Missil- och styrsystemsfunderingar...

Started by Horizon, September 27, 2002, 21:25:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

AMRAAM har ett eget tröghetsnavigeringssystem. Roboten matas med sin egen position samt målets position och kurs från flygplanets målinmätningssystem och flyger sedan för att genskära målets bana. Roboten får under flykten kontinuerligt uppdateringar om målet via en datalänk i flygplanets radarstråle. Bryts denna länk blir roboten självständig och styr enligt den bästa information den har medan den själv söker med sin mindre kraftfulla radar.

Tänk er sedan flera flygplan som, hoplänkade med datalänk, delar målinformation. Ett flygplan lyser målet, skickar informationen till ett annat som skjuter. Tänk att bli lyst från ett håll... och sedan beskjuten från ett helt annat? Lite jobbigt. :)

Har inte den blekaste om vad "vårat" flygplan kan i de här sammanhangen, målinmätning och så vidare är så klart hysch-hysch och "need-to-know". Men med det nätverksförsvar de skissar på, ptja... tufft vore det!

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

BEQ

Det du tror att du inte vet och som amerikanerna forskar på... har vi svenska flygvapnet haft sedan 80-talet. Vad det är - ska inte nämnas här, men kanske på ett LAN eller dyl.

Jotte

QuoteOriginally posted by BEQ


            Det du tror att du inte vet och som amerikanerna forskar pÃ¥... har vi svenska flygvapnet haft sedan 80-talet. Vad det är - ska inte nämnas här, men kanske pÃ¥ ett LAN eller dyl.


Ett normaldiminsionerat ego kanske?
Det kunde ju de små liven "over there" ha endel nytta av. ;)

Phlerp

QuoteOriginally posted by BEQ
Vad det är - ska inte nämnas här, men kanske på ett LAN eller dyl.

När blir nästa LAN? Jag är barnsligt fashinerad av sånt där och kan knappt bärga mig ;)

Horizon

QuoteOriginally posted by ft

Tänk er sedan flera flygplan som, hoplänkade med datalänk, delar målinformation. Ett flygplan lyser målet, skickar informationen till ett annat som skjuter. Tänk att bli lyst från ett håll... och sedan beskjuten från ett helt annat? Lite jobbigt. :)

Mvh,
 /ft

Men hur blir det med datalänken som sänds i det belysande flygplanets radarstråle? Kommer det belysande flygplanet även att skicka måldata till roboten som ett annat flygplan avfyrar, eller sköter det avfyrande planet detta? Det borde ju betyda att det avfyrande planet inte kan vara helt radartyst, vilket underlättar för upptäckt. Eller? (om någon kan svara på detta... :))
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Ptja, beror ju helt på missilen. Du kan t ex skicka en AMRAAM mot en fördefinierad punkt där den går till active, helt utan styrning dit. Sedan så finns det ju andra BVR-missiler också...

Mvh,
 /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Tack, det svaret räcker för mig. :)

Jag vill ha en Meteor pappa jag vill ha en Meteor, när jag konfirmerar miiiiiig... :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

BEQ

Funderade du i två år innan du ställde din sista fråga, Horizon? :D