News:

No significant change

Main Menu

JAS kontra EF

Started by zebra, October 17, 2002, 16:50:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Lupson,
prisman var förmodligen en mottagare för lasersimulervapen. Jag har inte sett dem på Viggen men väl på många helikoptrar och andra fordon.

Max startvikt 14000 kg - max yttre last 5300 kg = 8700 kg startvikt * gravitationskonstanten 9.82 = 85 kN.

Max dragkraft med EBK 81 kN, utan EBK 54 kN. T/W 81/85 = 0.95. Vad har du för siffror på "kusinerna"?

Siffrorna ur faktaboken om Gripen som jag har här hemma. De riktiga siffrorna, ptja, vem vet? :)

Skall kolla upp lastalternativen någon gång när jag har en död stund... låter liiite häftigt men i faktaboken står det faktiskt 5300 kg yttre last. Men det ÄR saker på gång där som alla förstår... måste kolla hur mycket som händer officiellt. :)  Vingspetsbalkarna heter 1, sedan 2 och tre inåt, 5 mitt under och 4 framtill.

Med Rb74 i vingspetsarna, Rb75 i tvåorna, Bk39 i treorna, stor fälltank och spaningskapsel... ptja...  Sedan kan man flyga med tre stora fälltankar också. Hmm... *kollade vikter i Jane's*  Stor fälltank i femman, 800 kg har jag för mig, 2xKEPD350 i treorna á 1400 kg, 2xRb75 á 220 kg, 2xRb74 á 85. 4200 kg. He tar sig sa mordbrännaren! :D

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Obizzz

faktaboken om gripen trevlig liten bok gratis var den oxå om jag inte minns fel många fina bilder i den :) (som 3d grafiker bryr man sig om sånt)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Jotte

Gratis fakta bok om Gripen? Vart var när? :)

Obizzz

hmm tror det var på den officiella gripen sidan den som hade ett stort bildarkiv så fanns det ett formulär man kunde fylla i och få den hemskickad vet inte om den finns kvar längre det var nog iaf 1 eller 2 år sedan jag fick min

usch jag är verkligen dålig på att använda , och . i mina meningar :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Obizzz

hoho 100 posts då har man 3 stjärnor himla trevligt :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

ft

Man får den hemskickad med personaltidningen... ;)  Kom en ny utgåva för någon vecka sedan.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Lupson

Hämtat från
http://www.canit.se/~griffon/aviation/text/fighters/fighters.html

Eurofighter Utan EBK 12000 med 18000
Tomvikt: 10.9
Lastvikt: 8
Maxvikt: 23.0

utan att räkna med gravitationen så får EF en T/W utan last på 18000/(23-8) = 1.2

Rafaele C: 10000/15000 Thrust
Tomvikt: 8.6
Lastvikt: 8
Maxvikt 21.5
T/W = 15000/(21.5-8) = 1.11

F/A-18 E/F: 13000/19600 Thrust
Tomvikt: 13.8
Lastvikt: 8
Maxvikt: 29.9
T/W: 19600/(29900-8000) = 0.895

Antar att dessa tvåmotoriga flygmaskiner drar en hel del extra soppa jämfört med ett enmotorigt fpl såsom Gripen. Kollar man exempelvis på F/A-18E/F så måste den ju bära en fruktansvärd massa soppa om man ska tro de siffror jag klippt in här.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Mr Jim

Ja och F/A-18A, C varianten fick ju sån kritik för att dels den inte kunde bära alla tunga vapen som jänkarna har och dels för den låga räckvidden. Dock har den ju stöd för lufttankning men jag har för mig att E/F versionen uppkom nästan enbart för räckviddsproblemet/effektiv tid i luften. Iallafall vad jag läste i flygvapen nytt när dom kollade in E/F versionen :)

Det kanske var tur att man inte gjorde lumpen som underättelseassistent i flygvapnet, hade nog blivit helt skadad då *skrattar*
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com