet att vilja ha "mer disk"™. =)

Nu ska vi röja bort en tanklöshet från min sida. Så fort jag tänker på en dedikerad RAID kontroller tänker jag minst 3st diskar och RAID-5. Jag var otydlig där. Ska man köra ett RAID system finns det ingen anledning att inte stoppa i en extra disk och ha en gnutta högre säkerhet på sin data. (suck.....) Nu börjar en Promise med 3st disk bli ganska prisvärt. Ska man köpa liknade SCSI så får man nöja sig med en 1kanals RAID och små diskar, antagligen fortfarande till en högre kostnad.

Och ja, det är värt MYCKET att slippa gå tillbaka till senaste uttankningen när man sitter och jobbar i ett projekt och en disk rasar... Stäng ner, ny disk i, rebuild, kör.
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

Ge mig din budget och jag ger dig en rekommendation ctrl. :p :D :p
Mvh  - Stefan -


Bax

Ok sledge du får förklara för mig - menar du att alla moderkort runt 1500-2500 kr med onboard IDE RAID är sämre lösningar och kräver processorkraft?

Har alltid sneglat på SCSI på grund av högre "sustained" datathroughput men trodde att jag kunde komma undan med billigare IDE RAID 0 (med 2 diskar och ingen backup) med nästan samma kraft som SCSI icke RAID - verkar det rimligt ?

Rambus vill jag ha eftersom det verkar vansinnigt att strypa P4 designade minnesbandbredd pga några hundringar, vet inte om det stämmer men logiskt verkar det ju fel - skillnaden kanske inte är så stor i praktiken.

Har en hemstudio (har faktiskt en bakgrund som proffsmusiker en gång i tiden) digitalmixer Yamaha 01v kopplad till datorn via ADAT länk till DSP factory och Cubase SX software.

Skall kolla på budget - återkommer.
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


SledgeHammer

Det där med budget var mest ett skämt menat åt ctrl =)

Angående moderkort med onboard RAID, jepp. Jag har en Promise FastTrack66 som igentligen är en Ultra66 kontroller som fick en ny ID mha en resistor. En BIOS och en drivrutin senare hette den FastTrack66 och klarade RAID0, RAID1 samt RAID0+1 (Eller om det var RAID1+0). Det sitter inget mer än en IDE kontroller på kortet och RAIDandet sköter drivrutinen.

Ditt antagande är ganska rimligt, räkna dock med lite fler procent CPU till RAIDandet. Fast nuförtiden är CPUerna så snabba så det spelar nog ingen större roll.

OK, ska du ha en P4 så naturligtvis ska du ha RAMBUS. Athlon är dock billigare än P4 och snabbare vid samma hastighet. Billigare och snabbare tycker jag känns rätt bra, såvida du inte tänker köpa den snabbaste P4an vilket jag hävdar är plånboksmord =)

Kul utrustning. Och vill du ha en rekommendation så sätter jag med nöje ihop en lista åt dig.
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

#12
Ska ta en titt, men inte just nu. Nu ska Stefan soooova. =)

Men först... vad är målet? Så billigt som möjligt eller billigt och bra? Och vad har han för grafikkort?
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

Jag fastnade med lite annat pill här och när jag hade lite väntetid så kikade jag runt lite på komplett.se

AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus
Asus A7N266-VM Moderkort Socket A DDR (ljud, nätverk, VGA)
DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5
GlobalWin CPU-Fläkt Socket A/7/370/FCPGA FSP82, Upp till XP 2600+
Q-Tec Midi Tower ATX 6021CMD Silver Value Line, m/300W AMD/P4
Seagate Barracuda IV 80GB IDE 7200RPM ATA/100 hårddisk 2MB cache ST380021A
Logitech Mus MouseMan Dual Optical Retail USB&PS-2

Totalt 5483:- och så kan han välja om det befintliga grafikkortet känns snabbare än NForce2 grafiken =)  Man kan ju peta dit en XP2200+ och få den senaste generationen Athlon om man vill det, priset blir då 6106:-

Det var billighetsvarianten med en gnutta kvalisort det. Ska jag argumentera för mina val också eller? 8-)

Sen kan man kika på www.xp-data.com som kan vara ganska billiga när de vill.
Mvh  - Stefan -


Mr Jim

Geforce2MX i Nforce 220 som det är detta tror jag.

Längtar nästan till nästa uppgradering, Intel processor med hyperthreading eller toksnabbt Nforce2 moderkort med dubbla DDR och processor med 333 mhz buss. Alla dessa val ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

SledgeHammer

#15
Motsvarar GeForce2MX ja. Vill man ha ett tuffare nForce2 kort finns ju A7N8X men då ryker ju 900:- till :-/

Fläkten: Tystare? Inte en aning. Men jag har inte lidit av GlobalWin än och den var billigare. Barracudan valde jag pga att det är en bra, snabb och tyyyyst disk.


Nå? Ska det vara megabudget eller billig krutdurk? =)
Mvh  - Stefan -