Nätverksbaserat försvar

Started by Andreas, October 03, 2002, 13:48:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Ptja, det är jäkligt tufft och säkert ohyggligt effektivt - när det fungerar. Men hur länge kommer det att göra det om <fyll i vad som nu förväntas ersätta spetsnaz i det nya världsläget> börjar spränga lite länkcentraler och komm-master, strömförsörjningen slås ut och så vidare?

Om vi en dag i framtiden, bortom de tio år av avspänning som utlovas i artikeln (och hur kan vi ens vara säkra på de tio åren?),  blir anfallna så lär det vara av någon som har en imponerande övermakt över vårat försvar. Någon som behöver delar av Sverige av strategiska skäl som en del av en större operation, inte av någon som behöver anstränga sina egna styrkor särskilt mycket för att invadera oss. Att vi skall kunna slå tillbaka ett invasionsföretag helt anser jag som otroligt. Göra det nog otrevligt för att de skall fundera på om det är värt det är nog det vi kan hoppas på - vill de ändå får vi nog räkna med att bli invaderade.

Och när landet är intaget, vad har vi då för nytta av ett nätverksbaserat försvar? Vi kommer att vara reducerade till att elitförband, hemvärn och andra utövar gerillakrigföring för att göra landet otrevligt att hålla. Kommer dessa att ha tillgång till och nytta av avancerade datalänkar? Vilken information återstår att skicka via dessa länkar när flygvapnet är bekämpat eller på marken dolt på tillbakadragna baser, när Visbykorvetterna i bästa fall ligger gömda i skärgården och i värsta fall ligger någon helt annanstans, när alla kommunikationsnätverk är övertagna av invasionsstyrkan?

Jag kanske bara är teknikfientlig på allvar, vem vet? Men jag måste erkänna en viss skepticism. Möjligen om vi länkar ihop oss och våra grannar till ett samnordiskt försvarsnätverk...

Att vi satsar på tekniken anser jag dock vara helt rätt. Sverige ligger verkligen i framkant och vi kan åstadkomma något i yppersta världsklass för export och för bruk vid internationella insatser. Men för eget bruk? Ptja... ännu får de jobba för att övertyga mig.

  /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Obizzz

oj då här var man negativ :)

Men du har nog rätt och vi kommer förhoppningsvis inte ha någon användning för det.

Håller med om att det är kul att Sverige ligger så pass långt fram med tekniken som vi gör.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

Där kom vad jag frågade efter, Andreas! :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO