News:

No significant change

Main Menu

Ny dator önskas!

Started by Bax, October 19, 2002, 15:37:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bax

Måste köpa ny dator (firman har svikit med företagsköp)
Har inte hängt med på hårdvarusidan på sistone - skulle vilja få tips på följande.

Moderkort - vill ha Intel 850 chipet eftersom jag vill rambus. vill ha USB 2.0 (gärna firewire oxå). 850 chippet skall helst stödja 533 MhzFSB , mist AGP x4 helst x8, RAID - några tips ?

Grafik - Hur gick det med Matrox kortet - var det nått att ha? vad annars med bra price/performance ?

Är det lönt att satsa på RAID eller ger det inga "bang for the bucks" ?

/Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Mr Jim

Om du skiter i budget what so ever är valen ganska lätta. Intel 850E med RAMBUS. Ati 9700 pro eller om du orkar vänta till NV30 till jul(Här i Sverige iallafall). Sen fetaste monitorn. Intel P4 2.6 eller 2.8:an. Sen kör du på RAID/SCSI hårddisk(ar) med 7200 varv eller mera eller väntar på att seriell diskarna börjar dyka upp. Säkert att "Slaghammaren" kan hjälpa dig mer specifikt.

Själv väntar jag på budget versionen av ATI 9700 som kommer snart.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Mr Jim

\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

SledgeHammer

Mja, beror ju på vad man menar med IDE-RAID... Menar man en vanlig kontroller sm låter processorn stå för RAID-räknandet via drivrutinen eller menar man en kontroller som räknar själv? Tex Promise har såna för en billig peng (i sammanhanget iaf).

BAX: Vad ska du ha burken till?
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

Eftersom han undrar om RAID ger "bang for the bucks", vill ha USB2.0 och gärna IEEE1394 och så så kanske det finns nån mer tanke med datorn. Enbart Falconflygande så skulle jag skaffa en Western Digital Special Edition disk. Snabbt och till humant pris. Sen skulle jag nog titta på ASUS (föredrar dem före ABit) moderkort och hitta ett lämpligt. Rent personligen skulle jag dock ta en AMD baserad pryl.
Mvh  - Stefan -


Bax

ahaa ! prylfreakar -perfekt precis vad jag behöver !

Jag skall använda datorn till Simulering (flyg samt firstperson shooter) och till musik !
Dvs i datorn skall jag oxå ha ett proffesionelt ljudkort (Yamaha DSP-factory) som jag kör i ett digitalt system genom ADAT utgångar.
Denna typ av hårddisk inspelning kräver snabb access samt klara stora datamängder.

Min budget är inte obegränsad :-( naturligtvis så hade jag själv velat ha SCSI men vad jag undrar är om det är lönt att köra IDE RAID 0 med två hårddiskar mot en snabb IDE disk.

Firewire och USB 2.0 är för framtida expansion samt digital bildinhämtning.

Har ni nått bra tips på exakt make and model på moderkort ?

Asus och Abit är ju helt klart dom som verkar bäst men har inte sett nån med 850 E, USB 2.0 och AGP 8x samtidigt.

När det gäller grafikkort så har jag läst här på sajten om strul med ATI Ã,´s nya kort - är gamla trotjänaren nvidia helt ute eller ?
Vilket nvidia kort skall man ha? finns det nån jämförelse mot ATI nånstanns?

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


SledgeHammer

Hmm, varför detta RAMBUS krav?


Sen kan jag bara inflika att hårddiskinspelning (ljud) inte är så ansträngande, faktiskt. Hårddiskinspelning (video) funkar bra med IDE-RAID och det kräver en gnutta mer. Ska du köra med ett billigt kort som låter processorn (via drivrutin) beräkna RAID strippandet så skaffa en med två processorer. Annars rekommenderar jag att du kikar på Promise kort, har för mig att det finns en variant för ca 3,5-4kkr och då blir det ju inte lika dyrt att köpa disk till som till en SCSI RAID.

Av ren nyfikenhet... Vad har du mer för ljudpyssel?
Mvh  - Stefan -