News:

No significant change

Main Menu

Periferiseende

Started by ft, October 07, 2002, 14:35:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Någon mer än jag som upplever det klaustrofobiskt att kuta omkring och "strida" utan periferiseende? Framförallt när man ger sig in i bebyggelse där fi kan komma från alla håll plötsligt tycker jag att SA går ner mot nollnivån fort. Snabbare än den gör i andra FPS jag provat som Quake där jag ändå upplevde att man hade någorlunda koll på omgivningen.

Kanske har ni kommit på något sätt att hantera problemet som jag förbisett vid mina hastiga OFP-provomgångar? Gatustrid med en hink utan botten framför ansiktet... inte så kul!

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Jotte

Jepp tunnelseende har man, minst sagt.
Känns ungefär som när vi övade Strid i bebyggelse med skyddsmask. Man låter ju som man har skyddsmask på när man blir anfådd för övrigt. :D

Några tips för att minska klastrofobi känslan något;
Man kan titta omkring sig genom att trycka på X, då börjar huvudet svänga utan att man riktar hela sig åt det hållet. Trycker man på X igen vrider huvudet sig automatiskt till rakt fram dit kroppen pekar. Håller man ner väsnster ALT knapp kan man oxå titta runt sig på samma vis men när man släpper den riktar kroppen om sig mot det hållet man tittade.

Mikke_EAF331

Går även att se sig om genom att använda numeriska tangentbordet. Tror i alla fall det är en standardinställning. :D

Och förutom att zoma in för att titta närmare på saker (höger mus eller plus på numeriska) så går det att zoma ut med minus.
Inte helt perfekt, men hjälper lite i alla fall.
Mikke_EAF331, C.O. EAF

BEQ

Rekommenderar att köra mouselook med [alt] (har jag för mig är standard). Dvs mouselook med frikopplat huvud. Är man duktig klarar man t o m 360 gr. :)   Det ökar i alla fall SA betydligt.

Ser också fram emot patchen.

/Beq

ft

Jaha, "gömda" features? Era jäklar... nu har ni fått mig att vilja prova igen!

BEQ,
var du en av dem det stod om i senaste FV-nytt som skall flyga Viggen eller kommer du hit till Lkpg och leker OFP-instruktör så småningom? :D

Mvh,
 /ft


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

BEQ

Nej, det är vår äldrekull. Men jag kommer ej heller att komma till Linköping. Är på GTU i Uppsala nu (utibldningen artikeln handlade om) och om allt går enligt plan börjar min kull TIS 39 i Såtenäs i februari.

Vi gjorde en mycket trevlig grej igår - besök på FLSC - www.flsc.foi.se. Helt enastående kul att strida som fyrgrupp JAS 39 mot en attackkolonn med 12 Su-24 eskorterade av 4 st Su-27. Kan bara konstatera att man har en ganska överlägsen bild av läget i 39:an jämfört med när man sitter i Flankern. Men Flankern har trevlig dragkraft.

/Beq

Mikke_EAF331

Jag vill också köra simulator på arbetstid, man kan ju bli avundsjuk för mindre. Och börja inte prata om att flyga på riktigt... :-o

Vad använder dom för joystick där? Står att det är en kopia av Gripens, men på bilderna ser det mer ut som en TM av nåt slag (kopia av F-16 spaken).
Mikke_EAF331, C.O. EAF

BEQ

3 av 8 stationer har en Gripenspak och de övriga Thrustmaster F-22 spakar. Gripenspakarna kostade drygt 100 000 kr st så man ändrade sig till COTS Thrustmaster F-22 spakar till de övriga. Skillnaden är ganska liten om man ser till knappar. Gripenspaken har en säkringsbygel över siktesmodväljaren och är anpassade för soft-stop, hard-stop.

/Beq