Author Topic: 3D glasögon  (Read 4371 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1257
    • ICQ Messenger - 174683488
    • MSN Messenger - Dubble0zero
    • View Profile
    • Email
3D glasögon
« on: October 16, 2002, 00:38:23 »
Hejsan, jag är ny här, bara så att ni vet. =)
Jag undrar hur det är med 3D glasögon, är det nåt att skaffa, och i sådana fall vilka ska man köpa, ska man köpa över nätet eller hemma i Sverige över disk?

Jag har funderat på eDimensionals  glasögon, och så funderar jag på deras "Track IR" också så att man kan styra sikten med huvudet. Vad tror ni? är det ett bra köp eller finns det bättre nån annan stans.

Jag har ett Geforce 4 kort så Nvidias drivrutiner funkar.

Tacksam för hjälp

/ Dubble0zero
...000... =)

Mr Jim

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1599
    • ICQ Messenger - 4575614
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic '3D glasögon'
« Reply #1 on: October 16, 2002, 01:09:53 »
TrackIR har du praktisk användning för tex i padlock syfte eller SA..."vanliga" 3d glasögon gör bara så man upplever "djupet" i 3d världen. Om nån kan förklara bättre gör gärna det ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Dubble0zero

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1257
    • ICQ Messenger - 174683488
    • MSN Messenger - Dubble0zero
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic '3D glasögon'
« Reply #2 on: October 16, 2002, 13:01:58 »
Jag vet hur det funkar på pappret så att säga, men det jag undrade var om någon här använder eller har använt 3Dglasögon, och om den personen anser att det är bra att skaffa, eller om det bara är slöseri med pengar. Och så ville jag ha lite köpråd också, vilka märken är bra, vilka är sämre.
Jag vet att det är en hel del att svara på, men om någon kan så skulle det vara hjälpsammt.
...000... =)

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Replying to Topic '3D glasögon'
« Reply #3 on: October 16, 2002, 17:36:34 »
Fråga Weas (om du får tag på honom) om 3D-glasögon, han har såna själv och har till och med skrivit lite om dem på sin hemsida. http://hem.fyristorg.com/nosig/

Angående Track-IR så är det någon av oss medlemmar som har såna har jag för mig (kommer dock inte ihåg namnet). Han var i alla fall med på lanet i våras och förevisade manicken i IL-2. Fungerade helt klart bra och är säkert användbar för dem som vill förbättra sin SA i t.ex. dogfight (Horizon alltså... :) ).
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Dubble0zero

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1257
    • ICQ Messenger - 174683488
    • MSN Messenger - Dubble0zero
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic '3D glasögon'
« Reply #4 on: October 16, 2002, 21:29:36 »
Tackar för upplysningarna, hur får jag tag på Weas, har han nån mail, eller ska jag bara vänta på att han tittar på det här och svarar? Jag hittade ingen mail på hans sida, förutom webmaster, och där kanske man bara ska säga saker om sidan.

Jag hoppas i alla fall att han med Track-IR hittar hit och ger lite råd...:)
...000... =)

SledgeHammer

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2786
    • ICQ Messenger - 1590419
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic '3D glasögon'
« Reply #5 on: October 16, 2002, 21:36:53 »
Jag har ett par eyeSCREAM liggandes. Problemet med 3D glasögonen är att man blit tvungen att gå ner i upplösning för att monitorn ska hinna med. Och alla har inte monitorer som orkar med 120+Hz i 1024x768 eller helst mer. 120Hz ger en effektiv bildupdateringshastighet på 60Hz eftersom hälften av bilderna går till ena och andra hälften till andra ögat. Min ViewSonic orkar med rätt bra men jag tycker ändå inte att det är värt det. Kan vara att jag är lite "skadad" då jag har arbetat med video (DigiBeta, HD-CAM, gjort DVDer mm). Jovisst, interlaceflimmer slipper man ju men men...
Mvh  - Stefan -


Dubble0zero

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1257
    • ICQ Messenger - 174683488
    • MSN Messenger - Dubble0zero
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic '3D glasögon'
« Reply #6 on: October 16, 2002, 22:00:57 »
Min bildskärm vill bara upp i 85 Hz med upplösningen 1024x768, det kanske inte är så bra. Måste jag ha en bättre skärm för att ha 3D glasögon? någonstans på ett test av glasögon så stod det att det räckte med 85 Hz men jag vet inte...


Bara en tanke, kan man inte koppla in glasögonen istället för bildskärmen, och på så sätt få upp uppdateringsintervallet i glasögonen? ;)
...000... =)

SledgeHammer

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2786
    • ICQ Messenger - 1590419
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic '3D glasögon'
« Reply #7 on: October 16, 2002, 22:19:34 »
De nya glasögonen (eDimensional) är lite bättre, men personligen tycker jag inte att det duger.

Och nej, glasögonen är inte displayer utan enbart slutare som omväxlande "släcker" ett öga i taget.
Mvh  - Stefan -