Missil- och styrsystemsfunderingar...

Started by Horizon, September 27, 2002, 21:25:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Nej, men jag satt och kikade genom "prenumerationer" på mina startade poster som fanns under "myhome". Såg att jag hade fått svar i en post och inte läst detta. Därav den något sena uppföljningen. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Okej, två år senare... igen. Men jag har ingen bra fråga just nu. Ska fundera lite. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

zebra

Ha ha,, Horisonten... Jag började läsa tråden och det tog mig en stund att inse
att detta var ett gammalt inlägg:D  Jag brukar inte titta pÃ¥ datumen när jag läser "olästa" trÃ¥dar, men eftersom jag plötsligt kom fram till ett inlägg som hade skrivits av zebra, blev det plötstlig lite "jobbigt" :-/  

Intressant länk så jag slänger in en stänkare och hoppas att någon hänger på.

Det skedde för ett tag sedan en provskjutning av Meteoren med JAS (den europeiska versionen av Aim120). Vet nÃ¥gon nÃ¥got om dess prestanda/fördelar i förhÃ¥llande till de nyare versionerna av Aim120 C- varianten? (tror att det är D-varianten som ska passa innanför luckorna pÃ¥ F22)  

z.

Lupson

Så här på rak arm så är Meteor och AIM-120 helt olika robotar av olika generationer. Meteor skall väl vara betydligt vassare - snabbare, bättre räckvidd etc. - men här får någon med lite mer insikt fylla på.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Meteor har väl t.ex. en annorlunda motor? Har för mig att ft sa något om att den skulle ha helt galen räckvidd, men jag kan ha drömt också.

Eller inte... hittade detta:

http://en.wikipedia.org/wiki/MBDA_Meteor#Propulsion

Tydligen kan den styra "gaspådrag" och därför flyga längre om den vill. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Magnus

QuoteOriginally posted by Horizon


           
QuoteOriginally posted by ft

Tänk er sedan flera flygplan som, hoplänkade med datalänk, delar målinformation. Ett flygplan lyser målet, skickar informationen till ett annat som skjuter. Tänk att bli lyst från ett håll... och sedan beskjuten från ett helt annat? Lite jobbigt. :)

Mvh,
 /ft

Men hur blir det med datalänken som sänds i det belysande flygplanets radarstråle? Kommer det belysande flygplanet även att skicka måldata till roboten som ett annat flygplan avfyrar, eller sköter det avfyrande planet detta? Det borde ju betyda att det avfyrande planet inte kan vara helt radartyst, vilket underlättar för upptäckt. Eller? (om någon kan svara på detta... :))

Då kan jag svara på din fråga för två år sen då :)

Det är inga problem att i "teorin" länka över radarmål från ett flygplan till ett annat och sedan skjuta på det. Så ja, det innebär att skjutande flygplan kan ha radarn i passiv mod.

Horizon

Okej, även om ditt svar dröjde lite så... tack. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names